PDA

Vis full versjon : signaler for åpning av dyser?



mr hansen
09/11/10, 22:40
ka for en sensor bestemmer når dysene ska åpne?
Alle innsugsventilene mine er våte av bensin,er til og med bensin bakom dysene bakover i innsuget.Så eg lurer på om det er muligt at dysene kan åpne før de ska,at feks dysene spruter mot stengte ventiler og går retur bakover i innsuget.men da hadde vel ikkje bilen gått vel?.kan det være andre årsaker til dette her?.
Det gjelder en 98 mod v70r

ChrML
09/11/10, 23:25
Det er svinghjulsgiver som vanligvis bestemmer når dysene skal åpne. Samme giveren styrer tenning, så at det er feil og bilen går er umulig. At dysene åpner mot stengte ventiler er vanlig på mange eldre sprutbiler som ikke har sekvensiellt sprut. Dvs alle dysene åpner likt hver gang. Vet ikke om bilen din har sekvensiellt sprut.

mr hansen
09/11/10, 23:57
Bilen starter uten problem og sviver ganske så fint,men henger igjen når eg kjører og den ryker noe jævligt.Er vel kanskje en svinghjulsensor på bilen,men eg vet hvertfall at det er en kamm aksel giver på ekosos kammen.Lurer på om ikkje denne styrer tenningen,kanskje og dysene men litt usikker her.Bilen går vel kanskje ikkje når det er feil på de,men vist registeret er litt utav så kan vel dette oppstå.Tror ikkje dysene ska åpne på likt på denna motoren,er det som er sekvensielt sprut da vis de ikkje gjør det?
Det er svinghjulsgiver som vanligvis bestemmer når dysene skal åpne. Samme giveren styrer tenning, så at det er feil og bilen går er umulig. At dysene åpner mot stengte ventiler er vanlig på mange eldre sprutbiler som ikke har sekvensiellt sprut. Dvs alle dysene åpner likt hver gang. Vet ikke om bilen din har sekvensiellt sprut.

ChrML
10/11/10, 00:04
Bilen starter uten problem og sviver ganske så fint,men henger igjen når eg kjører og den ryker noe jævligt.Er vel kanskje en svinghjulsensor på bilen,men eg vet hvertfall at det er en kamm aksel giver på ekosos kammen.Lurer på om ikkje denne styrer tenningen,kanskje og dysene men litt usikker her.Bilen går vel kanskje ikkje når det er feil på de,men vist registeret er litt utav så kan vel dette oppstå.Tror ikkje dysene ska åpne på likt på denna motoren,er det som er sekvensielt sprut da vis de ikkje gjør det?
Problemet ligger nok ikke i kamakselgiver eller svinghjulsgiver. Hvis jeg ikke tar helt feil så bruker styringa kamakselgiveren til å vite hvor kammen er i forhold til veiva (om den er på runde 1 eller 2, for når veiva har snurra 2 runder har kammen snurra 1 runde). Det er bare en tapp såvidt jeg veit. Dvs tenning og den sekvensielle spruten er avhengig av det signalet.

Jeg vil tippe problemet er at noe annet forårsaker at bilen får for mye bensin. Men veit ikke hva, har ikke så god kjennskap til de bilene. Sikker på at det ikke er olje?

mr hansen
10/11/10, 08:33
Joda det ligger olje på innsugs ventilene i tillegg til bensin,men det har eg laget en del tråder om fra før av:).Ligger ikkje olje i innsuget,der er det kun bensin.Virker som det kan være et jævla bensintrykk eller at ventilene er stengte siden da bensinen kommer i retur bakover .Eg har nappet av lmm mens bilen gjekk,men bilen forandret ikkje gange.kan være at det er denne som gjør det.
men bilen stopper når eg plugger lmm tilbake,og eg kan starte bilen uten lmm .
Problemet ligger nok ikke i kamakselgiver eller svinghjulsgiver. Hvis jeg ikke tar helt feil så bruker styringa kamakselgiveren til å vite hvor kammen er i forhold til veiva (om den er på runde 1 eller 2, for når veiva har snurra 2 runder har kammen snurra 1 runde). Det er bare en tapp såvidt jeg veit. Dvs tenning og den sekvensielle spruten er avhengig av det signalet.

Jeg vil tippe problemet er at noe annet forårsaker at bilen får for mye bensin. Men veit ikke hva, har ikke så god kjennskap til de bilene. Sikker på at det ikke er olje?

ImportTech.no
11/11/10, 09:26
Få på diagnose utstyr og se hvem komponent som har feilmelding. Dette gjør de på Volvo eller andre verksteder eller de kan kjøpe deg en feilkodeleser selv. Tror kanskje de har det på biltema hvis ikke prøv ebay eller finn.no

mr hansen
12/11/10, 18:10
Sjekket registeret,men merkene stemte ganske bra mener eg.Men så dro eg opp reima mellom registerhjulene på toppen.da ble reima slakk mellom disse registerhjulene.Her er det noe som ikkje stemmer.men vrir eg veiven enten til høyre eller venstre,så blir reima stram mellom hjulene igjen.Ska vel ikkje kunne dra reima sånn at den blir slakk vel?.Blir kanskje ett par tenner feil på registeret da vil eg tro.At det da er feil åpningstider på ventilene i forhold til kor tid dysene ska sprute.kan eg være inne på noe her eller?.