PDA

Vis full versjon : foskjell på hk for godkjenning



kompi
05/11/10, 14:48
hei,
hva er minstekravet for forkjell på effekten for at det blir krevd godkjenning.
hvis du foreksempel har en orginal f-motor(116hk), kan du da slenge på en 531topp å powerfilter uten at det må godkjennes?
takker for svar
MvH kompi

Wrasko
05/11/10, 14:55
Nå er jeg litt usikker, siden jeg har dårlig hukommelse, men mener å huske at det var en regel på at du kunne bytte motor etc, og få opptil 10% effektforskjell uten at ting må godkjennes..

Men en original topp, på en original blokk, er vel ikke mange som hadde giddet å godkjenne det..

VolvoR-Sport
05/11/10, 14:56
ja, ingen vil merke noe annet enn filteret.

kapli
05/11/10, 14:57
Med 531 topp på orginal F motor, er det vel ikke snakk om mere enn 7hk, bare så vidt det er merkbart

EDIT: sammen med VX3 kammen

kompi
05/11/10, 15:06
da trenger jeg ikke godkjenne, men er sikkert lurt å si ifra til forsikringsselskapet? eller bryr ikke dem seg så veldig om det?

kapli
05/11/10, 15:10
Mener og hugse at en ikke trenger å godkjenne / si ifra om effektforskjell, så lenge motorvolum er det samme.

Men godt mulig det kun gjelder om det er 10% effektforskjell som Wrasko sier.

Wrasko
05/11/10, 15:12
Du har jo tilnærmet en byttetopp bare.. Er intet å si ifra om til forsikringa.

Har vært med på å rapportere endret effekt til dem 1 gang, og da var det snakk om 50hk forskjell, ble ikke forskjell på forsikring

kompi
05/11/10, 15:16
bare å bytte da;)

ChrML
05/11/10, 15:31
Mener og hugse at en ikke trenger å godkjenne / si ifra om effektforskjell, så lenge motorvolum er det samme.

Men godt mulig det kun gjelder om det er 10% effektforskjell som Wrasko sier.
Man må godkjenne / si ifra om alle effektøkninger bortsett fra om du er 10% innenfor originaleffekten. Endring i motorvolum skal også godkjennes.

kompi
05/11/10, 15:34
så jeg trenger ikke godkjenne før jeg er på 127 å oppover, hvis jeg tar i utgangspunkt fra en b230f

Krissmp
05/11/10, 16:26
Hva hvis man drar den litt lenger da. Portig, kvasskam, greneror og dobbele gassere? 160-210 hk?

Man kan vel ikke bli tatt for dette? det eneste som kan ses pa motoren er jo gasserene og greneror. Er jo ikke ulovlig a bytte gasser og montere greneror for a si det sann.

T90
05/11/10, 16:34
TeamBurnOut mener nå at man ikke trenger å godkjenne turbo motor(FK) hvis man hadde FB motor siden den har like mange HK som FK.
Er det noen som kan bekrefte det?

ChrML
05/11/10, 16:34
Hva hvis man drar den litt lenger da. Portig, kvasskam, greneror og dobbele gassere? 160-210 hk?

Man kan vel ikke bli tatt for dette? det eneste som kan ses pa motoren er jo gasserene og greneror. Er jo ikke ulovlig a bytte gasser og montere greneror for a si det sann.
Hvorfor skal man nedgradere en bil som det sitter en helt grei innsprutning på med gassere? Og jo, det er ulovlig å sette gassere på en bil med innsprøytning grunnet avgasskrav.

Daruu
05/11/10, 16:35
Er vel greit å få det skrevet i vognkortet uansett.
Ikke mange som bytter motor som kjører rundt med den org heller :p

Krissmp
05/11/10, 16:50
Hvorfor skal man nedgradere en bil som det sitter en helt grei innsprutning på med gassere? Og jo, det er ulovlig å sette gassere på en bil med innsprøytning grunnet avgasskrav.

Er ikke 2 doble webere f.eks en oppgradering i forhold til orginal b230f innsproytning? Pa en trimmet motor vell og merke, har ingenting for seg pa en standarmotor.

Wrasko
05/11/10, 16:59
Er da ikke bedre med forgassere enn med innsprut der man kan ha MYE mer kontroll over A/F-R...

Berg Performance
05/11/10, 17:04
Er vel mere snakk om fløde inn og lengde på runners i dette tilfellet =)

Krissmp
05/11/10, 17:08
Er da ikke bedre med forgassere enn med innsprut der man kan ha MYE mer kontroll over A/F-R...

Nei selvsagt ikke. Men mener forgasser har noen fordeler ogsa.

Viss jeg kunne valgt mellom gassere og et skikklig innsproytnings system med samme flode og slikt med lik pris og like mye arbeid hadde vel valget vert enkelt.

kapli
05/11/10, 17:59
TeamBurnOut mener nå at man ikke trenger å godkjenne turbo motor(FK) hvis man hadde FB motor siden den har like mange HK som FK.
Er det noen som kan bekrefte det?

Trur du må det godkjent pga at du setter på turbo.

Skal ikke si det for sikkert, men har hørt det, hadde vært kjekt å få bekrefta av BT

Mr. Crepsley
06/11/10, 14:08
Såvidt meg bekjent kan du ha 10% effektøkning uten å måtte godkjenne.

Lundberg Performance
21/11/10, 00:59
Såvidt meg bekjent kan du ha 10% effektøkning uten å måtte godkjenne.

mener å har hørt det jeg og, men kan ikke bekrefte det da..

cossykiller
21/11/10, 16:37
Du har jo tilnærmet en byttetopp bare.. Er intet å si ifra om til forsikringa.

Har vært med på å rapportere endret effekt til dem 1 gang, og da var det snakk om 50hk forskjell, ble ikke forskjell på forsikring
han som bytta den, som ikke fikk forskjell på forsikringa, får heller ikke igjen pengene hvis han kræsjer... Si det er en bmw 525 som er bygd om og godkjent til 528, så slipper han å betale mer, men om han da kræsjer, så vil han få tilbakebetalt som om det var en 525.
Var sånn jeg fikk forklart når jeg byggde m5en, men da valgte jeg heller og forsikre den som m5 med tanke på tilbakebetaling ved eventuell krasj osv..