PDA

Vis full versjon : Bør man Tectyl-behandle?



Rico
04/11/10, 21:41
Har en 2001 mod V70 2.0 T. Ingen antydninger til rust foreløpig, så spørsmålet blir jo om jeg bør koste på meg en Tectyl-behandling, eller er galvaniseringen til Volvo av en slik kvalitet at det er bortkastet?

mvh
Rico

aarnes
06/11/10, 13:28
Kommer ann på hvordan føre du stort sett kjører på det.
Bor du et sted hvor veiene er fulle av salt i vinterhalvåret ville jeg gitt den tektyl. kjører du bare på snø om vintern vil jeg ikke anse det som nødvendig.

henrik940
06/11/10, 14:22
Tectyl er hvertfall dumt på en 9 år gammel bil, fordi har du litt rust, som du ikke ser, så pakker du dette inn med Tectylen, også begynner det å ruste hardt innafor.

ChrML
06/11/10, 15:32
Anbefaler ikke Tectyl på en 9 år gammel bil som sikkert allerede har fått litt overflaterust diverse steder i understellet. For at tectyl skal funke som den skal så bør den behandles iløpet av første året og dermed må man følge opp programmet dems for etterbehandling, da har du nok en rustfri og strøken bil under så lenge bilen går. Biler som blir tectylbehandlet en gang og that's it eller for første gang etter 10 år tjener ikke noe særlig på det og kan ofte bli værre. Det gjelder dessverre nesten alle biler som blir tectylbehandlet.

Vil heller anbefale sånn behandling de har gjordt på 940in min (husker ikke hva det heter). Der ble hele understellet og alle hulrom sprøytet med en tynn og krypende olje som trenger inn i alle plateskjøter, sprekker og skruer. Det blir sprutet mange ganger helt til karrosseriet er mettet med olje (den suger til seg). Deretter blir den sprøytet vått-i-vått med en tykkere omtrent "tjære" olje som holder den tynne oljen på plass en god stund fremover og beskytter understellet mot steinsprut og slikt. Den tykke oljen tørker aldri og kjennes fettete ut selv etter mange år. Før behandling vaskes karrosseriet nøye og rust sandblåses vekk og grunnes.

Bilen skal da ettersprøytes gratis etter 1 år for å være sikker på at alle stedene er dekt og for å etterfylle olje i hulrommene. Så er neste påfyll om 3 år. For å holde bilen fuktig med tynnolje. Deler som er dekket med olje ruster ikke videre, selv om det er overflaterust der fra før.

Kan ikke se for meg at bilen ruster med den behandlinga. Ulempa er at bilen omtrent ikke er til å skru på de første månedene etter behandlinga. Blir bedre etterhvert da, men det er fortsatt grisete å skru på :).