PDA

Vis full versjon : "spennende" hendelse



bullxo
13/11/10, 23:46
I går, når jeg skulle på jobb, kom jeg ut av en rundkjøring, skulle gi gass, og intet hendte... Motoren hadde stoppet... prøvde å trillstarte med farten jeg hadde, men ikke antydning til liv i motoren. Klarte å rulle til en bensinstasjon like ved, poppet panseret og skulle ta en titt, men fant ut at jeg skulle prøve en gang med tenninga først... bilen starta tvert, og har vært grei siden... Noen som har opplevd noe lignende??? :confused: :mad:

850 GLT 2,5 20v

Wrasko
13/11/10, 23:56
Har opplevd lignende med 245'en jeg hadde... b230f. Der var det svinghjulsgiveren som ikke var helt god.. Kunne plutselig slutte å virke, samme angående å starte

mrstfu
14/11/10, 00:25
hadde sjekka bensinpumpereleet, jeg har hatt akkurat samme hendelse. sto i kø på ring 3 på økern i oslo, kl 8 om morgenen, da bilen dævva. finnes ikke værre sted å få motorstopp, attpåtil i venstrefeltet:D.. det viste seg å være bensinpumpereleet, det hadde overopphetet og slått ut, hvilket visstnok er normalt på disse bilene, etter å ha stått rolig i 2 minutter, starta den og gikk som vanlig.


siden vi er inne på spennende hendelser (kanskje noe for Generelt Prat-seksjonen?), hadde en liten en istad. starta bilen for å kjøre ca en kilometer for å fylle bensin, hvis jeg trykte gasspedalen rolig og jevnt inn, oppførte den seg som normalt. hvis jeg ga flat pedal, noe som vanligvis gir momentant utslag, fikk jeg ca et sekund med putring og "lag" (i mangel på et bedre ord) før den "tok tak", og begynte å akselerere. stoppa bilen, fylte bensin, og den oppførte seg som normalt.

fikk høre at det kan være hjernen som kødder, hvis den har blitt startet i kjølige temperaturer, og man gir flat pedal før motor er varm. spesielt.

bullxo
14/11/10, 01:00
hmmm mye rart som er "normalt" på 850`n... :p

mrstfu
14/11/10, 01:29
ingen har sagt at de er vedlikeholdsfrie, så det er vel noe vi bare må forholde oss til. men synes 850 er en rimelig holdbar bil, har inntrykket av at den tåler juling. jeg kjørte rundt med et tennisballstort hull i luftfilteret mitt i 10000km, motoren går heeelt fint. Primeraen til en kamerat av meg, døde ganske så fort med et mye mindre hull.

The Sven
14/11/10, 01:53
Primeraen til en kamerat av meg, døde ganske så fort med et mye mindre hull.

Spiller vel ikke så stor rolle, den hadde vel rusta opp uansett! Er nok første primeraen jeg har hørt om som får motortrøbbel før den knekker på midten pga rust ;)

Har forøvrig hatt liknende problem med bensinpumpereleet på et par Volvoer jeg har hatt også (240 og 740) så det er nok et problem på hele fjøla.

mrstfu
14/11/10, 02:17
vet ikke om det har noe med plassering å gjøre, men det virker usannsynlig. blir vel ikke nevneverdig påvirket av motorvarme det? sitter jo på baksiden av sikringsboksen. er vel enda et svakt punkt man må ta høyde for.

til trådstarter:
mitt forrige rele døde for en måned sida, og i mangel på et nytt et, kjørte jeg slik en kveld:
http://forum.vccn.no/

koblet inn en bryter på det inne i kupeen, så du effektivt har forbigått releet. skulle bilen din dø, kan det være en ide å jallakoble de to polene under releet, er en fin måte å finne ut om det er releet på.

skulle du gjøre det, husk å slå av bryteren når bilen er parkert. glemte det over natta en gang, og selv om jeg ikke hørte pumpa gå, var det bare så vidt starteren gikk rundt når jeg skulle dra påfølgende morgen. og i tilfelle du gjør dette, kom deg til Volvo å få deg et nytt rele med en gang. Som for ordens skyld er rødt. Det som sitter i bilen din er grønt, heter 103.

Roffy
19/11/10, 19:15
kan man bruke et standard ettermarkeds relè her ?