PDA

Vis full versjon : Bytte startkrans



christoffera
13/11/10, 18:58
Er dette mye arbeid?

Er litt vrient å starte for tiden...
Den tar ikke tak! bare skjærer... "krrrrrr"
Men tar altid tak til slutt. noen ganger på første og andre ganger etter x antall forsøk.

Ganske sikker på at det er startkransen.

Har en starter stående på delebilen, men er det kransen så er det kanskje mer jobb?

Takk

Robert
13/11/10, 19:18
Høres mere ut som starterproblem.
Men om det er startkrans, så anbefaler jeg å bytte hele svinghjulet istede for å varme og styre for å få på kransen.

christoffera
13/11/10, 19:33
nei nei... den tar ikke tak når jeg vrir om... men når den først tar tak i motoren starter den med en gang! skal bytte clutch snart... bestiller i morra! skal jeg kjøpe ny krans eller svinghjul og da? så bytter jeg begge deler samtidig!?

Wrasko
13/11/10, 19:39
Like greit det ja christoffera..

Det som trolig har skjedd er at litt av startkransen er bøyd, sånn at du ikke får skikkelig tak, evnt at spora er for slitt rett og slett...

Med andre ord folkens, ikke start å stopp bilene i kø! :p

Mr. Crepsley
13/11/10, 19:43
Det er ikke innslaget på starteren altså?

Robert
13/11/10, 19:50
Du sier at du har starter på en delebil.
Da ville jeg tatt av starteren på bilen din, lyst med ei lommelykt etc, å sett på startkransen samtidig som du vrir rundt motoren. ser den bra ut. så setter du på starter fra delebilen.

Robert
13/11/10, 19:53
skal jeg kjøpe ny krans eller svinghjul og da? så bytter jeg begge deler samtidig!?

Startkrans sitter på svinghjul. så om du finner svinghjul brukt, så er nok det problemet løst. men som sagt, sjekk starter først.

christoffera
13/11/10, 20:01
OK... da gjør jeg det

Takk for hjelpen :)

Wrasko
13/11/10, 20:03
Har du b230k eller b230f i bruksbilen? (87 tyder på k)

Hvis du har b230k så vet jeg ikke om b230f svinghjulet fra delebilen passer, men omvendt vet jeg at det IKKE går... (har med svinghjulssensor å gjøre)..


Med andre ord, du ser trolig etter ett K svinghjul.. Startkransen sitter på svinghjulet

christoffera
13/11/10, 20:07
å... så drevet på starteren vil ikke passe på kransen!?

Wrasko
13/11/10, 20:19
Hvis du leser nærmere det jeg skrev, så snakket jeg ikke om selve starteren i det hele tatt, men startkrans aka svinghjul.

Problemet er hulla til sensoren som er mellom torpedoveggen og toppen.. Er forskjell i dybden på disse hulla..

christoffera
13/11/10, 20:27
Hvis du leser nærmere det jeg skrev, så snakket jeg ikke om selve starteren i det hele tatt, men startkrans aka svinghjul.

Problemet er hulla til sensoren som er mellom torpedoveggen og toppen.. Er forskjell i dybden på disse hulla..

Ja ok... Svinghulet er forskjellig.

Da må det bli nytt svinghjul. Føler meg rimelig sikker på at kransen er årsaken.

TimB
14/11/10, 04:33
Neste gang den er sånn så prøv og bank på starteren mens en kinner, Funker det så vet du at det er starteren!

Min var sånn, bytta bare starter og den lille greia over starteren såklart og har ikke hatt problemer etter det :)

christoffera
14/11/10, 16:37
mm... skal ta av starteren på delebilen å prøve med den før jeg kjøper noe nytt!

pogona
14/11/10, 16:57
smal sak å bytte krans, varm den gamle av og varm den før du setter den på igjen.

ChrML
14/11/10, 18:43
Er vel oftere at innslaget på starteren er synderen enn at startkransen er slitt? En kamerat hadde dette problemet at bilen slurra på starteren hele tiden og starta bare innimellom (1992 940). Han byttet til ny Biltema starter og det samme problemet oppstod etter kort tid. Så byttet han til en brukt starter av noe slag og det har funket strøkent siden da.

rogern
14/11/10, 18:56
det syntes jeg og. aldri sett at kransen er utslitt. er som regel startern som ikke vil slå inn.

hvis det er tilfelle at kransen er utslitt hadde jeg heller fått tak i ett brukt svinghjul. får jo de kasta etter deg hvis det er k-motor du har.

hadde gjort som det er nevnt her. skru av startern og lys litt på svinghjulet.
ser det bra ut prøvder du den fra den andre bilen din.
starterne passer vel uansett svinghjul/motor.

christoffera
14/11/10, 23:12
Jepp rogern, det er planen!

Bestiller ny clutch i morra fra pedersen. og når jeg bytter den sjekker jeg det med starteren i samme slengen!

VolvoR-Sport
16/11/10, 20:29
er mest sannsynlig starter ja, har sett et svinghjul som startkrans var slitt på men der var problemet starteren ;)

Wrasko
16/11/10, 20:39
Selvsagt bør man sjekke innslaget på starter først, men regnet med at det allerede var gjort.. Med tanke på at det virket som om det var litt peil med i bildet her..

Uansett, jeg har sett 2 ødelagte svinghjul (skjeve).. Ene på automat, andre på manuell.. Så ville ikke sagt at det er umulig å fikse akkurat, men 2 skruer og 2 hemper mot å demontere girkasse for å bytte svinghjul.. Sjekker jo seff starteren først da

christoffera
17/11/10, 01:31
jepp! er en gjeng som skal ribbe motoren på delebilen snart så da peller jeg av starteren og tester :)

b230fd
16/12/10, 14:09
høres mest ut som starteren i dette tilfellet ja. Men er jo ikke umulig at kransen er slitt eller rett og slett løsnet men blir ikke slik du beskriver er.

christoffera
16/12/10, 17:44
Nå har det gått lang tid, men har enda ikke gjort noe med det... late meg :P
Orker ikke skru nå i kulda...

Men uansett har ny starter liggans, og kjøper en ny 240 i morra, så skulle det være kransen tar jeg bare fra den :P håper det er innslaget på starteren.