PDA

Vis full versjon : Kaldstart starter-stopper



Jan
08/11/10, 23:45
Har en 850 96 bensin som har begynt å krange når det er kaldt.
Når temperaturen går under ca 0 så starter moroa.
Den starter helt fint, går 1-2 sekunder så stopper den.
Dette kan gjenta seg 3-? ganger ved kaldstart så starter den fint.
Noen som har et tips eller to.

Morgis
09/11/10, 01:26
hva motor har du? 10ventil, 20ventil eller turbo ?

ola normann
09/11/10, 08:16
Hadde lignenes problemer i fjor men ikke før det var kaldere en -20. Jeg synes det hjalp at bilen sto med tenning på i noen sek før jeg startet. Jeg synes det er lov å "klage" litt når det blir så kaldt, så jeg gjorde ikke noe med det...

Mener det sto i boka til bilen at det kunne være lurt å gjøre det når det var veldig kaldt. Antar at det var pga bensintilførsel, forøvrig så takket bensinpumpen min for seg tidlig på sommeren i år. Så mulig min var slik når det var kaldt pga sliten pumpe, jeg vet ikke?

Jan
09/11/10, 12:39
Det er en 10 ventiler 2,5 med automat uten turbo.

Morgis
09/11/10, 12:59
opplevd akkurat det samme. ser ut til å være en bug i ECUen om jeg tolker dette riktig fra fler kilder.

prøvd å skru av og på tenning 5-6ganger fortløpende for så å vri helt om?
Fungerte på den bilen jeg hadde liknende problem med.
Startet som regel da. ECU blir tilbakestilt når man bruker av-på metoden på tenningen.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12761

Jan
26/11/10, 10:20
Nå har jeg forsøkt litt av rådene her og litt til.
Det viser seg at ved + grader ute så er den helt som den skal være.
Ved 0 grader må den typisk startes 3-5 ganger.
Nå ved -8 så kan det fort bli 30 starter.

Den starter som en drøm, går 2-5 sekunder og stopper.
Det kunne høres en klaprelyd fra releboks eller deromkring, men ikke når den startet og gikk (siste forsøket), ikke 100% sikker
Etter bytte av bensinpumperele og bensinfiler går den 2-20 sekunder og så stopper.

Byttet luftfiler da de bar ganske så godt brukt, ingen merkbar endring.
Byttet bensinfileter, da begynte den å gå et par sekunder lenger pr. start.
Byttet bensinpumperele i går kveld, da startet den og gikk en stund et par ganger, så var det tilbake til 30 nye startforsøk. Bensinpumpererelet var brukt så det er ingen garanti for at der et 100%.
Har forsøkt nøkkeltrikset, skrudde på/av 5-6 ganger i rask rekkefølge, ingen merkbar endring.

Siden dette henger tilsynelatene veldig nært opp til utetemperatur, er det noen som kjenner til hvor det evt. sitter temperaturfølere som påvirker dette ?