PDA

Vis full versjon : Frostvæske problem. Bruker enormt mye



degocostly
15/11/10, 21:50
Bilen bruker enormt med frostvæske, må etterrfylle etter ca 4 dager hele tiden. Ble sånn når det ble kaldere i været. Hadde samme problemet forrige vinter, men etter at jeg koblet fra batteriet i noen timer, og koblet det på igjen, så ble problemet borte. Har gjort det samme for et par dager siden, ser ikke ut som det har minket noe nå.
I sommer var alt fint. Ser ingen lekkasje noen plass, og motoren går som den skal. Ny termostat har den også, og tempen er riktig. Men irriterende!!

Noen som har vært borti det samme?

kermitt
15/11/10, 22:13
sett over varmeapparatet?

konso
15/11/10, 22:16
La bilen stå over natten på tørt underlag, helst garasje, og se om du har noe væske på bakken. Eller start og saumfare alle slanger og se om du finner noe.
Evt høre med noen i nærheten om de kan trykksette kjølesystemet ditt, eller vakummere det, for å se om det er noe luft som siger inn men ikke ut.

brynna
15/11/10, 22:50
Lekkasje i kjølesystemet oppstår som oftest når bilen er varm. Pga. radiatorlokket`s konstruksjon med bimetallfjær som stenger blir det en driftstemperatur over 100 grader. Det oppstår da et "damptrykk". Lekkasjer er vanskelig å finne uten at det settes trykk på kjølesystemet.

Kjør til et verksted å trykksette og teste kjølesystemet (eller noen andre som kan dette)

Skal garantere at lekkasjen vil bli synlig. Hadde den mengden du refererer til gått igjennom motoren hadde du sett det på oljen eller hvit/damprøyk i eksosrøret

Frank
16/11/10, 16:56
trekk etter slangeklemmer det er ikke uvanlig med lekarsje på disse når det blir kaldt,dette gjør jeg på gravemarskinene vi har og på mine private biler.

degocostly
16/11/10, 19:08
Skal se om jeg får tatt en trykktest :) Fremdelses ikke minket noe mer nå, etter jeg var av med minuspolen på batteriet.

Roffy
19/11/10, 18:45
ja at det skal hjelpe å ta av minuspolen det skulle jeg likt å hørt forklaringen på.. ;-) sjekk radiatorlokket ditt og om det er bløtt under registerkåpa...

Morgis
19/11/10, 19:02
Ekspansjonstanklokket må holde helt tett.
Varmeregisteret er kjent problem.
Lekkasje fra kobberringer på turboen.

degocostly
07/12/10, 21:51
Tok trykktest, så noen dråper på en slange nederst på radiatoren, stramma slangleklemma, og vips, alt i orden :)

degocostly
14/02/11, 19:42
Ikke alt i orden likevel, lekker når temperaturen synker til ca 7-8 blå, og nedover.. Ellers er det helt tett. Lekker fra samme plass enda.. Merkelig, noen som har vært borti det?

konso
14/02/11, 19:52
Sjekk om at ikke slangen har morknet akkurat ved enden av slangen, evt kapp av slangen det stykket som er tredd inn på radiatoren, og tre den inn på ny. Kan i verste fall være sprekk i plasten som gjør at det først kommer frem når det blir skikkelig kaldt.

lyngen
14/02/11, 19:58
jeg har lekk på akkurat samma sted :( skal se på det til sommern hvis jeg husker det :(

degocostly
14/02/11, 20:00
Skal sjekke slangen ja, så bra ut da jeg så på det sist men. Plastikken på "tuten" på radiatoren du mener det kan være sprekk i?

GMV
14/02/11, 20:56
Samme problemet på min og, men gidder ikke stresse med det nå når det er så kaldt. Det er en svært liten lekasje, har kun etterfylt 2 ganger.

lyngen
15/02/11, 17:35
jeg fylte på radiator tett, ble mye bedre, har ikke sjekket helt enda men hadde ikke synket noe enda :D

cossykiller
15/02/11, 17:43
ja, det er jo ikke noe permanent fiks da... men greit nok til det blir mildere i været :)

lyngen
15/02/11, 17:44
ja, det er jo ikke noe permanent fiks da... men greit nok til det blir mildere i været :)

var det jeg også tenkte på :D

DonCato
21/02/11, 20:07
Har samme feilen på vår bil. Var innom Bilia og spurte, de mente det var lekkasje på selve radiatoren. Noe som sammenfaller med min egen erfaring/oppfatning. Det kommer gjerne noen dråper fremme til venstre under bilen, temmelig nært der den nedre slangen går innpå radiatoren. Jeg ser at det av og til er fuktig i det området, oppå den panelet som ligger under radiatoren. Litt klønete forklart kanskje, men men.
Tipset om å sjekke selve slangen og rørstussen denne er festet til er notert.

Hvordan er det egentlig å bruke slik radiatortett? Jeg er jo svært skeptisk til dette, da skeptikeren i meg sier at dersom den tetter lekkasjer kan den også tette andre plasser.
Jeg baserer meg på å bytte radiatoren og tilhørende slanger når sommeren kommer uansett, så dersom en slik quick fix kan fungere til da er jeg happy.

degocostly
21/02/11, 20:31
Har samme feilen på vår bil. Var innom Bilia og spurte, de mente det var lekkasje på selve radiatoren. Noe som sammenfaller med min egen erfaring/oppfatning. Det kommer gjerne noen dråper fremme til venstre under bilen, temmelig nært der den nedre slangen går innpå radiatoren. Jeg ser at det av og til er fuktig i det området, oppå den panelet som ligger under radiatoren. Litt klønete forklart kanskje, men men.
Tipset om å sjekke selve slangen og rørstussen denne er festet til er notert.

Hvordan er det egentlig å bruke slik radiatortett? Jeg er jo svært skeptisk til dette, da skeptikeren i meg sier at dersom den tetter lekkasjer kan den også tette andre plasser.
Jeg baserer meg på å bytte radiatoren og tilhørende slanger når sommeren kommer uansett, så dersom en slik quick fix kan fungere til da er jeg happy.

Fuktig på det panelet til meg også.
Jeg er også skeptisk til å bruke radiatortett, vil ihverfall bruke godt med radiatorrens først, siden væska ikke er helt ren nå etter mye etterfylling. Får se nermere på det når det blir vår. Akkurat nå lekker den ikke noe, går bra så lenge det ikke er så kaldt.

konso
21/02/11, 20:47
Når jeg tenker meg litt om, så bytta jeg radiator på min tidligere 850 pga lekkasje i øvre hjørne på høyre side, og da rant kjølevæska ned og på plastdekselet og ble liggende på slangen samtidig. Men dette så jeg ikke så godt pga vannet dampet bort, og lekkasjen var så liten, men etter ei god stund så ble lekkasjen såpass at det ble liggende rester på dekselet under radiatoren. Sjekk hjørnene for svak lekkasje.