PDA

Vis full versjon : Bygging av b230 16v



Veg4rd
14/11/10, 22:58
heisann. har en 230f som kun har rulla litt over 100 tusen. planen er å bygge om til 16v og turbo. er ganske godt i gang, da jeg har både topp, innsug og grenrør.
har lest mye her inne om diverse ombygging, men er fortsatt en del ting jeg lurer på.

spørsmålene er som følger:

er jeg nødt til å ha ventillommer i stemplene?

er den veiva jeg har brukbar til dette formålet ?( i og med den ikke har gått veldig langt)

burde jeg ha underspyling?

kom gjerne med andre tips. er ikke ute etter kritikk. dette er første motor jeg bygger.

Volvo-Lars
15/11/10, 10:13
Søk litt på forumet. Finnes en god del tråder om dette temaet.

Lundberg Performance
15/11/10, 10:25
heisann. har en 230f som kun har rulla litt over 100 tusen. planen er å bygge om til 16v og turbo. er ganske godt i gang, da jeg har både topp, innsug og grenrør.
har lest mye her inne om diverse ombygging, men er fortsatt en del ting jeg lurer på.

spørsmålene er som følger:

er jeg nødt til å ha ventillommer i stemplene?
er den veiva jeg har brukbar til dette formålet ?( i og med den ikke har gått veldig langt)
burde jeg ha underspyling?[
kom gjerne med andre tips. er ikke ute etter kritikk. dette er første motor jeg bygger.


spørsmålene er som følger:

er jeg nødt til å ha ventillommer i stemplene? Ja

er den veiva jeg har brukbar til dette formålet ?( i og med den ikke har gått veldig langt) Ja så lenge du ikke skal ha større volum

burde jeg ha underspyling?Det går med mekansike-løftere i toppen, men ville ikke satset på det med underspyling og hyd-løftere. Oljetykk er ikke noe man kødder med.

kom gjerne med andre tips. er ikke ute etter kritikk. dette er første motor jeg bygger.[/QUOTE]

rogern
15/11/10, 10:47
hvor mye effekt bygger du for?

lundberg har vel svart på det meste.

med orginal oljepumpe bør du droppe underspylinga.
underspylinga + de hydrauliske løftera i toppen "stjeler" mye olje.
kan bli for mye for pumpa. bedre og blende underspylinga(hvis du har dette da)

veiva kan du fint bruke. lik som i alle andre 230 motorer(etter 89)
du kan sette i veivaksler med mere slag for økt volum. men da må du
som sagt bytte veiv.

Euro-96
15/11/10, 11:21
Det med at oljedysene bruker mye olje er bare noe forbanna tull..
For det første så holder de stengt til oljetrykket overstiger 2.5 bar,da banjoskruen har kule og fjær i seg.
Dette vet jeg fordi jeg kjører med akkurat det oppsettet,hydrauliske løftere,turbo OG underspyling.
På varm motor har jeg 2 bar oljetrykk på tomgang (900)når olja holder 85-95 grader og over 4,5 bar på full rulle.
Dette med oljepumpe fra fk som har gått over 200k.
Så hvis motoren har friske ventilløftere,lagerklaringene er i orden og en oljepumpe som ikke er utslitt vil dette fungere meget bra.

Men om trådstarters blokk har underspyling er en annen historie.

The Rev
15/11/10, 23:10
heisann. har en 230f som kun har rulla litt over 100 tusen. planen er å bygge om til 16v og turbo. er ganske godt i gang, da jeg har både topp, innsug og grenrør.
har lest mye her inne om diverse ombygging, men er fortsatt en del ting jeg lurer på.

spørsmålene er som følger:

er jeg nødt til å ha ventillommer i stemplene?

er den veiva jeg har brukbar til dette formålet ?( i og med den ikke har gått veldig langt)

burde jeg ha underspyling?

kom gjerne med andre tips. er ikke ute etter kritikk. dette er første motor jeg bygger.



det lureste hadde vel vært om du satsa 8v når det e den første motorn du bygger. da det er litt meir som kan gå galt med 16v.

Breide
16/11/10, 21:30
det lureste hadde vel vært om du satsa 8v når det e den første motorn du bygger. da det er litt meir som kan gå galt med 16v.

Hvordan kan det gå mer galt?

Veg4rd
20/11/10, 03:01
har ikke problemer med å sette sammen motor. jobber som bilmekaniker,men er specs på diverse jeg lurer på. hva slags reg reim bruker dere?
og hvor har dere kjøpt stempler? hørte på spm, men de leverer ikke med ventillommer.
og 8 ventiler er 8 ventiler for lite:P

GMV
20/11/10, 08:32
Regreim fra Opel Ascona 1,6 diesel med 146 tenner, den har runde tenner og 24mm bredde. Spennrulle fra VW 16V eller diesel av noe slag. Stempler kan du evt maskinere lommer i orginale FK/FT stempler eller lage en litt større grop i orginale 16V stempler. Det sistnevnte fungerer bra, gjorde dette selv på min forrige 400Hk motor. Cylider og motorservice i Trondheim selger Wiseco til en grei pris også. Mener det er hyllevare hos de.

Veg4rd
20/11/10, 20:27
noen som har delenummer på wiseco stempler dere har brukt?

Veg4rd
20/11/10, 22:03
har bestemt meg for å bestille rsi stempler. bra pris der. noen som har erfaringer?

skulb
20/11/10, 22:24
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=5293

Lundberg Performance
20/11/10, 23:58
har bestemt meg for å bestille rsi stempler. bra pris der. noen som har erfaringer?

spørs jo om de får stemplene laget av noen eller om de lager de selv :p regner med de kjøper de av noen..

GMV
21/11/10, 12:07
Tror ikke du sparer mange kronene kontra å kjøpe fra cylmo og som nevnt så skal de ha disse på lager i Trondheim. Verdt å sende de en mail før du kjøper fra RSI iallefall. Det er også verdt å betale noen kroner for raskere leveringstid etter mitt synspunkt. Flere mnd eller år er uakseptabelt synes jeg.

Veg4rd
21/11/10, 21:13
skjønner. Ja så absolutt.

hvilke komphøyde kjører dere?

ArneR
22/11/10, 00:25
Originalt på B234F er det komp.høyde på 39,9mm imot 8v som har 39,7mm.

Har etterspurt detaljer på om blokka er 0,2mm høyere på B234F uten hell, da mine originale stempler fra B234F i B230FB blokk stikker akkurat 0,2mm over boringene..

Så om jeg skulle bestilt noen stempler, ville jeg basert meg på komp.høyden til 8v..

GMV
22/11/10, 14:10
Spiller liten rolle om stemplene stikker 0,2mm over. Det er heller en fordel for å få bedre squishspalte. Den vil da bli 1,0mm da orginal toppakning bygger 1,2mm. Rallycrossmotorer med nødvendighet for max effekt har 0,8mm som minimum, noe under det ville ikke jeg gått da det er en viss fare for at stempelet slår i toppen.
Selv har jeg 30,7mm i komphøyde. Men det er pga lengre råder og lengre slaglengde.