PDA

Vis full versjon : VURDERER Volvo V 70 2,5 10 v 1997 mod- Kan noen fortelle meg om bilen...:)



Kristiansand
07/11/10, 21:42
Dette er min (eventuellt) første V 70, og jeg lurer på om noen har erfaring de vil dele med meg!!!
Er karosseriet galvanisert? ( nedre del da helst ;) Og hvor starter som regel rustangrepene?
Delene dyre?
Bensinforbruk?
Er de daue?
Tips mottas med stor TAKK!

Tore
07/11/10, 22:00
For det første har du postet dette spørsmålet om førstegenerasjons V70 i avdelingen for andre generasjon, så det er ikke sikkert du når det riktige publikum...

Jeg mener karosseriet er bra galvanisert. rust er ingen typiske problemer meg bekjent.
Selv oppfatter jeg ikke delene som dyre. Det finnes orginale, det finnes uorginale deler i samme prissjiktet, ofte både dyrere og billigere. Og det finnes billige deler... For delepriser kan du jo sjekke www.mekonomen.no, www.scstyling.no, www.meca.no osv...
Når det gjelder drivstoff kan jeg kun svare for min egen del; har en V70 2.5Turbo AWD med automat. På pen langkjøring får jeg den ned mot 0.8 , men i det daglige med kjøring til skole, jobb, fritidsaktivitet osv, alt innenfor noen kilometer mellom hver start og stopp og gjerne litt akselerasjon opp i fart ut på E6 osv ser jeg ofte at tanksnittet er på 1.6 liter/mil. Altså forbruk alt etter kjørestil, men det er uansett ingen prius uansett hvor forsiktig su kjører (takk og pris for det...)
Selv vil jeg nok karakterisere 2.5 10V som en relativt dau bil, men dette avhenger jo hva du ønsker å sammenligne med. Det beste ville jo være om du prøvde en selv.

volvoRsport
07/11/10, 22:07
Kan begynne å ruste ved falsen på innsiden øverst på bakluka der den møter taket, subber i pakningslista rundt karmen.

kristiaj
07/11/10, 22:37
1,6l pr mil?? :eek:
Min bruker maks 1,1L pr mil på småkjøring til jobb og butikk. Kan vel kalle det bykjøring, småveier med 50-60 sone med kryss overalt. Bruker 0,7-0,8 på langkjøring.

Erlend
07/11/10, 22:41
Jeg har denne (144hk) motoren i min 855 og den er ikke dau. Drar fint og godt, men må ha litt turtall hvis du skal råkjøre:) på langkjøring har jeg klart å fått den helt ned i 0,66. Bykjøring går lett opp i 1,2-1,3-4 med køkjøring og masse start og stopp. Men som andre har skrivd, prøv den og se hva du syns:) galv. Karosseri ja, hjulbuene foran er svakhet for rust på 850 har jeg hørt. Veit ikke åssen v70ene er.

mrstfu
07/11/10, 22:46
ang stasjonsvogna, er det en del ting jeg ikke kan svare detaljert på, men rust på bakluke er noe som går igjen på både sedan og vogn. jeg her en sedan, og dette er eneste stedet på hele bilen jeg faktisk har rust, annet enn overflaterust på hengerfeste. bilen min er med samme motor du er ute etter, og opplever ikke denne som dau, som Tore sier, men det har alt med oppfattning og behov/ønsker å gjøre, med en manuell girkasse, er det plenty med kjøreglede i disse bilene.

første generasjon v70 er i stor grad identisk med første og annen generasjons 850, de større tekniske eendringene går for det meste på elektronikk, diagnosesystemer osv. det er en grunn til at v70 kalles 850 versjon 3, mye deler som går rett over. selv har jeg understell fra en v70R, og er veldig fornøyd med det. med dette i tankene, husk at jeg kun snakker ut av egen erfaring og da mest i forhold til 850, og at det kan være forskjeller, noe jeg oppfordrer andre til å rette meg på.

jeg har ikke hatt problemer med selve motoren min i det hele tatt. gjennomfører service hver vår, med pluggskifte, olje og oljefilterskift, og generelt vedlikehold, hvilket er en lek, alt er tilgjengelig og lett å komme til. det jeg skal utføre sammen med neste vårs service, er å bytte deler i veihusventilasjon sammen med oljefelle, denne kan fort fylles opp med møkk, da bilen er noen år gammel. har hørt at dette gir gode resultater, både i forgold til gange og respons/ytelse, så jeg hart noen forventninger til dette.

som Tore nevner, de er ikke på noen måte billige i drift, min 2.5liter uten turbo får jeg presset ned på 0.75 på PEN langkjøring, men jeg ligger som regel rett over literen, da jeg liker å utnytte de kreftene som er i motoren, sammen med girkassa mi, er definitivt akselerasjonen fra 0-60 de mest underholdende.

mer enn nok krefter til å dra en henger, har selv dratt en henger på¨litt over 1 tonn, uten større problemer. man merker selvfølgelig at det er ekstra vekt inne i bildet, men ikke noe som plager deg.

deler er som nevnt både billige og dyre, kommer litt anpå hvor du kjøper de. skal du ha foringer, hjullager, og andre forstillings,- og motordeler, er de dyre ofte å foretrekke, selv om det er unntak fra regelen. har selv kjøpt stabilisatorstag i forstilling fra biltema, og er rimelig fornøyd med disse, spesielt i forhold til pris.

i bunn og grunn er dette veldig allsidige biler og motorer, og anbefales på det sterkeste, hvis du ikke er en ute etter ekstreme ytelser. min er i daglig drift, og maler som en pusekatt.

gjengangsproblemer på min, de fleste andre 850er, og godt mulig en v70 og, er bensinpumperelee, bensinpumpe, og kamakselgiver. på et og et halvt år har jeg vært gjennom tre releer, en pumpe, og heldigvis ingen kamakselgivere. dette er dog såpass enkelt å bytte, at så lenge du har med deg grunnleggende verktøy pluss litt, kan man gjøre det i veikanten av e6. veldig enkelt, bare man har grunnleggende teknisk innsikt.

er du ute etter å trimme, er dette ikke helt motoren for deg, man kan med en chip eller manuell mapping, KANSKJE oppnå 10-15hester ekstra, sammen med luftfilter og eksos topper kjapt-og-gæli-trimmen seg på 20-30 hester, såvidt jeg har hørt. skal man trimme mer enn dette, går det mer på avansert mekanisk optimalisering, evt turbokonvertering, i begge tilfeller er det som regel billigere og garantert lettere å kjøpe seg en turbobil. har selv åpent luftfilter og hjemmelagd sportseksos (:D), men det er mest for lyden.

ellers finnes det flere tråder i dette underforumet som går på nettopp det du spør om, bare ta et lite søk, så burde du finne flere.

når du evt ser på en bil, og prøvekjører, se og hør nøye etter for ujevn gange både på turtall og tomgang, ulyder i forstilling, (den klassiske KA-KLONK når du kjører over fartsdumper er ikke nødvendigvis noe kjempefarlig, men kan være irriterende) og hvordan bilen oppfører seg ved akselerasjon, nedbremsing, osv. få bilen litt opp i fart, på en flat vei, slipp rattet og se om den oppfører seg greit, ruller rett frem, osv. det er helt normalt at disse bilen vingler litt under kraftig pådrag, men ved moderat pådrag, burde den oppføre seg greit. se etter ujevn slitasje på fremdekk, veldig ofte er dette løst med en 4hjulsjustering.

velkommen til forumet, og lykke til med kjøpet. her inne finner du masse behjelpelige folk, om du skulle velge en v70!:D

MrX
07/11/10, 22:47
Vanskelig og si om de er dau eller ikke da man fikk de med alt ifra 126hk til 250hk hvor de minste motorene kansje er litt slappe men når man har turbomaskin så er det helt greit med power.

mrstfu
07/11/10, 22:48
Vanskelig og si om de er dau eller ikke da man fikk de med alt ifra 126hk til 250hk hvor de minste motorene kansje er litt slappe men når man har turbomaskin så er det helt greit med power.

han spesifiserer 2.5 10v motor.

MrX
07/11/10, 22:53
han spesifiserer 2.5 10v motor.

Fysj... N/A motorer suger. ;)

mrstfu
07/11/10, 23:05
nånå, ikke skrem han bort da.:D kommer som sagt veldig anpå behov og ønsker:D

Tore
07/11/10, 23:17
1,6l pr mil?? :eek:
Min bruker maks 1,1L pr mil på småkjøring til jobb og butikk. Kan vel kalle det bykjøring, småveier med 50-60 sone med kryss overalt. Bruker 0,7-0,8 på langkjøring.

vesentllig forskjell på bykjøring og det å kjøre 2-3 km mellom hver gang man parkerer dag ut og dag inn da... Motoren rekker knapt å bli varm. Med automat og AWD i tillegg. Ut og inn fra E6'n ett par ganger på vei til jobb inkl en avstikker med ungelevering på skola... På finfin langkjøring ser jeg 0.8 om jeg er heldig. Klarer dog aldri en langtur uten litt forbikjøringer med flat pedal :-)

kristiaj
08/11/10, 10:37
99-00 modellene har jo den nye motoren med 20v. Regner med at dette også påvirker besinforbruket.

Espen69
08/11/10, 12:40
Min '98 S70 med 2,0 10v 126hk sugemotor med audun automat er nå i hvert fall tørst! Oslo-Lillehammer-Oslo i fartsgrensefart, med 3 voksne i bilen = forbruk 0.9 blank. Motor i topp stand. Gamle '03 Audi 1.8Tq'n gikk på 0.68... Men uten automat og den deilige 5'erlåta, da..;)
Volvomotorene har vel aldri vært særlig kjente for å gå økonomisk, så det er vel bare å ta fram gullkortet til statoil og fylle i vei :)

Kristiansand
08/11/10, 13:20
Gode tips her;) takker for det!!! jeg er ute etter en gooood bil, som er god å kjøre... Har en del pendling på 60 mil en vei... så da betyr comfort masse!!! Og siden jeg bor på det salteglade sørlandet :( så er det greit om den er litt ekstra "polstret" med galvanisering..
Har prøvd å finne ut om det er galvanisert gulv, og nedre del på karosseri, men finner ikke svar... prøvde ringe Volvo, men de visste ikke... Noen som vet dette?? Volvo V 70 2,5 10 v 1997 modell.

Kristiansand
08/11/10, 13:30
Fysj... N/A motorer suger. ;)

går sikkert bedre enn min gamle 240:o

Hjulenissen
08/11/10, 18:26
Jeg kjøpte en 99 mod med 2,5 10v aut med 210' på meteret i høst. Kjempefornøyd med bilen, stille, komfortabel og føles svært sikker, på alle måter. Ligger på literen på blandet kjøring. Hvis jeg har en røten dag, velger jeg bare S på kassa, åpner vinduene og drar på litt. Lyden av rekkefemmeren er bare så deilig at jeg smiler fra øre til øre!

Bilvalget kan anbefales! Lykke til!

Kristiansand
08/11/10, 21:48
Jeg kjøpte en 99 mod med 2,5 10v aut med 210' på meteret i høst. Kjempefornøyd med bilen, stille, komfortabel og føles svært sikker, på alle måter. Ligger på literen på blandet kjøring. Hvis jeg har en røten dag, velger jeg bare S på kassa, åpner vinduene og drar på litt. Lyden av rekkefemmeren er bare så deilig at jeg smiler fra øre til øre!

Bilvalget kan anbefales! Lykke til!

Var godt å høre;) Skulle gjerne hatt en turbo inni her, men det får komme neste gang!!!

mrstfu
08/11/10, 23:11
hvis du er ute etter komfort, er generasjonen senere absolutt å anbefale, selv om det er en annen prisklasse. fatters har en 04 v70 d5, selv om det er en dieselfemmer, er den motoren ei perle, og du får den ned i 0.5 på langkjøring, gjerne litt til h vis du er skikkelig gjerrig. komfort er av en annen verden, hvertfall opplever jeg det i forhold til 850/x70, bilen virker mye større og tyngre, men også en del mykere. kjørte tur retur oslo-kristiansand med den, med unntak av at øya var litt slitne, var det ingen andre slitasjeskader på kroppen:D

men som sagt, en annen prisklasse, selv om du sikkert kan være heldig om du leter litt etter en 2001 modell, eller lignende.

Erlend
09/11/10, 11:00
Gode tips her;) takker for det!!! jeg er ute etter en gooood bil, som er god å kjøre... Har en del pendling på 60 mil en vei... så da betyr comfort masse!!! Og siden jeg bor på det salteglade sørlandet :( så er det greit om den er litt ekstra "polstret" med galvanisering..
Har prøvd å finne ut om det er galvanisert gulv, og nedre del på karosseri, men finner ikke svar... prøvde ringe Volvo, men de visste ikke... Noen som vet dette?? Volvo V 70 2,5 10 v 1997 modell.

etter det jeg har hørt så skal hele karosseriet være galvanisert på disse.
er vel bare på eldre 740 og andre serier som bare er galv. nedre del.

Morgis
09/11/10, 11:49
Rust:
Veldig bra karosseri som ruster lite. men svakhetene er disse:
bakluke, spes rundt håndtaket.
nedi hjørnet ved hjulbue og rett på innsiden hvor døren smeller igjen oppstår ofte noe rust. Også kanalskjørtene kan gnisse her.
Innsiden i forkant av framskjermene.

Det er de punktene jeg har lagt merke til er gjenganger på de bilene jeg har skrudd på.

Kristiansand
09/11/10, 12:41
Volvo v 70 2,5 10 v 97 mod.
Det er bensinvarmer i den, i styreboks under armlen kommer det opp en feilmelding som tilsier att sirkulasjonspumpen på vannet ikke virker...
Noen som vet ca pris på denne? og om det er en himla jobb??? Eller er det like greit å sette inn en motorvarmer?

Sjakalen
09/11/10, 12:44
Min rustet på bakluka og nederst på forskjermer i bakkant.

Morgis
09/11/10, 13:26
nederst på forskjermer i bakkant.

kanskje slittasje fra skvettlapper.
oppstår når feks skjermene blir lakkert på ny og man ikke monterer beskyttelsesteipen igjen. :)

Sjakalen
09/11/10, 13:38
kanskje slittasje fra skvettlapper.
oppstår når feks skjermene blir lakkert på ny og man ikke monterer beskyttelsesteipen igjen. :)

Det var ved punkt 13 :)

kristiaj
13/11/10, 18:42
Må si jeg er ganske fornøyd med V70. Men vil vel påstå at 1.generasjon V70 henger ett stykke etter andre merker på enkelte områder. Lydisoleringen er f.eks dårligere enn på mange andre fabrianters modeller fra begynnelsen av -90 tallet. Både hjulstøy og vindstøy fra karosseri er veldig merkbar i forhold til på de Audiene jeg har hatt siste 10 årene. Synes også det er generelt mye knirk og rassling fra innventar ved kjøring på ujevn vei. Så hvis du er ute etter maks komfort, så er det nok en ide å høre på rådet nevnt ovenfor om å satse på 2.gen V70.

Kamo
13/11/10, 20:28
Har kjørt min 98 modell V-70 2,5 10 V i ti år og ca. 200 000 kilometer.
God og driftssikker bil på alle måter. Bortsett i fra vanlige slitedeler som forstilling, bremser osv. er den eneste feilen jeg har hatt tannstangen som plutselig blåste olje i alle retninger for ett par år siden.
Rust er foreløpig ikke noe problem på denne. Hel og fin i karroseriet.
Motoren er litt i minste laget. 144 hester er ikke mer enn det må være, men dekker da hverdagsbehovet. Momentet i motoren er helt greit, orker fint båten på ett tonn bak.
Delepriser er så absolutt overkommelig, har bare brukt orginaldeler på min hele veien og de faller som regel rimeligere ut enn mekonomen.
Vil så absolutt anbefale denne bilen.

Lykke til!

Cage
17/11/10, 22:41
Jeg har en V70L 2,0 10v, det er ikke noen sports bil, men helt knall til arbeid og bruks bil.