PDA

Vis full versjon : Erfaringer ved clutsh butte på s60 01mod



Martin.S
11/11/10, 18:05
Er det noen her som har byttet clutsh på s60. Har fått forespørsel om den jobben på en 01 s60 2,0T. Er dette er grei jobb, og er det noe man må passe på? Skal vel være en ok jobb om ingen ting må programeres etterpå, det er det som stopper meg.

Slave sylinderen skal også byttes.

Morgis
11/11/10, 18:10
Helt grei jobb, noe ala 850-x70 serien tenker jeg.
Letteste er å senke hele forstillingen. Da er det fort :)

angerman
11/11/10, 21:55
clutchen må spennes opp med spesialverktøy. ellers er jobben bortkastet.

Morgis
11/11/10, 21:58
spennes opp`? hva innebærer det og hvorfor?

angerman
11/11/10, 22:08
er noen fjærer som skal ha forspenn. de som har montert trykkplata uten og gjøre dette har fått en overraskelse når de skal kjøre bilen;)

Martin.S
12/11/10, 16:22
Ok? snakker du av erfaring? Det hadde jeg ikke trodd, etter å ha tenkt meg litt om så trodde jeg det var som på 850 den er jo ikke mye nyere.

Men som morgis sier, hva innebærer det?

Morgis
12/11/10, 16:23
angerman har jobbet på volvoverksted.
dette er da ikke noe man kan gjøre hjemme i garasjen med andre ord?

Martin.S
12/11/10, 16:31
angerman har jobbet på volvoverksted.
dette er da ikke noe man kan gjøre hjemme i garasjen med andre ord?

Det er jo ikke verre enn å låne det verktøyet på volvo. Bilen er jo ikke født, det er noen som har klart å sette den sammen før meg.

aarnes
12/11/10, 16:40
Her er copypaste fra en mekaniker her på forumet (jeg skal bytte clutch selv)

Begynn med å demontere venstre fjærbein og innerskjerm, heng igjen kaliper oppe i fjørtårnet så slipper du lufte bremser.
Napp ut drivaksling.
Ta bort luftfilterboks og rør ned til turbo slik at du kommer til boltene på oversiden av kassa. Går en vannslange tett inntil boltene på oversiden av kassa, men siden du har manuell trenger du ikke fjerne denne, bare prøve å komme under/over den med en kort forlenger med 14mm pipe til boltene. Kan godt løsne alt av bolter fra rett under starter til den bakerste på oversiden nå. Røret inn på clutchpumpa fjernes.
Så heiser du opp bilen. Løsner det lille girkassefestet (2x 14mm innpå kassa, 2x 18mm i motorramma). Løsne fremre motorfestet (1x14mm bolt i et hull i motorramma)
Så løsner du bakre motorfestet like ved turbo (3x14mm). Da har du løsnet festet fra girkassa, festet sitter der fortsatt,men er frigjort.
VIKTIG: Løsne tannstang som sitter skrudd i bakre del av motorramme (4st 13 ell 14mm bolter,pluss er mutter) Tannstanga skal henge igjen, men motorramma slippes.
Løsne så braketten som holder den høyre drivakslinga (2x12mm) fjern braketten slik at drivakslingen blir mere bevegelig.
Så kan du fjerne flere bolter rundt på kassa, må også løsne et ladeluftrør som sitter under motor. Kan likegodt fjerne det. La det sitte igjen en bolt som holder kassa inntil.
Så må du opp i motorrommet igjen for å fjerne staget som går mellom fjørtånene og innom motorfestet.
Så kommer utfordringen: henge opp motoren på et vis, og helst med noe du kan justere motor opp og ned med... Øvre motorfestet har et "øre" som er fint å dra tau/krok gjennom slik at motoren henger der.
Når du har funnet en god måte, kan du komme deg under bilen igjen. Løsne da boltene som holder motorramma. skru dem på vensre side helt ut. De på høyre side MÅ sitte igjen i noen gjenger slik at hele ramma ikke går i bakken. Kjekt med en girkassejekk eller noe slik at du kan slippe motorramma kontrollert når boltene til ramma er ute.
Når du slipper motorramma så pass på at tannstanga ikke følger med ned.
Skru ut jordingskabelen som er festet i framkant av girkassa, kablenen sitter også skrudd fast i motorrammens framkant.
Når motorramma er sluppet ned må du slippe etter motoren slik at den kommer langt nok ned så du får ut kassa.
Skru ut siste bolten på kassa og demonter kassa fra motoren. Kassa sitter på to styringer og kan sitte ganske godt på disse.
Demonter trykkplate og clutch.
Er spesielt sentreringsverktøy på D5, så dette bør du få lånt deg hos volvo. Så er det bare å få montert clutch og trykkplate, evnt bytte utløserlager og sette sammen at
Husk å sette lamelen riktig vei!! Står merket Flyweelside, så viktig at den delen kommer mot svinghjulet!

Jeg har garantert glemt en del så du får bare spørre når du lurer på noe.
Men det fine er at du ikke trenger ta av noen vannslanger, så er ganske renslig jobb
Clutchen på D5 er veldig vanskelig å lufte. Greieste er bare å skru opp luftenippelen og la det renne. Pedalen kan lenge virke veldig dårlig (går i gulvet og du må dra den ut igjen), men må startes og kanskje og kjøres litt med før den blir helt bra Mulig du kommer til å slite litt med akkurat det, men går bra.

Martin.S
12/11/10, 17:55
Takk takk aarnes. Da vet jeg hva som må gjøres. Bare hente verktøy hos volvo til mandag:)

angerman
12/11/10, 21:47
tips på lufting er og ha en slik gammeldags olje kanne med bremsevæske. og kjøre motsatt vei. altså presse lufta opp i beholderen, da tar det 5 sekunder og lufte voila ;)

angerman
12/11/10, 21:49
angerman har jobbet på volvoverksted.
dette er da ikke noe man kan gjøre hjemme i garasjen med andre ord?

jobber på bilia nå jeg;) så noen triks har en dratt med seg på 7år med volvo:)

aarnes
13/11/10, 10:46
angerman: har du noe å utsette på det jeg skrev?

Martin s. : fint om du skriver her når du er ferdig. hvor lang tid det tok,og om det gikk som en drøm. skal du bytte svinghjul og, eller bare clutch?

Martin.S
13/11/10, 10:52
Skal bare bytte clutch, og slavesylinder med utløserlager da. Tenker ikke det blir noe problem, har bra verksted med bukk og alt utstyr\verktøy jeg har trengt opp igjennom tidene. Eneste grunnen med denne tråden var å finne ut om det var noe triks, som det med trykkplata som kom fram her. Men jeg skal gi beskjed når jeg er ferdig:)

aarnes
20/02/11, 17:19
Siden vi ikke har hørt noe her ennå Martin S. betyr det at hele bytte av clutch gikk rett vest? :)

Dalaræcing
20/02/11, 20:20
Han sitter vel uten ben ifra ankel og ned fordi alt løsna under prøve kjøring:D
hehe
Nei, jeg var litt int i detta sjøl-

Christian
20/02/11, 21:02
Kassa måtte ned igjen en tur, men det gikk bra tilslutt.

Martin.S
20/02/11, 21:34
Denne tråden har jeg glemt helt. Har begge beina i behold. Jobben gikk fint. Man må være litt ops på at tannstangen ikke går for langt ned når man tar ned rammen under motor og gir. Allså alt forstillingen sitter i.
Jeg fikk feil clutch selvfølgelig og oppdaget dette når alt var montert igjen, men tok det som en erfaring. Etter jeg fikk riktig del, var kassen nede på 1,5 time igjen. Så ikke noe farlig å prøve seg på selv, om man har litt erfaring selvfølgelig.

aarnes
20/02/11, 21:38
Høres bra ut.
Skal få byttet min ila våren nå.

hva var symptomene du oppelevde som fikk deg til å bytte clucthen?

Martin.S
20/02/11, 22:18
Det var ikke min bil, men en jobb jeg gjore. Problemet i dette tilfellet var slavesylinderen som lakk, den og utløserlageret er en del. Så den brukte bremseveske. Men clutchen ble tatt i samme slengen.

aarnes
20/02/11, 22:44
Okai, greit å vite.
Kommer du å hjelper meg da Martin? :)

Martin.S
28/02/11, 22:26
Om du skulle støte på problemer er det bare å ta kontakt:)

aarnes
01/03/11, 09:05
Takk for deeeeeeeeeeeeeeeeet. :)