PDA

Vis full versjon : Bytte lyspærer i brytere på dashbord?



Turbo-HF
04/11/10, 10:22
Noen som vet hvordan man skifter ut lyspæren (øverst) på bryteren til kjørelysene, åpnet min gamle, defekte info-bryter for å se, og hvis det er lik patent, så var det vrient for min del å bytte ut.. (Ja, det er C70'en det er prat om, og det er fortsatt en 2003-modell.) Hjælp?! :S

R-M-I
04/11/10, 10:26
Er i grunn rimelig enkelt... på 850'en i allefall.. (nå vet jeg ikke om det er samme patent der som på nyere biler)

Bruker NEO3 sokkel på pærene\diodene.. er bare å ha et flatt skrujern..vri pæren et kvart turn og ta ut den gamle..for så å sette i den nye i motsatt rekkefølge...

Har skiftet lys i ALT av knapper i min bil (siste 2 pærene kom på plass i går)..
NEO3 diodene jeg satt i måtte "overbevises" litt med makt for å få plass i bryteren..men det gikk :)

Trenger ikke demontere noe mer enn å vippe ut selve bryteren og skifte selve pæren bakpå der i allefall... kjapt gjort.

Turbo-HF
04/11/10, 10:28
Er i grunn rimelig enkelt... på 850'en i allefall.. (nå vet jeg ikke om det er samme patent der som på nyere biler)

Bruker NEO3 sokkel på pærene\diodene.. er bare å ha et flatt skrujern..vri pæren et kvart turn og ta ut den gamle..for så å sette i den nye i motsatt rekkefølge...

Har skiftet lys i ALT av knapper i min bil (siste 2 pærene kom på plass i går)..
NEO3 diodene jeg satt i måtte "overbevises" litt med makt for å få plass i bryteren..men det gikk :)

Trenger ikke demontere noe mer enn å vippe ut selve bryteren og skifte selve pæren bakpå der i allefall... kjapt gjort.

Takker..

Usikker på om det er helt lik patent, den pæren var mikroskopisk, synes jeg. Klarte ikke vri, engang, jeg, og / men jeg har store hender og fingre, altså.. :S Bruker originalpærer, jeg.. ;)

R-M-I
04/11/10, 10:35
Om vi snakker om samme saken..så ER pærene mikroskopiske :P Og ser sånn ca sånn ut (de er mindre enn de ser ut på bildene)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/381.jpg

Turbo-HF
04/11/10, 10:37
Om vi snakker om samme saken..så ER pærene mikroskopiske :P Og ser sånn ca sånn ut (de er mindre enn de ser ut på bildene)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/381.jpg

Utseendet likner iallfall veldig, ja, kan ikke skjønne annet enn at patentet er likt, altså:

Ta ut bryteren, splitte bryteren forsiktig, lirke ut "kretskortet" for å nå pæren, tvinge den ut og sette i den nye? :)

R-M-I
04/11/10, 10:41
neeei..trenger ikke å lirke ut noenting tror jeg? pærene sitter på baksiden av selve kontakten.. kommer til uten å måtte pirke fra hverandre noenting.. Eneste er bryteren som må vippes ut så du kan vri ut pæren som står i :) Bare å lete etter "rumpa" på pærene bakpå bryteren så finner du ut av det :) (om det er likt vel å merke)

Turbo-HF
04/11/10, 10:56
neeei..trenger ikke å lirke ut noenting tror jeg? pærene sitter på baksiden av selve kontakten.. kommer til uten å måtte pirke fra hverandre noenting.. Eneste er bryteren som må vippes ut så du kan vri ut pæren som står i :) Bare å lete etter "rumpa" på pærene bakpå bryteren så finner du ut av det :) (om det er likt vel å merke)

Det virket ikke helt identisk, nei, har spurt hos verksted, de forstod at jeg ikke ville tukle med det selv, så ordner det til onsdag! ;) Men henter pæren nå, da.. ;)

Folkvord
04/11/10, 16:17
det er ikke det samme på info bryter og den til kjørelysa, på inforbryter må du demontere helle knappen men på den til kjørelysa må du bare vippe ut bryteren og så skal du sjå den fra baksiden

Turbo-HF
04/11/10, 19:36
det er ikke det samme på info bryter og den til kjørelysa, på inforbryter må du demontere helle knappen men på den til kjørelysa må du bare vippe ut bryteren og så skal du sjå den fra baksiden

Er kurvelys jeg mener, ikke vribryteren..

Folkvord
05/11/10, 18:00
skal vere det samme prinsipe på den som til vribryteren på kjørelysan

R-M-I
05/11/10, 19:17
Var det jeg også mente...

TheChieF
06/11/10, 13:47
Om vi snakker om samme saken..så ER pærene mikroskopiske :P Og ser sånn ca sånn ut (de er mindre enn de ser ut på bildene)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/381.jpg

og hvor får du disse pærene?

Joakim-G_R
06/11/10, 13:54
http://www.superbrightleds.com/

R-M-I
06/11/10, 16:10
evt. hos www.bildioder.se

hgnubel
06/11/10, 20:56
... eller volvo, såklart. Men de koster ca 60kr/stk, så jeg skjønner folk som handler andre steder.