PDA

Vis full versjon : Bedre lys ? 850 `95



F86
15/11/10, 15:18
Vil gjerne ha litt bedre langlys, hadde først tenkt å sette på ekstralys men lurer på om xenon i langlysa hadde vert bedre? Tenkte på 35w pga tenntid. Vil dette gi et bra fjernlys? Vil 4300k vere det som er best å kjøre med?
Takker for svar:)

Tore
15/11/10, 15:38
Jeg har 35W/4300K xenon i fjernlysa på min V70. Jeg oppfatter dette som vesentlig bedre lys enn med H7 halogen.

4300K er den fargetemperaturen som gir mest lumen, altså mest lys. Noen mener likevel at de synes 6000K oppfattes som sterkere fordi det er hvitere. Jeg liker selv 4300K best når det er snakk om å få mest mulig lys, men høyere fargetemp ser kulere ut.

Altså: mest lys: 4300K. Mest for utseende; 6000K eller mer...

Uansett: du får disse settene så billig på eBay at det er nesten bare å prøve selv. ca 300kr inkl porto...

mrstfu
15/11/10, 19:35
satt inn 35w 6000k i fjernlysa nå, riktignok har jeg uoriginale lamper, men det ble LANGT bedre. opplever samme med originale faceliftlykter og 6000k. har ingen erfaring me 4300k, så det er nok sant som Tore sier:D

Nilsebu
16/11/10, 22:59
å gå tilbake til halogen fra xenon er likt som å gå fra en V70 T6 til en opel corsa.. så utrolig mye bedre lys. Ikke like kjekt å krangle med BT da, men men :P

Morgis
16/11/10, 23:03
Xenon er overlegent... bør kun brukes i fjernlysene dersom man ikke har linselykter.

Mulig digitale ballaster er noe kjappere enn standard magnetiske ballaster.
Ellers er tyske Hella eller phillips å foretrekke da de har kraftig trafo inni som resulterer i høy startstrøm, men rask opptenningstid sammenliknet med de fleste strømsvake kinaballastene

F86
16/11/10, 23:27
Ja, xenon er bra. Har det i nærlysa på jobb bilen, nesten skuffende å sette på langlysa:) Tror jeg satser på xenon i langlysa kontra ekstralys, i alle fall verd et forsøk. Ser på ebay at det er mange typer og priser, noe som er mere plug&play enn andre? Erfaringer tas imot med takk:)

Morgis
16/11/10, 23:31
jeg har dårlige erfaringer med 3 forskjelliige kinasett. 2 av dem fra ebay, siste fra vvme.com.
Treige som fy (farlige som fjernlys da det tar for lang tid før man får lys etter blending), blinker og flimrer i oppstarten av og til, og feil på 2 av 6 ballaster.

Hadde virkelig vurdert å kjøpe 2 hella ballaster fra ebay.
Kvaliteten merkes godt og man har et mye mer konstant lys, selv når kalde.
Så kjøper du 2 løse xenonpærer samt ombyggingskontakter fra dioder.no :)

ombyggingskontakter: http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?cPath=242_23_131_220&products_id=1099

Nilsebu
16/11/10, 23:55
Jeg har settet fra bilextra. Kan blinke litt det første sekundet mens de varmes opp, men det er ikke noe treigt på oppvarming + de holder fint varmen mens du kjører i mørket og må av og på med langlysene.

Disse koster vel 1200 kr settet.