PDA

Vis full versjon : Turbo i en 360 GLT?<3



92preben5
10/11/10, 23:42
Heisann allesammen! :D

Jeg sitter å stusser på om det går ann å sette i en 740 eller 940 turbomotor uten å bytte elnett på en volvo 360 GLT? I og med at GLT og at det er insprøytning fra før av ville jeg da tro at det ikke skulle være store jobben :P men er det noen her om kanskje har peiling om det går? For er jo lettere å bare montere en originalturbo motor istedet for å begynne med å ettermontere turbo og stille inn og alt det der styret :P eller? ^^

takker alt for mye for alle svar!!! :D Brenner skikkelig for dette^^,<333

Joakim-G_R
11/11/10, 00:08
Velkommen til forumet.
Er du homofil? "<3" .

Så, nei. 360GLT har ikke LH Jetronic 2.4 som B230FT/FK ble levert med. Det er et annet sprut, som ikke er beregnet for turbo.
Det du kan gjøre er å montere et MS datasprut, eller kjøre turbo og et tilleggsprut i tillegg til orginalsprutet.

En B230FK er den største turbomotoren du kan ha håp om å få godkjent i en 300, da den har maks godkjent effekt på rundt 140 hk.

Jeg hadde et 360 turboprosjekt for en god del år siden. Jeg gikk for å sveise retur i orginale bunnpanna, et 740 turbogrenrør, en 740 T3-turbo, et adapter for å få vinklet turboen litt opp så den går klar av innerskjermen (er sykt trangt i motorrommet egentlig). og skulle kjøre med Megasquirt datasprut.

Jeg knekte 3 drivknuter og 1 diff, og girkassa holdt på å gi seg. Med orginaleffekt.
Da ble bilen solgt. Angrer litt idag, men det er dessverre ikke så mye "ferdige" deler å hente til 300-serien, som f.eks diffsperre, drivknuter (CV-ledd) og girkasse.

Etpar bilder fra prosjektet mitt. Om du vil ha de her. :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/2161.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/751.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/752.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/753.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/754.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/755.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/756.jpg

Lykke til med prosjektet, og spør om det er noe du lurer på. Husker sikkert litt fra den tiden, om jeg virkelig tenker.

Men er ikke noe glad i "<33333", det er det søstra mi på 15 som tar seg av... :)

92preben5
11/11/10, 18:00
tusen hjertelig :)
åja, da så :P for hadde vel vært for enkelt det :P
men hvordan er det med forgasserturbo? er vel litt mer simpelt? for har bare en GL så lurte bare på om det hadde vært lettere og bedre å bygge insprøytningsturbo i en GLT enn forgasserturbo i en GLen min :) for kan få tak i et kit til noen lapper bare :D vet jo at det ikke er like sprekt med forgasser, men er jo gøy for det :D
PS: ska slutte med "<3" :) hehe

microplex
11/11/10, 18:31
Det lureste er vel et MS sprut vel;) da det holder mere enn nok til ditt bruk:D

Mr. Crepsley
11/11/10, 20:42
Forgasserturbo er og blir en plage. Du får den aldri til å gå helt rent, og du for et drivstofforbruk og deleforbruk lommeboke ikke vil like. Og det værste av alt er at det går dårlig. Mye vil ha mer!

Kalsn
11/11/10, 20:44
Det lureste er vel et MS sprut vel;) da det holder mere enn nok til ditt bruk:D
det lureste og mest effiktive ja, men uten erfaring trur jeg ikke det er noe å kaste seg i :P

Joakim-G_R
11/11/10, 22:33
det lureste og mest effiktive ja, men uten erfaring trur jeg ikke det er noe å kaste seg i :P

MS er jo fint å lære seg sprut med da. Billig er det og. :)

Om du har en GL, og du skal lete etter en GLT. Så blir det vel aldri noen 360 turbo på deg, såvidt jeg husker når jeg hadde 360, så fantes det så og si INGEN GLT'er igjen..

Jeg hadde en med B200F, M47R (5trinns) og servo, det var krembil. :)
Den har også like mye effekt som B200E, som sitter i en GLT.

Ekren
11/11/10, 22:50
MS er jo fint å lære seg sprut med da. Billig er det og. :)

Om du har en GL, og du skal lete etter en GLT. Så blir det vel aldri noen 360 turbo på deg, såvidt jeg husker når jeg hadde 360, så fantes det så og si INGEN GLT'er igjen..

Jeg hadde en med B200F, M47R (5trinns) og servo, det var krembil. :)
Den har også like mye effekt som B200E, som sitter i en GLT.

ligger en på autodb/finn.no nå :)

onkel hadde en 360glt på 80 tallet med dobble weber og turbo.
benka 200hk - gikk vist godt lille jæveln :D

92preben5
11/11/10, 23:26
MS? mekanisk sprut eller? :P
hvilken motor er det som har MS? får en tak i turbomotor med MS original i noen biler?
hvordan blir det med elnettet med en MS motor i en GL bil? :D


Du Ekren, hvordan holdt girkassen og diffen seg med 200hk på din onkel sin bil? :P

Wrasko
11/11/10, 23:32
MS=Megasquirt.. Datasprut. Finnes ingen biler med det originalt.. Komplett så kommer vel hele datasprutet på under 5 lapper

Joakim-G_R
12/11/10, 00:15
ligger en på autodb/finn.no nå :)

onkel hadde en 360glt på 80 tallet med dobble weber og turbo.
benka 200hk - gikk vist godt lille jæveln :D

Ja, "back in the day" var det jo en BMW 3-serie "killer" :) I orginalform, altså.

trostein
12/11/10, 02:20
360 turbo er kjekt :)
ligger vel mange billige turbokitt på ebay.
kompiss sin 360 turbo http://www.facebook.com/photo.php?fbid=417062752526&set=t.578911500&pid=5801879&id=740032526



noen som vet hvor megasquirt selgest elr noen som selger brukt :)?

E.GRØNDAHL
12/11/10, 07:46
Trenger du delebil så har jeg en 360. b200F med servo og slikt. 4lapper

Joakim-G_R
12/11/10, 08:17
www.diyautotune.com
www.msefi.com

Ekren
12/11/10, 18:03
MS? mekanisk sprut eller? :P
hvilken motor er det som har MS? får en tak i turbomotor med MS original i noen biler?
hvordan blir det med elnettet med en MS motor i en GL bil? :D


Du Ekren, hvordan holdt girkassen og diffen seg med 200hk på din onkel sin bil? :P

joda, ødela ikke noe han.

men det er jo herrens år siden og da.

92preben5
13/11/10, 16:51
jøss, 360ene sine kasser og diff er jo kjent for å ikke tåle noe, men da er det kanskje et håp for mi kasse da :D

men noen som vet om det går ann å ha MS på GL? er det slik at dataspruten er der istedenfor forgasseren eller er dataspruten isteden for innsprøytningen på en bil? hvordan er det man monterer datasprut og hvordan fungerer det?

beklager at jeg kanskje spørr så dumt, men er en fersking på det her så :P

takker fortsatt for svar!

92preben5
13/11/10, 16:55
Trenger du delebil så har jeg en 360. b200F med servo og slikt. 4lapper

har du noen bilder av bilen?

hvor er det du hører til forresten? :)

Torra
13/11/10, 17:22
Må huske at den 360ien med 200hk hadde et tilnærmet nytt drivverk da, ikke et 20+ år gammelt et :p

92preben5
18/11/10, 19:22
hehe, kom ikke akkurat som noen bombe da :P menne vet du åssent understell han hadde da? går det ann å sette over 240 understell på dem eller??

Joakim-G_R
18/11/10, 23:52
Det passer ikke.

Koni leverte faktisk røde dempere før, men det er VELDIG vanskelig å få tak i nå, med mindre de har begnt å produsere opp igjen.

Var noe snakk om at Spax skulle begynne med coilovere til disse. Var en i England som produserte 5-link til disse også, men husker ikke hva han heter nå.

850GLTsilver
01/02/11, 15:43
Og skulle noen være interessert, så ligger det en fin B200F med all elektronikk og det hele ute i garasjen her. Mangler kun svinghjulsgiveren (bombe)

Revell
01/02/11, 15:54
Ville kanskje ha bytta til en BMW E30 bakaksel og fiksa vanlig girkasse og B230F motor i den med turbo da har du ett bedre utgangspunkt pluss att du har en girkasse og aksel som tåler litt mer:)

Christian
01/02/11, 16:06
E30 M3 drivlinje.

Daniel V
01/02/11, 16:29
360 er jo egentlig en litt kul bil. Bare synd de ikke lager noen gromdeler til de lenger!

jan_m
01/02/11, 19:57
blir vel litt leit med motor fester etc vel? gikk jo en små grom 360 med turbo i vestfold dete vet vel revetal gutta mer om gikk jo der oppe en kort periode?

TeamBørnOut
01/02/11, 20:15
pri1 er å modifisere en bmw diff med drivaksler til nava. ellers får man ikke noe moro ut av bilen. kortvarig glede mellom diff skift :D

OlavS.
01/02/11, 21:50
litt offtopic, men du burde kanskje vurdere å fjærne noen av de hjertene. virker veldig tvilsomt dette.

Amundsen T5r
02/02/11, 01:17
En kamerat driver å bygger en 360. Den hadde sklidd inn på gullprosjekter her! :P
Ft motor. bremsa nesten 500hk på hjul.(tideligere rallymotor) Tremec TKO600 girkasse, 3'' mellomaksel, 1031 aksel med fourlink og wattlink. Stående fjørbein forran og bak, svære bremser osv... ;)

Joakim-G_R
03/02/11, 03:45
Da er jo alt som er gøy med 360 borte..

BMW diff på 360, Tobben? Hm... Det er transaxel på 360, må over på Alfa Romeo-skjit.

TeamBørnOut
03/02/11, 05:44
hvis man monterer girkassa foran og bare har diffen bak så har man jo ikke "ødelagt" så mye. bmw diff er vistnok lett å montere dit også.. men jeg er usikker på hvordan man fester drivakslene fra bmwn over på volvo nava

Joakim-G_R
03/02/11, 12:47
Da er jo ALT ødelagt allerede. Er jo transaxel med momentrør som er spennende på 360. :)

kermitt
03/02/11, 13:01
corvette drivlinje, svær bredding og B230FK høres for meg ut som kjempe kombo. skaplig turbo på motorn etter godkjenning så blir det koselig.

Batland
04/02/11, 13:04
Forgasserturbo er og blir en plage. Du får den aldri til å gå helt rent, og du for et drivstofforbruk og deleforbruk lommeboke ikke vil like. Og det værste av alt er at det går dårlig. Mye vil ha mer!
Volvo leverte og monterte AT kittene som oppgradering til dem som ønsket dette. Man kan derfor ikke kritisere disse kittene uten samtidg å kritisere Volvo.

Tør etterhvert å påstå at hovedproblemet med AT kittene er ikke selve kittet, det er sløve eiere som ikke har peiling og som ikke gidder bry seg.

ALDRI gå helt rent?? Hva driver du med?? Mener du at alle i hele Volvo totalt uten kompetanse?? Det må de være for å slippe noe møkk som alltid fusker ut må markedet.

Vi er flere rundt her som tilsammen har godt over 10 års erfaring med triming av Volvo forgasserturbo og nei - det er ikke like bra som innsprut - spesielt ikke med intercooler på vinterstid.
Det krever også mer regelmessig vedlikehold og dette øker kravene til eieren.

Bensinforbruket er ikke lavt, men det er ikke verre enn at man kan leve med det. Når man oppgraderer til skikkelig BTR og en EFI bensinpumpe samt oppgraderer tenningsanlegget så er ikke fusking ett tema.

"Vi" har sett sinterclutcher som slurer, massevis av knuste M45 kasser, vridde og knekte drivakslinger osv. Flere har satt på Getrag kasser fra BMW.
"Vi" har bremsepapirer på effekter på 245 Hk og 375 hk og maks dreiemoment har passert 500 NM.

Fordelen med forgasserturbo er at det er veldig billig i forhold til alternativet og det er enkelt å forholde seg til. Da kan man faktisk få ett resultat også. Det er mer enn nok av såkalt gromme prosjekter rundtom som ALDRI kommer på veien pga store planer.
I praksis er alle datasprut krevende å montere og mappe så man bør ikke ta imot ett eneste råd fra noen som ikke kan bevise at de selv har gjort dette med ubetinget suksess.
Dette er ett helt typisk eksempel på problemstillinger i begynnelsen så IKKE tro at datasprut er enklere enn forgasser:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15614

Mr. Crepsley
04/02/11, 18:59
Volvo leverte og monterte AT kittene som oppgradering til dem som ønsket dette. Man kan derfor ikke kritisere disse kittene uten samtidg å kritisere Volvo.

Tør etterhvert å påstå at hovedproblemet med AT kittene er ikke selve kittet, det er sløve eiere som ikke har peiling og som ikke gidder bry seg.

ALDRI gå helt rent?? Hva driver du med?? Mener du at alle i hele Volvo totalt uten kompetanse?? Det må de være for å slippe noe møkk som alltid fusker ut må markedet.

Vi er flere rundt her som tilsammen har godt over 10 års erfaring med triming av Volvo forgasserturbo og nei - det er ikke like bra som innsprut - spesielt ikke med intercooler på vinterstid.
Det krever også mer regelmessig vedlikehold og dette øker kravene til eieren.

Bensinforbruket er ikke lavt, men det er ikke verre enn at man kan leve med det. Når man oppgraderer til skikkelig BTR og en EFI bensinpumpe samt oppgraderer tenningsanlegget så er ikke fusking ett tema.

"Vi" har sett sinterclutcher som slurer, massevis av knuste M45 kasser, vridde og knekte drivakslinger osv. Flere har satt på Getrag kasser fra BMW.
"Vi" har bremsepapirer på effekter på 245 Hk og 375 hk og maks dreiemoment har passert 500 NM.

Fordelen med forgasserturbo er at det er veldig billig i forhold til alternativet og det er enkelt å forholde seg til. Da kan man faktisk få ett resultat også. Det er mer enn nok av såkalt gromme prosjekter rundtom som ALDRI kommer på veien pga store planer.
I praksis er alle datasprut krevende å montere og mappe så man bør ikke ta imot ett eneste råd fra noen som ikke kan bevise at de selv har gjort dette med ubetinget suksess.
Dette er ett helt typisk eksempel på problemstillinger i begynnelsen så IKKE tro at datasprut er enklere enn forgasser:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15614


Dette var tydeligvis et sårt tema for deg.

"Bensinforbruket er ikke lavt, men det er ikke verre enn at man kan leve med det. Når man oppgraderer til skikkelig BTR og en EFI bensinpumpe samt oppgraderer tenningsanlegget så er ikke fusking ett tema. "

Så du mener jeg kritiserer Volvo, for å si at AT-kittene deres er dårlig. Om det er så jævli bra, hvorfor skal du da bytte ut hele tenningsanlegget og 90% av bensinsystemet ? Du ser så langt forbi det jeg skreiv i utgangspunktet. Trådstarter slik jeg forsto det var ikke ute etter 400 gamp. Han var ute etter en turbomotor med futt i, og da blir faktisk det å gå mainstream mye billigere en å plages med et AT kit på 160 gamp.

Hadde min 242 turbo med at kit flere ganger på verkstet for å få justert gasser og tenning, og ikke faen om de fikk den til å gå. Så nei, aldri mer forgasser.

PS, det å bytte ut girkasser til bmw kasser er ikke å kritisere Volvo altså ?? Volvo er flink på mye, men de har fortsatt mye svakheter. Gjelder å se litt breiere en det som er rett foran nesa di.

Batland
04/02/11, 20:22
Dette var tydeligvis et sårt tema for deg.
Han var ute etter en turbomotor med futt i, og da blir faktisk det å gå mainstream mye billigere en å plages med et AT kit på 160 gamp.
For å unngå misforståelser, vil du beskrive hva du foreslår og hva du mener at totalkostnaden vil bli?

Mr. Crepsley
04/02/11, 21:11
Har egentlig mange alternativer. Alt I: konvertere motoren han har, med turbohjerner + dyser. ca. 6000,-. (Usikker på om motoren hans har samme innsprøytning som B200FT i 940, men ser ikke bort ifra det) Alt II: B230ft/fk, alt III: b230f+t.

Alle alternativer kan man lett ordne godt under 10 000 kr.

Batland
05/02/11, 01:07
Har egentlig mange alternativer. Alt I: konvertere motoren han har, med turbohjerner + dyser. ca. 6000,-. (Usikker på om motoren hans har samme innsprøytning som B200FT i 940, men ser ikke bort ifra det) Alt II: B230ft/fk, alt III: b230f+t.

Alle alternativer kan man lett ordne godt under 10 000 kr.
Ok.
Det er ikke mye som kan konkurrere med det prisnivået der på ett ferdig "turn key" prosjekt nei.

Joakim-G_R
05/02/11, 03:08
Det er feil motorstyring på B200F og E i forhold til LH2.4 hjerner.

Megasquirt er veien å gå.

Mr. Crepsley
05/02/11, 11:30
Men det kan vel lett konverteres til lh 2.4?

Batland
05/02/11, 16:59
Men det kan vel lett konverteres til lh 2.4?
Tror du at du kan ha du oversett noe mer enn bare dette? Saker og ting som i praksis vil øke totalkostnaden til mer enn det du foreslo?
EDIT.
Har sett på forskjellige prosjekter her inne og det ser ikke ut til å være i nærheten av så enkelt eller så billig som du har påstått.
Som vanlig på de fleste forum er ikke ordene LEI og SELGE ukjente når EFI er inne i prosjektbildet.

Hvis man derimot ikke, med bare litt veiledning og evt hjelp, får ett resultat med forgasser, da får man heller satse på fotball eller tilsvarende...

Mr. Crepsley
05/02/11, 20:25
Skal sies at mine erfaringer ikke kommer fra 300-serien, men vil tørre å påstå at turbo på lh 2.4 er så enkelt som du får det.

Joakim-G_R
05/02/11, 21:17
Tror du at du kan ha du oversett noe mer enn bare dette? Saker og ting som i praksis vil øke totalkostnaden til mer enn det du foreslo?
EDIT.
Har sett på forskjellige prosjekter her inne og det ser ikke ut til å være i nærheten av så enkelt eller så billig som du har påstått.
Som vanlig på de fleste forum er ikke ordene LEI og SELGE ukjente når EFI er inne i prosjektbildet.

Hvis man derimot ikke, med bare litt veiledning og evt hjelp, får ett resultat med forgasser, da får man heller satse på fotball eller tilsvarende...

Forgassermotorer er utdaterte, men at man kan få det til å fungere er det ingen tvil om.

EFI er heller ingen heksekunst, det er faktisk veldig enkelt.

Og turbokonvertere en bil med LH2.4 er lett.

Å konvertere Jetronic'en i 360 til LH2.4 ville ikke vært lett.
Nummera på begge bila mine var:
0 280 000 346

BlåFare
06/02/11, 02:22
Skjønner poenget fra begge parter, men er en ting som ikke har blitt nevnt.
Dette er tiden som tar for og få ett greitt resultat både ved bruk av forgasser og EFI/MS/datasprut.

Skal sies jeg har meget lyst på 343/360 3 dørs og turbo konvertere.
Hadde meget lyst og gjøre det da jeg hadde 360'en :p

Joakim-G_R
06/02/11, 03:28
Det letteste som tar minst tid, er en B200F, med org sprut, etpar trykkvakter og etpar dyser ekstra i trykkrøret. Øk bensintrykket en smule, så blir det gøy med litt ladetrykk.

En svenske jeg "kjente" før, kjørte litt over 1 bar i over ett år før 200F'en tok kvelden, med en slik løsning.

BlåFare
06/02/11, 03:33
ja moderat ladding med den løsningen er vel kanskje noe mer holdbar :)

Batland
06/02/11, 15:38
Skjønner poenget fra begge parter, men er en ting som ikke har blitt nevnt.
Dette er tiden som tar for og få ett greitt resultat både ved bruk av forgasser og EFI/MS/datasprut.

Skal sies jeg har meget lyst på 343/360 3 dørs og turbo konvertere.
Hadde meget lyst og gjøre det da jeg hadde 360'en :p
Hvis vi sier at dette gjelder bruksbilen som man er helt avhengig av, så kan dette gjennomføres på denne måten:
Når det gjelder lavbudsjett turbomotor så anbefaler jeg alltid og på det sterkeste en god gammel B21 med 8,5:1 i kompresjonsforhold eller helst en B21 med ET stempler. Dette er BEST!
Motoren må selvsagt være i god stand og klargjort med oljeledning til turbo og retur for turboolje til bunnpannen. Hvis man har råd, så må en sterkere trykkplate fra KG/Pedersen racing anbefales montert allerede nå. Man VIL få behov for denne.
Forsterket topp pakning fra Elring er langt fra nødvendig, men det må anbefales at den vurderes montert.

Man setter så denne motoren rett i den aktuelle bilen og kjører uten turbo med vanlig A-forgasser og eksos. Dette vil funke helt fint og ett slikt motorbytte burde gå unna på en helg for de aller fleste.

Neste helg kan man montere og koble opp EFI bensinpumpe, forgasserturbo BTR og evt. få intercooleren på plass i bilen og gjøre klart for trykkrørene. Bilen er stadig i daglig bruk.

Neste helg begynner man med å sette på Turbomanifolden og en T3 turbo med A/R 0.63 turbinhus eller en liten T3/T4 hybridturbo med A/R 0.63 turbinhus samt JT eksos e.l. og luftfilter.

Så setter man på AT forgasseren enten helt original eller modifisert og B21ET fordeleren m.v., alternativt sette en dobbeltvirkende vakumklokke på den originale fordeleren eller montere en elektronisk utgave av denne og gjerne en god amerikansk coil.

Nå gjenstår det å koble turboen til AT-trykkboksen, enten direkte på vinterstid eller via intercooleren når utetemperaturen i snitt er > 5 grader.

En slik enkel og grei steg for steg oppskrift burde de aller fleste klare å følge og den vil gi eieren ett godt resultat, hver gang. De uforutsette problemer man evt. støter på vil ikke være større enn at man kan ta ett steg tilbake og bilen er fremdeles på veien.

Det eneste man trenger for å øke motoreffekten er en bra bleed ventil fra turbosmart e.l. og at nålene i forgasseren byttes til høyeffekts utgaver.
Effektpotensialet er 200 - 260 hk og 350 - 400 Nm. Bilen river lett løs gode dekk på tørr asfalt på 1. og 2. gear.
0-130 km/t på 9,1 Sek. er prestert på 201 M drag race flere ganger. :)