PDA

Vis full versjon : Har kjøpt meg s60!



kberge
09/11/10, 00:27
Har kjøpt meg Volvo S60, legger ved link her:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24873419

Hva kan bli problem med denne og hva er viktig å følge opp samt kontrollere?

Steen
09/11/10, 08:46
Gratulere med flott ny bil! :D

aarnes
09/11/10, 09:22
Gratulerer med ny flott bil!

I farta kommer jeg på :

*Clutchen blir veldig ofte dårlig etter lav km.Merker at den slipper på høy load i 4 og 5 gir.
*Instrumentpanelet lever sitt eget liv, pga en elektronikkfeil som rammer ca 70% av alle S60/v70/s80 01-04 modell.

Ser også at bilen din er importert i 2007 - vet du hvilket land den kommer fra?
Er det dieselvarmer på den?

Edit:

Denne lista har jeg skrevet i en annen tråd, vedr spørsmål FØR kjøp av S60 :)

tja forstilling generelt er jo noe som må vedlikeholdes. men det er det jo på alle biler.

Noen som jeg kommer på i farta:

1. DIM (Instrumentpanel) er veldig dårlig på 01-04 modeller. Er noen loddinger som ryker inni der som resulterer i at det oppfører seg helt merkelig. nytt koster ca 6000kr.

2. CCM (Clima Control Module) er ikke helt problemfritt. relativt kostbart å bytte, men heldigvis ikke en feil som forekommer på 9 av 10 biler.

3. ETM (Electronic Trottle Module/Gasspjeld) på bensinbiler med automat. bilen jager/går ujevnt på tomgang. løser seg ofte ved å rense det, ellers kostbart å bytte.

4. Dieselvarmer har jeg erfart at det er mye problemer med. har selv ingen erfaringer med det, men har lest om en god del her på vccn og svenske forum.

5. Dørlåser/låsekasser, støtt og stadig en av 4/5 tar kvelden. resulterer i at den ikke følger med når du låser.

6. Clutch på 2.4D og D5 er kjent som "pappclutch" . er en del tråder om de her også. blir slitt etter 80000km, noe jeg synes er vanvittig dårlig levetid.

Jeg valgte en 2.4D fordi den lå lang lavere i pris enn D5 - og siden 2.4D og D5 fra 2002 og oppover har akkurat samme motor - med to forskjellige datastyringer ble det langt lønnsommere å investere i litt oppgradering på styreenheten. 136hk -> 197hk kontra D5 med sine 163hk - 197hk. altså du får samme effekten fra 2.4D og D5 på en steg1 chip.

Sikkert noen av mekanikerne her som kan komme med mer, men det er hvertfall hva jeg kom på i farten.

kberge
09/11/10, 19:50
Den er importert fra Tyskland. det er dieselvarmer på den, men det er ikke timer/remote til den, hva må gjøres for å få dette??

angerman
09/11/10, 21:08
sw hos volvo, anbefales. da du kan komme til stuevarm bil når du ønsker det:)

gratulerer med flott bil. er ikke mye som skjer på disse bilene.stort sett vanlige slite deler.

Basse
11/11/10, 11:58
Grattis med ny bil.. :)

kberge
15/11/10, 15:59
En ting til jeg lurer på, i vognkortet mitt står det Volvo S60 D5 R, hva står R`en for?

volvoRsport
15/11/10, 16:01
En ting til jeg lurer på, i vognkortet mitt står det Volvo S60 D5 R, hva står R`en for?

R'en står i vognkortet på de aller fleste S60, har vel aldri kommet opp et helt konkret svar på hva den betyr.

aarnes
15/11/10, 16:06
Karroseribetegnelse R ...

Altså bare en betegnelse.
har ingen ting med R utgaven å gjøre.

runepv50
16/11/10, 15:39
Gratulerer med ny flott bil!

Jeg valgte en 2.4D fordi den lå lang lavere i pris enn D5 - og siden 2.4D og D5 fra 2002 og oppover har akkurat samme motor - med to forskjellige datastyringer ble det langt lønnsommere å investere i litt oppgradering på styreenheten. 136hk -> 197hk kontra D5 med sine 163hk - 197hk. altså du får samme effekten fra 2.4D og D5 på en steg1 chip.



Er det automat kasse du har? Fungerer Chip bra?

ASK Racing
16/11/10, 17:04
pass på at du sier ifra på verste når du har service at du har chip, ellers kan en av to ting skje, chippen forsvinner, eller styreenheten låser seg.

dette gjelder ved merkeverksted, du skjønner det at volvo vil gjøre sin service bedre, å har med det introdusert service 2.0 mange fine fordeler med det, som fri veihjelp i 1 år med dekkskift osv.... noe av det som gjøres ved denne servcen er at nesten alle styreenhetene oppdateres med siste sw, å har du chip blir denne ocverskrevet, men er den skrivebeskyttet som noen trimmere gjør, kan du risikere å måtte skifte hele ECMen

Bare så du er klar over det :)

pass også på at parkbrems banda får seg en smøring med javne mellomromm, hvis de skulle sette seg kan de bli dratt med rundt, å da blr det fort dyrt :)

aarnes
16/11/10, 18:35
Manuell kasse- fungerer knallbra med chip

kberge
24/11/10, 17:49
Var i dag hos volvo forhandler å fekk programert timer og direktestart samt fjernet autostart på dieselvarmeren. Reknet med dette at dette var relativt billig siden det kun er software, men neida, 2500 for å koble til pcen.
Menmen, har nå vertfall varm bil i morgen tidlig

angerman
24/11/10, 17:51
softwaren som koster. en sw kan koste fra 1 krone til flere tusen. og denne er av den dyre sorten.

boble73s
24/11/10, 18:11
Gratulerer med ny bil.

Jeg er storfornøyd med min (s60 2.0t bensin, manuell), byttet øvre motorfeste (ny type), stab.stag, en del "upgrades" fra IPD+++

JEG råder deg til å bytte motorolje+filter på hver 10.000 km