PDA

Vis full versjon : Mister varmen i nedoverbakke



muummi
12/11/10, 15:51
Heisann

Når jeg kjører oppoverbakker så blir motoren varm og varmeappartet virker bra, men når jeg kjører i nedoverbakker så synker nåla på temp måleren nesten til null og jeg mister nesten all varmen inni bilen. Jeg har prøvd å bytte termostat men det hjalp ikke.
Noen som vet hva dette kan være?

Det er snakk om en V40 2.0 1998

henrik940
12/11/10, 16:39
Har du vann nok da :p ?

muummi
12/11/10, 16:46
Jada har nok vann :P

-Shark-
12/11/10, 17:06
fått lufta skikkelig??:p

muummi
12/11/10, 18:30
lufta hva og hvordan?

H.S.D.D.
12/11/10, 20:26
fått ut all lufta av kjølesystemet.

Høres ut som det bare er å bytte termostaten, og så lufte skikkelig.

muummi
13/11/10, 17:35
Jeg har prøvd å lufte, men vet ikke om jeg har fått det skikkelig til. Noen som vet om en grei måte å lufte på?

Noen som vet hvor langt opp nåla på temp måleren bruker å gå på en V40? Nåla vil ikke gå lengere enn halveig opp uansett hvor hardt jeg kjører.

Bilen blir heller ikke skikkelig varm når den startes opp kald og bare går på tomgang.

H.S.D.D.
13/11/10, 21:45
sørg for å få påfyllinga så høyt som mulig, enten med jekk på topp eller i en bratt bakke. la bilen gå på tomgang med lokket av til det ikke kommer mer luft.
en grei ting å gjøre er å kappe bunnen av en brusfaske, og tape rundt gjengene så den passer i radiatorpåfyllinga. lettere å være sikker på å få lufta skikkelig da

muummi
14/11/10, 17:04
Hmm nå er det ingen luft i systemet men problemet er der fremdeles :confused:

H.S.D.D.
14/11/10, 20:03
Høres ut som termostaten enten feilmontert, eller av dårlig kvalitet. Uansett - Bytt termostat. Du beskriver klassiske symptomer på defekt termostat.

Swissman
14/11/10, 20:47
Kan også hende at vannpumpa er dårlig. Vannpumpeblader er tært av eller løs på akslingen, slik at den kun pumper tilstrekkelig med noe høyere turtall.
Hvordan er det med radiatorviften, sikker på at den ikke står på uansett?

muummi
15/11/10, 09:23
Kjølevifta er det ikke.

Det var ikke jeg som bytta termostaten, så jeg skal kjøpe en ny en og prøve å sette i den.
Men skulle vel ikke være så vanskelig å sette i termostaten feil? Passer vel bare en veg den vel?

H.S.D.D.
15/11/10, 15:39
vanskellig å sette termostaten feil ja :p
har vært borti termostater som har gått i stykker etter bare noen måneder..

vil anbefale deg å koste på deg en orginal termostat, så er du sikker.
når du bytter, så synes jeg det er lurt å sjekke den gamle, så ser du sikkert om det var den som var problemet. se først om den står åpen når den er kald. gjør den det, om bare en millimeter eller to, trenger du ikke sjekke mer.

neste er ganske enkelt å koke'n. putte'n i f.eks en blikkboks sammen med et termometer, varme opp og se når den åpner.

eventuelt, hvis du gidder, kan du sjekke før du bytter :p

ASK Racing
15/11/10, 19:04
enig med H.S.D.D skift termostat så ordner det seg nok :)

Tore
15/11/10, 19:13
Typisk termostatfeil; Denne lukker ikke skikkelig og derfor vil motoren få mer kjøling enn egenoppvarming når motoren går med lav belastning.

locked
15/11/10, 19:37
Det er noe som heter DoA (Dead on Arrival) og dette skjer med mye rart.

Så jeg ville skiftet termostaten en gang til for å vere på den sikre siden. Kjøp en orginal, og en så varm som mulig. Alt under 92grader er å fyre for kråkene...

Agrostar
15/11/10, 20:12
Det er noe som heter DoA (Dead on Arrival) og dette skjer med mye rart.

Så jeg ville skiftet termostaten en gang til for å vere på den sikre siden. Kjøp en orginal, og en så varm som mulig. Alt under 92grader er å fyre for kråkene...

Ja eg skjønnar seriøst ikkje kvifor 87 er oppfunne, 92 syns eg og er for lite. Kunne tenkt meg 95, men finn ingenting høgare enn 92 :p

locked
15/11/10, 20:22
En kompis seie han har 95 på 240'en sin.. Prøva å finne ut kvar den kjem fra :)

muummi
16/11/10, 12:00
Gjør det så stor forskjell om den er på 87, 92 eller 95 a? :P

Agrostar
16/11/10, 18:38
Gjør det så stor forskjell om den er på 87, 92 eller 95 a? :P

Å du er sikker :p Før så låg min ganske lågt på temperaturen og var ikkje stabil i det heile. Bytta ifra 87 til 92 og da kom den seg noko, har vore stabil på tempen til no, får sjå når vinteren sler til meir.

locked
16/11/10, 18:49
kunne godt hatt 100grade på vinteren, jo varmare vatn jo bedre varmeapparat. enkelt og greit.

Men med dieselbil så e de vel ikkje akkurat de de står på...

muummi
10/12/10, 14:47
Nei nå er problemet tilbake igjen. Bilen blir fort varm ved vanlig kjøring, men den blir ikke skikkelig varm på tomgang (ca 45 grader) Og i lange nedoverbakker så synker temperaturen også ned til ca 45 grader.

muummi
18/12/10, 01:18
Noen som vet hvilken veg pila som er på termostaten skal peke?

ASK Racing
18/12/10, 13:13
hvis den får plass, så spiller det i grunn ingen rolle :)

muummi
19/12/10, 15:09
Okey, da er ligger ikke problemet der.

Men i går så merket jeg noe merkelig. På tomgangs kjøring så synker temperaturen hvis jeg har kupèvifta på. Og hvis jeg skrur den helt av så stiger temperaturen igjen.

Samme er det hvis jeg starter opp bilen når den er kald. Har jeg vifta i gang så blir ikke motoren varmere enn 45 grader. Har jeg derimot vifta avslått så oppnår motoren 90 grader relativt fort.

MrX
19/12/10, 19:16
varmeapparatet virker som en liten radiator når viften går. Derfor tempen synker når du har den på. Skiftet termostat?

muummi
19/12/10, 19:38
varmeapparatet virker som en liten radiator når viften går. Derfor tempen synker når du har den på. Skiftet termostat?

Men skal den synke såpass mye som 45 grader da? Syns det hørtes mye ut til å være normalt.

Jepp den er skiftet, 2 ganger også faktisk.

Zordez
10/02/11, 17:43
Et tips sopm funka for meg, finn den bratteste bakken du vet om. Stil bilen med fronden opp og la mottoren gå en 2-4 min så fyller du på vann mends du står i bakken. Kjør så opp og stå flatt i 5 min (tomgang) mens du sjekker at du ikke har fylt for mye. Så kjører du ned og står på samme plass i bakken bare nedover og se om mottoren blir varm da. Ha varmeapparatet på fult under hele operasjonen. Er mindre rør i varmeaparatet en mottoren så er svært lett for at luftem "kjiler" seg fast. Og med denne metoden er du 99,9% sikker på å få ut lufta.