Vis full versjon : Kjente feil ved overdrive på automat.
Mr. Crepsley
06/11/10, 19:23
Gikk nylig til innkjøp av en '89 240 med automat. Dette er en 3 trinns + overdrive, hvor overdriven ikke fungerer. Er det noen kjente feilkilder på disse kassene hvor feilen kan ligge?
Tror det er overdrive relèet, men er usikker på hvor det sitter.
Veldig ofte releet. Sitter i midtkonsollen omtrent bak bryteren til vifta på varmeapparatet. Kommer til den når du tar av sidedekselet under hanskerommet. Sprett av dekselet og lodd over loddepunktene på nytt, det hjelper som regel. Ellers er det ikke umulig at sikringen har dårlig kontakt eller at selve solenoiden på girkassa er gåen. Har også opplevd at ledningen mellom rele og girkasse har blitt lagt feil og slipt av med mellomakselen. :p
Mr. Crepsley
06/11/10, 22:43
Takk for utfyllende svar. Skal sjekke relèet i morgen, skal vel høre at det klikker når du trykker på knappen ?
Har hatt ute alle sikringene og pusset på kontaktflaten med smergel, siden jeg har ganske mange elektriske feil :)
Litt offtopic, men siden du har hatt så mange 240 stv, så må jeg bare spørre. Kjente feil ved bakrutevisker? Har målt på kontakten(e?) til vinduspussermotoren og der er det ikke strøm, så mistenker ledningsgjennomføringen, men må vel av med taktrekket for å få sjekket ordentlig.
Blander meg inn jeg også. :)
Jo, en skal vel høre et lite klikk. Men bare for å oppklare litt: At overdriven ikke virker, sikter du da bare til at knappen, som bare er for å sperre overgiret, ikke virker? Eller er det også slik at giret ikke går i, så du må kjøre i 3.?
Har også overdriveproblem på den fineste 240en min, som jeg kjøpte tidligere i år. Ble fortalt om det før jeg så på bilen. Men det viste seg at giret virker helt upåklagelig, heldigvis - eneste problem er at en ikke får sperret på nest høyeste gir.
Jeg har også erfart funksjonsfeil på bakrutevisker på 245. Da hjalp det å legge nye ledninger gjennom hengslene. Den skarpe knekken der er nok et svakt punkt - det blir mye slitasje gjennom mange år med åpning og lukking.
Mr. Crepsley
07/11/10, 01:38
Kan jo være at det er knappen i seg selv som ikke virker og. Når du trykker den inn skal den holde seg inne, eller skal den fjære helt tilbake? Min gjør sistnevnte.
Stemmer som du sier at jeg blir tvungen til å kjøre i 3. gir. Et overdrive relatert spørsmål, er dette likt som på manuell, at man helst ikke skal bruke den under 90 km/t?
Skal sjekke ut gjennomføringen ja, har troa på at det er den.
Ja vel, går den faktisk ikke lengre enn til 3. gir, har du nok et annerledes og kanskje større problem enn jeg har.
Jeg har faktisk to 240er med automat - og på den som har knapp som virker, er det også slik at knappen fjærer helt tilbake. Man merker altså ingenting på selve knappen, men på et svakt klikk som nevnt, på gul varsellampe og på motorlyden ved at det girer ned, hvis aktuelt.
Angående det med når overdriven skal brukes: Siden det er automat, er det normalt ikke påkrevet å bruke spaken eller knappen videre aktivt. Og har man spaken i posisjon D og ikke har trykket på knappen, skal alle girene t o m overdriven gå i etter hvert, avhengig av hastighet og belastning eller gasspådrag. Skulle den ha giret seg "for høyt", girer den jo bare ned igjen etter behov, så problematikken blir ikke helt den samme.
Min erfaring: Hvis man er forsiktig på gassen, begynner den på 4. allerede rundt 60 km/t, da med stort "utslag" på dreiemomentomformeren/"konverteren". Og tar man det pent videre da, kan den ligge nokså konstant på ca 2000 omdreininger i 4. gir fra 60 til nærmere 100. Da blir det altså en trinnløs endring i utveksling gjennom koblingen.
Mr. Crepsley
07/11/10, 13:21
Okei, skjønner litt mer nå. Men de skal altså komme opp ei varsellampe i instrumentet når overdrive er aktiv ? Det gjør det heller ikke hos meg.
Krysser fingra for relèet.
På automatkassene er det "omvendt" av hva det er på m46 kassene, bare sånn at dere vet det.
Til vanlig girer kassen helt opp i 4.gir (som da altså er "overgiret"), men for å hindre kassen i gå gire opp dit trykker man på knappen slik at den bare bruker de tre første girene. Og lampa skal bare lyse når du har trykket på knappen slik at 4.gir aldri legges inn.
Nettopp, det blir på en måte omvendt. Poenget med knappen er jo strengt tatt bare at spaken av en eller annen grunn ikke har en posisjon "3", altså som i PRND321, men bare PRND21. Lurer litt på hvorfor.
Det har slått meg at utvekslingen på overgiret, 0,69:1, er så godt som det "omvendte" av 2.-giret, 1,45:1 (altså 1:1,45 er tilnærmet lik 0,69). Er det noen her som har så mye innsikt i hvordan en AW71 virker at det går an å si om dette har noen betydning? Altså, kan det være slik at girkassen bruker et "omvendt 2.-gir" i 4., og at dette er grunnen til at man må bruke en knapp i stedet for en egen posisjon på girvelgeren? Mest spekulasjon fra min side, dette...
Mr C: For ordens skyld, er du helt sikker på at 4.-giret ikke går i? I f eks 90 (effektivt 90, altså litt mer på speedometeret vanligvis) vil en ha et litt anstrengt turtall i 3. gir, 3000 eller i hvert fall nesten - og bare ca 2000 i 4. Det er en temmelig markert forskjell.
Har 5stk 245 i drift med 4trinns automat nå;)
Har akkurat fått problemer med overdriven på den jeg bygde om til 4 trinns fra 3 trinns nå :( Ikke funnet ut hva det er ennå, men det klikker i releet, så jeg tipper på dårlig kontakt på vei ned til solenoiden eller defekt solenoid. Håper på det første.
Crepsley: Lurt av deg å gå over sikringene. Det er mye dårlig kontakt i det sikringsskapet på 240.
Angående ledningene i hengsla på 245, ikke gidd å legg de tilbake i hengsla. Prøv heller dette:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/556.jpg
Har funka bra på alle 245 jeg har gjort det på. Broren min la nye i hengsla og bytta igjen etter 2 år. Min løsning med en tilhengerkabel som på bildet har vart i 10 år nå.
Mr. Crepsley
07/11/10, 21:38
Skal ikke påstå 100% sikkert at det ikke går i, siden jeg ikke har vært mye opp i 80-90 med denne bilen. Jeg trodde det fungerte likt som på en M46, så var bra jeg fikk oppklart dette.
Skal få sjekket dette nærmere :)
har akkurat samme problemet. byttet solenoid til ingen nytte..
Jeg skal etter hvert innom et bestemt bilelektrisk-verksted som jeg har stor tiltro til. Der har de så langt klart å finne og løse alle små elektriske problemer jeg har hatt...
Sjekk at kickdownwiren er justert korrekt også, om kassen tror du gir mer gass enn du gjør vil den gire sent.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.