PDA

Vis full versjon : Statens Vegvesen og godkjenning av senkesett (Endelig godkjent!)



r_style
15/11/10, 11:43
Ja, da var det påan igjen...

Forsøket med å godkjenne Lesjöfors 40mm senkesett på en tidligere 96 mod 945 LT varebil som er godkjent ombygd til personbil og ruller på hvite skilt. Har fått pålegg om godkjenning av senkesett hos BT, å dette er jo da ikke bare bare..

Bilen har som nevnt, vært en varebil frem til våren 2010, da den ble godkjent hos BT som personbil.

Problemet er nå at tillatt bakakselvekt er for høy, da den er oppført til 1300kg (som gjaldt varebil), mens personbil har alt fra 1070 til 1160 kg i følge Volvo Personbiler Norge. Har snakket med Volvo Norge 3-4 ganger, og de fatter ikke problemet til BT. Har fått Typegodkjenning og EØF-typegodkjenning for aksellast på 940-serien type 945, men dette aksepterer ikke BT.

Lesjöfors senkesettet til 945 har følgende spec på aksellast foran og bak;
Foran - 985kg
Bak - 1130kg


Har sendt mail til BT ang dette, og venter på svar pr mail, men ut ifra telefonene jeg har hatt med både Kongsvinger og Gjøvik, er dette så og si umulig å få endret, selv med dokumentasjon fra Volvo Norge.

Flere som har hatt/har dette problemet? Begynner å gå passe lei dette opplegget her...

HansM
15/11/10, 21:35
Må vel nedklasset tillatt vekt til personbil? Varebilene har jo tillattvekt på 2210kg, mener personbil har 1960kg? Høres vel for enkelt ut til at det kan gå for BT.

Mener det var en forumet som løste på den måten. Husker ikke hvem det var...

r_style
16/11/10, 08:55
Må vel nedklasset tillatt vekt til personbil? Varebilene har jo tillattvekt på 2210kg, mener personbil har 1960kg? Høres vel for enkelt ut til at det kan gå for BT.

Mener det var en forumet som løste på den måten. Husker ikke hvem det var...


Har sendt en søknad til BT, men har ikke noe stor tro på at de greier å svare meg med ett positivt svar på dette... Snakket med en person på kjøretøy avd Gjøvik, og han var jo helt håpløs, skjønte ikke problemet mitt, å da er det lett å ta ting videre, når de som ikke godkjenner senkesettet ikke skjønner problemet!

Noen på forumet her som har gjort dette? Skulle likt å kommet i kontakt med den personen :)

R.G
16/11/10, 11:18
jeg hadde en 94 945 som var vare bil, ombygde den til personbil i 2004, og da ble det riktige vekter i vignkort med engang. deretter i 2009 monterte jeg senkesett og det ble godkjent. sto også under merknader i vognkort att den var ombygd fra varebil. skal ikke være noen problem. du må få dem til å endre bakaksel vekta i, den er helt feil den nå, pga vekter i bilen går etter antall personer med bagasje som bilen kan ta som regel da det er personbil. når du har så høy vekt på bilen får du ikke en gang kjøre normal henger på den bilen for da overstiger du alt når den er personbil reg med den vekta. så biltilsyn har gjort feil når di har reg den til personbil, di har glemt vekter. er akkurat det samme som gjelder chevy suburban når dem blir reg fra kombinert personbil til personbil, og fra latebil til personbil. da skrur dem ned vekta så det blir normalt. ut fra det jeg skjønner da så har bt glemt dette på din bil, vekta SKAL ned. det skal ikke være noen prob så lenge du treffer på rette fyren hos bt, men som sagt di er jævlig trangsynt. vet av tilfeller dem ikke ville ha godkjent senkesett sjøl om alt er i orden ellers å, til og med fått mangellapp fordi jeg har hadd turbo i en org bil. en 940 med lavtrykk, sto ikke turbo i vognkort og da måtte jeg vise og ditt og datt og bare helvete. men du får prøve å prate med volvo og få papira på riktig vekter og dra og tre di papira opp i trynet på bt mannskapet... bt skal godta papirer fra volvo. som dem sa til meg, att det er volvo som bestemmer, bt gjør bare jobben,(dårlig jobb)

r_style
16/11/10, 14:57
jeg hadde en 94 945 som var vare bil, ombygde den til personbil i 2004, og da ble det riktige vekter i vignkort med engang. deretter i 2009 monterte jeg senkesett og det ble godkjent. sto også under merknader i vognkort att den var ombygd fra varebil. skal ikke være noen problem. du må få dem til å endre bakaksel vekta i, den er helt feil den nå, pga vekter i bilen går etter antall personer med bagasje som bilen kan ta som regel da det er personbil. når du har så høy vekt på bilen får du ikke en gang kjøre normal henger på den bilen for da overstiger du alt når den er personbil reg med den vekta. så biltilsyn har gjort feil når di har reg den til personbil, di har glemt vekter. er akkurat det samme som gjelder chevy suburban når dem blir reg fra kombinert personbil til personbil, og fra latebil til personbil. da skrur dem ned vekta så det blir normalt. ut fra det jeg skjønner da så har bt glemt dette på din bil, vekta SKAL ned. det skal ikke være noen prob så lenge du treffer på rette fyren hos bt, men som sagt di er jævlig trangsynt. vet av tilfeller dem ikke ville ha godkjent senkesett sjøl om alt er i orden ellers å, til og med fått mangellapp fordi jeg har hadd turbo i en org bil. en 940 med lavtrykk, sto ikke turbo i vognkort og da måtte jeg vise og ditt og datt og bare helvete. men du får prøve å prate med volvo og få papira på riktig vekter og dra og tre di papira opp i trynet på bt mannskapet... bt skal godta papirer fra volvo. som dem sa til meg, att det er volvo som bestemmer, bt gjør bare jobben,(dårlig jobb)

Biltilsynet gjør da vel ikke feil? Hehe...

Har som sagt sendt en søknad pr mail som beskriver akkurat dette og papirer fra Volvo Personbiler Norge er vedlagt sammen med TÜV på Lesjöfors settet! Skrev i tillegg på søknaden at hvis de avslo dette, så ville jeg ha det skriftlig dokumentert hvilken paragraf dette går inn under og hva begrunnelse for avslaget er..

Men takk for tilbakemelding R.G!

turbotico
16/11/10, 18:38
må ikke finne på å prøve på gjøvik.de er helt håpløse på alt der

r_style
16/11/10, 19:36
må ikke finne på å prøve på gjøvik.de er helt håpløse på alt der

Godkjente 240'n der i fjor, da gikk den rett igjennom med 18" og senk.

2 mnd etterpå dro en arbeidskollega av meg til Gjøvik med sin nyresturerte Opel Kadett C for godkjenning med 2.2i, større bremser, andre fjører etc, etter forsøk nr 2 på Gjøvik ga han opp der, fikk bare nye mangler for hvert oppmøte... Dro uka etter til Elverum uten å ha endret noe fra siste forsøk på Gjøvik, simsalabim, godkjent uten en eneste anmerkning, selv kontrolløren på Elverum sa at dette var en kjent type ombygging som de hadde vært borti før!

Herlig etat!!

Har tenkt til å prøve Elverum denne gangen, selv om det er under tvil..

R.G
16/11/10, 20:35
Godkjente 240'n der i fjor, da gikk den rett igjennom med 18" og senk.

2 mnd etterpå dro en arbeidskollega av meg til Gjøvik med sin nyresturerte Opel Kadett C for godkjenning med 2.2i, større bremser, andre fjører etc, etter forsøk nr 2 på Gjøvik ga han opp der, fikk bare nye mangler for hvert oppmøte... Dro uka etter til Elverum uten å ha endret noe fra siste forsøk på Gjøvik, simsalabim, godkjent uten en eneste anmerkning, selv kontrolløren på Elverum sa at dette var en kjent type ombygging som de hadde vært borti før!

Herlig etat!!

Har tenkt til å prøve Elverum denne gangen, selv om det er under tvil..

kan ikke ta elverum når man har volvo, da er dem helt idiot.

KE40155
21/11/10, 18:18
noen som har prøvd BT i Drammen?

lasse940
21/11/10, 18:47
Har vært igjennom det samme selv men da gjorde kontroløren om på vektene i vognkortet etter 3 ganger med visning og frem og tilbake ang dokumenter på demperne mine fikk importøren i norge(koni) til å ringe og maile til kontroløren samt få dokumenter fra volvo så ordnet allt seg tilslutt :)

The Sven
21/11/10, 18:55
Godkjente 240'n der i fjor, da gikk den rett igjennom med 18" og senk.

2 mnd etterpå dro en arbeidskollega av meg til Gjøvik med sin nyresturerte Opel Kadett C for godkjenning med 2.2i, større bremser, andre fjører etc, etter forsøk nr 2 på Gjøvik ga han opp der, fikk bare nye mangler for hvert oppmøte... Dro uka etter til Elverum uten å ha endret noe fra siste forsøk på Gjøvik, simsalabim, godkjent uten en eneste anmerkning, selv kontrolløren på Elverum sa at dette var en kjent type ombygging som de hadde vært borti før!

Herlig etat!!

Har tenkt til å prøve Elverum denne gangen, selv om det er under tvil..

Da møtte han sikkert på han som godkjente senkesettet på 945n min på ettervisninga i Elverum, han var kjempereal. Var en kar i slutten av 30-åra med mørkt hår og briller. Irriterer meg at jeg ikke tenkte på å få navnet hans, så jeg kunne prate med han neste gang også.

Jeg ble jo stående og vente noen minutter, dette var i arbeidstida mi så jeg gikk inn og forklarte at jeg ikke hadde tid til sånt, da tok han som var real meg inn med en gang og sjekka at jeg hadde endra det som skulle endres etter mangellapp, skrev ut nytt vognkort og gode greier. Veldig serviceinnstilt, beklaget at jeg måtte vente osv...:)

r_style
22/11/10, 08:17
Har vært igjennom det samme selv men da gjorde kontroløren om på vektene i vognkortet etter 3 ganger med visning og frem og tilbake ang dokumenter på demperne mine fikk importøren i norge(koni) til å ringe og maile til kontroløren samt få dokumenter fra volvo så ordnet allt seg tilslutt :)

Du fikk altså godkjent endringer av vekt på en tidligere 945 varebil?

Har sendt deg en PM med ett par spørsmål som vi kan ta utenom tråden!

lasse940
22/11/10, 11:53
Ja fikk godkjent endring av vekter kan skjekke når jeg kommer hjem fra jobben om hva for dokumenter jeg fikk fra volvo og hva vektene ble i vognkortet når jeg kommer hjem fra jobben i dag om du ønsker det?
Pm svart ;)

r_style
22/11/10, 12:18
Ja fikk godkjent endring av vekter kan skjekke når jeg kommer hjem fra jobben om hva for dokumenter jeg fikk fra volvo og hva vektene ble i vognkortet når jeg kommer hjem fra jobben i dag om du ønsker det?
Pm svart ;)


Fant igjen vekt på for og bakaksel på din bil, det var;

maks aksellast foran: 935kg
maks aksellast bak: 980kg


Mens hos meg står det:
maks aksellast foran: 1000kg
maks aksellast bak: 1300kg

Er en vesenstlig forskjell! :) Skal ta en telefon dit nå, å høre hva dem sier...

r_style
22/11/10, 14:04
Da har jeg pratet nok en gang med BT, denne gang havna jeg på Gjøvik, ettersom ingen på Elverum eller Kongsvinger var ledig.. Forklarte problemet mitt til 2 personer før j havnet riktig, etter å ha forklart opp og ned på saken, samt henvist til tidligere godkjente biler og min søknad (samme type ombygginger med 100% identisk senkesett), fikk jeg beskjed om at han skjønte problemet, og at det skulle være greit å få endret dette, siden bilen min skulle ha hatt en lavere "maks aksellast" enn det den har pr i dag.

Han skulle ta kontakt med Elverum og be de se på søknaden min og ringe meg opp igjen, så jeg fikk snakket med riktig saksbehandler på teknisk, for mitt distrikt...

Lurer på hva lykkehjulet stopper på når de ringer fra Elverum!

Lasse940; Takk for PM'en med reg.nr, la det frem til han på Gjøvik i stad, så han skjønte problemstillingen...

Daruu
22/11/10, 14:35
Skjønner ikke at dere kan ha bedre erfaring med elverum enn gjøvik jeg da men, for min del er det HELT motsatt :p

lasse940
22/11/10, 14:50
Da har jeg pratet nok en gang med BT, denne gang havna jeg på Gjøvik, ettersom ingen på Elverum eller Kongsvinger var ledig.. Forklarte problemet mitt til 2 personer før j havnet riktig, etter å ha forklart opp og ned på saken, samt henvist til tidligere godkjente biler og min søknad (samme type ombygginger med 100% identisk senkesett), fikk jeg beskjed om at han skjønte problemet, og at det skulle være greit å få endret dette, siden bilen min skulle ha hatt en lavere "maks aksellast" enn det den har pr i dag.

Han skulle ta kontakt med Elverum og be de se på søknaden min og ringe meg opp igjen, så jeg fikk snakket med riktig saksbehandler på teknisk, for mitt distrikt...

Lurer på hva lykkehjulet stopper på når de ringer fra Elverum!

Lasse940; Takk for PM'en med reg.nr, la det frem til han på Gjøvik i stad, så han skjønte problemstillingen...

Kjempe bra da burde det bli er ordning på nå da :D
Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

lasse940
22/11/10, 17:46
du får holde meg oppdatert om hvordan det går da :)

r_style
26/11/10, 12:56
BT ringte meg opp igjen på mandag, søknaden min var havnet hos Risløkka i Oslo for behandling.. Hvorfor vet j ikke! Snakket med sakshebandler på mandags ettermiddag for å prøve å få noe avklart, samme svar fikk jeg der, han skjønte problemet, men de kunne ikke bare gjøre dette "sånn uten videre", Volvo Personbiler Norge måtte gå god for nedjustering av vekten på for og bakaksellast bla bla bla...

Etter 15 minutter med om og men, etter å ha henvisst til samme "ombygde" biler med helt 100% identisk oppsett, sa jeg til slutt ifra om at sånn gikk det ikke ann å håndtere en sak, spesielt når de ikke kan henvise til hvilke paragrafer som gjør at dette ikke er lovlig!
Han lovet meg da tilbakemelding både skriftlig og muntlig innen førstkommende onsdag ettermiddag, fortsatt ikke hørt noe..

Et sånt pes og styr trodde jeg ikke att gikk ann, dette gir ikke mer insipirasjon til å godkjenne ting i fremtiden, så simple ting som det enn måtte være!

lasse940
26/11/10, 14:16
He he he.... BT er helt håpløse!!
skaff deg dokumenter fra volvo det gjorde jeg samt fikk importøren til demperne til å ringe og maile saksbehandler så gikk min igjennom neste time, med kunn veiing av blilen.
Hadde jeg ikke fått importøren til å ringe han og bekrefte at jeg hadde riktige dempere til bilen montert. Ellers måtte jeg til og med ha tatt bilen til volvo verksted for å demontere demperne og få papirer på at disse var til en 945!!!
så kanskje neste problemet for deg blir at de stusser på demperne dine også (personbildempere ikke varebildempere)!!???

lasse940
05/12/10, 17:08
Hvordan går det med denne saken da?

r_style
06/12/10, 08:46
Hvordan går det med denne saken da?

Purra på BT på onsdag, ettersom det straks hadde gått 3 uker.. Fikk til svar at jeg ikke kunne regne med å svar innen 2-3 uker, da de hadde mye å gjøre på teknisk avd.. Men frist på kontroll er 3 uker fra da kontrollseddel er utstedt! Hehe...

Måtte snakke med Tynset trafikkstasjon for å få utvidet fristen for visning, det kunne ikke Elverum gjøre, ettersom at det var UP fra region Tynset som hadde gitt meg kontrollseddel..:confused:
Så saken min står like stillestans, mens jeg fortsatt venter på tilbakemelding på en nokså simpel sak..

lasse940
06/12/10, 20:31
Hærregud er helt utrolig tror jeg brukte 4 uker ca på dette tullet, ble til og med en avskilting på meg på svenskegrensa med 2 barn og kjærring i bilen, tolleren på grensa sa bilen ikke var i forskriftsmessig stand, ikke særlig morsomt:mad:
Gir ikke mersmak om å få godkjent mer på bilen akuratt!!
Håper du slipper å bli avskiltet langs vegen som meg hvertfall da!

svimle
13/12/10, 09:27
syns dette høres helt latterli ut, virker av og til som BT er vanskeli bare for å være det...!

turbotico
13/12/10, 10:52
ja nok et bevis på hvorfor folk ikke gidder å godkjenne ting de har gjort.er ingen som gidder å prøve når bt skar vara så vansklige.

r_style
13/12/10, 11:39
Da var svaret på plass fra BT, med avslag på nedjustering av vekt og godkjenning av senkesett...

Begrunnelsen for dette, var at typegodkjenningen ikke var spesifisert direkte mot mitt kjøretøy (mot mitt ch.nr), og at jeg måtte ha dokumentasjon fra fabrikant på dette.. Med andre ord, de overkjører hva Volvo Norge Personbiler har av dokumentasjon innen typegodkjenning for gjeldene kjøretøy!

Har vært i kontakt med Østlie Servicesenter (Volvo) og Volvo Norge Personbiler igjen, avventer litt mer info der innen dagen i dag..

Skal sette meg ned igjen i kveld, så sende klage videre til neste instans!

r_style
13/12/10, 13:19
Da har Volvo Norge gitt tilbakemelding på at de ikke har mer å bidra med i denne saken for min del... Østlie skulle sende meg papirer på aksellast for personbiler og diverse annet, men dette ser ikke lovende ut..

242
13/12/10, 14:40
Er vell ikke lenge før norske folk tar en amerikans utgave av slikt bortkasta tid og energi folk må bruke på statens/bt uvitenhet og tverre saksganger som aldri skulle ha skjedd.

Saksøk dritten hehe

r_style
05/01/11, 13:26
Etter mye frem og tilbake, fikk jeg skriv fra Volvo Norge på nedjustering av vekter osv, men dette hjalp meg da ikke, da de ikke kunne på ned de siste 30kg på bakaksel, fra 1160 til 1130 som lesjöfors klarer, så da er det så og si håpløst og få godkjent 40mm lesjöfors senkesett på bilen.

Sendte inn klage på dette ved første svar, men dette hjalp heller ikke, så da gir jeg opp hele opplegget, viser bilen med orginal fjører og setter på senk etter "godkjenning" igjen.
Har brukt MYE tid på telefoner og mail, men de har fra første stund bestemt seg for å være vanskelige, noe som man ser tydelig på saksgangen og ansvarsfraskrivelsen de har opptredd med underveis..

Må få takke Lasse940 for hjelpen han har gitt, med dokumenter osv, synd det ikke hjalp hele veien ut...

turb00le
05/01/11, 16:22
For en gangs skyld en klagetråd med en reel klage i.
Må si at detta var rimelig "høl i hue", om de skriver ned maks akselvekt så påvirker jo ikke det annet enn hvor mye du har lov til å laste i bilen. Hadde skjønt at de var vanskelige om du prøvde å skrive den opp.

Morgis
05/01/11, 16:33
skal ikke lønne seg å være ærlig i norge å prøve å godkjenne ting.
Her skal alle kriminaliseres mest og hardest mulig om man eier og kjører bil.
Det er jo sosial politikk i norge slik vi har stemt frem.

I Norge er det småfiskene som taes og straffes, mens de større går fri.
i andre land er det motsatt.. derfor er og blir norge kalt bakvendtlandet / nisselandet som redder verden... trodde de.

lasse940
05/01/11, 17:35
Hærre gud skal 30 kg være avgjærende for om man skal få godkjent senkinga:eek:

Nå råder det lengre ingen tvil om at vi faktisk bor i den siste kommuniststat
Finnes ikke forskjell engang på vekter i en varebil og en personbil nedover i europa..

Men hvorfor kan de ikke skrive samme vektene jeg fikk de til å skrive for nøyaktig 1 år siden. Hva for begrunnelse gav volvo personbiler for de siste 30 kg??:confused:

Hadde mye problemer i fjord jeg også hvor tilslutt importøren av demperne ringte til konntroløren og truet med saksøking om de skulle kreve tüv papirer på dempere..

EDIT:
Tror du får gjøre som meg å gå direkte til importøren av lesjöfors i norge og si du ikke får godkjent senkinga på volvo pga vekter fra vare til personbil. Blir dette kjent for de som ønsker godkjent senk så taper lesjöfors endel penger de dette gjelder, er nok ikke eneste bilmerke dette kommer til å skje med heller dette da!

r_style
05/01/11, 17:40
For en gangs skyld en klagetråd med en reel klage i.
Må si at detta var rimelig "høl i hue", om de skriver ned maks akselvekt så påvirker jo ikke det annet enn hvor mye du har lov til å laste i bilen. Hadde skjønt at de var vanskelige om du prøvde å skrive den opp.

Da er vi av samme oppfatning.. Hadde det gjaldt oppjustering, hadde jeg vært forståelig på det, men nedjustering av 30kg, det er jo "ingenting" annerledes.. Statens Vegvesen er eksperter på ansvarsfraskrivelse, har også hatt en liten dialog med noen Amcar-folk med insikt i dette og fått sett dialogen de hadde hatt med Statens Vegvesen ang nedjustering av vekter (da snakk om 40-150kg), og det var på nippet til latterlig!

I kjøretøysforskriftene står det grovt uthentet:
*2.6 punkt 16: Største aksellast: Den maksimale aksellast kjøretøyet er konstruert og garantert for av fabrikanten eller godkjent for av godkjenningsmyndigheten når denne har endret fabrikantens oppgave.

Refererte til dette i min søknad, da Statens Vegvesen har den "øverste" makten ihht godkjenninger, men å ta ansvar for å gjøre det, tørr de ikke. Hva slags nytte gjør de da, når "alle" må gjøre jobben for dem med papirer, godkjenninger og søknader i bøtter og spann..

TeamBørnOut
05/01/11, 17:41
Lesjöfors taper ingen ting... så det driter de i. de tjener FETT med penger på å selge en fjør. om de ikke får solgt et senkesett til 10 folk i norge så bryr de seg sååå lite.
Folk vil montere på senkesett uansett

r_style
05/01/11, 17:50
Hærre gud skal 30 kg være avgjærende for om man skal få godkjent senkinga:eek:

Nå råder det lengre ingen tvil om at vi faktisk bor i den siste kommuniststat
Finnes ikke forskjell engang på vekter i en varebil og en personbil nedover i europa..

Men hvorfor kan de ikke skrive samme vektene jeg fikk de til å skrive for nøyaktig 1 år siden. Hva for begrunnelse gav volvo personbiler for de siste 30 kg??:confused:

Hadde mye problemer i fjord jeg også hvor tilslutt importøren av demperne ringte til konntroløren og truet med saksøking om de skulle kreve tüv papirer på dempere..

EDIT:
Tror du får gjøre som meg å gå direkte til importøren av lesjöfors i norge og si du ikke får godkjent senkinga på volvo pga vekter fra vare til personbil. Blir dette kjent for de som ønsker godkjent senk så taper lesjöfors endel penger de dette gjelder, er nok ikke eneste bilmerke dette kommer til å skje med heller dette da!

Hei Lasse!

De sa at ALLE 940 (940 stv personbil registert) kom med 1160kg i tillatt bakaksel-belastning, men dette er feil i følge databasen til Statens Vegvesen. Er mange 940 STV som kom på hvite skilter med lavere tillatte bakaksel-belastning helt ned til 980kg, men i følge opplinket typegodkjenning litt over her, så står det 1160kg.

De begrunnet med at hvis aksellasten skulle nedjusteres "enda" 30kg til, måtte det gjøres tekniske endringer på kjøretøyet, da det ble utover hva som var typegodkjent og garantert, og jeg siterer ordrett fra Statens Vegvesen;
* Hvis aksellasten skal nedjusteres til 1130kg, må det gjøres en teknisk endring på kjøretøyet i denne søknaden.

Jeg spør hva som må gjøres, og hvorfor, da dette nok en gang gjelder NEDJUSTERING, og i dette tilfellet 30kg til, da de allerede har godt god for 1160kg.

*Nei, det må du sjekke opp med Volvo Norge, vi innehar ikke slik informasjon ang ombygging og endring av dette kjøretøyet.

Får aldri noen begrunnelse eller henvisning til paragrafer ved mine spørsmål, "det bare er sånn".

lasse940
05/01/11, 17:50
Det er din oppfattelse/erfaring TBO.
Skader ikke gjøre de oppmerksom med produktet de selger og godkjenning av dette på bilen de selges til. Ikke umulig man støter på en alright kar som støtter deg og poduktet han presenterer for det norske markedet!

r_style
05/01/11, 17:57
Har vært i kontakt med BCB for ett par timer siden, og de sjekker opp dette ang Lesjöfors.

Lasse;

Har du røde Lesjöfors fjører som du fikk godkjent?

lasse940
05/01/11, 18:00
Hei Lasse!

De sa at ALLE 940 (940 stv personbil registert) kom med 1160kg i tillatt bakaksel-belastning, men dette er feil i følge databasen til Statens Vegvesen. Er mange 940 STV som kom på hvite skilter med lavere tillatte bakaksel-belastning helt ned til 980kg, men i følge opplinket typegodkjenning litt over her, så står det 1160kg.

De begrunnet med at hvis aksellasten skulle nedjusteres "enda" 30kg til, måtte det gjøres tekniske endringer på kjøretøyet, da det ble utover hva som var typegodkjent og garantert, og jeg siterer ordrett fra Statens Vegvesen;
* Hvis aksellasten skal nedjusteres til 1130kg, må det gjøres en teknisk endring på kjøretøyet i denne søknaden.

Jeg spør hva som må gjøres, og hvorfor, da dette nok en gang gjelder NEDJUSTERING, og i dette tilfellet 30kg til, da de allerede har godt god for 1160kg.

*Nei, det må du sjekke opp med Volvo Norge, vi innehar ikke slik informasjon ang ombygging og endring av dette kjøretøyet.

Får aldri noen begrunnelse eller henvisning til paragrafer ved mine spørsmål, "det bare er sånn".

Nå husker ikke jeg eksakt hva vekter jeg fikk på bakakslen min i fjor under samme runder som du driver med nå men jeg fikk da det godkjennt, men virket jo ikke som de var glad i å godkjenne dette da jeg etter 3 besøk hos de hadde fått allt av dokumenter og de ikke kunne la være å godkjenne, begynnte da å bemerke at de kom noen dråpp olje fra motor,svarte da det er retur fra turbo som lekker og det har vell ikke noe med godkjenning av senk, han gikk da inn og lot meg vente 30 min før han kom ut og lette etter tegn på hva dempere jeg hadde forran og krevde da dokumenter på demperne jeg hadde på bilen om disse var personbil dempere, da startet en ny runde med bt med 2 nye visninger og en sinna mail fra importøren av demperne. Gikk jo bra tilslutt på min 6 time sa han at denne bilen kjenner jeg igjenn ;)
Men det jeg ikke skjønner nå er hvorfor får ikke du samme dokumentet fra volvo personbiler som det jeg fikk i nov/desember 09??

lasse940
05/01/11, 18:02
Har vært i kontakt med BCB for ett par timer siden, og de sjekker opp dette ang Lesjöfors.

Lasse;

Har du røde Lesjöfors fjører som du fikk godkjent?

Ja Røde Lesjö jeg fikk godkjent ja. Er det ikke det du har?

r_style
05/01/11, 18:05
Ja Røde Lesjö jeg fikk godkjent ja. Er det ikke det du har?

Nei, jeg har svarte lesjöfors fjører, fra den nye "mellomprodusenten" til Lesjöfors.. Har du TÜV papirene på senkesettet fortsatt?

I følge BCB, var det vanskelig å få godkjent røde lesjöfors på 945 PB, da vektene var for lave på dette settet.

lasse940
05/01/11, 18:19
Ok. ja jeg har TÜV papirene på lesjö liggende i hanskerommet på bilen mener jeg.

lasse940
05/01/11, 18:32
Forran 985Kg
Bak 1130Kg
står det i Tüv papirene mine

The Sven
05/01/11, 20:36
Dette er ikke annet enn tragisk.

lasse940
22/01/11, 22:39
Skjedd noe mer i denne saken?

Olav'en
23/01/11, 01:58
Ny time 26. Jan ettersom eg forstod det på han

lasse940
23/01/11, 08:12
ok får håpe det går igjennom nå da :)

r_style
23/01/11, 12:19
Stemmer som Olav sier, skal inn til kontroll onsdag 26 januar, på Elverum Trafikkstasjon...

Har nå en del papirer, typegodkjenning(er) og annet ræl, så da får vi se hva som blir dommen på onsdag! Har orka å brukt noe mer tid på denne saken de siste ukene, gått lei hele opplegget, så skal få bytta fjørene på mandag evt tirsdag og få tatt en 4-hjuls måling...

R.G
24/01/11, 22:57
Stemmer som Olav sier, skal inn til kontroll onsdag 26 januar, på Elverum Trafikkstasjon...

Har nå en del papirer, typegodkjenning(er) og annet ræl, så da får vi se hva som blir dommen på onsdag! Har orka å brukt noe mer tid på denne saken de siste ukene, gått lei hele opplegget, så skal få bytta fjørene på mandag evt tirsdag og få tatt en 4-hjuls måling...

får håpe på det beste att det blir godkjent da:) dem har nå vært real til meg på trafikkstasjon i elverum:)

OHKorpan.
25/01/11, 20:36
Dette minner meg om en situasjon jeg var i for ca to år siden. TUV papiret var god for 40kg mindre enn forakselvekten på en 855 jeg hadde, realcar ville ikke ta reklamasjon å etter to turer til BT å masse bortkasta arbeidstid og penger!
Har ikke nok batteri på bærbar-pc'n til å ordlegge meg om BT/Statens holdning til dette(Ifølge tlf samtaler på forhånd skulle bilen bli godkjennt med den fille feilen).

Jeg venta ei uke, bestillte ny time å kom med samme fjærer å papirer. Sa jeg hadde bytta senkefjærer :D Å bilen ble godkjennt på en annen stasjon.

Daniel V
28/01/11, 11:19
En ting har jeg lært når det kommer til Statensvegvesen og godkjenninger: det blir alltid problemer. Skulle dra for å godkjenne senkefjærene mine før jul, men neida! Et av nummerene på fjærene var tydeligvis uleselige, så det gikk ikke ann å godkjenne dem. Jeg spurte om han ikke bare kunne telle runder og måle dia på fjærene og sammenlikne med TÜV papirene, men det kunne han ikke, og han sa at den eneste måten å få det godkjent på var å bestille nye fjærer.

Han var også kritisk til godkjenning fordi det var en mikroskopisk lekkasje fra tannstang. Jeg prøvde å argumentere med at bilen skal på EU i januar, og at det var derfor jeg kom for å godkjenne, og at jeg da måtte bytte tannstang for å få EU ok uansett. Men neida. Det nyttet selvfølgelig ikke det heller!

R.G
28/01/11, 12:07
noen som har hørt åssen det gikk med godkjenninga til trådstarter?:)

Daniel V
28/01/11, 12:34
noen som har hørt åssen det gikk med godkjenninga til trådstarter?:)

Han ga opp..

R.G
28/01/11, 13:00
Han ga opp..

så han var ikke inne på time 26 jan på elverum som det ble nevnt tidligere?

r_style
28/01/11, 15:02
Pga influensa og sykdom ble timen utsatt til 4 februar, altså neste fredag, så da skal jeg vise bilen med 40mm lesjöfors senkesett... Har vært sengeliggende i noen dager nå, så da ble det slik...

R.G
28/01/11, 16:39
okay. disse vekter her var på den jeg hadde når den ble ombygd til personbil. og ble godkjent senkesett.

RegNr: HS69118

KJØRETØYDATA

Kjøretøy: VOLVO 940 GL YV1945833
Understellsnummer: YV1945833R1100386
Typegodkjenningsnummer:
Årsmodell: 1994
Førstegangsreg.: 0
Førstegangsreg. i Norge: 19931117
Avregistreringsdato: 0
Importert: N
Fra Understellsnummer:
Karosseritype:
Kjøretøygruppe: PB
Farge: RØD
Siste PKK: 20090921
Neste PKK: 20110831

MOTORDATA

Drivstoff: Bensin
Motorkode:
Slagvolum: 2316
Effekt: 85
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB:
1/min:

KRAFTOVERFØRING

Fremdrift:
Antall aksler: 2
Antall aksler med drift: 1
Girkasse:

MÅL OG VEKTER

Egenvekt: 1410
Totalvekt: 2210
Maks aksellast foran: 1100
Maks aksellast bak: 1300
Lengde: 484
Bredde: 175
Sporvide foran: 1481
Sporvide bak: 1470

DEKKDIMENSJONER

Dekk foran: 205/65 R 15
Hastighetsindeks foran: T
Lastindeks foran: 93
Dekk bak: 205/65 R 15
Hastighetsindeks bak:
Lastindeks bak: 93

FELGDIMENSJONER

Felg foran: 6J
Felg bak: 6J
Innpress foran: 20
Innpress bak: 20

TILHENGER- OG TAKLAST

Tilhengervekt m/ brems: 1410
Tilhengervekt u/ brems: 600
Vogntogvekt: 0
Lengde til kule: 0
Maks støttelast: 75
Maks taklast: 100



EDIT: ser nå tidligere i tråden att min ikke skulle blitt godkjent egentlig med di fjører da siden akselvekt er 1300kg, men merklig nok så ble det godkjent... hmm. var på tynset trafikkstasjon

r_style
29/01/11, 12:32
okay. disse vekter her var på den jeg hadde når den ble ombygd til personbil. og ble godkjent senkesett.

RegNr: HS69118

KJØRETØYDATA

Kjøretøy: VOLVO 940 GL YV1945833
Understellsnummer: YV1945833R1100386
Typegodkjenningsnummer:
Årsmodell: 1994
Førstegangsreg.: 0
Førstegangsreg. i Norge: 19931117
Avregistreringsdato: 0
Importert: N
Fra Understellsnummer:
Karosseritype:
Kjøretøygruppe: PB
Farge: RØD
Siste PKK: 20090921
Neste PKK: 20110831

MOTORDATA

Drivstoff: Bensin
Motorkode:
Slagvolum: 2316
Effekt: 85
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB:
1/min:

KRAFTOVERFØRING

Fremdrift:
Antall aksler: 2
Antall aksler med drift: 1
Girkasse:

MÅL OG VEKTER

Egenvekt: 1410
Totalvekt: 2210
Maks aksellast foran: 1100
Maks aksellast bak: 1300
Lengde: 484
Bredde: 175
Sporvide foran: 1481
Sporvide bak: 1470

DEKKDIMENSJONER

Dekk foran: 205/65 R 15
Hastighetsindeks foran: T
Lastindeks foran: 93
Dekk bak: 205/65 R 15
Hastighetsindeks bak:
Lastindeks bak: 93

FELGDIMENSJONER

Felg foran: 6J
Felg bak: 6J
Innpress foran: 20
Innpress bak: 20

TILHENGER- OG TAKLAST

Tilhengervekt m/ brems: 1410
Tilhengervekt u/ brems: 600
Vogntogvekt: 0
Lengde til kule: 0
Maks støttelast: 75
Maks taklast: 100



EDIT: ser nå tidligere i tråden att min ikke skulle blitt godkjent egentlig med di fjører da siden akselvekt er 1300kg, men merklig nok så ble det godkjent... hmm. var på tynset trafikkstasjon

Akkurat samme som min forrige ombygde varebil, fikk godkjent røde lesjöfors selv om vektene var 1100kg og 1300kg, dette var også på Tynset trafikkstasjon...

r_style
29/01/11, 12:36
Her er den jeg hadde, som gikk igjennom uten nedjustering...

RegNr: DH77147

KJØRETØYDATA

Kjøretøy: VOLVO 940 YV1945811T1
Understellsnummer: YV1945811T1191232
Typegodkjenningsnummer:
Årsmodell: 1996
Førstegangsreg.: 0
Førstegangsreg. i Norge: 19960604
Avregistreringsdato: 0
Importert: N
Fra Understellsnummer:
Karosseritype:
Kjøretøygruppe: PB
Farge: BLÅ
Siste PKK: 20090924
Neste PKK: 20101130

MOTORDATA

Drivstoff: Bensin
Motorkode:
Slagvolum: 2316
Effekt: 99
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB:
1/min:

KRAFTOVERFØRING

Fremdrift:
Antall aksler: 2
Antall aksler med drift: 1
Girkasse:

MÅL OG VEKTER

Egenvekt: 1455
Totalvekt: 2210
Maks aksellast foran: 1100
Maks aksellast bak: 1300
Lengde: 484
Bredde: 175
Sporvide foran: 1481
Sporvide bak: 1470

DEKKDIMENSJONER

Dekk foran: 205/65 R 15
Hastighetsindeks foran: T
Lastindeks foran: 93
Dekk bak: 205/65 R 15
Hastighetsindeks bak:
Lastindeks bak: 93

FELGDIMENSJONER

Felg foran: 6 J
Felg bak: 6 J
Innpress foran: 20
Innpress bak: 20

TILHENGER- OG TAKLAST

Tilhengervekt m/ brems: 1600
Tilhengervekt u/ brems: 700
Vogntogvekt: 3550
Lengde til kule: 0
Maks støttelast: 75
Maks taklast: 100

Børge Vikebø
02/02/11, 22:35
min er også godkjent senket med røde lesjøfors på varebilvekt... det ble gjort mens den var varebil....

r_style
03/02/11, 08:39
min er også godkjent senket med røde lesjøfors på varebilvekt... det ble gjort mens den var varebil....

Ja, er flere som har fått dette godkjent visstnok, så de har gjort noen brølere mtp godkjenninger de siste årene, for nå er det raka motsetningen... :)

I morgen går turen til Elverum og BT, kommer med en tilbakemelding etter at jeg har vært der... Har ikke noe særlig tro at det går som det skal ved visning, så da får vi se...

r_style
03/02/11, 08:45
Hva hvis noen av de bilene som er godkjent med "feil" vekter og fjører havner utfor en ulykke med f.eks personskade involvert, da kobles jo Statens Vegvesen inn for å foreta sjekk og kontroll av kjøretøyet, hvem får da støyten for at bilen har feil fjører som ikke er egnet for bilens vekt og last? Biltilsynet som har godkjent kjøretøyet eller personen som eier bilen?

I tillegg ruller jo mange av de som har godkjent ombygd fra 2 seter til 5 seter rundt med feil lasteindex (LI)! Disse tingene kan jo være grunn til å få avkortning/delvis skyld hos forsikringselskapet ved en evt skade/uhell...

Revell
03/02/11, 08:56
Føler att jeg kommer til å slite med senkesettet mitt på 245n nå:( Den er ombygd fra vare til personbil. tillatt totalvekt på den ligger visst 30kg over det som er normalt på 245:( håper du finner en løsning:)

R.G
03/02/11, 08:59
Hva hvis noen av de bilene som er godkjent med "feil" vekter og fjører havner utfor en ulykke med f.eks personskade involvert, da kobles jo Statens Vegvesen inn for å foreta sjekk og kontroll av kjøretøyet, hvem får da støyten for at bilen har feil fjører som ikke er egnet for bilens vekt og last? Biltilsynet som har godkjent kjøretøyet eller personen som eier bilen?

I tillegg ruller jo mange av de som har godkjent ombygd fra 2 seter til 5 seter rundt med feil lasteindex (LI)! Disse tingene kan jo være grunn til å få avkortning/delvis skyld hos forsikringselskapet ved en evt skade/uhell...

jeg mener sterkt det er BT som må ta støyten for detta der hvis det skulle komme opp i noen saker, dem som godkjenner og ikke leser papira skikkelig... håpe det går i ordning da:) men jeg mener det skal gå an å få ned vekt på en måte til 1060 el hva det er.. en varebil er jo lik i karosseri når den er ombygd til personbil..

lasse940
03/02/11, 09:04
Skyldspørrsmål i sånne saker er ikke lett å forutse utfallet av gitt, etter hva jeg mener så er det vell Bt som har skyld forde det har blitt godkjent av de, fører kan jo være fullstendig uvitende om den saken.
Det jeg syntes er merkelig er at veldig mange som har omreg fra varebil til personbil har fortsatt samme vektene som varebil.
Bt var veldig på meg når jeg godkjente senk at jeg ikke hadde varebil dempere og fjører hadde TÜV papirer.
Dette var noe som tydlig ikke var så viktig eller glemt når bilen ble ombygd til personbil!!
Men du får ha lykke til nok en gang i morgen :D

lasse940
03/02/11, 09:07
jeg mener sterkt det er BT som må ta støyten for detta der hvis det skulle komme opp i noen saker, dem som godkjenner og ikke leser papira skikkelig... håpe det går i ordning da:) men jeg mener det skal gå an å få ned vekt på en måte til 1060 el hva det er.. en varebil er jo lik i karosseri når den er ombygd til personbil..


Jeg fikk satt ned vektene da jeg skrev til volvo personbil hvilke vekter jeg hadde i TÜV papirene på senkfjørene mine 3.des 2010.
Men var mye tull å få senk godkjent for meg også!

Audun
03/02/11, 12:04
Lykke til i morgen da :)

Kodja
03/02/11, 20:59
kan noen si meg hvilke verdier dere har fått på castern? (om jeg husker riktig nå da...)

for på min så får jeg over 1. og det er merkeverksted som har justert. røde lesjøfors og CS dempere. de fikk ikke gjort noe mer med det og BT godkjenner ikke verdi over 1 der... aner ikke hva jeg skal gjøre nå :confused:

The Sven
03/02/11, 21:24
kan noen si meg hvilke verdier dere har fått på castern? (om jeg husker riktig nå da...)

for på min så får jeg over 1. og det er merkeverksted som har justert. røde lesjøfors og CS dempere. de fikk ikke gjort noe mer med det og BT godkjenner ikke verdi over 1 der... aner ikke hva jeg skal gjøre nå :confused:

Få verkstedet til å skrive ut et ekstra sett med målepapirer fra en bil uten senkesett til deg. Det er juks men biltilsynet er fornøyd bare tallene på papirene er grønne. De forstår ikke hvordan endring av camber/caster etc påvirker bilens kjøreegenskaper så de stiller seg bak paragrafene og fraskriver seg alt ansvar. Når jeg skulle godkjenne senkesett og måtte ta ny forstillingskontroll pga røde tall sto det 4 mann og brøt med spett og hva det skulle være på understellsdelene for å få skrevet ut grønne tall på camber (940). Viste bilen igjen uten noen endringer men med grønne tall og da var det greit.

The Sven
03/02/11, 21:27
Egentlig burde det vært utarbeida egne målebrev for biler med godkjent senkesett.

TeamBørnOut
03/02/11, 21:30
Når bt har kødda med vekta etc så får de skylden og personen som eier bilen går fri.
Det var oppe en slik sak for litt siden faktisk. noen nr av amcar siden det stod om dette.

Kodja
03/02/11, 21:30
ja skjønner ikke det der... helt merkelig :( kjenner jeg er LITTTTT fortvila nå om jeg må ty til omveier for å få godkjent bilen med senkesett som er av godkjent type og med justering og alt... :( kjenner det er litt tungt ang det der for tida... bruker så mye tid og penger på det å så skal et lite tall bremse ting!! når selv volvoforhandleren\merkeverkstedet sier at det GÅR IKKE Å FÅ DET bedre justert i henhold å så skal det fremdeles bli slik... sukk....

Audun
03/02/11, 21:40
ja skjønner ikke det der... helt merkelig :( kjenner jeg er LITTTTT fortvila nå om jeg må ty til omveier for å få godkjent bilen med senkesett som er av godkjent type og med justering og alt... :( kjenner det er litt tungt ang det der for tida... bruker så mye tid og penger på det å så skal et lite tall bremse ting!! når selv volvoforhandleren\merkeverkstedet sier at det GÅR IKKE Å FÅ DET bedre justert i henhold å så skal det fremdeles bli slik... sukk....


Er nettopp sånn biltilsynet vill ha det, få folk møkk leie, og ender med at folk gir opp. Det MÅ jo være slik?:mad: bare et kjapt søkt på google så kommer det opp dusinviss om hvor mye herk og pes folk har med biltilsynet når det gjelder godkjenning av etc.

Kan ikke kjønne strategien dems, når folk faktisk vill gjøre det på lovelig viss, gjør alt som en blir bedt om,så gjør de alt de kan for og ikke godkjenne dette. Dette ender med at ryktene går, og at fler og fler rett og slett bare driter i det, å kjører med det uannfaen sett.

Sier bare Trangtilsynet jeg..

The Sven
03/02/11, 21:47
Det er dessverre en generell oppfatning og det er ikke rart at det er sånn. Biltilsynet er en instans som behøver en grundig overhaling og gjennomarbeiding av hva de egentlig er der for...

Buoyen
03/02/11, 23:43
Få verkstedet til å skrive ut et ekstra sett med målepapirer fra en bil uten senkesett til deg. Det er juks men biltilsynet er fornøyd bare tallene på papirene er grønne. De forstår ikke hvordan endring av camber/caster etc påvirker bilens kjøreegenskaper så de stiller seg bak paragrafene og fraskriver seg alt ansvar. Når jeg skulle godkjenne senkesett og måtte ta ny forstillingskontroll pga røde tall sto det 4 mann og brøt med spett og hva det skulle være på understellsdelene for å få skrevet ut grønne tall på camber (940). Viste bilen igjen uten noen endringer men med grønne tall og da var det greit.

Hehe, bra skrevet!

Selv har jeg ikke godkjent fjærene. Vurderer å gjøre det nå til våren når jeg bytter bil, men tror jeg driter i det (med de justerte fjærskålene ser jeg for meg at jeg sliter ekstra). Hvis en kjører som folk så tror jeg det er mindre sjanse for å bli stoppet også da..

Kodja: Er det de korte demperne du har? Blir bilen lavere med dem enn med orginaldempere? Eller er det rett og slett de godkjente fjærene som gjør at det ikke blir godkjent?

Kodja
03/02/11, 23:59
bilstein club sport. røde lesjøfors med tuv papirer. polyforinger. sandblåst alt og lakkert opp. nye endeledd og nye opphengkuler. alt bak det samme. altså man får det ikke bedre enn det der uten å kjøpe nye bærebruer og fjærbein fra volvo

Buoyen
04/02/11, 00:17
Det er vel de demperne som er kortere, sant? Blir bilen lavere med slike?

Eller er det vel bare fjærene av det du listet opp som er med på å gjøre bilen lavere?

Hvis så er tilfelle, så er jo hele greia rimelig kaputt egentlig :D

kimove
04/02/11, 01:00
Kodja: Hvilke verdier har du på caster ifølge målebrevet?

Min ligger på 1,36 på venstre og 1,56 på høyre

r_style
04/02/11, 08:09
På 4-hjuls målinga som ble tatt på bilen min, ble ikke alt grønt, slet litt med caster på høyre framhjul, samt camber...

Kommer med tilbakemelding etter kontroll i dag, skal dit kl 13.

lasse940
04/02/11, 08:17
Mine målinger var litt utenfor mål de også, måtte ha to målinger så siste gange ristet de på hode på verkstedet og skrev i målepapiret at de er litt ute av mål men uten betydning ;)
Bt godtokk det :D

Kodja
04/02/11, 08:38
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/364.jpg
her er målepapiret... ikke at jeg skjønner bæra av det men verdien på caster er uttafor godkjent verdi sa de i alle fall.

The Sven
04/02/11, 10:23
Det er vel de demperne som er kortere, sant? Blir bilen lavere med slike?

Eller er det vel bare fjærene av det du listet opp som er med på å gjøre bilen lavere?

Hvis så er tilfelle, så er jo hele greia rimelig kaputt egentlig :D

Blir ikke lavere pga demperne nei.

Kodja: Camberen din er jo også utenfor godkjente verdier der. Men den er jo justerbar på 240.

kimove
04/02/11, 10:50
Sven det stemmer jo ikke, cambern til kodja er innefor verdiene
De skal være mellom 0,15 og 0,45 og ligger på 0,31v og 0,28h.
Men det var stor forskjell på caster, 2,24venstre og 1,47 høyre
Ifølge målebrevet hans skal den være mellom 3 og 4 :o
På mitt målebrev står det at den skal være mellom 2 og 3 :o

Kodja
04/02/11, 11:17
tja ikke vet jeg... sende en mail til adressert til kundebehandleren på kverneland bil... stusset over det at det var stor forskjell på H og V side jeg også... "vi tar ansvar" står det på måleskjemaet så hintet til det og spurte om de kunne ta litt ansvar og sjekke litt videre rundt det så vi får gjort noe. for det her skjønner jeg ingenting av helt ærlig... eneste som kan byttes for å se om det blir noe bedre eller anderledes er jo bærebrua foran. fjærbeinet er jo beit og fint, så eneste som kan være skakt på noe vis og forårsake slikt må jo være bærebru da... men men...

Kodja
04/02/11, 16:10
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/377.jpg
var å fikk justert forstillinga igjen på kverneland bil. helt suverent. stakk innom etter å ha vært på BT å prata om min fortvilelse og forklart litt at det går jo ikke å justere noe. men vi kom fram til at det måtte være den bakre boksen på bærebrua foran som kunne flyttes noen mm fram\tilbake\opp\ned... så det utgjorde at verdiene ble ok! :)

r_style
04/02/11, 16:21
Da ble bilen endelig godkjent etter 2 timer hos BT...

Godkjent med lavere vekter/tillatte aksellast og 40mm senkesett innskrevet i vognkortet!

Takk til alle som har bidratt med tips og info, spesielt Lasse :)

Buoyen
04/02/11, 17:27
Gratulerer!

Audun
04/02/11, 17:28
Gratuler!

lasse940
04/02/11, 21:54
Da ble bilen endelig godkjent etter 2 timer hos BT...

Godkjent med lavere vekter/tillatte aksellast og 40mm senkesett innskrevet i vognkortet!

Takk til alle som har bidratt med tips og info, spesielt Lasse :)

Hey Grattis :D ENDELIG!!!
Utrolig bra du endelig fikk den gjennom :)
Er nok deilig å endelig ha fått den gjennom:)
Glad jeg kunne hjelpe deg i denne saken ;)

r_style
05/02/11, 09:10
Hey Grattis :D ENDELIG!!!
Utrolig bra du endelig fikk den gjennom :)
Er nok deilig å endelig ha fått den gjennom:)
Glad jeg kunne hjelpe deg i denne saken ;)

Ja, det var jaggu på tide gitt :)

Merknaden for senkesettet var jo ganske genial også;

Godkjent ombygget med lesjöfors senkesett

Står ingenting om hvor mye det senker heller ikke hvor høyt det er fra hjulbuen til navet, antall vindinger etc!:)

lasse940
05/02/11, 09:50
Ja, det var jaggu på tide gitt :)

Merknaden for senkesettet var jo ganske genial også;

Godkjent ombygget med lesjöfors senkesett

Står ingenting om hvor mye det senker heller ikke hvor høyt det er fra hjulbuen til navet, antall vindinger etc!:)
He he he så bra bare å kappe en runde da ;)
Fin bonus det der for allt bryet med å få detta godkjent :D

R.G
05/02/11, 12:35
bra det ble godkjent nå da:)

The Sven
06/02/11, 16:25
Jaggu bra :) Da regner jeg med du har notert deg navn på de på BT som har vært noenlunde behjelpelige i denne saken? :)

r_style
06/02/11, 19:41
Jaggu bra :) Da regner jeg med du har notert deg navn på de på BT som har vært noenlunde behjelpelige i denne saken? :)

Har notert ned to navn, Atle og Jan Erik :)

boman
11/02/11, 18:58
I fjor sommer monterte jeg senkesett på bilen min (tidligeire varebil) og hadde bilen på firehjulskontroll men fikk noen røde tall på camper og caster på den ene sida så derfor gadd jeg (heldigvis) ikke å prøve å godkjenne den.
Jeg var innom Statens Saltvesen idag for å egentlig høre hvor lenge firehjulskontrollen var gyldig, men spurte også hvordan det var med vektene som er forskjell. Jeg har en 96 modell med akselvekt på 1000/1300kg.
I papirene til lesjöfors står det mindre (husker ikke eksakt, men tror det var 1000/1100kg eller så er det likt som i deres papirer, altså 985/1130kg).

Ergo jeg er i samme sak. Jeg tror ikke jeg gidder å bruke så mye tid (ihvertfall ikke penger på en eventuell ny firehjulskontroll), siden jeg ble fortalt av Vegvesenet selv at jeg ikke kunne få bot eller bli dømt for noe uaktsomt (ved en evt ulykke) siden bilen ble mer forsvarlig enn hva den var (bilen ble 4 cm høyere etter at jeg senka den og monterte bilstein sprint..), men bare en mangellapp og at den må vises.

Så spørsmålet mitt er, hva slags dokumenter endte du til slutt med å bruke? Kan du legge ut de, eventuelt maile meg de? :)