PDA

Vis full versjon : Dynamotrøbbel - UPDATE



n0gga
10/11/10, 21:07
Hei!

Har tidligere hatt et optima rødtopp stående i bilen, dog et veldig slitent et.
Har vært eid tidligere av forsvaret, og jeg klarte akkurat å pumpe litt liv i det, slik at jeg kunne få start på bilen om morgenen. Men ble aldri helt tilfreds med ladespenningen i bilen, og var bra sikker på at batteriet hadde mye med dette å gjøre, siden det hadde en sinnsyk selvutlading.

Byttet derfor i høst til et Optima Yellowtop, som jeg hare siklet på lenge.
Har hatt bilen mye i garasje den siste tiden for turbo-bytte, og har ganske nylig begynt å bruke den igjen. Men ladespenningen ser ikke ut til å ha økt noe særlig. Batteriet ligger på rundt 12.8 volt når bilen er avslått, og ligger på 13,4 på tomgang. Det som forundrer meg litt, er at det er veldig lite som skal til for å få spenningen til å falle betraktelig. Setter jeg feks på langlysene mens bilen går, faller spenningen til 12.4. Langlys + radiatorvifte + litt stereo + kupevifte på 1, så ligger spenningen på under 12 volt....

Har akkurat byttet dynamobørstene, eller spenningsregulatoren, og denne skal gi 14,7.

Er det noe annet enn koblinger på dynamoen jeg kan sjekke, eller er den kaputt?

Takk :)

ChrML
10/11/10, 21:12
Mål mellom pluss skruen på dynamo og batteri pluss med multimeter. Gjør samme med minus. For å se om du har betraktelig spenningsfall. Isåfall må du gå over koblingene og/eller legge flere utjevningsforbindelser.

Solbekk
10/11/10, 21:13
Sjekk alt av ledninger, jordingspunkter osv. Sjekk at kabelen som går fra pluss på generatoren og til batteriet er hel, ikke noe krypstrøm osv, eventuelt bytt ut. Samme med jordingskabelen. Disse blir ødelagt med tiden, så sjekk de. Kan være at dynamoen er gåen, men om du har tilgang til trykkluft (med vannavskiller!), så kan du blåse å se om det er noe støv, bøss eller lignende som kan ha en innvirkning på dynamoen.

Om du har mulighet til å få lånt en identisk eller tilsvarende dynamo så er det relativt smal sak å bytte over for å feilsøke.

n0gga
10/11/10, 22:56
Dynamoen skal faktisk ikke være så gammel heller, om jeg skal tro på gamlingen, så han tvilte på at det var den.

Er ganske flink med elektronikk, men vet ikke helt hva jeg skal gå over her. Har sett lynkjapt på koblingene til dynamoen, ser forsåvidt greie ut, men vet ikke noe utover det...

ChrML
10/11/10, 23:01
Dynamoen skal faktisk ikke være så gammel heller, om jeg skal tro på gamlingen, så han tvilte på at det var den.

Er ganske flink med elektronikk, men vet ikke helt hva jeg skal gå over her. Har sett lynkjapt på koblingene til dynamoen, ser forsåvidt greie ut, men vet ikke noe utover det...
Har du målt spenningsfallet mellom dynamo og batteri da? Evt målt spenningen dirkte på dynamo. For å finne ut om feilen ligger i kablingen.

14269
21/11/10, 01:18
Lodd over ALLE forbindelser på baksida av instrumentet. Spesielt den forbindelsen til ladelampa. tipper feilen ligger der. Snakker av erfaring. Ihvertfall var det kjente symptomer som du nevner.

Morgis
21/11/10, 01:48
http://forum.vccn.no/images/icons/icon4.gifForumreglene: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=5
Posting
§8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om.

s4nd3r
21/11/10, 02:30
må passe deg litt for ditta batteriet der.. :P om det blir for lite strømm på det. så spiser det opp dynamoen din.. dynamoen klarer ikkje og lage nokk strømm til og fylle opp batteriet fort nokk... og du må ha skikklige kabler. over alt. dynamo, starter, jord i kaross og motor..

n0gga
21/11/10, 17:58
Problemet Morgis?

n0gga
06/12/10, 18:26
Okei, liten update angående denne saken.

Har nå kjøpt helt ny dynamo fra Hellanor, men resultatet er tilnærmet lik det samme.
Er en 80A dynamo m/14,6v regulering.

Målte 13.3 volt på batteriet uten lys osv, mens jeg målte 13.9v fra minus på dynamoen, til den store positive på dynamo. Fra den lille plussen på dynamoen målte jeg 14.3v.
Hva er den lille plusskabelen til? Den store regner jeg med er til batteriet?

Hva kan jeg bytte for å bli kvitt dette tapet? Vet jo ikke riktig hva som gjør dette.

Forresten, tror jeg stramma reima litt for hardt, så den gikk i oppløsning. Hva er tommelfingerregelen når det gjelder stramming? Skal kunne vrides 90 grader?

locked
06/12/10, 18:34
Okei, liten update angående denne saken.

Har nå kjøpt helt ny dynamo fra Hellanor, men resultatet er tilnærmet lik det samme.
Er en 80A dynamo m/14,6v regulering.

Målte 13.3 volt på batteriet uten lys osv, mens jeg målte 13.9v fra minus på dynamoen, til den store positive på dynamo. Fra den lille plussen på dynamoen målte jeg 14.3v.
Hva er den lille plusskabelen til? Den store regner jeg med er til batteriet?

Hva kan jeg bytte for å bli kvitt dette tapet? Vet jo ikke riktig hva som gjør dette.

Forresten, tror jeg stramma reima litt for hardt, så den gikk i oppløsning. Hva er tommelfingerregelen når det gjelder stramming? Skal kunne vrides 90 grader?
Den lisje kabelen er til ladelampa (D+)

Eg ville skifta alle ledningane mellom dynamo og batteri:

dynamo(+)->starter(+)->batteri(+)

dynamo(-)->motorblokk(-)->batteri(-) (kan godt trekke minus fra dynamoen heilt bort og jorde den i skruen til starteren og legge kabel derifra til batteriet.)

dynamo til starter bør vere 25mm² kabel
starter til batteri bør vere minimum 35mm²

pluss og minuskabel bør vere same dimensjon

Kabelsko, er berre en ting som gjeld, det er presshylse kabelsko. Enten å presse med riktig verktøy eller kjøpe underdim og lodde.

n0gga
06/12/10, 18:41
okei. Hva med strammingen da? Hva er regelen? 1cm slakk, eller 90 grader rundt?

locked
06/12/10, 18:43
okei. Hva med strammingen da? Hva er regelen? 1cm slakk, eller 90 grader rundt?
Sånn ca det ja, men ikkje overdriv ;)

14269
08/12/10, 01:48
Har du sjekka de uskyldige loddingene på baksida av instrumentet?

n0gga
08/12/10, 12:44
Har du sjekka de uskyldige loddingene på baksida av instrumentet?

Klarer ikke helt å skjønne hvorfor de er relevante her?

Uberhenrik
08/12/10, 14:26
Klarer ikke helt å skjønne hvorfor de er relevante her?

Dette er relevant pågrunn av at D+ (fra ladelampa) magnetiserer den innerste spolen i dynamoen og lager et magnetfelt som blir forsterket av den ytre spolen når den spinner rundt.

Det som får ladelampa til å lyse er hvis dynamoen ikke spinner, så lyser den på grunn av at strøm, går fra batteriet, via ladelampa også blir jordet igjennom indre spolen i dynamoen.

Når du starer motoren starer dynamo og produsere strøm, da blir det positiv spenning på D+ og ladelampa slutter å lyse siden begge polene på lyspæren blir +.

Uten spenning på D+ kan ikke dynamoen lage strøm, D+ får strøm via instrumentpanelet og derfor kan det være lurt å gå over loddingene.

Først kan man måle D+ med motoren av, nøkkel på hakk 2 og se om du får tilnærmet batterispenning. (Lampa i dashen skal også lyse med motoren av)

Start motor og se om det blir 14-14,5 volt på D+ (lampa slukker)

Hvis alt dette stemmer så ligger problemet en annen plass.

n0gga
08/12/10, 20:03
Har jeg forstått det rett da at D+ er den lille koblinga fra dynamoen?
Denne har batterispenning med bil av, og 14,3-14,4 med bil i gang.

Er instrumentet OK da?

flarssen
08/12/10, 21:31
Intrumentpanelet har ingen påvirkning så lenge dynamoen går og leverer strøm. Da er den selvforsynt på feltviklingene. .

jonass
08/12/10, 22:34
Mener og huske noen snakka om at å koble D+ rett på pluss pol gjorde susen engang? Kan jeg prøve det?
Har akkurat samme problem som trådstarter

locked
09/12/10, 00:48
Mener og huske noen snakka om at å koble D+ rett på pluss pol gjorde susen engang? Kan jeg prøve det?
Har akkurat samme problem som trådstarter

du kan gjere det, men du må ha ei lampe i kretsen, viss ikkje vil du prøve å lade batteriet gjennom den tynne kabelen

jonass
09/12/10, 00:55
Ok, så det må bare være en motstand i kretsen altså?
Da skal jeg teste med en ledning fra D+ til en pære også til + på batteri, for og se om det blir noen forskjell i ladinga

flarssen
09/12/10, 06:44
Mener og huske noen snakka om at å koble D+ rett på pluss pol gjorde susen engang? Kan jeg prøve det?
Har akkurat samme problem som trådstarter
Så lenge spenningen på +D er høyere enn batterispenningen oppnår du svært lite.

Uberhenrik
09/12/10, 10:36
Har jeg forstått det rett da at D+ er den lille koblinga fra dynamoen?
Denne har batterispenning med bil av, og 14,3-14,4 med bil i gang.

Er instrumentet OK da?

Dette høres riktig ut ja.

Leste første posten din igjen her, Du sier at spenninga ligger under 12 volt, da lurer jeg på hvordan du måler dette? har du et instrument inne i bilen eller bruker du multimeter direkte på batteriet?

Har du egentlig problemer med at du går tom for strøm?
Er lysene på bilen svakere en de skal være?

Jeg har måler inne i bilen min, kobla opp i sikringsboksen, jeg ser også at det er spenningsfall hvis jeg bruker mye strøm, men hvis jeg måler direkte på batteriet så får jeg normale verdier.

Jeg har foresten samme batteri som deg.

Etter det du forteller så virker det for meg at dynamoen lader helt fint

Du skriver også:

"Målte 13.3 volt på batteriet uten lys osv, mens jeg målte 13.9v fra minus på dynamoen"

Dette høres også ut som helt normale verdier, selv om du har 14,7 regulator så betyr det ikke at spenningen er på topp heletiden.

Jeg opplever ikke så ofte at det er 14.5 volt på batteriet mitt, jeg har aldri problemer med lite strøm.

Jeg har 100watt lamper i grøfterene, 90\100w hovedlys, 100w i 1000metere, samt 2x12 " 950 watt subber som blir drevet av en 2000w forsterker, har også forsterker på 1800 watt til hattehylle høytalerene.

Har 100A dynamo fra 940 på bilen min.

Aldri det minste problem å få start, uansett hvor kaldt det er. Har stor type starter.

Opplever du noen spesifikke problemer annet en at "spenningen er lav" ?

Hvis batterispenningen din er på 12,8 med bilen avslått og batteriet har fått hvile litt så spenningen stabiliserer seg, så er det et fullt ladet batteri.

n0gga
09/12/10, 22:58
Nei, altså har aldri hatt problemer med å ikke få start osv, men føler bare at 12,9 volt er lite når jeg kjører med kupevifta på 1, og grøftelysa på. Har en måler i bilen ja, vet at denne har rundt 0,3 volt feilmargin. Så det er altså rundt 0,3 volt mer på batteriet enn det måleren sier.

Skal nevnes at denne styrken på 12,9 volt øker om jeg kjører lenge. Kan godt hende alt er i skjønneste orden, har det bare for meg at ladespenningen skal være høyere for at batteriet i det hele tatt skal lade.

flarssen
10/12/10, 06:55
Det er nok normalt. Ideelt sett skal det ligge 14,4V over batteriet under lading (se link). Problemet er at spenningen over batteriet blir lavere (f.eks. 13.5V) p.g.a spenningsfall over kablene mellom dynamo og batteri. Når batteriet er ladet til denne spenningen faller ladestrømmen og dermed spenningsfallet slik at spenningen på batteriet vil krype oppover. Ideelt sett burde regulatoren ha egne "føleledninger" rett til batteriet slik at batterispenningen kunne holdes på 14,4V. Det ville gitt raskere lading, men man mener vel at det er bra nok som det er. Beste medisinen er som nevnt feitere kabler.

http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery

Uberhenrik
10/12/10, 10:40
Nei, altså har aldri hatt problemer med å ikke få start osv, men føler bare at 12,9 volt er lite når jeg kjører med kupevifta på 1, og grøftelysa på. Har en måler i bilen ja, vet at denne har rundt 0,3 volt feilmargin. Så det er altså rundt 0,3 volt mer på batteriet enn det måleren sier.

Skal nevnes at denne styrken på 12,9 volt øker om jeg kjører lenge. Kan godt hende alt er i skjønneste orden, har det bare for meg at ladespenningen skal være høyere for at batteriet i det hele tatt skal lade.

Er nok ikke noe galt, noenganger står det 10 volt på måleren min, bilen starter like fint som alltid:)
Jeg ville ikke bekymret meg så mye over det, disse batteriene er veldig gode, jeg har aldri hatt noen problemer med å få start, uansett vær.
Har hatt yellowtop i snart to år nå, brukt det på fler biler.

På måleren min ser jeg aldri over 13.5 volt, men anser dette som spenningsfall mellom dynamo og batteri, også batteri til instumentet inne i bilen, verdiene blir anneledes hvis jeg måler direkte på batteriet.

-Henrik