PDA

Vis full versjon : Varmt vann under bratt bakke med tung last



Nilsebu
15/11/10, 23:57
Måtte hente en kamerat og bilens hans på bilhenger idag. Vekten ble vel nesten 2,3 tonn... Alt gikk helt fint til jeg måtte nedi en undervannstunell og på veien opp så steig temperaturen. Etter 104 grader så sakket jeg av.

Men tempen gikk helt opp til ca 116 grader (temperaturmåleren steg ikke) og jeg følte bilen begynte å kutte (om det var giren som tullet siden den var usikker på hvilket gir vet jeg ikke). Jeg svingte inn på nærmeste lomme og lot bilen stå litt på tomgang. Ingen lyder, og ingen røyk. Så kjørte jeg videre og bare god gang.

Hvor stor er faren for at toppen / topp pakningen har tatt skade her og hva bør jeg sjekke i motorrommet?

Ikke noe vann på peilepinnen eller i påfyllningslokket og ingenting å se i ekspansjonstanken.

Er forøvrig siste gang jeg drar noe så tungt :P

Takker for svar :)

Edit: må også tilføye at bilen aldri hadde noe høgt turtall, så kan det være BITTELITT luft i systemet etter termostat bytte.

Robert H.
16/11/10, 09:26
Du har jo hatt god last på da.
De undervannstunnellene dere har der nede er jo bratte så det holder, spesiellt Bømlafjordtunnellen mot Haugesund....
Har sett mange som står i busslommen på høyre siden når man kommer ut på Haugesundsiden for å kjøle ned motoren.
Motoren tåler det nok, men automaten har nok hatt god varme på oljen.
Du har vel en ekstra oljekjøler på den, men jeg ville sjekket fargen på automatoljen for å se om den ble brent iallefall.
Ved så tunge slep, er det lurt å gire ned manuellt slik at ikke automaten ligger og slurer på for tungt gear.

Nilsebu
16/11/10, 10:55
Det var bømlafjord på vei til hgsd :p er ikke redd for giren ettersom jeg har ekstra kjøler og oljen er under 2 mnd gammel.