PDA

Vis full versjon : Hvor stor intercooler bør man velge?



Kjell V70
13/12/09, 21:11
For å starte den første tråden i avansert trimming, så lurer jeg på:

En aluminiums intercooler: hvor stor bør man velge? Jeg star sikte på med tid og stunder, å få ut ca 500 motor-hester av 850 T5-motoren min. Den originale intercoolern rekker ikke regner jeg med, og den modelltilpassa de selger på xtremt.se rekker visst bare til ca 400.

Derfor lurer jeg på om det går å bruke en alu-cooler med mål 600-300-76mm eller vil det bli for stort? Hvordan finner jeg ut hva som passer, bør det være størst mulig inn - og utgang på cooler, bør den være bredest mulig?

Takknemlig for svar, da jeg ikke har allverdens peiling på akkurat cooler-området... :)

JP_Ra©ingTeam
13/12/09, 22:20
har du aircondition på biln ?

Har du det får du ikke akkurat plass til store intercoolern..
skal du ha plass til en stor Intercooler må du nok regne med å modifisere en god del.. for det er rimelig trangt originalt

gaupe
14/12/09, 00:54
Så stort som du får plass til, er vel svaret. Autotech hadde vel ein cooler, v70awd handla ein cooler til sin for ei stund sidan, men den er vel ikkje montert enno.

a|ex
14/12/09, 08:31
Kunne tenkt meg å bytte til en bedre/større intercooler selv, ettersom jeg merker at den originale er flaskehalsen og struper effekten betydelig når du har kjørt hardt en stund i varmt vær. Spesielt merkbart ved banekjøring.

Problemet er at jeg ikke har sett noen som leverer noe som passer til disse bilene, og det er vel kanskje grunnen til at så få gjør noe med det?

microplex
15/12/09, 23:06
har du aircondition på biln ?

Har du det får du ikke akkurat plass til store intercoolern..
skal du ha plass til en stor Intercooler må du nok regne med å modifisere en god del.. for det er rimelig trangt originalt


får plass til 600x300x76 på 940 med AC, har det på min

gaupe
15/12/09, 23:08
får plass til 600x300x76 på 940 med AC, har det på min

Kjempestor forskjell på kva plass det er, mellom 850 og 940.

microplex
15/12/09, 23:41
Kjempestor forskjell på kva plass det er, mellom 850 og 940.

det er det kanskje, glemte at det var 850 det var snakk om;)

GMV
05/02/10, 23:06
Hos KL-racing har de 40 50 og 60mm tykkelse på modelltilpassede intercoolere til 850/X70 serien. 40 passer rett på, vet ikke med de to andre tykkelsene.

ChrML
05/02/10, 23:34
Bare et lite spørsmål, 70 mm modelanpassad intercooler til 940, er det 3" tilkoblinger?

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=198&artnr=D3-2F3&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

jonass
05/02/10, 23:39
er det ikke de orginale 60mm da tro? da slipper man jo og styre med overganger og lage nye trykkrør hvertfall. ChrML du får jo plass til en større cooler i 940n enn den der, pluss at den koster mindre, og meg bekjent skal du vel ha andre trykk rør også?

ChrML
05/02/10, 23:46
er det ikke de orginale 60mm da tro? da slipper man jo og styre med overganger og lage nye trykkrør hvertfall. ChrML du får jo plass til en større cooler i 940n enn den der, pluss at den koster mindre, og meg bekjent skal du vel ha andre trykk rør også?
Yep, sant det. Men har planer om å ha AC også. Men som microplex sier over her så passer visst 600x300x76 (med senteruttak?), og den er jo en del billigere og!

Må sikkert lage noen fester og sånn, men bare det går å sette den der den skal sånn at AC'n kommer på riktig plass og uten at trykkrøra butter i noe. Må jo lage nye trykkrør uansett.

jonass
06/02/10, 00:17
ah stemmer du har ac du ja, kanskje blir litt verre da, men skal jo bare være og bruke den pasasjen der de går orginalt det da.
hvordan blir det med kkkn og grenrør og ac da? blir vel trangt?

ChrML
06/02/10, 00:27
ah stemmer du har ac du ja, kanskje blir litt verre da, men skal jo bare være og bruke den pasasjen der de går orginalt det da.
hvordan blir det med kkkn og grenrør og ac da? blir vel trangt?
Trur det skal gå greit. Grenrøret tar ikke så stor plass og turboen kommer langt frem :). Skal bare gå et rør rett over rammevangen der og til tørkeren montert rett på utsia av torpedoveggen bak høyre dempertårn.

Joakim-G_R
07/02/10, 02:56
Hva skal man med AC i en herjebil... :p

ChrML
07/02/10, 11:28
Hva skal man med AC i en herjebil... :p
Det skal ikke bli en ren herjebil, og dessuten er det jo varmt om sommeren når man herjer ;).

Joakim-G_R
07/02/10, 11:41
Kjell sin 850, blir vel en "ren" herjebil med skilter, såvidt jeg har forstått. :)

ChrML
07/02/10, 11:41
Kjell sin 850, blir vel en "ren" herjebil med skilter, såvidt jeg har forstått. :)
Aha, trodde det var bilen min du siktet til ;).

Kjell V70
07/02/10, 20:31
Kjell sin 850, blir vel en "ren" herjebil med skilter, såvidt jeg har forstått. :)

Såvidt jeg også har forstått, så blir det en ren herjebil med skilter ja... :D:D Og ikke har jeg, eller skal ha AC.. Det trekker hk, og det er fyfy...

Jeg kommer til kjøpe modelltilpasset intercooler fra TM Racing, 4000 kroner og god for 6-700 hk..

Såklart billigere med en universal, og morsomt å lage løsninger, men enkelt og greit, og jeg får brukt de originale røra... :)

jonass
07/02/10, 21:00
når vi er inne på dette med cooler og rør her, har en cooler for hånden nå,
den er blank og fin, og har endel blå silikon slanger. er dette noe som kan bli reagert på ved tenkisk kontroll eller eu?

ChrML
07/02/10, 21:03
når vi er inne på dette med cooler og rør her, har en cooler for hånden nå,
den er blank og fin, og har endel blå silikon slanger. er dette noe som kan bli reagert på ved tenkisk kontroll eller eu?
Ved teknisk kontroll så reagerer de visstnok på doble endepotter og powerfilter på ellers originale biler, så, ja. Spesiellt når silikonslangene er BLÅ, da må bilen minst ha 200 hk over det den er registrert med ;).

jonass
07/02/10, 21:16
ja var noe sånt jeg tenkte på. kanskje man virkelig må kjappe seg med sprut så man kan ha to mapp i så fall.

ChrML
07/02/10, 21:18
ja var noe sånt jeg tenkte på. kanskje man virkelig må kjappe seg med sprut så man kan ha to mapp i så fall.
Yep, tenkt på det samme. To map kan være kjekt :).

GMV
07/02/10, 21:31
Såvidt jeg også har forstått, så blir det en ren herjebil med skilter ja... :D:D Og ikke har jeg, eller skal ha AC.. Det trekker hk, og det er fyfy...

Jeg kommer til kjøpe modelltilpasset intercooler fra TM Racing, 4000 kroner og god for 6-700 hk..

Såklart billigere med en universal, og morsomt å lage løsninger, men enkelt og greit, og jeg får brukt de originale røra... :)

Hvorfor ikke KL racing sin helalu 60mm til 850? Mye billigere og samme IC'n som TM Racing.http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/1402.jpg

Joakim-G_R
07/02/10, 22:59
ja var noe sånt jeg tenkte på. kanskje man virkelig må kjappe seg med sprut så man kan ha to mapp i så fall.

Som oftest må man legge over map med pc. Tror ikke jeg har hørt om ett sprut til dags dato som kan ha 2 map og bytte imellom med f.eks en bryter. Det er vel pga lagringsmetoden på hjernen, det er vel noe flashminne/eprom opplegg det aller meate, og derfor man må jalle med steinalder-comporter og usb-overganger.

Og da er det litt dumt at øvrigheita insisterer på å vmre passasjer til trafikkstasjonen.. :)

ArneR
08/02/10, 04:51
Kom over en annonse for et datasprut i et bilsportblad, husker ikke hva sprutet hette, men det var bilde av en grønn 242 med kompressormatet åtter på forsiden av bladet.

Og logoen til sprutet var gul..

Uansett, det var meget kjekt på det viset at programmene lå på slike "telekort", og du kunne bytte map uten å stoppe bilen.

Du kan da ha kortet i nøkkelknippet e.l. og stikke det i den noenlunde gjemte kortleseren og vips, du har lovlig effekt.. :D

GMV
08/02/10, 08:19
Kom over en annonse for et datasprut i et bilsportblad, husker ikke hva sprutet hette, men det var bilde av en grønn 242 med kompressormatet åtter på forsiden av bladet.

Og logoen til sprutet var gul..

Uansett, det var meget kjekt på det viset at programmene lå på slike "telekort", og du kunne bytte map uten å stoppe bilen.

Du kan da ha kortet i nøkkelknippet e.l. og stikke det i den noenlunde gjemte kortleseren og vips, du har lovlig effekt.. :D

Civinco heter det.

GMV
08/02/10, 08:22
Som oftest må man legge over map med pc. Tror ikke jeg har hørt om ett sprut til dags dato som kan ha 2 map og bytte imellom med f.eks en bryter. Det er vel pga lagringsmetoden på hjernen, det er vel noe flashminne/eprom opplegg det aller meate, og derfor man må jalle med steinalder-comporter og usb-overganger.

Og da er det litt dumt at øvrigheita insisterer på å vmre passasjer til trafikkstasjonen.. :)

Her er en ganske genial løsning på Motronic 4.3/4.4
USB Turbo tuner (http://www.turbo-tuner.co.uk/)

Per Turbo
08/02/10, 18:05
Se litt på disse da vel?

http://www.xtremt.se/show_cat.asp?cat_id=703&head_id=574

Kjell V70
08/02/10, 18:27
Se litt på disse da vel?

http://www.xtremt.se/show_cat.asp?cat_id=703&head_id=574

Men åssen er kvaliteten på de? Er det brukbart? er jo såklart et billigere alternativ til TM, Men kjedelig hvis de revner med skapligt laddtryck, midt på
e6...

Per Turbo
08/02/10, 18:49
Er vel disse som brukes av de fleste gærningene som bygger xtremeVolvoer i Sverige vil jeg tro.. Så holder vel til en fulladet tur til Dolly :p

Ta kontakt med Johan via siden eller face, så får du vel svar på det. Vanker vel litt vccn % på dette også kanskje :)

Kjell V70
08/02/10, 18:50
er jo halve prisen av Tm, så hvorfor ikke prøve? VCCN får vel rabatt hos xtremt.se etterhvert vel Per....?

SWR
08/02/10, 19:22
Derfor lurer jeg på om det går å bruke en alu-cooler med mål 600-300-76mm eller vil det bli for stort? Hvordan finner jeg ut hva som passer, bør det være størst mulig inn - og utgang på cooler, bør den være bredest mulig?
Grei grunnregel er nesten å trè inn den største du får plass til, med ditto trykkrør... Hjelper jo ikke med kjøleeffekt på 95% hvis den kjøler så bra fordi inngangene er mikroskopiske for den tiltenkte effekten og lager ekstra turbolag... Og om kjernen er oppgitt til å fløde til 1472 hk hjelper ikke det grann hvis tankanslutningen er 2" OD og holder igjen hele sulamitten over 450 hk... :)

Per Turbo
08/02/10, 20:51
er jo halve prisen av Tm, så hvorfor ikke prøve? VCCN får vel rabatt hos xtremt.se etterhvert vel Per....?

Ikke etterhvert, vi får det nå også..

Bare å ta kontakt med han og be om pris. Han holder jo til "rett over grensa" for deg, eller så sender han til Strømstad.