PDA

Vis full versjon : Hva innebærer bra understellsbehandling



Morgis
09/11/10, 17:07
Skal snart få understellsbehandlet volvoen men det er mange mindre seriøse aktører på markedet har jeg erfart.
Er litt i kontakt med et Ditec godkjent verksted.. de ser ut til å gjøre ordentlig arbeid.

Men generellt sett, hva innebærer en god understellsbehandling, og hva koster slikt på det gjevne?





http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/3.gif1) Demontering.
Bilen heises opp og hjulene tas av (innerskjermer demonteres ved full Dinitrol behandling).

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/4.gif2) Høytrykkspyling.
Hjulhus og bunnplaten høytrykkvaskes. Alt løst belegg må bort. Etter spylingen kontrolleres bilen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/5.gif3) Tørkning.
Bilen tørkes till dag 2 under kraftige varmevifter. Dette er et meget viktigt moment. Underlaget må være helt tørrt før rustbeskyttelse- behandlingen starter.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/6.gif4) Detaljbehandling.
Alle hulrom, dører, kanaler og hjulhus sprøytes med et tynt, voksbasert produkt etter et eget sprøyteskjema. Sprøyteskjemaet er forskjellig etter hvilken bilmodell du har..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/7.gif5) Understellsbehandling.
Bunnplaten og hjulhuset sprøytes først med et tynt og penetrerende voksbasert produkt. Deretter behandles disse delene med et kraftigere rustbeskyttelse for å tåle mekanisk slitasje.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/8.gif6) Sluttkontroll.
Bilen vaskes utvendig og sjekkes slik at vi kan levere deg en ren og pen bil. Et eget rustbeskyttelses sertifikat / garanti hefte skrives ut. Nå kan du trygt kjøre videre, Dintrol Senter Kjeden passer på at bilens verdi ikke forringes av rust.

Solbekk
09/11/10, 17:15
Heistad Bil & Caravan i porsgrunn utfører noe som ligner veldig på det som skrevet over. Mercasolbehandling er visstnok veldig bra. Jeg har forhørt meg om pris og tidsforbruk, de bruker et par dager og tar 4000kr for behandling av min volvo 745.

245 gl
10/11/10, 19:15
Jeg hadde min 245 inne hos det lokale Dinitrol verkstedet i 06...jeg husker jeg sto i maange timer for å fjerne all tectylen de hadde sølt utenom...motorrommet så ikke ut...
inni dører og bagasjeluke var det sølt mye hulromstectyl...skulle nesten tro han som gjorde behandlingen var "dridas"...

Men om du leverer bilen inn for en slik behandling, kan du jo si til de at dem skal være nøye og grise minst mulig...

ChrML
10/11/10, 21:32
Jeg hadde min 245 inne hos det lokale Dinitrol verkstedet i 06...jeg husker jeg sto i maange timer for å fjerne all tectylen de hadde sølt utenom...motorrommet så ikke ut...
inni dører og bagasjeluke var det sølt mye hulromstectyl...skulle nesten tro han som gjorde behandlingen var "dridas"...

Men om du leverer bilen inn for en slik behandling, kan du jo si til de at dem skal være nøye og grise minst mulig...
Jeg hadde min til sånn behandling nå i høst. De har ikke griset i motorrommet og har bare griset der det skal grises til for at det ikke skal ruste :p.

The Sven
10/11/10, 22:10
Jeg hadde min til sånn behandling nå i høst. De har ikke griset i motorrommet og har bare griset der det skal grises til for at det ikke skal ruste :p.

Hvor var dette? S70en skulle hatt bedre rustbeskyttelse.

ChrML
10/11/10, 22:12
Hvor var dette? S70en skulle hatt bedre rustbeskyttelse.
I samme gate som Mekonomen i Kongsberg. Husker ikke hva det heter, men var noe med "Import". God service og han gjør en god jobb. Virker som han kan en del. Han tar heller ikke noe ekstra for å sandblåse litt småting han finner og behandle det. Han driver også med sveising om han skulle finne noen småting som skulle utbedres og du ikke kan ta det selv. Han fant to hull på min under karrosserikit i noen plateskjøter som jeg aldri har visst om.

93_volvo960
10/11/10, 22:13
Jeg hadde min til sånn behandling nå i høst. De har ikke griset i motorrommet og har bare griset der det skal grises til for at det ikke skal ruste :p.

Noen som har erfaring med Kampen antirust i Oslo? Tenkte jeg skulle forsøke en behandling på 960'n der snart....

Joakim-G_R
10/11/10, 22:14
Hva gjør de med evt rust som allerede har satt rot? :)

ChrML
10/11/10, 22:20
Hva gjør de med evt rust som allerede har satt rot? :)
Sandblåser og behandler det. Hvis sveising trengs så sier de ifra og spør om hva som skal gjøres. Han vil ikke fullføre behandlingen hvis rust ikke blir utbedret for da kan han ikke gi garanti på det.

The Sven
10/11/10, 22:21
I samme gate som Mekonomen i Kongsberg. Husker ikke hva det heter, men var noe med "Import". God service og han gjør en god jobb. Virker som han kan en del. Han tar heller ikke noe ekstra for å sandblåse litt småting han finner og behandle det. Han driver også med sveising om han skulle finne noen småting som skulle utbedres og du ikke kan ta det selv. Han fant to hull på min under karrosserikit i noen plateskjøter som jeg aldri har visst om.

Det høres bra ut. Såg det var kommet noe antydninger på rammevangene bak, hadde vært krem å få tatt det i samme slengen! Mistenkelig dårlig rustbeskyttelse på "moderne" biler.

rogern
11/11/10, 17:45
hmm. ser for meg at dette hadde vært knotete på eks en 240.
de nyere bilene er vel bedre for rust.

eks rust mellom platene i hjubue/skjermkant, innvendig kanaler osv . dette får de jo ikke gjort noe med. kan sandblåse men ikke mellom plateskjøter.

trur jeg hadde fått bilen i bukk og gått en grundig tur med lommelykta og en skrutrekker. for så og sende den til behandling.
de gjør sikkert en bra jobb, men jeg hadde nok tatt en titt fordet.

hva slags grunning brukte de etter de sveisa i gulvet på din bil chrml?
er litt skeptisk til sånne ting, men er nok litt for pirkete.

ChrML
11/11/10, 18:27
hmm. ser for meg at dette hadde vært knotete på eks en 240.
de nyere bilene er vel bedre for rust.

eks rust mellom platene i hjubue/skjermkant, innvendig kanaler osv . dette får de jo ikke gjort noe med. kan sandblåse men ikke mellom plateskjøter.

trur jeg hadde fått bilen i bukk og gått en grundig tur med lommelykta og en skrutrekker. for så og sende den til behandling.
de gjør sikkert en bra jobb, men jeg hadde nok tatt en titt fordet.

hva slags grunning brukte de etter de sveisa i gulvet på din bil chrml?
er litt skeptisk til sånne ting, men er nok litt for pirkete.
Veit ikke hva de gjør på fex en 240 hvor rusta har kommet langt. Men bilen min var egentlig generellt ganske strøken under bortsett fra litt overflate rundt jekkfestene og de to hullene. Er det en liten rustflekk eller to inni kanalene så trenger den tynne olja inn i det og da ruster ikke det videre.

Vet ikke hva slags grunning han brukte, men tipper det ikke har så mye å si for det blir jo sauset inn med tynnolje og så noe tjærelignende greier etterpå som aldri tørker. Så vann/oksygen kommer ikke til uansett.

rogern
12/11/10, 21:19
fukta kommer til de utroligste steder. hender jo det ruster under tectylen.
men det hjelper mye. og de er vel lite rust på 940/850 i forhold til 240n.
har gått med litt epoksy, tynnstoff og tectyl på min.

Olav'en
13/11/10, 11:28
Prosedyren på bilpleiesenteret Voss er hvertfall å fjerne alle deksel under bilen, vaske ned bilen under, sandblåse / sveise evt rustangrep, også sprøytes med valvolin sine produkter (tectyl).

Alexk1
25/11/10, 02:22
Hadde 945en min på dinitrol i sørlandsparken i okt. sabla bra behandling. annbefaler dem :) ingen gris rundt forbi eller noe..

Nilsebu
02/12/10, 00:37
Folkens.. hva koster en sånn behandling som Morgis beskrev?

engkar
02/12/10, 19:53
Jeg har fått pris på understellsbehandling som beskrevet av Morgis hos Jessheim Antirust (http://www.jessheim-antirust.no/default.asp?page=2). 4090,- for min 99 mod V70. Men så sa han også at det var en av det beste han hadde sett på flere år :) Hadde det vært mer overflaterust hadde nok prisen gått opp ett hakk til ca 4500,-

Han har drevet i bransjen i 28 år og har kunder fra hele landet. I fjor var det en som kom fra Finnmark :p (Var riktignok på ferie her nede)

Nilsebu
02/12/10, 22:52
Jeg har fått pris på understellsbehandling som beskrevet av Morgis hos Jessheim Antirust (http://www.jessheim-antirust.no/default.asp?page=2). 4090,- for min 99 mod V70. Men så sa han også at det var en av det beste han hadde sett på flere år :) Hadde det vært mer overflaterust hadde nok prisen gått opp ett hakk til ca 4500,-

Han har drevet i bransjen i 28 år og har kunder fra hele landet. I fjor var det en som kom fra Finnmark :p (Var riktignok på ferie her nede)

hmm.. kanskje dette blir noe å starte sparebøssa for igjen :) Nå som det saltet kommer på veien igjen :/

Morgis
03/12/10, 13:45
fikk pris på 5000kr jeg, og ventetid til januar :/ dinitrol Sørlandsparken

Alexk1
14/12/10, 02:39
fikk pris på 5000kr jeg, og ventetid til januar :/ dinitrol Sørlandsparken

Ikke værst pris det.. full behandling? dem har sinnsykt mye å gjøre der ute visstnok :p