PDA

Vis full versjon : Varmekabel rundt bakluke 245?

larsverm
09/11/10, 19:51
Vinteren har så vidt begynt å vise trynet, og jeg erfarer igjen det eneste som jeg strengt tatt oppfatter som et svakt punkt og irritasjonsmoment på 245en:

Pakningen rundt bakluken fryser fast i karosseriet og løsner delvis når jeg prøver å åpne. :mad:

Å være "føre var" med silikonstift hjelper litt, men det er likevel stor forskjell - på sidedørene, som det aldri er noe problem med, godt skjermet under takrennene som de er, og bakluken, som tydeligvis er svært utsatt for fukt og ising, både fordi at det lett kommer til øverst og samler seg godt nederst. Her vil det sjelden hjelpe helt å smøre med stift, har jeg inntrykk av.

Så gummilisten er etter mange vintre delvis revet i filler og limt fast igjen gang på gang, med litt varierende resultat.

Jeg har kommet på at det kunne ha vært kjekt med en varmekabel. Lagt inn i karosseriet rundt bakluken. Og kanskje helst koblet sammen med motorvarmeren. Noen som har noen oppfatning om dette? Om det er noen god ide og hvordan det eventuelt bør gjøres?

larsverm
01/06/11, 19:58
Feil årstid nå, men i visshet om at vinteren kommer tilbake om noen måneder, ville jeg sjekke om det nå skulle være noen som har en oppfatning om mitt "forslag" ovenfor.

jacobsen
01/06/11, 23:18
Varmekabler som du kan klippe etter ønsket lengde er å få kjøpt.
Det enkleste vil kanskje være å velge en som går sammen med motorvarmer (230V) da 12V vil tappe batteriet.

Men blir ikke problemet litt lettere hvis du får tak i ei helt ny list da? :)

larsverm
01/06/11, 23:27
Det kan nok hende, ja. :) Den som sitter der nå, er nokså opprevet - og da er det vel uråd å få effekten av en glatt, innsmurt list om vinteren. Den har sikkert lettere for å fryse fast dess verre den blir. Så ny list bør jeg nok skaffe. Og i samme slengen gjøre noe med rusten nederst på bakluka. Der, aller nederst mot støtfangeren, må være det svakeste punktet på hele bilen... :rolleyes:

Ola Moen
04/06/11, 23:27
smør inn tynt tynt lag hvitt lithiumfett på pakningen. gni det godt inn i pakningen. da fester ikke fuktigheten seg. lærte det trikset av en drosjeeier borti her. de bruker det, siden de må vaske på vinterstid i minusgrader, og til enhver tid ha "presentable" biler. det blir ikke så ille resultat:)

larsverm
05/06/11, 01:00
Er det bedre enn slik som man "vanligvis" kjøper til formålet - det som kalles silikonstift?

Ola Moen
05/06/11, 01:21
silikon blir borte etterhvert. fettet legger seg i porene på lista. ha på litt lithiumfett, og massere det inn på samme måte som du ville massert nakken og skuldrene til Eva Longoria.
mykt, ømt og lenge.... Da blir det ikke liggende i karmen bare.

noe annet som kan prøves, er lærolje.:)

larsverm
05/06/11, 01:30
Mm, dette høres jo bra ut. :D

Men det kan være at jeg i god tid før neste vinter uansett skal få ordnet ny list. Den gamle har noen skader, og det gjør saken sikkert ikke enklere når det fryser på.

Noen som vet om det er vanskelig/dyrt å kjøpe ny list?

Ola Moen
05/06/11, 01:40
Har ikke sjekka pris på list før jeg. men jeg kan ta en titt på en delebil jeg har stående. kan være den har hel list:) slenger inn en beskjed i morra:)

larsverm
05/06/11, 02:07
Kunne være kjekt det. :)

For ordens skyld: Den jeg har ser ikke så verst ut langs den nedre kanten, men øverst opp mot taket er det masse huller på synlige steder. Og jeg vet at jeg stort sett har gjort skadene selv når det har vært skikkelig kaldt om vinteren.

Ola Moen
05/06/11, 02:37
Jepp. men jeg ska sjekke. har en 91' delebil:)