PDA

Vis full versjon : Gløding V70



runepv50
11/11/10, 15:02
Har en V70N 2.4D 2006 som er treg å gløde når det er kalt ute....-3 grader f.eks. Og litt tung å starte. Bilen er gått 130.000km.

Kan dette skyldes dårlige glødeplugger?

jan.eide
11/11/10, 17:16
Har samme bil som deg, gått 140000. Måtte skifte batteri nå når kulda kom, det orket ikke nok lengre. I min stod det et 85Ah batteri, byttet til et Varta 100Ah for å ha litt mer å gå på.

Sjakalen
11/11/10, 20:08
Jeg hadde også noen og 80 ampere og slet litt også. Byttet til 100 ah her og så var det borte. Men det kan jo også være glødingen.

Dyser er vel alt for tidlig?

angerman
11/11/10, 21:54
hender seg at glødepluggene gir seg. bare og måle de.

konso
11/11/10, 22:30
Jeg demonterte alle sammen på mine, satte de direkte på 12V fra et batteri og lot de bli rødglødende. La de så til siden og lot de avkjøle seg, så pusset jeg de lett med sandpapir for å ta vekk sotlaget og satte de inn.
Ble stor forskjell å starte etterpå.
Man ser jo fort også om de er defekt når man prøver å rødgløde dem :)

runepv50
11/11/10, 23:51
hender seg at glødepluggene gir seg. bare og måle de.


Hvordan måler en disse? Og hvor sitter pluggene? Lett å komme til?

aarnes
12/11/10, 08:38
måler ohm. dersom det er motstand i de fungerer de, dersom det er null motstand fungerer de ikke.

runepv50
12/11/10, 09:02
Hvor sitter disse pluggene?

aarnes
12/11/10, 09:16
oppå motoren, under dekslet.
vanskelig å forklare. men de sitter lett tilgjengelig.
4 eller 5 stk som sitter på skrått ned, med ledninger oppå seg. de er ca 20cm lange og relativt tynne.

Sjakalen
12/11/10, 09:19
Kan disse bli lett ødelagt når man tar de ut? Har hørt noen rykter eller lest dette et sted. Jeg ikke kan bevise dette men. :)

aarnes
12/11/10, 09:21
ja !

Vær forsiktig - og la motoren være varm når du tar de ut.
Har hørt at de kan knekke, selv har jeg byttet på to biler uten problemer.

MEN hvis de knekker nedi der må de borres ut, og du kan selv tenke deg arbeidet med å få motoren i orden igjen.

Hvis du er usikker, setter du bilen på verksted å får det gjort.

uansett - du må bruke en lang pipe - du kjenner om de løsner eller ei. ikke ta i for mye. enten løsner de eller så løsner de ikke. og hvis sistnevnte er tilfelle ender det med at du knekker de.

Black Edition
13/11/10, 11:26
Jeg demonterte alle sammen på mine, satte de direkte på 12V fra et batteri og lot de bli rødglødende. La de så til siden og lot de avkjøle seg, så pusset jeg de lett med sandpapir for å ta vekk sotlaget og satte de inn.
Ble stor forskjell å starte etterpå.
Man ser jo fort også om de er defekt når man prøver å rødgløde dem :)

Dette er en metode jeg også pleide å bruke på gammel-Forden,skru ut og sette dem til 12V. Rødglødende ganske fort hvis de virket.
På den bilen var det alltid den første glødepluggen i rekka som tok kvelden. Med først i rekka mener jeg at strømledningen kom til den første,og så gikk den fra den til nr2 osv. Årsaken til dette vet jeg ikke,men kanskje den første fikk høyere spenning enn de neste.

Et lite obs: Haynes boken forteller at det skal være 12V på T-T3 motorene,men bare 7V på T4-T7. Kanskje være forsiktig med å bruke 12 V på å teste sistnevnte?

Black Edition
13/11/10, 11:29
måler ohm. dersom det er motstand i de fungerer de, dersom det er null motstand fungerer de ikke.


Igjen ifølge Haynes: skal være 0,685 +-0,08 ohm på T-T3 motorene, T3-T7 er ikke tilgjengelig??

runepv50
13/11/10, 18:58
ja !

Vær forsiktig - og la motoren være varm når du tar de ut.
Har hørt at de kan knekke, selv har jeg byttet på to biler uten problemer.

MEN hvis de knekker nedi der må de borres ut, og du kan selv tenke deg arbeidet med å få motoren i orden igjen.

Hvis du er usikker, setter du bilen på verksted å får det gjort.

uansett - du må bruke en lang pipe - du kjenner om de løsner eller ei. ikke ta i for mye. enten løsner de eller så løsner de ikke. og hvis sistnevnte er tilfelle ender det med at du knekker de.

Har bestilt time hos Volvo...tar ikke den sjansen. Men de mente det kunne være glødingen ja.

aarnes
13/11/10, 18:59
glødingen har vel en tendens til å ryke etter 160k dersom de aldri har vært bytta før. er jo ikke udødelige disse.

runepv50
13/11/10, 20:30
glødingen har vel en tendens til å ryke etter 160k dersom de aldri har vært bytta før. er jo ikke udødelige disse.

Ok, er gått 132k nå.

aarnes
13/11/10, 21:08
Samme har min og - 2002 modell. 134 dag faktisk.
aldri vært byttet glødepinner, men de fungerer knallbra på 8 minus.

men om en er defekt vil det fungerer bra, om 2 er defekt vil det og fungere.
men når alle er defekte, da fungerer det IKKE :p

på Forden jeg hadde (2002 det og) var alle fire defekte. det resulterte at jeg ikke fikk startet i 10 minus. måtte sette på motorvarmer, fikk omsider starta den, og da viste deg seg at alle fire hadde 0 i ohm. etter at de ble bytta starta den som ei kule selv i minus 25.

runepv50
30/11/10, 20:31
var brudd på ene ledninga til glødepluggene....ikke rart den ikke gløda da.

aarnes
01/12/10, 15:04
hvis noen lurer:

Pris: 460kr/stk (trengs 5)

De skal ligge på mellom 0,5 og 1,0 OHM.
(Snakket med formann på Volvo Økern)