PDA

Vis full versjon : Akselerasjonslag forsårsaket av radiatorlekkasje? 93 850, B5252



mrstfu
14/11/10, 22:24
har fått litt startfusk på bilen, dvs den starter kjempefint, men hvis motoren er helt kald, altså den har stått i en time eller to, oppfører den seg noe merkelig. hvis jeg gir flat pedal, er det liksom den har et "lag", før den tar tak, og akselerer, dvs den putrer litt, før turtallet øker. dette gjelder uansett gir og turtall. tempmåleren i instrumentet rører heller ikke på seg, står helt rolig på null (ca kl 5 på viseren), og det blåser kun kaldt inn i bilen.

så når jeg har kjørt et lite stykke og stoppa, enten skrudd av motoren eller latt den gå på tomgang, for SÅ å begynne å kjøre, går tempmåleren fra null til driftstemp (kl 5 til kl 3) på ca to sekunder, og varmluften kommer, akselerasjons'laget' er også borte, og bilen oppfører seg som normalt.

istad kjørte jeg i ti minutter, stoppa på Esso for å kjøpe røyk og lot bilen stå på tomgang. først etter jeg satte meg i bilen og kjørte, oppførte den seg riktig.

legger merke til at hvis jeg trykker gasspedal inn rolig og kontrollert, altså ikke åpner gasspjeldet momentant, merkes ikke dette i det hele tatt.

hva kan dette være? har forhørt meg hos onkel, som er selvutnevnt allvitende på hvitblokk, han sier det kan være tempgiver eller termostat på blokka som fusker.

sånn jeg skjønner det, blir motoren varm, uten at hjernen registrerer det? eller er jeg helt på skogen? om motoren blir varm, blir vel innlufta varm og?

Robert H.
14/11/10, 23:03
Termostaten ville jeg begynt med ja, det er ikke store kostnaden.
Så tatt det derfra dersom den ikke blir bedre.

mrstfu
14/11/10, 23:05
har en flunkende ny en liggende, som fulgte med bilen. så begynner med det ja. har bare ikke hatt disse problemene før, så er litt lysten på å finne ut hva det er.

Robert H.
14/11/10, 23:09
har en flunkende ny en liggende, som fulgte med bilen. så begynner med det ja. har bare ikke hatt disse problemene før, så er litt lysten på å finne ut hva det er.
Dersom det fulgte en ny med bilen, så var det kanskje en grunn?
Går ut fra at du har nok kjølevæske på, men skift termostaten du.
Hadde noe lignende på min i vinter der temperaturen sank når jeg kjørte, og steg til normal når jeg sto i ro.
Skiftet termostat og problemet forsvant.

mrstfu
14/11/10, 23:12
tenkte på det når jeg kjøpte tralla, ja, men nevnte volvoekspert mente det ikke var grunn til det. så har den egentlig liggende sammen med de andre reservedelene.

noen spesiell fremgangsmåte?

Robert H.
14/11/10, 23:32
tenkte på det når jeg kjøpte tralla, ja, men nevnte volvoekspert mente det ikke var grunn til det. så har den egentlig liggende sammen med de andre reservedelene.

noen spesiell fremgangsmåte?

Næh, jeg hadde klar den nye termostaten, skrudde av torxene og løftet opp slangen med termostatlokket, ut med gammel termostat og på plass med ny.

NB!! Kald motor er en fordel når du skifter.....

mrstfu
15/11/10, 00:00
ettersom det er en del av kjølesystemet, som opptar mye av varmen, trur jeg det er smart ja:D

ola normann
15/11/10, 12:08
Men hvis jeg har forstått deg riktig så kan måleren gå fra kald til normal på 2 sek...

Da synes jeg det høres ut som dårlig kontakt til temperatur føler eller def temp. føler..

En termostat som plutselig lukker vil ikke gi normaltemp på 2 sek i mine øyne, men det er rart at det ikke blåser varmt før nålen er på normal...

Robert H.
15/11/10, 15:03
Det er vel kanskje det at den plutselig åpner som gjør det?
Men, ja, det kan virke som temperaturgiveren ikke er helt god.
Regner med at vi blir oppdatert når termostaten er skiftet.

mrstfu
15/11/10, 19:37
akkurat kommet hjem, lar bilen kjøle seg ned, og rusler ned etterpå. har ikke tenkt meg mer ut idag, så får oppdatere med resultater imorra.

Nilsebu
16/11/10, 23:03
hvordan ble det ?

Morgis
16/11/10, 23:12
Akselerasjon + 10v ? vet ikke helt jeg... :D

Joakim-G_R
16/11/10, 23:15
Min var og litt sånn, "hang igjen" før den kom.

Min løsning ble ny LMM. Dog ei stusselig rødblokk og ikke ei stusselig hvit 10ventiler.. :p

mrstfu
16/11/10, 23:57
Akselerasjon + 10v ? vet ikke helt jeg... :D

Pass deg, morgis, jeg vet hvor du bor. Jeg kommer ikke med en gang, men jeg kommer ned etterhvert!:D

Termostatskifte, ja... Det gikk heller dårlig. Mitt Torx40 bits, som passa veldig godt, på enden av ei 1/2toms skralle, klarte ikke dra bolten rundt, så... Vetta faen hva jeg gjør jeg. Dog trur jeg jeg har funnet problemet:

Kan nevnte problemer bli forårsaket av radiatorlekkasje? For en drøy uke sida, toppet jeg av kjølevannet litt, med ferdigblanda blå veske. Da lå nivået nøyaktig på max-streken. Sjekka idag, og tanken var bunnskrapt. Helte i litt ferdigblanda, og ganske snart begynte det å renne veske ned på venstre halvdel av radiator. Jeg tenker som så: hvis termostaten sitter i kjølevannet, hvilket jeg har fått inntrykk av at den gjør, og det ikke er nok (eller noe i det hele tatt) kjølevann i sirkulasjon, da vil den heller ikke slå inn på riktig temperatur, før lufta som sirkulerer har blitt riktig temp?

Eller er jeg helt på jordet?


Kommer uansett til konklusjonen at jeg må bytte radiator, er dette noe problem på 2.5 10v? er det mer enn festebolter og kjølevann tur/retur? Sitter det oljekjøler i den?

Fremgangsmåte finner jeg vel i VADIS, men noen som har noen tips? Hvordan er dette å kjøpe på feks biltema? Nå like før jul, er det ikke veldig fristende å slenge ut eks antall laken for ei ny radiator.

Morgis
17/11/10, 00:04
radiatorskifte er enkelt. radiator får du billig hos biltema til ikke turbo - ikke automat bilene :)

mrstfu
17/11/10, 00:11
og det er verdt penga? Biltema er jo ofte litt gambling hva slitedeler angår... Forsåvidt bare hatt grei erfaring med de, men hørt mye annet.

Morgis
17/11/10, 00:16
så lenge radiatoren inneholder plast eller gummiprodukter, stiller jeg meg skeptisk.

mrstfu
17/11/10, 00:21
og du som har plukket fra hverandre 850 flere ganger, for så å sette det sammen igjen, og plukke det fra hverandre enda en gang.... Gjør den det?

Morgis
17/11/10, 00:24
er plast langs sidene på den originale hvertfall.. der hvor inn og utløpene er..
tipper biltema sin har hardplast laget av kavring der ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1060.jpg

mrstfu
17/11/10, 00:31
hmm... skal ta en vurdering på det... men hva er innløpene til? regner med øverst til høyre er slangen som går fra termostathuset, med da nederst til venstre utløp til motor? de andre da? med messingkoblingeer?

Morgis
17/11/10, 00:44
mest sannsynlig har ikke biltema sin disse små messingkoblingene.
De på høyre side er til automatkassekjøleren. de på venstre er til oljekjøleren til turbomotoren. (ser på bildet at den avbildede ikke er for turbomotor.).

men uansett.. om du får tak i en til automat eller turbo så er det bare å blende de inn og utløpene. :)

mrstfu
17/11/10, 00:50
så sugis manuell har ikke intern oljekjøler? har ikke studert skikkelig, men mente det ikke var noe særlig slanger fra kassa mi.

fant en ganske billig en til en manuell sugis med AC, er dette noe problem å montere?

Morgis
17/11/10, 08:09
AC har en ekstern kjøler, så det har ingen betydning.

Erlend
17/11/10, 11:12
ny radiator koster 2172 uten rabatter her på mekonomen hvertfall :)

mrstfu
17/11/10, 21:08
1190 på tema:D

mrstfu
17/11/10, 21:25
På radiatoren min, sett forfra, har jeg varmt vann fra blokka (via termostathuset) inn på venstre side, øverst. Kaldt vann TIL blokka går ut fra høyre side nede, fremdeles sett forfra. Over sistnevnte rør (tur) er det to tilkoblinger, med ca 30 cm mellomrom, 2 påkoblinger, tilsvarende messing inn,- og utløpene her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/1060.jpg

skal disse være blendet av? Titta nedi der, begge to er såpass åpne at jeg kan stikke lillefingeren en 3-4cm inn, og irret på innsiden. Finner ingen løse slanger som evt skulle godt dit, har ikke holdt på i området noengang, egentlig.

Er dette oljekjøler til automat, evt ACkjøler? Jeg har ingen av delene, derfor lurer jeg på om disse skal være avblendet? Om da altså evt kjøler, er en egen, separat del inne i radiator?

kan det være lekkasjen? Har aldri lagt merke til noe lekk derfra når motor er i gang, på den andre siden har jeg aldri sett etter det.

Morgis
17/11/10, 22:43
automatkjøler på førerside. oljekjøler turbo passasjerside.

du har ingen av delene og skal da ikke ha noe slanger inn dit heller.

mrstfu
17/11/10, 23:25
alright, skal se om det er der lekkasjen kommer fra. i tilfelle det er lekk mellom kjølevann og oljekjøl, er dte vel bare å tette skikkelig på oljekjøltur/retur? inget problem ved å bruke HELE radiatoren til motorkjøl?