PDA

Vis full versjon : Vanskelig å skifte bærekuler foran?



AndersE88
08/11/10, 21:28
Var på EU-kontroll med min 2001 V70N og må skifte begge bærekuler foran. Er dette en vanskelig sak? Fikk pris på 4000,- på kverneland i Trondheim, men lurer på om jeg kan greie dette selv. Noe spesielt å tenke på?

boble73s
09/11/10, 11:04
her er en fin liten guide

http://www.box.net/shared/5alpt6bqxn

_tormod_
09/11/10, 16:15
Den guiden var jo veldig tungvin...
Trenger ikke løsne hele navet fra fjørbenet. Den ekleste måten er å skru av muttera til bærekula og spette ned bærebroa slik at bolten på bærekule frigjøres og fjørbenet kan draes ut (løsne bolten som fester drivakslingen også, slik at denne ikke følger med utover)
Så er det igrunn bare å skru ut de to boltene som fester kula for så bruke hammer og meisel og banke den løs fra navet.
Så banke ny kule oppi :)
Er gjort på noen få minutter :)

aarnes
07/10/11, 09:36
Den guiden var jo veldig tungvin...
Trenger ikke løsne hele navet fra fjørbenet. Den ekleste måten er å skru av muttera til bærekula og spette ned bærebroa slik at bolten på bærekule frigjøres og fjørbenet kan draes ut (løsne bolten som fester drivakslingen også, slik at denne ikke følger med utover)
Så er det igrunn bare å skru ut de to boltene som fester kula for så bruke hammer og meisel og banke den løs fra navet.
Så banke ny kule oppi :)
Er gjort på noen få minutter :)

Når du sier "banke" den på plass, hvor skal man banke? på bolten til kula? jeg sleit veldig med dette igår

C.Erstad
07/10/11, 09:49
Når du sier "banke" den på plass, hvor skal man banke? på bolten til kula? jeg sleit veldig med dette igår

Banke rundt kula...

Letteste er å ta et rør og lag en C form av det...
Plasser det utenpå bærekulen og bank den fast! :)

Christian
07/10/11, 09:51
Det "vanskeligste" er å få bærebrua langt nok ned for å frigjøre bolten på kula, og å få den nye kula rett oppi spindelen. Det er ikke spesielt vanskelig, men det er de to hindringene du vil støte på eventuelt. Resten er plankekjøring. Trenger ikke løsne mer enn absolutt nødvendig.

cortinaterje
07/10/11, 12:47
Det "vanskeligste" er å få bærebrua langt nok ned for å frigjøre bolten på kula, og å få den nye kula rett oppi spindelen. Det er ikke spesielt vanskelig, men det er de to hindringene du vil støte på eventuelt. Resten er plankekjøring. Trenger ikke løsne mer enn absolutt nødvendig.

Jeg bruker å spenne en liten jekke-talje fra bærebroa jeg skal bøye ned og over til motsatt side av bilen. Da kan jeg enkelt jekke ned bærebroa og trenger ikke være redd for noe spett som kan glippe.
Brukte en jekke-stropp en gang, men da er det litt brått når du skal tilbake :-)

aarnes
07/10/11, 12:52
Jeg bruker å spenne en liten jekke-talje fra bærebroa jeg skal bøye ned og over til motsatt side av bilen. Da kan jeg enkelt jekke ned bærebroa og trenger ikke være redd for noe spett som kan glippe.
Brukte en jekke-stropp en gang, men da er det litt brått når du skal tilbake :-)

Det er ikke like enkelt når bilen står på bakken.
men som nevnt så var ikke det problemet mitt, problemet er/var å få den nye kula inn i navet. skal dra på biltema å kjøpe meg et røøøøøøøøøøøøør etter jobb idag, så får jeg modifisere det litt