PDA

Vis full versjon : 230fk tåler ikke gass når kald.



Mikmo
13/11/10, 23:34
Hei.

Har en volvo 940 med 230fk, som er chipet og skrudd trykk til 0.9 + åpent filter.

Når det har blitt litt kaldere i været, har det kommet et lite problem.

Det som er problemet, er at bilen ikke tåler gass etter at jeg har startet den når den er kald, må gå ca 20 sek før den tåler gass. Høres ut som om bilen drukner når jeg gir gass før det, bilen stopper hvis jeg gir gass. Bilen starter lett.

Noen som har noe forslag om hva feilen kan være?

Mvh Mikkel

iceyman86
13/11/10, 23:41
mest troligt er det co skruen som er skrudd for langt inn. har det samme på min selv om jeg ikke har turbo. er ganske normalt uansett på eldre bensinbiler att de "dør" ut når du gir gass med en gang når du har kaldstartet den.

Mikmo
13/11/10, 23:53
mest troligt er det co skruen som er skrudd for langt inn. har det samme på min selv om jeg ikke har turbo. er ganske normalt uansett på eldre bensinbiler att de "dør" ut når du gir gass med en gang når du har kaldstartet den.


Co skruen ? Hvor sitter den? Hadde en 230fb den var ikke sånn..

R.G
14/11/10, 00:01
mest troligt er det co skruen som er skrudd for langt inn. har det samme på min selv om jeg ikke har turbo. er ganske normalt uansett på eldre bensinbiler att de "dør" ut når du gir gass med en gang når du har kaldstartet den.

finnes ingen co skrue på 230fk!!

Mikmo
14/11/10, 15:56
Kan dette ha noe med gasspjeld justering å gjøre? eller temp-sensor til kald starten?

boman
14/11/10, 17:29
Har du noen feilkoder? Det kan være feilkoder selv om lambda lampa ikke lyser.

Mikmo
14/11/10, 17:40
Har du noen feilkoder? Det kan være feilkoder selv om lambda lampa ikke lyser.

Har ikke sjekket, Vet du hvor feilkode avleseren sitter? Er en 1998 modell..

boman
14/11/10, 17:52
Ja, du har dessverre ingen feilkode leser i bilen som de eldre bilene har. Du har en OBD kontakt under det fremste dekslet i midtkonsollen.
Må ha en feilkodeavleser for å få ut feilkodene dessverre.

Modalen
14/11/10, 18:16
Går sikkert for magert på warm-up, da blir det slik.
Feil temp-sensor, eller feil med sensor? Behøver absolutt ikke bli noen feilkode av slikt.

Mikmo
14/11/10, 23:41
Ja, du har dessverre ingen feilkode leser i bilen som de eldre bilene har. Du har en OBD kontakt under det fremste dekslet i midtkonsollen.
Må ha en feilkodeavleser for å få ut feilkodene dessverre.

Såppas ja. Hmm, ta seg en tur på volvo en dag da.

ChrML
14/11/10, 23:43
Men spør hva Volvo skal ha for å lese ut feilkodene da. Hender noen tar 400 kr for å gjøre slikt og da er det nesten like billig å bytte temperaturføleren med en gang, siden det er nesten garantert den som er defekt.

Mikmo
14/11/10, 23:44
Går sikkert for magert på warm-up, da blir det slik.
Feil temp-sensor, eller feil med sensor? Behøver absolutt ikke bli noen feilkode av slikt.

Kan hende den gjøre det, Høres nesten ut som om den for alt for mye men, Treig opp i turtall, før den blir varm også.

Men kan dette ha noe med temp sensoren å gjøre?

Er det samme sensor på kjøletemp til kaldstart, som på temp måleren?

Hvis temp sensoren er defekt, skal vel ikke bilen starte lett heller?

ChrML
14/11/10, 23:49
Kan hende den gjøre det, Høres nesten ut som om den for alt for mye men, Treig opp i turtall, før den blir varm også.

Men kan dette ha noe med temp sensoren å gjøre?

Er det samme sensor på kjøletemp til kaldstart, som på temp måleren?

Hvis temp sensoren er defekt, skal vel ikke bilen starte lett heller?
Nei, egen sensor på kjølevannstemp til ECU. Sensoren til instrumentpanelet er en annen sensor.

Hvis motoren får for lite suppe når den er kald så høres det ut som den drukner. Den bare "buuu" når du gir gass.

Mikmo
15/11/10, 07:40
Men spør hva Volvo skal ha for å lese ut feilkodene da. Hender noen tar 400 kr for å gjøre slikt og da er det nesten like billig å bytte temperaturføleren med en gang, siden det er nesten garantert den som er defekt.

Prøver å bytte den først jeg da, Så kan jeg høre med volvo senere. om den ikke blir bedere.

Mikmo
15/11/10, 07:42
Nei, egen sensor på kjølevannstemp til ECU. Sensoren til instrumentpanelet er en annen sensor.

Hvis motoren får for lite suppe når den er kald så høres det ut som den drukner. Den bare "buuu" når du gir gass.

Stemmer, Det er akk sånn den er. Kanskje den rett og slett får alt for lite. Prøver å bytte føler jeg.

Takk for svar så lenge.

Mikmo
15/11/10, 09:05
Men spør hva Volvo skal ha for å lese ut feilkodene da. Hender noen tar 400 kr for å gjøre slikt og da er det nesten like billig å bytte temperaturføleren med en gang, siden det er nesten garantert den som er defekt.

http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?BrandID=136&ModelID=952&CarReference_ID=6629&CategoryID=76&CategoryType_ID=1

Regner med det er denne sensoren jeg skal ha?

Temperaturgiver vann

kjølevæsketemperatursensor.

Er det denne som sitter under innsug, Nærmest torpedoveggen?

R.G
15/11/10, 09:36
ja er den ja, den som sitter nærmest torpedo, under innsug nr 3

Mikmo
15/11/10, 11:51
ja er den ja, den som sitter nærmest torpedo, under innsug nr 3

Takker :) da bestiller jeg en sånn, Så satser vi på at bilen blir frisk igjen :)

gnilrE
15/11/10, 13:19
min Fk er nesten helt lik, den banker noe J. og gir du masse gass så stopper turtallet på 4000omd. men etter 1 min går den fint! er det da bare denne sensoren?

R.G
15/11/10, 21:45
min Fk er nesten helt lik, den banker noe J. og gir du masse gass så stopper turtallet på 4000omd. men etter 1 min går den fint! er det da bare denne sensoren?

ja kan nok være den føleren ja, sjuke att dem tar kvelden

Mikmo
27/11/10, 13:35
Har nå byttet tempføler til ingen nytte.

Kan forklare hvordan bilen oppfører seg.
Når jeg starter opp den når den er kald, Starter den veldig lett, men om jeg ikke rører gassen går den å putrer på 500rpm nesten så bilen stopper, Hvis jeg rører gassen detter turtallet ned, skal ikke røre den mye før bilen stopper. Hvis den stopper, klarer jeg ikke å få liv den lenger, da må jeg ut med pluggene. Pluggene er da veldig bløtte.

Noen som har noe forslag?

Sånn er oppsettet på bilen.
Chip
Åpent filter
0.9 i ladetrykk

Dette er byttet.
Plugger
Rotor
Fordelerlook
Pluggledninger
Tempsensor

Kan legge til at bilen går kjempe fint når den blir varm.¨
Lamba lampen lyser heller ikke.

Noen som vet hva dette kan være?

boman
27/11/10, 13:57
Må spørre som jeg alltid gjør når noen sier de har bytta tenningsdeler. Kjøpte du noe av det på biltema, eller er det volvo original?

gnilrE
27/11/10, 14:18
Jeg har aaaalt i helen bilen min volvo, plugg-ledninger også og alt annet, orgnial motor uten noen ting og det er samma dritten med min!...

Mikmo
27/11/10, 15:57
Må spørre som jeg alltid gjør når noen sier de har bytta tenningsdeler. Kjøpte du noe av det på biltema, eller er det volvo original?

Alt er originalt, Så det skal ikke være noe problem...

Mikmo
27/11/10, 15:58
Jeg har aaaalt i helen bilen min volvo, plugg-ledninger også og alt annet, orgnial motor uten noen ting og det er samma dritten med min!...

Har du prøvd å lese ut feilkoder?

gnilrE
27/11/10, 16:17
Har du prøvd å lese ut feilkoder?

Det som er rart er att det kommer ingen feil koder, ikke en eneste feil. Men homper og går noe jævlig...

Mikmo
27/11/10, 16:39
Det som er rart er att det kommer ingen feil koder, ikke en eneste feil. Men homper og går noe jævlig...

Skjønner, er ikke så veldig avansert på L.H 2.4 da, så må da gå ann å finne ut hva som er feilen:P

Lurer litt på om det kan være noe med chipen kanskje..

gnilrE
27/11/10, 16:49
Skjønner, er ikke så veldig avansert på L.H 2.4 da, så må da gå ann å finne ut hva som er feilen:P

Lurer litt på om det kan være noe med chipen kanskje..

Vist det er det, er du heldig.. jeg har hatt opp bensin hjernen men det sto ikke noe spess på hjernen. Jeg har også lagt inn her på forum om noen viste om det var chip men ingen svarte så.. Men vist jeg har orginal må det jo være noe annet drit... har tenkt på alt mulig men jeg veit ikke faktisk :)

Mikmo
27/11/10, 17:55
Vist det er det, er du heldig.. jeg har hatt opp bensin hjernen men det sto ikke noe spess på hjernen. Jeg har også lagt inn her på forum om noen viste om det var chip men ingen svarte så.. Men vist jeg har orginal må det jo være noe annet drit... har tenkt på alt mulig men jeg veit ikke faktisk :)

mhm, skjønner. Skal prøve å få lest av feilkoder, å se om det ligger noe der..

240-turbo
27/11/10, 18:21
nesten sånn min var det. og da var det en slange i bensin tanken på armaturet som hadde sprekt

Mikmo
27/11/10, 20:12
Nå fant jeg ut en ting som er litt rart, Nappet av kontakten til TPS`n, den svarte boksen som sitter på gasspjellet. Da dør den ikke, Da kan jeg gasse som før, men går jo høyt på tomgang. Kan det være noe med den som gjør noe ?

gnilrE
27/11/10, 23:18
Nå fant jeg ut en ting som er litt rart, Nappet av kontakten til TPS`n, den svarte boksen som sitter på gasspjellet. Da dør den ikke, Da kan jeg gasse som før, men går jo høyt på tomgang. Kan det være noe med den som gjør noe ?

Akk. slik min er og trudde det bare var meg jeg men "godt" det er flere en bare meg! fordi jeg har ikke peil akk. nå. Men vist det er denne kontakten hva må en gjøre da? bytte hele brytern?

Mikmo
28/11/10, 14:09
Akk. slik min er og trudde det bare var meg jeg men "godt" det er flere en bare meg! fordi jeg har ikke peil akk. nå. Men vist det er denne kontakten hva må en gjøre da? bytte hele brytern?

Kan fint utelukke den på min i hvertfall, Nappet av den i dag, når den hadde stått en del timer, da stoppet bilen, umulig å få liv i bilen at. Er noe som gjør at den får alt får mye bensin når den er kald, Når jeg tar ut pluggene, er dem dritt bløte. Skjønner ikke hva som gjør dette, bilen går jo så fint når den blir lunken/varm. Rart :S

gnilrE
28/11/10, 21:11
Kan fint utelukke den på min i hvertfall, Nappet av den i dag, når den hadde stått en del timer, da stoppet bilen, umulig å få liv i bilen at. Er noe som gjør at den får alt får mye bensin når den er kald, Når jeg tar ut pluggene, er dem dritt bløte. Skjønner ikke hva som gjør dette, bilen går jo så fint når den blir lunken/varm. Rart :S

Dette er som om du skulle hatt min motor, helt lik!, Du har kald-start fra turbo, eller dyse i insuget? Min donker og rangler når den er kaldt og gir jeg ikke full gass, så dør den og må ut og pusse plugger. Tenkte og ringe volvo og høre hva de tror det er, men tror ikke jeg får noe svar egentlig. :)

Mikmo
28/11/10, 21:48
Dette er som om du skulle hatt min motor, helt lik!, Du har kald-start fra turbo, eller dyse i insuget? Min donker og rangler når den er kaldt og gir jeg ikke full gass, så dør den og må ut og pusse plugger. Tenkte og ringe volvo og høre hva de tror det er, men tror ikke jeg får noe svar egentlig. :)

Har tempføler som sitter i innsuget, Den er byttet. Min er ikke helt lik, Min tåler ikke gass når den er kald, rører jeg den, stopper den, og starter ikke igjen før jeg har skrudd ut pluggene å tørket av dem...

Men har jeg gjort noe annet en å ta av minus polen etter tempføler bytte, Så lurer litt på om det kan være noe der, Kanskje jeg skulle ha slettet den på Feilkodelesere? Er ikke sikkert den blir bort hvis jeg ikke gjør det..

Mikmo
02/12/10, 09:14
Oppdatering!

Prøve å starte bilen i 23 minus i dag.
Startet med en gang, men tåler ikke gass.

Og når den hadde gått litt, Stoppet den.
Da klarte jeg ikke å få liv i den at.
Må sikkert ut med pluggene.

Skjønner ikke hvorfor den får så mye bensin når den er kald.

gnilrE
02/12/10, 09:37
Oppdatering!

Prøve å starte bilen i 23 minus i dag.
Startet med en gang, men tåler ikke gass.

Og når den hadde gått litt, Stoppet den.
Da klarte jeg ikke å få liv i den at.
Må sikkert ut med pluggene.

Skjønner ikke hvorfor den får så mye bensin når den er kald.

Har du satt i turbo motor selv? med motstand og ting? eller orginalt 2.4 nett?

Mikmo
02/12/10, 10:30
Har du satt i turbo motor selv? med motstand og ting? eller orginalt 2.4 nett?

Dette er en original turbo bil, men 230 fk.

gnilrE
02/12/10, 14:25
Dette er en original turbo bil, men 230 fk.

Okai, ja jeg har FK jeg også. Hvaaaa kan dette være. Er noe J irriterendes!...

Mikmo
02/12/10, 15:28
Okai, ja jeg har FK jeg også. Hvaaaa kan dette være. Er noe J irriterendes!...

skal ta den med på jobb, prøve å lese ut noen feilkoder på den.

unkwe
06/12/10, 18:22
Kondens? Filterbytte

gnilrE
06/12/10, 22:09
Kondens? Filterbytte

Kondens i hva? :) bensinfilter? Gjør dette att den pøser på med bensin?

Mikmo
07/12/10, 14:32
Kondens? Filterbytte

Tviler på det, bilen har stått inne i helgen, samme når den var kald da også...

Mikmo
07/12/10, 22:52
Har hatt inn bilen i dag, Å sette på den. Byttet bensinrele, hørt noen sa at det var ofte tull med det og L.H 2.4. Men ble ikke noe bedere av det, Leste av feilkoder på bilen, men er ingen som ligger der. Justerte opp tps`n. Sjekket motor for falskluft, men finner ingen feil.

Bilen er fremdeles lik, Tåler ikke gass når kald. Så neste steg er å prøve å bytte hjerne. skal også skru opp hjernen å se om bilen er chipet, Har ikke sjekket det. Forje eier sa den var det.

Kom gjerne med forslag, Om hva feilen kan være...

gnilrE
08/12/10, 08:02
Jeg fikk faktisk ned bensin forbuket når jeg byttet en føler under innsuget, denne som skal sjekke att motoren blir varm. Men vet ikke om du sliter med det da, men siden du har likt problem som meg så tenkte jeg bare og si det, kan jo godt hende du har gjort det og da :)

Mikmo
08/12/10, 11:38
Jeg fikk faktisk ned bensin forbuket når jeg byttet en føler under innsuget, denne som skal sjekke att motoren blir varm. Men vet ikke om du sliter med det da, men siden du har likt problem som meg så tenkte jeg bare og si det, kan jo godt hende du har gjort det og da :)

Den var det første som ble byttet ;)

gnilrE
08/12/10, 12:42
Den var det første som ble byttet ;)

Ble ikke noe forskjell?

Mikmo
08/12/10, 13:35
Ble ikke noe forskjell?

Nei, bilen er helt lik..

gnilrE
08/12/10, 14:33
Nei, bilen er helt lik..

Startet min igjen nå, og måtte pusse pluggene 3 ganger før den i det hele tatt ville starte. Og før jeg bytta den føleren, kjørte jeg 25L bensin på 5,38mil så var den tom... er din lik? Har du hørt med volvo eller?...

Mikmo
08/12/10, 16:36
Prøve å starte den nå, Startet såvit men stoppet etter vært, bilen gikk veldig laft. Hørte at den fikk alt for mye bensin. til slutt så stoppet den, da klarer jeg ikke å få liv i den at. Bilen bruker ikke så mye bensin, Ikke noe mere enn den skal. Har hørt med volvo, men dem vet ikke.

Mikmo
09/12/10, 13:43
Prøve å starte den nå, Startet såvit men stoppet etter vært, bilen gikk veldig laft. Hørte at den fikk alt for mye bensin. til slutt så stoppet den, da klarer jeg ikke å få liv i den at. Bilen bruker ikke så mye bensin, Ikke noe mere enn den skal. Har hørt med volvo, men dem vet ikke.

Prøve litt mere i går, Byttet lmm, Svinghjulsføler, Hadde på kondensfjerner, Prøvde å bytte hjerne, ikke til turbo. Men til en orginal en. Men bilen ble ikke noe bedre. Klarte ikke å starte den på startern, Måtte dra den i gang. Da kom den til slutt. Noen som vet noe? Begynner å bli en smule lei denna bilen nå.

Tenkte jeg skulle prøve å bytte btr, Kan være den som henger kanskje?

TeamBørnOut
09/12/10, 13:49
vakumlekasje ;)

Mikmo
09/12/10, 14:11
Kan ikke fatte hvor det er, Har brukt startgass å sprayet rundt alle stand, mens bilen har gått, Å den øker ikke turtallet, Så synes det er litt rart men...

TeamBørnOut
09/12/10, 18:05
ikke alltid det syns. må trykktestes

Mikmo
09/12/10, 20:31
ikke alltid det syns. må trykktestes

Hmm, Kanskje det. Men rart den er sånn bare når den er kald.

Skal prøve å bytte hjerne og btr i morgen, Sjekke at den ikke har kammet over et par tenner også..

TeamBørnOut
10/12/10, 09:21
Tror du regreima spretter tilbake når den er varm? :P

når det er kaldt så krymper ting... = lekasje.. det finnes ikke en 940 som ikke har lekasjer fra fabrikk så lønner seg å trykkteste uansett

TeamBørnOut
10/12/10, 09:21
husk at dårlig strøm også kan gjøre dette.. bilen trekker mye strøm under oppstart og hjernen gjør mye rart.

Mikmo
10/12/10, 12:26
Tror du regreima spretter tilbake når den er varm? :P

når det er kaldt så krymper ting... = lekasje.. det finnes ikke en 940 som ikke har lekasjer fra fabrikk så lønner seg å trykkteste uansett

Så klart gjør den ikke det, Men går å små fjusker når den er varm også, Pluss at den er treig opp i turtall.

Men hvordan får mann evt trykktestet?

Bilen har stått inne i 20+ noen ganger, Synes den er litt bedere da. Starter i hvertfall da. Men tåler ikke gass, Stopper og starter ikke igjen.

Rart hvis det har noe med lekasje å gjøre, fordi den trenger ikke gå lenge før den er frisk. Bilen er ikke akk varm enda da. Motor osv er Iskaldt.

Mikmo
10/12/10, 12:27
husk at dårlig strøm også kan gjøre dette.. bilen trekker mye strøm under oppstart og hjernen gjør mye rart.

Vet, Har koblet på start booster så den drar dritt fort rundt på starteren. Men det hjelper ikke...

TeamBørnOut
10/12/10, 12:32
Har ikke sett at du har skrevet at den fjusker når den er kald også. da kan det være mye rart :)
kan være en tann på reima da ja :)

Mikmo
10/12/10, 12:43
Har ikke sett at du har skrevet at den fjusker når den er kald også. da kan det være mye rart :)
kan være en tann på reima da ja :)

Ja, lurer litt på det. Skal se på den litt senere i dag. Kommer med oppdatering...

TeamBørnOut
10/12/10, 12:46
Men til neste gang du skal forklare feil så er det lurt å slenge med hele historien.
Jeg lager ikke en tråd hvor jeg lurer på hvorfor bilen min drar til siden. men utelukker å fortelle om at jeg har mistet venstre forhjul

Mikmo
10/12/10, 13:46
Men til neste gang du skal forklare feil så er det lurt å slenge med hele historien.
Jeg lager ikke en tråd hvor jeg lurer på hvorfor bilen min drar til siden. men utelukker å fortelle om at jeg har mistet venstre forhjul

Hoved problemet med denne bilen, er som det står i begynnelsen i tråden. Den tåler ikke gass når den er kald.

Jeg har skrevet hva som har blitt byttet, Å hvordan bilen oppfører seg. Mere kan jeg nesten ikke skrive...

boman
10/12/10, 16:30
Min trengte alltid 2-3 forsøk på å starte og døde ofte rett etter at den starta. Bytta bensinfilter og bilen har starta som den skal hver gang siden bytte. Ikke helt likt din case, men skader uansett ikke å bytte hvis det er lenge sida sist. Usikker på serviceintervallene på filterbytte, men var ihvertfall en gang rundt 200-230k.
Koster ca 380,- hos Volvo.

ChrML
10/12/10, 23:03
husk at dårlig strøm også kan gjøre dette.. bilen trekker mye strøm under oppstart og hjernen gjør mye rart.
Akkurat på 940 / B230FK er ikke dette et problem faktisk. Har fått start på min selv om spenninga har blitt så lav at motoren såvidt går veldig tungt rundt på starteren.

Men vet at det er et problem på 960 og mange nyere biler. På noen biler kan starteren gå ganske fort og fint rundt, men fortsatt ikke starte nettopp pga det med for lav spenning til styrenhetene.

TeamBørnOut
11/12/10, 08:48
960ne vil bare ikke starte hvis det er dårlig strøm. 940n har en tendens til å kjøre på enorme mengder suppe (kjenn på dysene å kjenn hvor varme de er. Ikke bra :D)

Mikmo
11/12/10, 10:23
Kan komme med en oppdatering nå.

I går ble følgende byttet:

Byttet til en annen turbohjerne
Byttet Btr`n
Sjekket registeret
Skrudde av Intercoller, Skal trykktestes. Noen som har noe forslag hvordan jeg kan gjøre dette?

Bilen starter fremdeles ikke (minus 20) , Nå starter den kun på trill, Men tar litt tid før den kommer. La merke til en ting til som er litt rart, når bilen er varm, å jeg gir mye gass. Stopper den etter pådrag, Da starter den nesten ikke igjen. Stoppet etter pådrag, Har den gjort før også. Men har alltid startet igjen. Men hvis jeg stopper den normalt når den er varm, Starter den med en gang. Bilen går også å små fjusker når den er varm.

Så på Tirsdag skal følgende byttes.

Coil
Tenningshjerne
Gasspjellbryter
tomgangsmotor
Bensinfilter
Bankesensor
Sjekke Intercolleren får lekasjer.
Lese av feilkoder på nytt

Starter den ikke da, vet jeg faen ikke.

Kan Katalysatoren være tett?

TeamBørnOut
11/12/10, 10:35
Du må ikke ta av intercooleren når du skal trykkteste systemet. Du må sette på alt igjen.
Dra motoren så den står i 0.
lag deg et lokk eller no med en nippel på så du kan sette trykk inn på sugesiden på turboen.
Hører du noen lekasjer da så tett de igjen. (en du bør tette med en gang er den som går til veivhuset).
Det virker for meg som om du har vakumlekasje....
Nå som det er "sprengkulde" å det som værre er så kommer kondens og vann inn i luft systemet.
Bilen til kjærringa gikk som en dass på vei til jobb for noen vintre siden. klemma jeg til så hørte jeg tenningsbank også...
kom på jobben og lot bilen tine litt. så tok jeg å ta en titt. første synderen for varm luft er jo intercooleren så jeg tok den opp
http://www.youtube.com/watch?v=Z55dWD_coMg
Godt jeg ikke hadde sendt en av de store isklumpene gjennom LMM (står på trykksiden ;))
Flaks for meg så hadde ikke icn sprekt av isen..
(nyere volvo har faktisk drenering i intercooleren)

Noe annet som er VELDIG viktig når du trykktester (1.5bar bør systemet holde tett når du lader 1bar) er at du IKKE vrir på motoren når trykklufta står på. å skal du vri på den (hvis du har noe vass kam eller lignende) så pass fingrene. motoren "våkner" ;)
har man diesel motor da så kan man ha et problem :P

Mikmo
11/12/10, 11:01
Du må ikke ta av intercooleren når du skal trykkteste systemet. Du må sette på alt igjen.
Dra motoren så den står i 0.
lag deg et lokk eller no med en nippel på så du kan sette trykk inn på sugesiden på turboen.
Hører du noen lekasjer da så tett de igjen. (en du bør tette med en gang er den som går til veivhuset).
Det virker for meg som om du har vakumlekasje....
Nå som det er "sprengkulde" å det som værre er så kommer kondens og vann inn i luft systemet.
Bilen til kjærringa gikk som en dass på vei til jobb for noen vintre siden. klemma jeg til så hørte jeg tenningsbank også...
kom på jobben og lot bilen tine litt. så tok jeg å ta en titt. første synderen for varm luft er jo intercooleren så jeg tok den opp
http://www.youtube.com/watch?v=Z55dWD_coMg
Godt jeg ikke hadde sendt en av de store isklumpene gjennom LMM (står på trykksiden ;))
Flaks for meg så hadde ikke icn sprekt av isen..
(nyere volvo har faktisk drenering i intercooleren)

Noe annet som er VELDIG viktig når du trykktester (1.5bar bør systemet holde tett når du lader 1bar) er at du IKKE vrir på motoren når trykklufta står på. å skal du vri på den (hvis du har noe vass kam eller lignende) så pass fingrene. motoren "våkner" ;)
har man diesel motor da så kan man ha et problem :P

Takker får et meget bra svar :) Da skal jeg prøve det på tirsdag. Men det er ikke noe is i intercolleren eller vann, Sjekket det i går. Men kan hende det er en lekasje på den, eller noen av slangene...

ChrML
11/12/10, 11:29
En annen ting å passe på er at den pluggen du skrur på sugesiden av turboen må sitte godt (bruk T-klemmer). Og for all del, bruk visir og hørselvern. Hvis pluggen er et stålrør med plate sveiset på enden for eksempel som er skrudd med silikon rett overgang på turboen, så kan du se for deg hvor mange kilo som vil presse den ut (1 kg per kvadratcentimeter * antall bar, pluss at lufta fjører og gir den stor fart hvis den løsner). Hvis den da løsner så skyter den avgårde som et skudd og står inn i veggen. Du vil ikke være i veien for den :p.

Trykktesting med luft er livsfarlig, så vær nøye og bruk verneutstyr. Det tryggeste er å fylle alt med vann og kun hatt en liten luftlomme, men det er ikke så praktisk gjennomførbart.

TeamBørnOut
11/12/10, 11:40
Var det noen som stod og lo når de anbefalte deg å ha på fult værneutstyr når du trykktesta ditt system :P Jeg ville nok snudd i døra hadde jeg sett det :D

ChrML
11/12/10, 11:42
Var det noen som stod og lo når de anbefalte deg å ha på fult værneutstyr når du trykktesta ditt system :P Jeg ville nok snudd i døra hadde jeg sett det :D
Fullt verneutstyr? Er snakk om visir for å beskytte øya og hørselvern for å beskytte øra.

Jeg har aldri trykktesta systemet mitt, men veit hvor farlig trykkluft kan være hvis det går galt. Ingen som står å ler på jobben eller hvis jeg jobber i et stort sikringsskap på jobben med strømskinner osv og har på meg visir, hørselvern og 1000v hansker. For folk veit hvordan man blir seende ut etterpå hvis det går til helvete, fex mister noe av metall nedpå kobberskinnene.

Modalen
11/12/10, 11:53
Men til neste gang du skal forklare feil så er det lurt å slenge med hele historien.
Jeg lager ikke en tråd hvor jeg lurer på hvorfor bilen min drar til siden. men utelukker å fortelle om at jeg har mistet venstre forhjul

Nettopp!!!
Derfor frister det veldig lite å svare i slike tråder.

Blir som å kle seg naken midt på E6 i vente på å få seg no. I stedet blir du kjørt flat.

EDIT: startgass funker forresten dårlig på trykkrør/intercooler i en FK. Selv på tomgang er det et svakt svakt trykk der.

Mikmo
11/12/10, 12:04
Men bare et lite spørsmål, Hva trenger jeg å teste? Holder vel å sjekke, Intercooleren, slagene og Trykkrørene?

TeamBørnOut
11/12/10, 12:06
Du trenger som sagt et "lokk" som du klarer å montere på innsuget av turboen. så setter du trykk på dette lokket. Du trenger ikke noe mer. er du smart så monterer du inn en slik "sykkelventil". da kan du bruke vanlig "dekkfyller" og sjekke hvor mye trykk det holder på også.

Mikmo
11/12/10, 12:19
Du trenger som sagt et "lokk" som du klarer å montere på innsuget av turboen. så setter du trykk på dette lokket. Du trenger ikke noe mer. er du smart så monterer du inn en slik "sykkelventil". da kan du bruke vanlig "dekkfyller" og sjekke hvor mye trykk det holder på også.

Ok, Skjønner.

Takk får hjelpen :)

Mikmo
11/12/10, 12:20
Min trengte alltid 2-3 forsøk på å starte og døde ofte rett etter at den starta. Bytta bensinfilter og bilen har starta som den skal hver gang siden bytte. Ikke helt likt din case, men skader uansett ikke å bytte hvis det er lenge sida sist. Usikker på serviceintervallene på filterbytte, men var ihvertfall en gang rundt 200-230k.
Koster ca 380,- hos Volvo.

Bensinfilter skal jeg også prøve å bytte : )

Mikmo
11/12/10, 12:29
Nettopp!!!
Derfor frister det veldig lite å svare i slike tråder.

Blir som å kle seg naken midt på E6 i vente på å få seg no. I stedet blir du kjørt flat.

EDIT: startgass funker forresten dårlig på trykkrør/intercooler i en FK. Selv på tomgang er det et svakt svakt trykk der.

Hvis du leser hele tråden, Så har jeg forklart. Hva som feiler den. å hva jeg har prøvd å bytte. Bilen er ikke lik nå, Som den var når det startet med dette tullet. Derfor kommer jeg med mere, etter vært som jeg tester bilen og ting.

Mikmo
21/12/10, 21:33
Kommer med en oppdatering her nå.

Har sett litt mere på bilen, Sjekket Intercoller får lekasjer, Pluss rør og slanger. Finner ingen. Har tatt komptest på bilen, Den jevn og fin. Har byttet gasspjell sensor. Nytt bensinfilter sitter også på bilen. Men den er ikke noe bedere.

Men så kommer det litt frem gang, Skulle starte den i dag. Startet lett, Men Stopper etter vært, går kanskje i 10-15 sek. Hører den går dårligere, og dårligere. Den drukner (samme som sist). Dytter bilen inn å prøver å starte den igjen. Starter etter en del runder på starteren, Men står bare å putrer litt. Så stopper den igjen.

Så kommer det som er litt rart, Når jeg napper av kontakten til tempføleren. Starter bilen med en gang. Å går som den skal, Bortsett fra at kjøleviften går.Men det er vel sikkert normalt. Men den føleren som sitter der er jo ny, Så det er i grunn litt rart.

Noen som Skjønner noe av dette?

Skal ha bilen på Østlie i Elverum, om Jeg ikke finner ut noe mere snart...

TeamBørnOut
22/12/10, 07:48
Kjøpte du brukt føler? :P eller har MASSE gjenge taip på den? :)

virker som om det er temp føleren din da :)

Mikmo
22/12/10, 15:39
Kjøpte du brukt føler? :P eller har MASSE gjenge taip på den? :)

virker som om det er temp føleren din da :)

Den kjøpte jeg ny :P

Så synes det er litt rart:P

Ja, sitter vel sikkert noe på den. Så da sånn ut. Kan det være det som gjør det?

TeamBørnOut
22/12/10, 15:41
ja er den defekt så kjører bilen på masse suppe :)

Mikmo
22/12/10, 16:37
ja er den defekt så kjører bilen på masse suppe :)

Okay : )

Takk får svar :)

r_style
23/12/10, 09:49
Funnet ut noe mer Mikkel?

Hvis du er usikker på tempgiveren du har byttet, så ta å ohm den, sjekk opp motstanden i den kald vs varm...


Har du svart eller blå krans på tempgiveren du har bytta? Hvis du har fått en med blå krans, er det feil giver du har fått...

Verdiene for den med svart krans er;
*Motstand ved +20C = 2280 - 2720 Ohm
*Motstand ved +40C = 1080 - 1320 Ohm
*Motstand ved +60C = 550 - 620 Ohm
*Motstand ved +80C = 290 - 364 Ohm

Desto varmere føleren blir, desto mindre motstand blir det...

Mikmo
23/12/10, 11:13
Funnet ut noe mer Mikkel?

Hvis du er usikker på tempgiveren du har byttet, så ta å ohm den, sjekk opp motstanden i den kald vs varm...


Har du svart eller blå krans på tempgiveren du har bytta? Hvis du har fått en med blå krans, er det feil giver du har fått...

Verdiene for den med svart krans er;
*Motstand ved +20C = 2280 - 2720 Ohm
*Motstand ved +40C = 1080 - 1320 Ohm
*Motstand ved +60C = 550 - 620 Ohm
*Motstand ved +80C = 290 - 364 Ohm

Desto varmere føleren blir, desto mindre motstand blir det...

Har ikke sett noe mere på den, Hmm. Det er svart krans på giveren. Kanskje jeg skulle prøvd å Ohme den. Skal ha bilen hos billia, På ny året. Håper dem finner ut noe mere. Rart den starter uten den tilkoblet, Så skulle nesten tru det er noe feil med den tempgiveren jeg har fått...

gnilrE
24/12/10, 13:40
Jeg fikk på tempgiveren på bilen min fordi den ikke var skrudd vast så den bare hang og slang nedi der, og min ble betydelig bedere og har ikke måtte pusse plugger etter jeg fikk på den følerern. Og fikk ned bensin forbuke betraktelig pgr. av denne :) så kanskje du har fått en som er ødelagt, eller att det er noen kabler som er dårlige inn dit!..

Mikmo
24/12/10, 21:14
Jeg fikk på tempgiveren på bilen min fordi den ikke var skrudd vast så den bare hang og slang nedi der, og min ble betydelig bedere og har ikke måtte pusse plugger etter jeg fikk på den følerern. Og fikk ned bensin forbuke betraktelig pgr. av denne :) så kanskje du har fått en som er ødelagt, eller att det er noen kabler som er dårlige inn dit!..

Okay, Skal sjekke litt jeg : )

Mikmo
12/01/11, 12:13
Kommer med en oppdatering:

Bilen har nå vært hos Østli Servicesenter i Elverum.

Dem fant ut feilen med bilen, Var spliten som holder kam hjulet på plass som hadde røki. Så kammen sto ca 40 grader feil.

Kan legge til at bilen går bedre enn noen gang, Starter med en gang, går pent. Stopper heller ikke etter pådrag. Så bilen er friskmeldt :)

Denne tråden kan stenges !

Takker alle får hjelpen i denne tråden.

Anbefaller også Østli Servicesenter, hvis du har problemer med bilen du ikke finner ut av. Dem kan volvo :)

Mvh Mikkel

kstinus
28/02/11, 15:44
har lest gjennom posten din, har noe samme problem på min, så skal starte å feilsøke litt grundig nå. skal begyne med temp sensor da jeg får feilkode på denne.. men de problemene du beskriver er skummelt lik mine... drukner når den er kald (bløte plugger)
går greit når den er varm men over 4000rpm så fjusker den litt og slutter og "dra"
har prøvd annen lmm, men ble ikke bedre, så tempføler å sjekk av kilen som du nevner ovenfor står for tur ;-) takk for att du la ut løsningen ;-)

Mikmo
28/02/11, 16:03
har lest gjennom posten din, har noe samme problem på min, så skal starte å feilsøke litt grundig nå. skal begyne med temp sensor da jeg får feilkode på denne.. men de problemene du beskriver er skummelt lik mine... drukner når den er kald (bløte plugger)
går greit når den er varm men over 4000rpm så fjusker den litt og slutter og "dra"
har prøvd annen lmm, men ble ikke bedre, så tempføler å sjekk av kilen som du nevner ovenfor står for tur ;-) takk for att du la ut løsningen ;-)

Bytt sensor først ja, hjelper ikke det, Sjekk registeret ditt ;)

Bilen min er i hvertfall 100% i orden, har ikke hatt et feilslag siden den var hos Østli :)

Kask
10/11/11, 17:16
Bare for å nevne en ting, alltid kjøp volvo sin tempføler, til ecu da denne er dobbeltvirkende. Bestillte temp føler på meca hvor føleren var av merket intermotor, byttet den uten att jeg fikk bilen til å gå som den skulle.
For morroskyld skulle jeg prøve å ohme den nye og gamle føleren og se hvor mye motstand det var ved forskjellig temperaturer, og innså att orginale føleren var dobbeltvirkende (pluss og minus siden) til motsetning til intermotor sin som kun var enkeltvirkende.
Byttet til orginal føler fra volvo og alt gikk som det skulle etter det.