PDA

Vis full versjon : 940 med 230FK, går altfor fett!



The Sven
25/01/10, 20:32
Har problem med at bilen min går altfor fett. Den går på 10-11:1 (luft:bensin) stort sett på både tomgang og ved belastning. Fører til soting og i beste fall rufsete tomgang og småfjusking, + redusert ytelse. Har også ved et tilfelle (ved mye småkjøring) druknet pluggene, tørket disse og fikk etterhvert start igjen, etterpå har de bare blitt sotet.

Det som er gjort med innsprøytninga er:

012 luftmassemåler
465cc dyser ved 3,8 bar btr
chip anpasset for dette på 3,8 bar btr

Har Innovate LC-1 kit for å overvåke AFR.

Har tidligere mistenkt uoriginal justerbar BTR da den har justert seg litt selv tidligere, men kjører nå med original 3 bar BTR (0,8 bar lavere enn det chippen er beregna på) og har samme problem!

Noen som har tips? Bilen har fungert fint med dette oppsettet før, og den har i begynnelsen da jeg fikk disse problemene også tidligere klart å gå på 14-14,7:1 ved pen kjøring av og til. Når den først går på riktig AFR så fungerer alt helt fint, helt til jeg stopper bilen og ikke starter den før etter en stund igjen. Etter drukninga av pluggene har ikke dette skjedd, men den går altfor fett hele tiden!! Har selvsagt byttet pluggene uten at det hjalp noe.

Karlsen
25/01/10, 20:48
Noe av de samme problemene som jeg har med min. Bare at jeg har standard dyser og lmm. Men ellers er symptomene like. Hender det at motorn stopper også eller? Værste var når jeg hadde stått i kø i 40 min før jeg kom hjem. Dagen etter fikk jeg rett å slett ikke start, tørka pluggene og tauet den ca 400m før den tente.

Kenneth R
25/01/10, 20:52
Har du sjekket at lmm funker som den skal? Min gikk allt for feit når lmm ikkje fungerte som den skulle. Min og la og feitet opp blandingen til tider. Fra å ligge på 14-15 og helt ned på 9-10 på normal rolig kjøring. Ved pådrag hadde eg normalt afr på 11-12 men når lmmtrøblet krøp den under 9 på det værste. Den nye eieren fikk orden på dette når lmm ble byttet.

TeamBørnOut
25/01/10, 20:52
sjekka return? :)

racing242
25/01/10, 20:55
Bytt chip.

Ola Hagen
25/01/10, 21:35
Bytt chip.

du kan jo prøve med anna LMM?
hadde problemer med at den nesten druknet, men så bytta jeg LMM og da gikk den fint att.

Har en org LMM fra FT hvis du vil prøve

jonass
25/01/10, 23:00
hadde lignende probler nå for ikke lenge siden, fikk ikke funnet ut eksakt hva som var feil, men justerte spjellet riktig, og blåste gjennom tomgangs regulatoren med wd40 og etter det så har jeg ikke hatt problemet, min gikk magert vel og merke

Autotech
25/01/10, 23:50
Er lambdasonden iorden a?

The Sven
26/01/10, 00:17
Har du sjekket at lmm funker som den skal? Min gikk allt for feit når lmm ikkje fungerte som den skulle. Min og la og feitet opp blandingen til tider. Fra å ligge på 14-15 og helt ned på 9-10 på normal rolig kjøring. Ved pådrag hadde eg normalt afr på 11-12 men når lmmtrøblet krøp den under 9 på det værste. Den nye eieren fikk orden på dette når lmm ble byttet.

Høres ut som du har slitt med akkurat det samme, i sted fikk jeg faktisk bilen til å gå på ca 14,5 igjen, etter å ha resatt feilkoder et par ganger og kjørt en tur.... Akkurat samme symptomer på min, og ca samme AFR verdier. Må vel rive i en ny 012 LMM da :( :( Og den som jeg fikk så billig!!

The Sven
26/01/10, 00:18
sjekka return? :)

Bensinreturen du tenker på?

The Sven
26/01/10, 00:19
Har en fungerende originallambda liggende, kan prøve å bytte den, men høres ut som det er LMM som er problemet hvis det var feilen på bilen til Kenneth.

The Sven
26/01/10, 00:23
Takker alle for gode svar, godt mulig jeg kunne hatt nytte av å prøve original-LMM.en din greenshadow:)

gaupe
26/01/10, 10:42
Kva lambdasonde køyrer du på no? Emulert utgang frå LM1-boksa? Veit du om du får korrekt dysemønster ved 3 bar på 968-dysene? Det er vel ikkje utan grunn at dei skal ha 3,8 bar.

The Sven
26/01/10, 16:00
LC-1 sonda brukes kun til måleren nå.

Tror ikke det er noe problem å kjøre de på 3 bar akkurat, grunntrykket skal jo også stilles inn uten vakum, så de er nok vant med lavere trykk enn 3,8. dessuten var problemet der også før jeg bytta til org. btr.

Daruu
26/01/10, 16:14
Prøvd å "restarte" hjernen? Altså ta ut kontakta og inn igjen. Den "lærer" seg vel de forskjellige verdiene etter første oppstart, og hvis du har bytta ut div etter dette kan det være noe tull der? (Rett meg om det her er helt feil altså, men ble fortalt det av en gammal volvogubbe)

Sikkert verdt ett forsøk uansett

The Sven
26/01/10, 17:27
Jepp, jeg har resatt styreenheten noen ganger, og det hjelper som regel litt til jeg stopper og starter bilen igjen, eller om den går lenge på tomgang.

Daruu
26/01/10, 17:52
Da ville jeg ha prøvd en annen hjerne, om du har mulighet til det.
BCB har sikkert noen på lager, om ikke noen andre har.

The Sven
26/01/10, 17:56
Skal prøve å bytte tilbake til original lambdasonde (kom på at det står en biltema-sonde på nå etter at jeg prøvde å fikse fjusking en gang tidligere:o) og feilsøke litt på LMM først :)

TeamBørnOut
26/01/10, 17:58
hah! bytt biltema dritten! de kommer jo ofte defekte ut av esken :D (seriøst)

The Sven
26/01/10, 18:05
Will do! De var de eneste som kunne skaffe på en lørdag, i tillegg til en hyggelig pris.. (ok da, var kun pga prisen). Ble selvsagt ikke noe forskjell så regner med originalsonda er i orden. Den gang ble ikke bilen bra før jeg bytta til en Volvo-kam igjen.

Kenneth R
26/01/10, 18:23
Høres ut som du har slitt med akkurat det samme, i sted fikk jeg faktisk bilen til å gå på ca 14,5 igjen, etter å ha resatt feilkoder et par ganger og kjørt en tur.... Akkurat samme symptomer på min, og ca samme AFR verdier. Må vel rive i en ny 012 LMM da :( :( Og den som jeg fikk så billig!!
Eg ville hvertfall begynt å feilsøke litt på den. Måle om verdiene stemmer. Svir jo i lommeboken å kjøpe ny hvis det ikkje er den som er problemet likevel.

emilhetty
27/01/10, 13:51
Hørtes veldig ut som at den ikke får lambdasignal, da vil du etter noen km med kjøring få feilkoder. Veldig ofte en del feilkoder om lambdaen kødder.

Om den mangler lambdasignale så vil den gi nesten riktig mengde med engang, så etterhvert så regulerer den seg mer og mer vekk.
Og da ender du opp med under 10 afr ved vanlig crusing.

The Sven
27/01/10, 20:01
Håper igrunn på at det kan være lambdaen da:) skal bytte den i morra, så da får vi se:)