PDA

Vis full versjon : Volvo 01 og nyere med DIM feil



aarnes
15/11/10, 12:45
Dette problemet er jo veldig kjent.

Kjente symptomer:

-Varsellamper lever sitt eget liv
-Kjørecomputer viser tekst opp ned/ingen tekst m.m
-Klokka stiller seg bakover automatisk
-Tripteller nullstiller seg selv
-Beltevarsler slutter å fungere i DIM

Jeg har selv hatt dette problemet og forsøkt en del "hjemmemekk"
Det fungerte bare i kort tid.

Nå har jeg imidlertid kommet i kontakt med en fyr som holder til på Vevelstad utenfor Brønnøysund som reparerer instrumenter og gir 1 års garanti.

Han har utstyr for å teste instrumentet, og god erfaring med rep. av disse.

Pris: 3000kr ink mva
VCCN Pris: 2500kr ink mva

evt frakt kommer i tillegg.

Jeg sendte instrumentet mitt på Tirsdag kveld forrige uke, og hadde det tilbake i bilen på Fredags ettermiddag. (Vel å merke med BP ekspress over natt)

Kan anbefalle han på det varmeste.

Det finnes flere i Sverige som også reparerer slikt, men de tar 2500-3000SEK for rep. itillegg til frakt.

Kontaktinfo:

Leif Are Andreassen

Tunheim Auto
Tunheim
8976 Vevelstad
Telefon: 975 37 404


Btw-- kult om alle skriver inn sin erfaring med han her etterhvert ..

Runis
15/11/10, 22:25
hei,kan du sende meg pm på hvordan jeg kontakter han

aarnes
15/11/10, 23:14
hei,kan du sende meg pm på hvordan jeg kontakter han

Beklager - det skulle selvfølgelig vært med i hovedinnlegget.
Har oppdatert det nå med kontaktinfo :)

morrun
15/11/10, 23:15
Hei. Tenker det gjorde godt å få orden på det! Noe av det rareste jeg har sett den klokka di slik den var. Som et romskip med nedtelling mot "self destruction".

Mvh. Morten

aarnes
15/11/10, 23:17
Hei. Tenker det gjorde godt å få orden på det! Noe av det rareste jeg har sett den klokka di slik den var. Som et romskip med nedtelling mot "self destruction".

Mvh. Morten

Det gjorde veldig godt. hehe, forsåvidt ikke noe problem, det irriterte meg bare at det aldri var "rolig" i det - men at noe til enhver tid skulle blinke eller telle ned :eek:

Sjakalen
18/12/10, 14:45
Da er jeg enda en i rekken med dette problemet. Får vel ringe på mandag. :)

Sjakalen
22/12/10, 12:22
Utrolig flott service av Leif Are Andreassen! :)

Mandag 20. desember ble den sendt. Tirsdag 21. desember fikk han DIM'en. Testet natt til onsdag 22. desember og innen lunch samme dag så var den på vei nedover igjen med express. :D Tusen takk.

aarnes
22/12/10, 13:58
Godt godt godt :)

The Sven
10/02/11, 13:37
Da har jeg lurt fettern min til å kjøpe seg Volvo, en velholdt og pen 01 V70 2.4T med lav km.
MEN samme dag som han henta den (i går) fikk han følgende problemer:

-Speedometeret fungerte ikke
-Motorlampe lyser
-Følgende feil kom opp i inforuta:
"STC service"
"brake failure"
"emissioner service"

Kan dette være noe annet enn feil med instrumentpanelet??

Sjakalen
10/02/11, 14:03
Da har jeg lurt fettern min til å kjøpe seg Volvo, en velholdt og pen 01 V70 2.4T med lav km.
MEN samme dag som han henta den (i går) fikk han følgende problemer:

-Speedometeret fungerte ikke
-Motorlampe lyser
-Følgende feil kom opp i inforuta:
"STC service"
"brake failure"
"emissioner service"

Kan dette være noe annet enn feil med instrumentpanelet??

Trolig DIM feil ja. Speedometer og turteller virket ikke hos meg og jeg fikk Airbag feil og en haug med lamper ellers som kom og gikk.

Foe
10/02/11, 15:15
Kjenner Leif godt.. utrolig dyktig..

Link til sida hans: http://www.tunheimauto.no/

:D

MVH Frode

aarnes
10/02/11, 19:38
Da har jeg lurt fettern min til å kjøpe seg Volvo, en velholdt og pen 01 V70 2.4T med lav km.
MEN samme dag som han henta den (i går) fikk han følgende problemer:

-Speedometeret fungerte ikke
-Motorlampe lyser
-Følgende feil kom opp i inforuta:
"STC service"
"brake failure"
"emissioner service"

Kan dette være noe annet enn feil med instrumentpanelet??

Jeg ville absolutt lest ut feilkoder først.DIM viser normalt ikke feil i form av tekst selvom det er defekt.
Høres ut som det er noen bremseproblemer.

The Sven
10/02/11, 20:05
Feilkodene er lest av i dag, det var visst en masse, jeg fikk en oppsummering på sms:

Feilkoder på CEM, BCM og TCM. Yaw rate sensor og "lost communication with BCM" var det visst flest av.

Av de der så er det bare TCM jeg vet hva er så dere får opplyse meg/oss :)

aarnes
11/02/11, 12:13
Om du får oversikt over hva feilkodene faktisk er så kan jeg skrive hva det betyr i praksis.
uansett: jeg ville kontaktet selger av bilen. for dette her kan bli en svæært dyr affære. med mindre det bare er sikringer som har gått.

CEM = Central Electronic Module Elcentral med säkringar, reläer och strömförsörjning till div strömförbrukare placerad på vä. sidan av intrumentpan. (Se även REM)

BCM = Brake Control Module Styrenhet för hela bromssystemet

TCM = Transmission Control Module Styrenhet för automatlåda

Uansett kan det være at feilen ligger i CEM, siden den styrer alt av elektronikk.

The Sven
11/02/11, 13:27
Han skulle få skrevet ut feilkodene. Han har tatt kontakt med selger. Er nok ikke sikringer som gjør at instrumentpanelet klikker iallfall, for det virka igjen dagen etter. Hvis dette er snakk om graverende feil og omfattende kostnader, så bør han vel kreve å få heva kjøpet hvis selger ikke tar på seg å fikse det. Jeg har også bedt han ringe Tunheim Auto for å høre om han har noen råd.

Sjakalen
11/02/11, 13:36
Hvorfor virker ikke selve speedometerviseren hvis det er noe annet enn DIM (Hvis det var det han mente da med første linja der)?

The Sven
11/02/11, 13:51
TCM er vel Trottle Control Module? Er manuelt gir på bilen.

Ja alt dette skjedde samtidig og feilkodene kom opp samtidig som speedometer og varsellamper klikka, så jeg holder en knapp på at det er feil på DIM men kan det være feil på mer eller kan DIM forårsake alt dette?

aarnes
11/02/11, 14:03
en enkel måte er jo å se om stc og abs faktisk fungerer.
dersom det fungerer som det skal, er det DIM som er alvorlig syk. men dersom det ikke fungerer, holder jeg en finger på at det er noe mer som er feil her.

andreas
24/06/11, 14:59
For å vekka liv i denne igjen... Har hørt rykter om at om du kjøper ny DIM hos Volvo vil du få den nye typen (http://i298.photobucket.com/albums/mm248/Shadowsdog/37edc5d6.jpg), sjølv om du har 2001-> modell. Noken som veit om dette stemmar?

Sjakalen
24/06/11, 16:36
For å vekka liv i denne igjen... Har hørt rykter om at om du kjøper ny DIM hos Volvo vil du få den nye typen (http://i298.photobucket.com/albums/mm248/Shadowsdog/37edc5d6.jpg), sjølv om du har 2001-> modell. Noken som veit om dette stemmar?

Nei ikke så ny, men man får med pynteringer originalt og med led belysning. Mye penere det ja. Har nytt instrument selv.

Lasse B
24/06/11, 19:21
Hva koster ett slikt instrument hos volvo?

andreas
24/06/11, 19:56
Fekk pris på 7000SEK (i Sverige naturligvis..)

Lasse B
24/06/11, 20:58
Er jo nesten gratis... hahaha...

Lord_Hatlem
19/03/12, 22:35
Hiver meg på her, har fått problem me klokka, so no må instrumente fiksast, men eg har akkurat nylig bygd om fra aut. til man, so no vureder eg å gå til innkjøp av r instrument, har funne ein del fra 2004 mod, passer dette på ein 02 mod?, må jo omprogramerast men er det ellers ting som kan skjære seg? har eit her :http://www.ebay.com/itm/Volvo-OEM-R-Instrument-DIM-Speedometer-04-S60R-V70R-/230723560216?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo|Model%3AV70&hash=item35b8322318&vxp=mtr

klar bonus om eg finner eit som er europeisk men eg får sjå...

FroBe
20/03/12, 07:20
Jeg har lite erfaring om 2004 DIM passer på 2002, men det jeg vet er at det ikke er mulig å omprogrammere kilometertelleren fra miles til kilometer. Har sjekket både hos Volvo og andre med negativt resultat.
Det er kun kjørekomputeren som kan omprogrammeres med DICE/VIDA slik at man slipper å se gallon, miles, Fahrenheit og AM/PM i sidedisplayene.
Ved tilkobling av DICE/VIDA kan man lese av kilometerstand i både kilometer og miles samtidig, men det vil kun være miles i displayet.

Speedometerskiven er gradert med begge typer, men det er enklere å lese av europeisk.
(Jeg skal bytte skive på min når jeg får europeisk skive fra Aarnes i posten...)

Lord_Hatlem
20/03/12, 16:38
Jeg har lite erfaring om 2004 DIM passer på 2002, men det jeg vet er at det ikke er mulig å omprogrammere kilometertelleren fra miles til kilometer. Har sjekket både hos Volvo og andre med negativt resultat.
Det er kun kjørekomputeren som kan omprogrammeres med DICE/VIDA slik at man slipper å se gallon, miles, Fahrenheit og AM/PM i sidedisplayene.
Ved tilkobling av DICE/VIDA kan man lese av kilometerstand i både kilometer og miles samtidig, men det vil kun være miles i displayet.

Speedometerskiven er gradert med begge typer, men det er enklere å lese av europeisk.
(Jeg skal bytte skive på min når jeg får europeisk skive fra Aarnes i posten...)

hmm ok, takker, kommer til å har vell fått høre det i fra div hold i dag at instrumente til ein R, ikkje passer siden det er bensin og ikkje diesel, kansje lettare å få tak i skivene og ringene i istrumente og montere i det eg allerede har...

boris2k
24/03/12, 01:08
Her har du mye god info om bytting av instrument skiver :)

http://forum.vccn.no/showthread.php?35880-Bytte-til-V70R-speedometer
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?161150-2004-07-V70R-Cluster-swap
http://www.volvoxc.com/resources/how-to/pdf/retrofitting-an-r-instrument-cluster.pdf

locked
24/03/12, 01:49
Hovedregelen er at elektroniske komponentar frå 2004 modell KUN passar i 2004 modell bil.

Larsemann82
15/08/12, 09:11
Finnes det noen DIY på å montere ut/inn panelet eller er det no-brainer?

FroBe
15/08/12, 14:41
Finnes det noen DIY på å montere ut/inn panelet eller er det no-brainer?

Prøv denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?6500-S60-V70N-Montering-av-instrumentringer&p=90597#post90597), selv om første steg/bilde kan hoppes over da det ikke er nødvendig.

Larsemann82
15/08/12, 19:40
Thanx!

Larsemann82
25/10/12, 18:24
Da har mitt instrumentpanel vært på spa hos Tunheim Auto. Anbefales! Rep av instr, skifte av alle pærer (fikk han til å montere blå LED) kostet meg 2850,- inkl mva og frakt.

Tore
04/12/12, 10:01
Har de siste dagene opplevd at informasjonen nede i venstre hjørne på DIM "blar" i funksjoner selv uten at jeg roterer på hjulet på binklysspaken. F.eks ønsker jeg å ha momentanforbruk oppe i displayet og plutselig vil bilen heller vise gjennomsnittshastighet, eller at jeg ikke ønsker å vise noen ting og vips så vil bilen vise noe like vel...

Problemet har ikke vært veldig fremtredende, men jeg har lagt merke til noen slike byttinger de siste dagene når bilen er kald (ute-temperatur -13...-15). Etter litt kjøring blir alt normalt.

Har tenkt tankten på at det kan være kontaktene i rotasjonsbryteren som returnerer treigt og kan gi så liten åpning at den "trigger" rotasjonsfunksjon av vibrasjoner eller lignende, men det kan kanskje være en start på DIM problematikk også?

andreas
04/12/12, 19:28
DIM-feil på bilar nyare enn 2003 er veldig uvanlig.... Ta heller ein kikk på spaken først. Du må demontere han likavel når du skal byggje om til facelift-spak :-)

Tore
05/12/12, 09:17
DIM-feil på bilar nyare enn 2003 er veldig uvanlig.... Ta heller ein kikk på spaken først. Du må demontere han likavel når du skal byggje om til facelift-spak :-)

Jeg konkluderte i går også med spaken, siden problemet først kommer når jeg har brukt dreiehjulet på spaken i kulde. Når det blir varmt forsvinner problemet, og det dukker ikke opp igjen før det er kaldt OG jeg peller på hjulet, etterhvert som det blir varmere i bilen forsvinner det igjen :-) ("Problem"= blar to og tre step i stede for ett og kan iblant bla litt selv etter at jeg har bladd...)

Ombygging av spaker: Tok du plastdeler fra nyere spake og satte på den gamle, eller er nye spaker "plug and play"? Spakene kommuniserer vel over Canbus og må kanskje kodes inn, eller har de fast canbus_id?

andreas
05/12/12, 10:14
Ja, trur nesten det må vera spaken din som lagar trøbbel... Ombygging = ombygging, ikkje bytte. Dessverre :-) Men det er absolutt overkommeleg, ta ein kikk på denne: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=13386

Stig-Arne
15/05/13, 15:09
Ser dette gjelder 01- og nyere, men kan dette være feil på S80 99- også? Vurderer å kjøpe en slik en, og selger sier at instrumentet ikke viser bla. Km stand om bilen har stått en periode. Eller er det bare å bytte hele instrumentet?

Joakim-G_R
04/07/13, 22:53
Noen som har prøvd dette?

www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=73695

S80Tønsberg
02/09/13, 19:58
Min kjørecomputer oppfører seg merkelig. Rekkefølgen på info er helt random når jeg ruller på hjulet. Vil oppdatering av software fikse dette eller er løsningen å sende hele dashen avgårde dit trådstarter snakker om? Enn så lange fungerer den, men overrasker meg ikke om den dør imorgen for å si det sånn. Den bløffer uansett på forbruk så den er ikke så viktig sånn sett :)

Rabagast
15/12/13, 01:12
Spørsmål rundt dette:
Instrumentpanelet mitt gikk nylig helt i svart etter lengre tid med klassiske DIM-feil. En sjekk på Volvo sa at det "ikke var noe de kunne gjøre, og jeg måtte bytte alt til en verdi av 15-20.000,-. Fair and square, jeg ringte Tunheim Auto, og fikk sendt panelet dit samme dag(Det kommer forhåpentligvis tilbake til meg før julaften...)
I samme slengen som at panelet gikk i svart, sluttet baklysene, ryggelysene og tåkelys bak å fungere, samt at telefon og firhjulstrekk sluttet å fungere, blant annet.

Da jeg hadde bilen inne hos Volvo, presterte de selvfølgelig å hoste opp en feilmeldingsliste som var lengre enn julegavelista mi fra jeg var 10 år.

Spørsmålet er om disse andre feilene er relaterte til DIM-feilen, eller om det er et ekstremt tilfelle av tilfeldighet, og at jeg likevel må ut med 10-20K i rep?

aarnes
15/12/13, 09:38
Spørsmål rundt dette:
Instrumentpanelet mitt gikk nylig helt i svart etter lengre tid med klassiske DIM-feil. En sjekk på Volvo sa at det "ikke var noe de kunne gjøre, og jeg måtte bytte alt til en verdi av 15-20.000,-. Fair and square, jeg ringte Tunheim Auto, og fikk sendt panelet dit samme dag(Det kommer forhåpentligvis tilbake til meg før julaften...)
I samme slengen som at panelet gikk i svart, sluttet baklysene, ryggelysene og tåkelys bak å fungere, samt at telefon og firhjulstrekk sluttet å fungere, blant annet.

Da jeg hadde bilen inne hos Volvo, presterte de selvfølgelig å hoste opp en feilmeldingsliste som var lengre enn julegavelista mi fra jeg var 10 år.

Spørsmålet er om disse andre feilene er relaterte til DIM-feilen, eller om det er et ekstremt tilfelle av tilfeldighet, og at jeg likevel må ut med 10-20K i rep?

Alt dette lukter CEM feil eller jordingsfeil.
Mye rart kan skje med bilen når DIM ikke er koblet til vel å merke, du skriver ikke noe om dette var etter at du koblet ut DIM eller ei.

Om CEM er defekt, så koster vel det rundt 10k å få byttet, jeg er nysgjerrig på hvordan Volvo har kommet frem til den prisen.

Rabagast
15/12/13, 11:43
Alt dette har skjedd etter at instrumentpanelet ble svart, så regner med at det har tilknytning til det. I følge Tunheim var svart instrumentpanel noe han kunne fikse med bare panelet.

Vel, Volvo snakket om 12K bare på nytt instrumentpanel, så snakket de om arbeid, og at dette fort kunne bli 15-20K. Jeg gadd ikke spørre om de var seriøse, jeg bare tok nøklene og gikk.

aarnes
15/12/13, 11:52
Får satse på at problemene løser seg når det kommer tilbake fra Leif!

Mr_DooDee
27/02/16, 19:47
Hei! Har ein 2004/05 V70. Displayet har begynnt å oppføre seg rart, noen ganger virker det heilt fint, andre ganger kommer det ingen tekst opp, kun bakgrunnsbelysning, eventuellt masse pixler. Er dette ein feil tunheim auto kan fikse eller har noen erfaring med at det kan være andre ting som forårsaker at displayet oppfører seg slik?

FroBe
28/02/16, 12:50
Hei! Har ein 2004/05 V70. Displayet har begynnt å oppføre seg rart, noen ganger virker det heilt fint, andre ganger kommer det ingen tekst opp, kun bakgrunnsbelysning, eventuellt masse pixler. Er dette ein feil tunheim auto kan fikse eller har noen erfaring med at det kan være andre ting som forårsaker at displayet oppfører seg slik?

Kontakt Tunheim Auto, det høres ut som en standard jobb for dem.
Mail: info@tunheimauto.no

Griffin
25/06/17, 10:54
Jeg har også fått dette problemet nå. Men jeg lurer på hva det er fysisk so gjør att det blir borte og så kommer helt tilbake igjenn?

Min blir helt blank (med svakt bakrundslys) og jeg kan rulle til det blir helt svart slik att den er i "avslått". Jeg kan også slukke de orange lysene som klager på service erfordres osv. så det ser ut som allting virker bak der.

Slik kan den vare i mange dager for å så helt plutsligt vare helt fin igjenn en dag og så tillbake til å ikke virke.

Normalt sett burde det vel virke mere ofte hvis det var glapp? Og det burde aldrig virke i det hele tatt hvis noe var gåent?

Hva er det han duden i tunheim egentlig gjør for å fikse dette? Vasking av PBC og re-lodding?

KrisO
18/08/17, 11:38
Hei, jeg hvet ikke hva tunheim gjøre, men jeg kan skrive hva jeg gjøre med den :)

Det er to problemer med den. Første er blå gele som Volvo bruker for å beskytte loddepunkter rund chipseter. Jobbe tempereatur er mellom -30 til +50 grader. Gel vokser og kryper avhengig av temperaturen. Etter litt år den løfter ett eller flere bener og da kommer problem.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/474.jpg

Andre problem er loddemateriale som alle produsenter må bruke fra 2006 (de brukte den før også). SnAg3,5 (221 °C) det er uten bly loddemateriale med sølv som er mye mer utsatt for sprekker.

Riktig metode for å fikse instrument er: fjerne gele, fjerne chipset med Varmluft, fjerne gammel lodding. Bruke f.ex. Sn63Pb37 (183 °C) for å lodde chipseten.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/475.jpg

Mvh :)

Griffin
18/08/17, 19:00
Er dette noe du kan gjøre litt nermere Oslo hvis man er veldig avhengig av sin bil?

RuneMNK
23/08/17, 19:28
Kan man bruke instrument med samme delenr som står stemplet i plasten under volvo logoen eller må numrene på det hvite klistremerket og være lik?

Larssin
23/01/18, 23:45
Har hatt problemer med DIM i bilen min det siste drøye året og dette begynte jeg å bli lei. Valgte å sende det til Tunheim Auto og det angret jeg ikke på. Leif fikk instrumentet på en onsdags ettermiddag og jeg fikk melding av han neste dag kl 0845 at han var ferdig.

Jeg kan, med den erfaringen jeg fikk, trygt anbefale Tunheim Auto til reparasjon av instrument.

Griffin
24/01/18, 23:53
Hva koster det totalt med post og reparasjon? Lurer på om jeg skal prøve selv....ett førstørrelseglas og en tynn loddespiss så burde det vel gå an?

Larssin
25/01/18, 22:59
Hva koster det totalt med post og reparasjon? Lurer på om jeg skal prøve selv....ett førstørrelseglas og en tynn loddespiss så burde det vel gå an?

Kostnad på porto/transport, avhenger av hvor fort eller kort tid det skal med transporten og hvor man bor. Min erfaring er at det ikke lønner seg å benytte seg av "Bedriftspakke ekspress over natten." når man sender varen, da det ikke er morgen fly fra Oslo til Brønnøysund. På returen fungerer det.

Mer info på f.eks. Bring.no

Ludo
08/10/18, 14:30
Fikk reparert DIM til en 2003 V70, koster 2000,- eks mva og frakt. Kjapp greie, anbefales!