PDA

Vis full versjon : Problemer med turbo 1.6D V50?



v50driver
07/11/10, 23:03
Hallo,

er rimelig ny med både bil og volvo. Har nettopp kjøpt en ' 06 V50 1.6D (100 000km) som har vært meget ok fram til idag. Da jeg skulle gasse på opp en bakke, var det omtrent null drag, og måtte gire ned til 3gir hvor jeg tidligere lett kunne cruise opp i 4gir. Som sagt har jeg lite peiling på bil, men jeg tenker at det kan være turboen som er gåen. Noen som har erfaringer rundt dette?

C.Erstad
07/11/10, 23:48
Se etter sprekk i turborør som går til innsugsmanifoil! :)

Morgis
08/11/10, 00:36
ville tatt av slangen mellom turbo og luftfilter å sjekket om kompressoren roterer rett.
Så sjekket evnt wastegate holder funksjon.

Stig-Arne
08/11/10, 08:41
Hadde dette problemet på min V50 1.6 D
Hjelper det å starte og stoppe bilen på nytt ? Er det kortvarig problemet ?
Slik var det hos meg.. plutselig kunne bilen lit lat, uten noe som helst for feilmelding. Men dette skjedde bare 3-4 ganger iløpet av 4 årene jeg hadde den.

v50driver
08/11/10, 20:09
Ja, stemmer det! Var ute en tur nå og alt var som før. Ser noen skriver om en EGR ventil ved lignende oppførsel. Spørs om det må byttes/ rengjøres.

Så vidt jeg ser, er det ingen sprekk eller slanger som mangler, men som sagt rimelig grønn.

Uansett, takk for svar:)

angerman
09/11/10, 20:29
partikkelfilter?

angerman
09/11/10, 20:30
har vært borte i en 3-4 turbo havari på 1,6D,men da er det bråstopp. på de bilene har jeg skiftet motor. pga mutteren på rotoren løsner og blir med inn iturboen, dette liker den dårlig :)

v50driver
10/11/10, 08:34
Håper virkelig det ikke er partikkelfilteret. Mener dette skal byttes ved 120 000km service og at det koster katta. Bilen har akkurat runda 100 000km og for det meste langkjøring som jeg har forstått.

Får man ikke opp en melding i dashboardet ved partikkelfilter-trøbbel?

takk for svar igjen=)

CID
11/11/10, 22:09
Har hatt flere tilfeller der biler med disse motorene mister motorkraft i motbakker uten å få opp feilmelding i displayet. Prøv å bytt dieselfilter , er uansett et billig forsøk iforhold til turbo og EGR.

Texascom
12/11/10, 22:17
Les feilkoder :)

v50driver
13/11/10, 09:43
Du mener feilkoder som dukker opp i dashboardet? eller feilkoder man får ved å plugge inn pc på verksted?. Har forøvrig kjørt noen mil nå uten problemer.

Hyggelig med hjelp på dette forum=)

Texascom
13/11/10, 09:45
Lønner seg å reise til en Volvoforhandler og lese feilkoder, kan være mye forskjellig. Alt F
fra en liten bagatell til noe litt mer omfattende..

PVT
03/01/14, 15:36
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/59.jpg (http://i5.photobucket.com/albums/y187/Orjuz/20140103_151501_zps54d4a1bc.mp4)


denna har vel takka for seg tenker jeg
sitter på en c30 men er vel samme motor?

PVT
03/01/14, 16:02
noen som veit evt hvor jeg kan få tak i en ny/brukt turbo til en billig penge?

gswede
03/01/14, 18:41
Ganske ferdig den turboen din ja, kanskje er du heldig og finner en ok brukt her..
http://www.nbfbildeler.no/

PVT
03/01/14, 23:32
heldigvis ikke min men uheldig for eier ja. turboen på 760'n er 30 år gammal og fremdeles fin :)
er vel litt styr å bytte detta tenker jeg

PVT
04/01/14, 17:05
etter mye om og men har jeg bestilt ny turbo til ca 3300 fra ebay med frakt. og er vist en skikkelig kresen motor detta
den trenger hyppige oljeskift og nytter ikke å slenge på ny turbo uten å bytte banjobolter og oljetilførsel, da motoren fort fyller seg med møkk
er ikke noe volvo motor detta nei, syns heller volvo skulle satt på ett ford emblem for det er det denna motoren er, med franske detaljer.
disse motorene finnes også med start/stopp funksjon. Det ville jeg holdt meg langt unna så mye som den blir nedsota. oppskrift på turbo feil.

og at register reima har ett intervall på 240 000 km / 10 år er jo også noe da, stemmer det?

motoren heter D4164T hos volvo og DV6TED4 generelt, finner det i en rekke ford inspirerte biler.

litt lesing og prosedyrer da dette kan gjelde mange flere. Detta var tråden som dukka opp øverst på google :)


turbo: http://ukdieselparts.com/ (http://ukdieselparts.com/753420-5005s-citroen-ford-mini-mazda-peugeot-volvo-turbocharger.html)

olje pickup og tilførsel: http://www.ebay.co.uk/itm/TURBO-FITTING-KIT-1-6-HDI-TDCi-DV6-110-OIL-FEED-PICKUP-PIPE-BANJO-BOLTS-110PS-/251351739088




The PSA 1.6HDi, DV6TED4 engine is a highly sophisticated low emission, high power diesel unit. It is used in many different applications; Citroen, Ford, Mazda, Mini, Peugeot and Volvo.
Due to the engine being clean and powerful, it is designed to operate at high temperatures, which demands the very best lubricants. These lubricants must be maintained in peak condition and PSA have fitted an in-line oil filter to the turbo and an integral oil cooler/oil filter to this engine to ensure this. However there is a drawback to this; reports in the field indicate that if the engine has been operated with the oil level below normal limits, this may potentially cause a high concentration of carbon in the oil. This may then lead to blockage of the in-line filter, oil cooler and main oil filter, which will eventually bring on premature turbo failure. The vacuum pump may also suffer from this same type of contamination.
However, due to its high operating speeds (230,000 revs per minute) the turbo will usually be the first to show signs of damage. This can happen from 30,000 miles onwards if the oil level and correct oil change intervals/procedure have not been adhered to.
Experience to date suggests that the carbon build up in this application is particularly difficult to remove.
To try to eliminate the potential for further turbo failure, the following MUST be undertaken by the garage, in addition to the normal recommended turbo fitting instructions:

• TURBO OIL FEED PIPE & BANJO BOLTS MUST BE CHANGED.
• OIL PUMP SHOULD BE REMOVED AND CHECKED.
• SUMP MUST BE REMOVED AND OIL STRAINER (PICK UP) SHOULD BE CLEANED/REPLACED BEFORE RE-FITTING NEW TURBO TO REMOVE RESIDUAL CARBON/SLUDGE BUILD UP.
• OIL COOLER AND FILTER ASSEMBLY SHOULD BE REMOVED AND CLEANED.
• REMOVE CHARGE AIR COOLER, DRAIN OFF ANY OIL INSIDE AND CLEAN THOROUGHLY.
• CHECK AND CLEAN ALL INLET AND OUTLET HOSES.
• IF OIL HAS LEAKED FROM PREVIOUSLY DAMAGED TURBO OR ENGINE INTO EXHAUST, CHECK EXHAUST SYSTEM FOR CONTAMINATION/BLOCKAGE (CATALYST, DPF etc.)
• REMOVE BRAKE VACUUM PUMP TO CHECK FOR DEBRIS/CARBON AND CLEAN AS NECESSARY.
• FIT NEW OIL FILTER AND OIL.
• CHECK FUEL INJECTOR GASKETS ARE NOT BURNT OR COMPROMISED. REPLACE AS NECESSARY
• OIL FLOW MUST BE CHECKED:
1. FIT TURBO TO ENGINE LEAVING OIL RETURN PIPE OFF
2. INSTALL A LONGER OIL RETURN LINE AND FEED INTO SUITABLE CONTAINER
3. START ENGINE AND IDLE FOR 60 SECONDS, THEN SWITCH OFF ENGINE
4. MEASURE VOLUME OF OIL IN CONTAINER - 60 SECONDS OF IDLE SHOULD PRODUCE AT LEAST 0.3 LITRES OF OIL.
5. REPEAT TEST TWO OR THREE TIMES TO CONFIRM OIL FLOW IS CORRECT
6. DURING THIS TEST, DO NOT ALLOW ENGINE TO RUN BELOW MINIMUM OIL LEVEL!!
7. VEHICLE SHOULD BE DRIVEN 20 to 30 MILES THEN THE OIL/FILTER REPLACED AGAIN.

Another thing a peugeot mechanic was telling me is that they usally remove the strainer (altogether) in the turbo feed pipe behind the dpf.


And here is more.

OIL CHANGE PROCEDURE ON ALL DV6 ENGINES

It is necessary to follow a specific oil change procedure on all DV6 and DV6U engines so as to ensure that no used oil remains to mix with the new oil.

The following method must be used:

• The engine oil temperature must be at least 50°C :
- the engine oil temperature is considered to be at 50°C when the water temperature indicator is between 80°C and 90°C or the cooling fan has cut in
• ensure that the vehicle is level (side to side and fore and aft)
• remove the oil filter to allow the circuit to drain completely
• remove the oil filler cap and the dipstick
• remove the drain plug
• allow the oil to drain by gravity for at least 10 minutes (DO NOT USE SUCTION METHODS)
• fit a new oil filter
• refit the drain plug with a new sealing washer
• fill the engine with quantity of oil recommended for the engine
• refit the oil filler cap and the dipstick
• run the engine at idle until the oil pressure warning lamp goes out (about 1 minute)
• wait 5 minutes
• check the oil level using the dipstick: the level should be as close as possible to, but not exceeding the maximum mark (1) so as to be between (1) and (3)

For information, the lower mark (2) = Min (0%) the upper mark (1) = Max (100%) the intermediate mark (3) = ¾
4 of 4

CONSEQUENCES OF NOT KEEPING TO THE OIL CHANGE INTERVALS

If the customer does not have the oil changed at the recommended intervals, the oil will become excessively polluted and will no longer ensure the correct lubrication of the engine. One of the first consequences is inadequate lubrication of the turbocharger bearings causing a failure which is repeated after the turbocharger is replaced. Subsequent symptoms resulting from the reduced level of lubrication will be a noisy engine and then destruction of the engine.

We remind you that if the customer does not keep to the servicing intervals recommended in the Maintenance and Guarantee Guide, the customer will be responsible for the durability of the mechanical parts of the engine.
In this case, the any related repairs needed are not covered by the new vehicle warranty.

CONSEQUENCES OF NOT FOLLOWING THE OIL CHANGE PROCEDURE

If the oil changes are not done as described above, all deposits of old oil will not be removed and will very quickly pollute the new oil, accelerating the ageing of the oil in the engine lubrication circuit (even causing the oil to congeal).

The consequences for the engine are the same as if the oil change intervals are not observed. As a result, any related repairs needed are not covered under the new vehicle warranty.


Quote from an independent garage....
There are big problems with poor oil change routines on 1.6HDi's causing oil clogging in cylinder head galleries, turbo supply lubrication pipes etc which is the cause for repeated turbo failure.

When replacing a failed turbo it is imperitive to replace the oil supply/return pipes. You also need to remove the sump and check the gauze on on the pump for any blockages.

Finally a good check so see if there is serious internal blockages, remove the brake vacuum pump - there's a little gauze inside that. If that has signs of blockage then you've got some serious internal clogging going on.

We've had a brand new turbo literally fail within 100 mile from the impellor seizing up and the nut which secures it on the shaft coming undone and wedging in the fan blades. This particular one was an extreme case and ended up having a new engine!

PVT
04/01/14, 21:21
ford eller fransk samme greia :P

men litt merkelig at den havarerer når den har fulgt service, var bare 1 mnd på overtid derfor det ikke kan bli reklamasjons sak.
nå veit jo ikke jeg hvilken olje bilia bruker på bilene, men regner med dem har oversikt.

litt bilder av griseriet som bygger seg opp
http://www.turbo.no/flagallery/psapeugeotcitroen-renaultfordvolvomazda-16hdi/

Stig-Arne
05/01/14, 12:21
Det der er jo ikke noe enestående, noe du kommer til å finne på samtlige små diesel motor som brukes med mye småkjøring.

gjermundf
10/12/14, 10:54
Gammel tråd..
På min sprakk turborøret kort tid etter den rulla ut fra forhandler. Da hadde bilen hatt full service og overhaling. Har mistet tiltro til Bilia og deres rutiner for sjekk av bil..