PDA

Vis full versjon : Parkstartvarmer



evenruud
13/11/10, 08:38
Tok meg en liten kjøretur på morgenen i da. ca +1 ute.
Brukte ikke varmeren, og alle timere sto av. Etter 20 min kjøring stopper jeg.
Når jeg kommer ut av bilen hører jeg at varmeren går.
Den skrur seg av når jeg låser bilen med fjernkontrollen.

Er dette som det skal være?

Stig-Arne
13/11/10, 09:38
Ja, varmeren starter når temperaturen er under 5 grader. Og stopper igjen når du stopper motoren :)

Alt er slik det skal være :)

evenruud
15/11/10, 09:05
Takk!

Black Edition
15/11/10, 11:52
Ja, varmeren starter når temperaturen er under 5 grader. Og stopper igjen når du stopper motoren :)

Alt er slik det skal være :)

Javel,det forklarer et forholdsvis høyt dieselforbruk siste måneden. Plenty småkjøring,så bilen blir aldri varm.

Men går varmeren helt til du stpper motoren,eller stopper den når motoren har fått driftstemperatur??

Sjakalen
15/11/10, 12:14
Javel,det forklarer et forholdsvis høyt dieselforbruk siste måneden. Plenty småkjøring,så bilen blir aldri varm.

Men går varmeren helt til du stpper motoren,eller stopper den når motoren har fått driftstemperatur??

Den stopper når motoren har nådd riktig temp eller skrur av motoren.

Black Edition
16/11/10, 11:08
Ok,Sjakalen.Det var det jeg regnet med.

Er det noen måte å koble ut den funksjonen? Forstår jo at den er god å ha,men sannheten er at bilen blir hovedsakelig brukt til/fra jobb,som er 2-3 km fra hjemmet. Dermed oppnås ikke driftstemperatur uansett før motor stoppes igjen. Jeg oppnår bare et veldig høyt snittforbruk pr kilometer kjørt.

Rico
16/11/10, 12:55
Ok,Sjakalen.Det var det jeg regnet med.

Er det noen måte å koble ut den funksjonen? Forstår jo at den er god å ha,men sannheten er at bilen blir hovedsakelig brukt til/fra jobb,som er 2-3 km fra hjemmet. Dermed oppnås ikke driftstemperatur uansett før motor stoppes igjen. Jeg oppnår bare et veldig høyt snittforbruk pr kilometer kjørt.

Dieselvarmeren (Ebersprächer) jeg hadde på en Toyota brukte 1 desiliter i timen. Tviler på at dieselvarmeren vil lage et veldig høyt snittforbruk.

Black Edition
16/11/10, 17:10
Dieselvarmeren (Ebersprächer) jeg hadde på en Toyota brukte 1 desiliter i timen. Tviler på at dieselvarmeren vil lage et veldig høyt snittforbruk.

Vel,la oss ta regnestykket,da. Nå har jeg sjekket,og det er under 2 kilometer til jobb.La oss si 4 km t/r. Dvs jeg kjører 2,5 dager på jobb før bilen har rullet 10km/1mil.
Det vil også si jeg har starta bilen 5 ganger på den ene mila,og hvis det er under 5 grader så har også varmeren startet 5 ganger,og går så lenge motoren går.
Hvis vi antar at den brenner en halv desiliter pr gang,så tror jeg vi tar forsiktig i, så kan vi hive 0,25 l på pr mil kjørt.

Har du 2-3 mil til jobb,så blir selvfølgelig regnestykket et helt annet.

Er usikker på om det er vits i at den går i det hele tatt på sånne korte turer som jeg skisserer, da motor likevel ikke oppnår særlig temp før jeg stopper igjen.
Derfor lurte jeg på om det er en måte å velge funksjonen bort,på en enkel måte.

konso
16/11/10, 20:46
Du kan få problemer etter hvert at motoren kan sote igjen pga lav arbeidstemperatur, med så mye småkjøring som du har. Da er det faktisk bedre å ha varmeren der til hjelp.
Og du kommer fort til å merke at den ikke er i gang på varmeapparatet, for den prioriterer varme til cupe før motor.

Black Edition
16/11/10, 22:52
Du kan få problemer etter hvert at motoren kan sote igjen pga lav arbeidstemperatur, med så mye småkjøring som du har. Da er det faktisk bedre å ha varmeren der til hjelp.
Og du kommer fort til å merke at den ikke er i gang på varmeapparatet, for den prioriterer varme til cupe før motor.

Hmm,begynner å lure på om jeg har kjøpt feil bil:mad:

konso
18/11/10, 21:42
Soting kan du få på bensin også, men i noe mindre grad.
Det som er desto mere viktig med så mye småkjøring, er å skifte olje litt oftere pga kondensen som oppstår.

roar oppi
20/11/10, 12:00
Ok,Sjakalen.Det var det jeg regnet med.

Er det noen måte å koble ut den funksjonen? Forstår jo at den er god å ha,men sannheten er at bilen blir hovedsakelig brukt til/fra jobb,som er 2-3 km fra hjemmet. Dermed oppnås ikke driftstemperatur uansett før motor stoppes igjen. Jeg oppnår bare et veldig høyt snittforbruk pr kilometer kjørt.

:pHei... Jeg har en 2004 V70 D5 Black Edition.. Jeg har koblet ut autostart på varmeren..Timer funksjonen og direktestart fungerer som vanlig.. Det er fordi jeg vil ha kontroll på varmer`n min.. Jeg kjører lastebil til daglig og der har JEG kontrollen på varmer`n..Er det kaldt så driftstempen ikke oppnås til den tiden JEG ønsker så er det jo bare å trykke på knappen... Dette starter sikkert en diskusjon av mange meninger men jeg har god erfaring med denne løsningen.. jeg har heller IKKE hatt prob m varmer`n siden..
Volvo Jessheim har datafilene som trengs for å få dette til...
Takk til VOLVO Jessheim...

locked
20/11/10, 12:15
Dieselvarmeren (Ebersprächer) jeg hadde på en Toyota brukte 1 desiliter i timen. Tviler på at dieselvarmeren vil lage et veldig høyt snittforbruk.
Da tror jeg du kommer til å bli skuffet. En 5kW vannvarmer bruker ca 0.6-0.65liter per time...


Vel,la oss ta regnestykket,da. Nå har jeg sjekket,og det er under 2 kilometer til jobb.La oss si 4 km t/r. Dvs jeg kjører 2,5 dager på jobb før bilen har rullet 10km/1mil.
Det vil også si jeg har starta bilen 5 ganger på den ene mila,og hvis det er under 5 grader så har også varmeren startet 5 ganger,og går så lenge motoren går.
Hvis vi antar at den brenner en halv desiliter pr gang,så tror jeg vi tar forsiktig i, så kan vi hive 0,25 l på pr mil kjørt.

Har du 2-3 mil til jobb,så blir selvfølgelig regnestykket et helt annet.

Er usikker på om det er vits i at den går i det hele tatt på sånne korte turer som jeg skisserer, da motor likevel ikke oppnår særlig temp før jeg stopper igjen.
Derfor lurte jeg på om det er en måte å velge funksjonen bort,på en enkel måte.
Prøv å regne på dette en gang til.

Black Edition
20/11/10, 14:53
:pHei... Jeg har en 2004 V70 D5 Black Edition.. Jeg har koblet ut autostart på varmeren..Timer funksjonen og direktestart fungerer som vanlig.. Det er fordi jeg vil ha kontroll på varmer`n min.. Jeg kjører lastebil til daglig og der har JEG kontrollen på varmer`n..Er det kaldt så driftstempen ikke oppnås til den tiden JEG ønsker så er det jo bare å trykke på knappen... Dette starter sikkert en diskusjon av mange meninger men jeg har god erfaring med denne løsningen.. jeg har heller IKKE hatt prob m varmer`n siden..
Volvo Jessheim har datafilene som trengs for å få dette til...
Takk til VOLVO Jessheim...


Ok,så det er en programmeringssak. Vurdere å få dette gjort,jeg. Takk for godt svar:)

Black Edition
20/11/10, 14:56
Da tror jeg du kommer til å bli skuffet. En 5kW vannvarmer bruker ca 0.6-0.65liter per time...


Prøv å regne på dette en gang til.

I mitt regnestykke brukte jeg beskjedne tall,bare for å illustrere. Med et forbruk på varmeren som du oppgir,så støtter det enda bedre opp om min oppfattning av at det høye snittforbruket i mitt tilfelle skyldes at varmeren går mye.

Morgis
20/11/10, 15:09
http://forum.vccn.no/images/icons/icon4.gifForumreglene: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=5
Posting
§8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om.