PDA

Vis full versjon : 850 GLE 1993 tips?



Joaeng
07/11/10, 23:41
Hei, jeg har en volvo 850 GLE 1993 mod, men har en drøm å bygge den om litt til en nyere look, med nye fangere, lykter og kansje få på litt R-styling. noen som har noe tips?
det er en 2,5L 140hk. åsså lurte jeg på å sette inn et sportsluftfilter fra biltema, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til å passe inn, for kan jo ikke fjerne luftmengdemåleren.

sier takk til tips vis noen har

mrstfu
08/11/10, 00:16
sjekk prosjektloggen min, jeg har gjort akkurat samme.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=9687

nye lykter og fangere er bolt on, selv om jeg bare har lyktene hittil. luftfilter er null stress:
http://forum.vccn.no/

vipp ut holder til luftmengdemåler, og vipp den inn i et silikonrør som du ser på bildet, eller som jeg har nå, et rør av rustfritt stål. flere spørsmal, bare å si fra, har jo samme bil:D

Joaeng
11/11/10, 12:37
hei!
takk for hjelpa! genialt at du har gjort akkurat det samme som jeg skal til å gjøre :)

men hvor fikk du kjøpt det silikonrøret? skulle hatt slik et jeg også :)
og hvordan gjorde du med det du har festa filteret med? den "veggen" du har der ? :)

mrstfu
11/11/10, 22:44
silikonrøret kjøper du på Torshov Bilrekvisita, er ikke spesielt billig, men det holder som juling. mener et 76mm rør går fint inn i det svarte plastrøret du ser fortsette videre ned til motoren, men det lønner seg sikkert å måle innvendig diameter på det, før du kjøper.

Luftfilter får du også tak i på Torshov, koster et par hundrelapper, og funker fint. Husk å kjøpe et som går utenpå silikonrøret uten at røret krøller seg. Røret kan godt være litt for lite, så du strammer filteret innpå røret, men ikke la røret være for stort. Silkonen er veldig fin å skjære ut hull til luftmengdemåleren i, eneste årsaken til at jeg ikke har røret lenger, er at jeg liker ikke blått:D rustfritt stål på nå:D

Den veggen er et hjemmelaget varmeskjold, som holder noe av den varme lufta i motorrommet ute. Prinsippet med åpent luftfilter, eller Cold Air Intake som det heter over dammen (egentlig prinsippet med alle luftfilter, enda viktigere med åpent) er at filteret skal ta inn kaldluft, IKKE den varme lufta som er i motorrommet. Motoren har ikke godt av for varm luft, derfor settes det opp en vegg eller boks mellom motor og filter. Det finnes ferdiglagde bokser til salgs, men disse er så vidt jeg vet kun til turbobiler, og da kommer luftinntaksrøret opp fra bakkant av motor, hvor det hos oss kommer opp i forkant, så de boksene passer ikke, og da må himkoken til. Veggen er rett og slett 1mm platestål fra Biltema, lakkert svart med varmebestandig spraylakk, og poppnaglet sammen til en vegg med bunn. Du ser og hullet til røret som kommer med luft fra grillen, det er skjært ut rett bak batteriet. Uten et rør med kaldluft fra front eller annet sted, har ikke veggen (varmeskjoldet) noen hensikt, da filteret tar inn varmluft uansett. Cluet er å kjøle ned lufta INNI varmeskjoldet, altså rundt filteret, i forhold til lufta rundt motoren.

Varmeskjoldet mitt er ikke på noen måte ferdig, jeg skal fortsette veggen litt forbi batteriet, og bakover så den når helt til dempertårnet, i tillegg til å lage den helt tett i bunn, så den suger inn minimalt med varmluft. Når du da også har lagd denne boksen, er det et ypperlig sted å ha koblinger til ekstralys osv i, nede i boksen der. Og jeg har MYE ledninger foran batteriet, må snart ordne det:D

Hvorhen i landet befinner du deg? Si fra hvis det er noe mer, gjerne på PM, er ikke alltid jeg får skjekket nye poster:D

Frank
11/11/10, 22:52
Du må bytte kontakter på lyktene foran,du trenger også et nytt rele til lysene.

mrstfu
11/11/10, 22:56
what? feil tråd?:D

Morgis
11/11/10, 23:07
stemmer som frank sier.. :)

Joaeng
12/11/10, 08:57
takkt takk :)
greit å vite :)
men noen som ver hva jeg må passe på når jeg skal skifte ut frontfangeren? med tanke på clips, bolter osv :)

Joaeng
17/11/10, 13:27
noen som vet hvor styreenhets -hjernen ligger på en volvo 850?

Slettmyr
17/11/10, 16:17
noen som vet hvor styreenhets -hjernen ligger på en volvo 850?

Stor svart boks i motorrommet, bak høyre lykt ;)