PDA

Vis full versjon : ABS lyser av og til



Autosnuskus
11/11/10, 09:55
Volvo har kjørt diagnose og mente det var venstre foran.

Men hvorfor skjer dette så sjeldent, er det da ikke mer sannsynlig at det er dårlig kontakt enn gåen sensor? Vi snakker kansje 10 ganger på ett par mnd.

Sku gjerne sjekket det nærmere før jeg bare bytter.

R.G
11/11/10, 09:59
følern kan være litt fram og tilbake før den er helt ute av funksjon. og da blir det dårlig kontakt inni følern, og plutselig virker den osv. så jeg ville nok ha byttet den:)

Autosnuskus
11/11/10, 10:30
Oki, Takk. er følerne fra biltema ok eller er det no anna rimelig å anbefale?

R.G
11/11/10, 10:44
vet ikke åssen di følerne er egentlig, men går an å høre på bilxtra og mekonomen o.l, volvo er vel egentlig siste alternativ når det gjelder pris.

Autosnuskus
20/07/11, 19:55
Hvordan er det å bytte denne sensoren? Omsider fått kjøpt en så sier Haynes at jeg må gjøre det på Volvo med spesialverktøy da den er pressa inn i navet. Er det ønsketenkning å starte på dette på egenhånd?

På forhånd takk

R.G
20/07/11, 21:50
bare å bytte sjøl. sitter festet med en opprusta umbraco skrue.

Svirre
20/07/11, 22:10
Du har ikke merka noe til at abs'n slår ut selv om hjulet ikke låste seg? Gjorde det på min. Ene føleren er nemlig def. og da oppførte det seg litt rart :S Var noe ekkelt til tider da jeg trengte bremsen men så slå systemet tilbake, på tørr asfalt...nappa ut sikringa og merker ikke til det inntil jeg får bytta sensor. Det skal heller ikke være vanskelig å bytte har jeg erfart. Gjorde detta på forrige 760'n jeg hadde. Utrolig nok; tektylert og rustfri umbraco skrue :D

s4nd3r
20/07/11, 22:29
aldri harr abs på volvo, men på chevyn, der va kransen inne i nave som abs følern leser på. full av dritt og møkk.... fikk gjort reint, så ordnet det seg..

Autosnuskus
21/07/11, 00:09
Svirre, nei jeg har ikke merket noe annet enn at når det ikke er kontakt, dvs abslampa lyser så er abs utkoblet og bremsene virker som normalt uten abs. Som du ser av trådens dato har jeg kjørt med dette til og fra i over ett halvt år uten problem. *plystre*

Takk for svar, da skal jeg få byttet den i morra, 450,- på biltema er vel 1/4 av prisen andre steder bare den virker :))

Espen Hveding Nordgård
21/07/11, 00:44
Jeg har hatt samma problemet, men har ikke tenkt noe over det, og har heller ikke hatt blinkende abs lampe sia våren slo inn for fullt, så regner med det er fukt, dritt, salt og vinter som gjør så de tuller.

Svirre
21/07/11, 02:07
Svirre, nei jeg har ikke merket noe annet enn at når det ikke er kontakt, dvs abslampa lyser så er abs utkoblet og bremsene virker som normalt uten abs. Som du ser av trådens dato har jeg kjørt med dette til og fra i over ett halvt år uten problem. *plystre*

Takk for svar, da skal jeg få byttet den i morra, 450,- på biltema er vel 1/4 av prisen andre steder bare den virker :))

Hvis du skal kjøre noe mer med dette, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å nappe ut sikringa for å være 100% sikker. I mitt tilfelle så holdt det på å gå galt iom at systemet løste ut i ca 1 sek. Det kunne ha gått værre. Bare en sånn reminder ;)

Revell
21/07/11, 02:33
Var å sjekka mine sensorer men volvo kunne ikke finne feilen. Den har vært inne med samme feil før og da bytta de sensor men lampa fortsatte og komme i ny og ne:confused: sånn er den nå også sensorene er nye men lampa lyser stadig enda:confused:

Autosnuskus
21/07/11, 09:16
bare å bytte sjøl. sitter festet med en opprusta umbraco skrue.

Ja var det å få den løs da! Sitter jo som F.

Forslag anyone?

gaupe
21/07/11, 10:12
Ja var det å få den løs da! Sitter jo som F.

Forslag anyone?

Skruen brukar å vere grei, det er verre å få ut sensoren utan å drepe den. Men store mengder WD40, er jo ein start.

Svirre
21/07/11, 10:41
Skruen brukar å vere grei, det er verre å få ut sensoren utan å drepe den. Men store mengder WD40, er jo ein start.

Kan anbefale å bruke Innotec's DeBlock Oil! Den er 10x mer pervers enn WD-40 og andre rustløsere tilsammen. Denna trenger tom ned i evt. skruehull og gjenger! Helt fantastiske saker :D

Autosnuskus
21/07/11, 13:46
Vel, jeg har drept plasten og innmaten sitter igjen, ikke mye å få tak på der. What to do? Får man banket den ut om en tar av navet?

Og hvordan kobler jeg ut ABS, sikring 24 men lampa lyser fremdeles.

Øyvind G
21/07/11, 14:24
for å kontrollere sensorene, så kan du måle motstanden i de. jeg har ikke gjort dette på personbil før, så jeg veit ikke hvor mye motstand det skal være i de. på lastebil og lastebilhengere, skal det være rundt 1200 ohm. mulig det er likt på personbil, men det er jeg ikke sikker på.

mål alle sensorene og sammenlign om alle har ca samme verdi eller om det er en som har lavere motstand.

ABS lampa skal slukke selv når feilen er fiksa (alt er i orden), men den vil nok ikke slukke før du har kjørt med bilen. du må over 7 km/t (tror jeg)

s4nd3r
21/07/11, 14:26
når abs lampen lyser, så virker somregel ikkje absen.. ;) fort gjort og finne ut.. full fart, og lås bremsene... er vel fare for du må av med navet. kan prøve og bårre hull, og banke inn ei torx bitts, eller umbrako.. og prøve og skru den ut..

Autosnuskus
21/07/11, 19:32
Hvis du skal kjøre noe mer med dette, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å nappe ut sikringa for å være 100% sikker. I mitt tilfelle så holdt det på å gå galt iom at systemet løste ut i ca 1 sek. Det kunne ha gått værre. Bare en sånn reminder ;)

Hvem sikring da? Napper ut 24 som står ABS og lampa lyser fremdeles.

Espen Hveding Nordgård
21/07/11, 20:31
Det er vel riktig det? Når du napper sikringen virker ikke absen, og feilindikasjonslampa lyser for å vise at det ikke virker.

R.G
21/07/11, 21:02
abs lampe vil lyse uansett hvilke sikring, hjerne kontakter og alt man napper ut.

Espen Hveding Nordgård
21/07/11, 21:36
Untatt når du napper ut pæra som sitter i ABS lampa ;)

boman
21/07/11, 21:57
Har du sjekka om det er dårlig kontakt i kontaktene til ABS'n?

Svirre
22/07/11, 05:09
Hvem sikring da? Napper ut 24 som står ABS og lampa lyser fremdeles.

Riktig det. når du har nappa ut ABS systemet så kan ikke det slå inn ved nedbremsning. MOA du har en bil uten ABS, på en måte :rolleyes: Bedre det enn å ha bremser som ikke vil bremser :O

Øyvind G
22/07/11, 09:55
har du målt motstanden på sensornene?

det kan jo også være dårlig kontakt på + eller - ledningene til styreenheten eller sikkringa.

ser noen ambefaler en rustløser her. da kommer jeg også med et forslag om rustløser. den får du kjøpt på volvo med delenr 1161928. det er den beste rustløseren jeg har prøvd hvertfall. koster ca 150kr tror jeg. boksen er like stor som en spraylakk boks.

s4nd3r
22/07/11, 09:58
Riktig det. når du har nappa ut ABS systemet så kan ikke det slå inn ved nedbremsning. MOA du har en bil uten ABS, på en måte :rolleyes: Bedre det enn å ha bremser som ikke vil bremser :O


hehe, slik er chevy pickupen, og astron var slik. kanske rart. trår bremsepedalen i bånn, ingen ting skjer. holder bremse pedalen i bånn, og plutslig så hugger bremsene, og bilen står i ro.. er hydrabooster på dem, "hydraulisk bremsekraft forsterker" er nokk med og bremse en gang, så kobler absen ut..

The Sven
22/07/11, 12:35
Vel, jeg har drept plasten og innmaten sitter igjen, ikke mye å få tak på der. What to do? Får man banket den ut om en tar av navet?

Og hvordan kobler jeg ut ABS, sikring 24 men lampa lyser fremdeles.

Jeg har akkurat holdt på med samme f..nskapet, brukte en del vilje, vold og vaselin for å få ut alt i tusen biter. Ble lettere når jeg tok av navet, og hamra på med en tung diger hammer. men stålkappa satt fortsatt fast og den måtte jeg pirke ut med liten skrutrekker og litt banking... IKKE en lett og grei jobb dette.

Mitt spørsmål er: er det noe jeg skulle spart på eller følger alt med nye givern?? Har bestilt ny og får den i dag, håper bare jeg får montert den etter å ha ødelagt absolutt alt av den gamle :p

Autosnuskus
22/07/11, 12:38
Ja har målt motstandene og det er marginale avvik uten at jeg husker tall så var den litt lavere. Vesntre foran er diagnotisert på volvo og konkludert som defekt. Dette var kjent når jeg kjøpte bilen og fikk avslag tilsvarende originaldel.

Jeg får prøve med mer rustløser, men ser nok for meg å ta av navet om det gir mulighet for å banke den ut? Noen som vet om det er tilfelle eller er den innkapslet?

Og til det med sikringen så er jo det naturlig nok at den vil lyse ja. Er klar over at den har slutt ABS'en så skjønner ikke hva jeg tenkte på. :)

Autosnuskus
22/07/11, 12:40
Mitt spørsmål er: er det noe jeg skulle spart på eller følger alt med nye givern?? Har bestilt ny og får den i dag, håper bare jeg får montert den etter å ha ødelagt absolutt alt av den gamle :p

Hehe ja ser for meg ut som den er komplett uten skruen i fra biltema.

The Sven
22/07/11, 12:49
Kan jeg spørre hva følern fra Biltema kosta? Min kosta 1600 kr :S

EDIT: min defekte viste forresten uendelig motstand (brudd) mens den andre viste i overkant av 1000 ohm.

gaupe
22/07/11, 12:53
Kan jeg spørre hva følern fra Biltema kosta? Min kosta 1600 kr :S

EDIT: min defekte viste forresten uendelig motstand (brudd) mens den andre viste i overkant av 1000 ohm.

På 760en eg hadde var det brotet i ledninga, kappa og skøyta den, og den virka i den tida eg hadde den.

The Sven
22/07/11, 12:56
Ja, tenkte først å demontere den og se om jeg fant feil på ledninga, men det ble point of no return da giveren selvsagt knakk under demonteringsforsøket ;) Neste gang skal jeg prøve å feilsøke på ledningen uten demontering av giver...!

Svirre
22/07/11, 14:18
har du målt motstanden på sensornene?

det kan jo også være dårlig kontakt på + eller - ledningene til styreenheten eller sikkringa.

ser noen ambefaler en rustløser her. da kommer jeg også med et forslag om rustløser. den får du kjøpt på volvo med delenr 1161928. det er den beste rustløseren jeg har prøvd hvertfall. koster ca 150kr tror jeg. boksen er like stor som en spraylakk boks.

Er også et bra alternativ denne her også! koster ca 20-25kr mer pr. boks, og det er lettere å få tak i for privatpersoner. Men den er desverre ikke like effektiv etter min erfaring. Men som sagt; en del bedre enn WD-40 ;)

Øyvind G
22/07/11, 14:39
Er også et bra alternativ denne her også! koster ca 20-25kr mer pr. boks, og det er lettere å få tak i for privatpersoner. Men den er desverre ikke like effektiv etter min erfaring. Men som sagt; en del bedre enn WD-40 ;)

har du prøvd den fra volvo?

her er det forresten et bilde av den.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2375.jpg

Svirre
22/07/11, 21:21
har du prøvd den fra volvo?

her er det forresten et bilde av den.

BILDE

Jepp! Foreløpig vært utplassert 9 uker på Bilia i Hønefoss og der har vi brukt denne av og til. Syns den er bedre enn WD 40 på rustløsningsområdet ;)

The Sven
22/07/11, 21:36
Jeg har forøvrig prøvetilkobla min nye føler og feilkoden ble borte momentant ved oppstart :) Godt å oppdage at jeg ikke herpa noe som var i orden.

Autosnuskus
28/07/11, 04:41
Jeg har forøvrig prøvetilkobla min nye føler og feilkoden ble borte momentant ved oppstart :) Godt å oppdage at jeg ikke herpa noe som var i orden.Du gjorde det uten at den var montert? Såfall kan jeg og prøve det, er jo nysgjerrig må vite :D

Autosnuskus
28/07/11, 04:46
Kan jeg spørre hva følern fra Biltema kosta? Min kosta 1600 kr :S

EDIT: min defekte viste forresten uendelig motstand (brudd) mens den andre viste i overkant av 1000 ohm.

Biltema 449,- (http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Bremsesystem-reservedeler/ABS-sensor/Volvo/900-ser/65613-ABS-SENSOR-VOLVO/) :D



Takk for alle tips, gjenstår forstatt å få ut restene her :mad: