PDA

Vis full versjon : AWD girkasser fra volvo



TeamBørnOut
24/01/10, 18:01
Så morgis la ut noen bilder av de nyere AWD kassene fra volvo i en annen tråd her.

Vinkelkassa er egentlig bare en stikkaksel med "kron hjul og pinjong" som overfører krafta til mellomakselen?

Morgis
24/01/10, 18:38
Står litt her.. prinsippet er det samme på M58 som M66AWD
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=34

TeamBørnOut
24/01/10, 18:43
vet du hvor jeg kan få tak i flere bilder av kassa og deler? Hva er utvekslinga i vinkelkassa? (samme som i bakstillinga antagelig? :P)


Kanskje man får litt futt i 66n ut av svingene :) bruker slyngediffen isteden for viskose systemet. da drar den bare på alle 4 i lave hastigheter når det spoler og ikke i høye hastigheter når man ikke vil den skal dra..


Edit: Der la du ut link ja :D takker så meget :D
Edit2: ja, samme utvekslinga bare omvendt i "vinkel" huset. Hvorfor har ikke fler gjort om sine biler til AWD når man lett kan få ordnet ei vinkelkasse som er holdbar der? :D
Jammen da skal det undersøkes om man får plass til et hjemmelaget vinkelhus hvor akselen går forrover på 66 prosjektet :)

Morgis
24/01/10, 18:46
vinkelkassen er som du sier bare et kronhjul og en pinjong ja. men ikke noe differensial på noen måte... det ligger i navnet, vinkeldrev. Kun for å overføre kraften videre i 90graders vinkel.
Direkte kraftoverføring fra girkassen (hentes fra kronhjulet til framhjuls-differensialen antar jeg) og ut til vinkeldrev, og videre bak til enten viskose eller haldex system.
Den drives ikke av høyre stikkaksel. Høyre stikkaksel stikkes gjennom hele vinkeldrevet og fungerer likt som på FWD kassen M56. Kraftoverføringen på framhjulene jobber individuelt i forhold til vinkeldrevet---bakvognen.

Morgis
24/01/10, 18:48
utvekslingen er antagelig lik bakaksel ja. Forskjellig utveksling på pre99 og post99 modellene.
Det bør den vel helst være for at det skal rulle synkront.
Derfor MEGET viktig med lik rulleomkrets på hjulene. Et reservedekk med annen dimensjon må ikke brukes.

Morgis
24/01/10, 18:55
er vel ikke akkurat vinkelkassen som er svakheten.
Er vel overføringshylsen mellom girkassen og vinkelkassen som er svakheten.
Den kan rives av og rundes i splinesene..
Mange erstatter ned 2000mod hylsen, da den der forsterket vistnok.

TeamBørnOut
24/01/10, 19:21
Hmmms så akselen til vinkelhuset er "hul" innvendig og der går høyre stikkaksel?

Men hvordan ville det blitt å latt vinkelhuset blitt drevet av høyre stikkaksel? (hadde det blitt forskjell?
Orginalt er det sikkert ikke det fordi da ville den spola på venstrehjulet til all tid.. men for meg som skal sveise sperra på den? eller tenker jeg veldig feil?

Jeg ser for meg at jeg kunne fått satt et drev på stikkakselen med samme utveksling som bakakselen. og dermed fått for / bakaksel til å gått like fort rundt.

TeamBørnOut
24/01/10, 19:25
utifra bildene jeg kan se så ser det jo ut som at vinkelakselen blir drevet av "høyre stikaksel" ?

Morgis
24/01/10, 20:16
om du sveiser diffen i framstillinga så kan det kanskje gå å sveise vinkeldrevet fast til høyre stikkaksel. men 4hjul med 100% sperre høres ut som en smertefull opplevelse ;)

Vinkeldrevet er ikke drevet av høyre stikkaksel.
Ser slik ut på bildene ja.
Hadde det vært slik, hadde venstre hjul jobbet mye alene gitt :D

ChrML
24/01/10, 20:18
100% sperre på framhjula er jo ikke brukende i det heletatt :p. Blir så og si umulig å svinge, og skulle du sette på en sperre på framhjula i fart i en sving så retter bilen seg opp umiddelbart.

TeamBørnOut
24/01/10, 20:23
Det blir jo bare 100% sperre bak ;) forran så kjører jeg med 1045 akselen min og 850 fjørbein.
og 100% sperre bak er null stress å kjøre med på banen. litt understyring men det får heller gå hvis jeg kan få en heidundranes hastighet ut fra depo uten å legge igjen dekka :P
Må komme meg ned til sverige en dag å få hentet girkassa så jeg får sett om det er plass til å lage en vinkelkasse eller ikke.. ellers har vi en ide til... men får håpe dette fungerer :)

Morgis
24/01/10, 20:26
aha! nå ser jeg tegninga di.
Du skal ha bakhjulstrekker med tverrstilt motor.
Sveise framdiff, bruke høyre stikkaksel, sveise denne også fast til vinkeldrev, og kappe resten av stikkakselen ned til høyre framhjul... ?!

TeamBørnOut
24/01/10, 20:32
850 forstilling BAK i 66n.. da har jeg jo midtstilt motor :) diffen skal jo sveises (for sperre til disse bilene er DYRT!). men så har vi tenkt litt på 4x4..
Men vi har ikke vist hvordan enda. Men når jeg så bilder av M66n du la ut. så så jeg jo litt mer av hvordan det var. Så da begynte jo planene å trille i hue ;)
Så jeg "håpet" kanskje jeg kunne laget en vinkelkasse på høyre stikkaksel som gikk til en mellomaksel til forhjula :) (for at den ikke skal dra forran i høye hastigheter så tenkte jeg montere slyngediff et sted på mellom akselen)
forhjula blir det et enkelt oppsett på med en 1045 aksel med stikkaksler ut til 850 fordempere (pga stikkakslene :)).

TeamBørnOut
24/01/10, 21:06
jeg er såååå dårlig til å forklare.. legger ut tegning ettepå :)

Christian
24/01/10, 21:21
Jeg skjønte det! :D
Må si jeg digger planene, det er jo utrolig enkelt egentlig, og derfor så genialt!

TeamBørnOut
24/01/10, 21:25
enkelt ja :D HVIS jeg får plass til å lage et vinkel hus ENTEN på en av sidene av motoren eller så den får plass ved motoren (mellomakselen kan gå gjennom bunnpanna. null problem :)

Christian
24/01/10, 22:10
Igjennom bunnpanna? Ja, det må jo nesten bli det siden du har motoren samme "vei", bare lengre bak, og akselen skal andre veien.. Blir jo litt rart, det. :P
Men det er jo flere biler som har akseln i bånnpanna, så det går vel bra.. :D

GLEDER meg til å se 666'en med blårøyk x4 :D

TeamBørnOut
25/01/10, 08:06
Hvis det er plass til noe slikt så blir det nok det ja.
en siste løsning er jo å snu girkassa litt rundt så stikkakslene havner forran motoren... men da får jeg jo boble :P å det er jeg veldig lite intresert i :P
har sett noen biler nå som har kjededrit over til en mellomaksel som går fremover.. er jo en løsning det også... Men jeg får konsentrere meg om å få forstillinga inn bak i bilen først. for å så se om det er plass.. den blir jo ganske høy så en mellomaksel skal man jo alltids få plass til :)

Per Turbo
25/01/10, 15:36
Har ett par bilder her, om de er til noe hjelp. Trenger du noe mer så si fra så skal jeg knipse fler til deg av den jeg har liggende.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/1915.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/1916.jpg

TeamBørnOut
25/01/10, 15:45
Takker! tror dere det er mulig å få mellomakselen til å gå andre veien? eller ser det for trangt ut? en kammerat sa det gikk å "space" mellom girkassa og motoren så man fikk litt mellomrom der.. (vansklig å forklare). jeg får komme meg til sverige en dag nå å hente girkassa så jeg får målt litt!

Morgis
25/01/10, 18:02
http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/motor-gir/B52xx/AWDvinkeldrev/250120103088.jpg
http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/motor-gir/B52xx/AWDvinkeldrev/250120103089.jpg
http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/motor-gir/B52xx/AWDvinkeldrev/250120103087.jpg
aomU8dEcOug

TeamBørnOut
25/01/10, 21:29
Herlig herlig :D Men jeg lurer på om jeg ikke tar en "spansk en" å prøver å få montert "vinkelhuset" rett på stikk akselen. vi har diskutert litt å små tegnet noen skisser nå :)

TeamBørnOut
01/02/10, 06:50
Dro for å hente meg en 1998 AWD sak i går.. men anntydning til rådebank ga ikke mer smak... så var det en del som ble litt skuffa når jeg anntydet at jeg slang hele 5ern nedi bilen og droppa 16v motoren så planene ble skrinlagt for 2.5liters awd opplegg :P 5timer tur retur i dass :D

Morgis
01/02/10, 08:04
du må ha M66AWD til grom-DAFen TBO da ;)
grommere sak det enn den gamle M58 =)

TeamBørnOut
01/02/10, 08:12
dyrt for den lille bilen gitt hehe. Men jeg får vell se på 4x4 systemet senere da :) Må komme i gang å bygge snart så jeg rekker detta :D