PDA

Vis full versjon : Godkjenning av 240 m/turbo



Joakimny91
04/11/10, 02:55
Heisann, regner med dette er noe som går igjen stadig :P men gjør et forsøk på å få de riktige svarene jeg trenger :)

Lurte på hvor jeg får tak i godkjenningsdokumenter for og få registrert min 244 med turbo?

Lurte og på det med og skrive søknad til biltilsynet før ombygging, hva man trenger av papirer ol.

Finner noen dokumenter på bcb og det gammle volvoforum.no men ikke godkjenningspapirer fra Volvo Norge.

- Godkjente produktendringer/ombygginger

Hører stadig snakk om at man må ha ventilerte bremser forran når man skal montere turbo i bilen?

Takker for svar :)

Marius Skau
04/11/10, 03:42
1. Send en mail til Volvo norge om godkjenningspapirer så hjælper dem deg med det
2. Før og godkjenne 240 med turbomotor MÅ du ha ventilerte skiver fordi dem er godkjent til 220 hk og ???nm

Ellers skall du bare sende søknad til dit lokale biltilsyn ang godkjenning og opplyse ka du skall gjør og ka slags dokumentation du har. Og spørr samtidli om det er noe mere dokumentation dem trenger :)

TurboNoob
04/11/10, 08:53
Solide skiver er godkjent for opp til 200hk of 220nm. R-sport turbokitet ha ca 143hk og 225nm, saa set er ikke store effektokninga som also til for man har for mye dreiemoment. Med ventilerte skiver kan du ha opp til 220hk og 274nm.

tennpluggen
04/11/10, 10:50
når jeg var å hørte på biltilsynet fikk jeg beskjed om å sende søknad til hoved kontoret husker ikke hvor det var.

Oddwar
04/11/10, 12:00
hvor mye effekt kan man ha uten ventilerte bremseskiver?

Dreracing@
04/11/10, 12:03
200hk

Joakimny91
05/11/10, 03:15
Takker så meget for svar :)

Ang det med ventilerte bremser, er det noe jeg må får montert på verksted eller kan jeg gjøre det selv også vise BT de ventilerte bremsene når bilen skal godkjennes?

Noen som har e-mail adr til Volvo Norge som jeg skal spørre etter papirer oss? finner ikke noe direkte mail til VN på http://www.volvocars.com/no/Pages/default.aspx... :P

Eller sender jeg bare mail til nermeste Volvo forhandler?

ArneR
05/11/10, 03:17
Ventilerte bremser setter du bare over fra en nyere 240, alt passer over..

Joakimny91
05/11/10, 03:20
Solide skiver er godkjent for opp til 200hk of 220nm. R-sport turbokitet ha ca 143hk og 225nm, saa set er ikke store effektokninga som also til for man har for mye dreiemoment. Med ventilerte skiver kan du ha opp til 220hk og 274nm.

Ja det var det jeg og var klar over, for en orginal B230FT har jo 163hk om ikke jeg husker feil?

var derfor jeg nevnte det med bremsene :P

Joakimny91
05/11/10, 03:24
Ventilerte bremser setter du bare over fra en nyere 240, alt passer over..

Takker :) har donorbil som jeg har stående med ventilerte bremser :) men har vurderte helt nye :P må jeg bytte bremsecaliperne og, eller passer de og overens?

Marius Skau
05/11/10, 09:04
Alt passer vell over :)

kundestr@volvocars.com

Dær har du mailadressen til Volvo norge :)

Dreracing@
05/11/10, 11:07
kalipperne passer ikke overens, skiva er mye tjukkere

Kodja
05/11/10, 11:48
men fester og alt passer så man trenger ikke å bytte fjærbein fordi om man må bytte kaliptere og skiver?

ArneR
05/11/10, 11:50
Fester og slikt er likt ja.

Joakimny91
06/11/10, 11:42
Da har jeg invistert i nye Ventilerte skiver, Calipere og klosser framme :) blir mest sannsynlig montering no i helga :)

mcnugget
06/11/10, 12:06
Da har jeg invistert i nye Ventilerte skiver, Calipere og klosser framme :) blir mest sannsynlig montering no i helga :)

Bra du setter litt fokus på velfungerende bremser når du skal ha i turbomotor, har lett for å bli "glemt" av enkelte.. :)

Joakimny91
06/11/10, 12:38
Sikkerheten først :P Må jo ha gode bremser for å stoppe galskapen :P Neste som er på lista er å finne tak i motor med turbo da :)

Hva er å annbefale av B230FK eller FT? Regner med det og går ann å bruke en B23ET motor, men har alldri skrud noe serlig på E motorene :P

Er ute etter motor med underspyling av stempler :)

mcnugget
06/11/10, 13:47
FT eller FK er vel det beste, gjerne med 531 topp :) Begge disse har underspyling og er i utgangspunktet heilt like utenom turbotrykket.. Det stiller jo du opp uansett :)

Liland
06/11/10, 14:50
Hvis det er til hjelp :)

Jeg fikk svar på søknaden min om b230ft motor i min -86, 240 i dag faktisk og de svarte slik:

Volvo 240 GLE 1986 mod - YU xxxxx - Søknad om motorbytte

Vi viser til deres søknad datert 30 oktober 2010. De søker om motorbytte i ovenfor nevnte bil.

Det er fullt mulig å benytte en Volvo Motor type B230ft i denne bilen. B230ft har effekt 165hk/121 kw, og slagvolum 2316 cmm.

De må dokumentere opprinnelse til den motoren de skal benytte. Oppgi registreringsnr på donorbil og kvittering på kjøp. Dersom motoren er importert fra utlandet må de legge fram importdokumenter.

Bilen må etter ombygging tilfredstille støy- og avgasskravene.

Når ombyggingen er foretatt må de bestille time for kontroll/godkjenning ved en trafikkstasjon. Time bestilles på tlf 06650. Det koster kr 430,- for slik kontroll/godkjenning.

Denne avgjørelsen kan påklages innen 3 uker fra de mottar dette brevet. ved en eventuell klage viser vi til vedlagte melding om rett til å påklage forvaltningsvedtak.

Trafikant og kjøretøy
Område Nord-Trøndelag
Med Hilsen

blablabla

Joakim-G_R
06/11/10, 14:52
B23ET er en mer holdbar motor enn 230FT/FK. M-råder og toppsmidde stempler i 23ET.

Kodja
06/11/10, 17:00
der stod det noe jeg ikke har tenkt på... har regnr og kvitteringen på min fk.. men den kosta meg jo 2500kr bare komplett... og da stakk jeg jo selvfølgelig ikke innom tollen pga det var under tollverdig sum. går det bra så lenge jeg har kvittering på kjøpet samt regnr motor er hentet ifra?? hvis ikke: hvordan skal jeg gjøre det da...

Terje1
06/11/10, 19:07
Greit svar på søknaden da,men litt "idiotisk" det de nevner om motoren kommer ifra utlandet.

en motor går jo inn under bestemmelsene 3000/6000kr momsfritt.

så da blir det litt "ukurant" å legge frem noen tolldokumenter om man er innefor de rammene nevnt over.

Joakim-G_R
06/11/10, 19:38
Vet ikke om man må betale HK-avgift og slikt piss på motor?

Og det er jo mange motorer som selges over 3/6000 kr..

Terje1
06/11/10, 19:49
Vet ikke om man må betale HK-avgift og slikt piss på motor?

Og det er jo mange motorer som selges over 3/6000 kr..


hk avgift gjelder kun på biler som har rulla mindre enn 10 år på norske veier.

untatt veteran da..du kan importere en veteranbil med 1000hk uten at det koster noe mer enn på en bil med 100 hk.

evt trimme en nylig importert veteranbil,uten å måtte betale hk avgift.

ArneR
07/11/10, 03:37
hk avgift gjelder kun på biler som har rulla mindre enn 10 år på norske veier.

untatt veteran da..du kan importere en veteranbil med 1000hk uten at det koster noe mer enn på en bil med 100 hk.

evt trimme en nylig importert veteranbil,uten å måtte betale hk avgift.
Så lenge man ikke registrerer veteranbilen som bevaringsverdig motorkjøretøy kan man uten videre trimme osv. ja, er mange som har brent seg på akkurat det opp gjennom årene.

Terje1
07/11/10, 08:27
Så lenge man ikke registrerer veteranbilen som bevaringsverdig motorkjøretøy kan man uten videre trimme osv. ja, er mange som har brent seg på akkurat det opp gjennom årene.

bevaringsverdig kjøretøy=bare tull.

Det er jo kun for de som skal ha garasjepynt.

Har selv importert veteranbil,og den ble selvølgelig importert på "vanlig" måte:)

om en importerer et kjøretøy som bevaringsverdig så får en jo ikke endre noe,og man får heller ikke bruke bilen til daglig.

Joakimny91
08/11/10, 13:02
Fikk svar på e-mailen fra Volvo Norge idag :D

Måtte sende kopi av vognkort, hjemmeadresse og telefon nommer :)

Joakimny91
08/11/10, 13:05
Hvis det er til hjelp :)

Jeg fikk svar på søknaden min om b230ft motor i min -86, 240 i dag faktisk og de svarte slik:

Volvo 240 GLE 1986 mod - YU xxxxx - Søknad om motorbytte

Vi viser til deres søknad datert 30 oktober 2010. De søker om motorbytte i ovenfor nevnte bil.

Det er fullt mulig å benytte en Volvo Motor type B230ft i denne bilen. B230ft har effekt 165hk/121 kw, og slagvolum 2316 cmm.

De må dokumentere opprinnelse til den motoren de skal benytte. Oppgi registreringsnr på donorbil og kvittering på kjøp. Dersom motoren er importert fra utlandet må de legge fram importdokumenter.

Bilen må etter ombygging tilfredstille støy- og avgasskravene.

Når ombyggingen er foretatt må de bestille time for kontroll/godkjenning ved en trafikkstasjon. Time bestilles på tlf 06650. Det koster kr 430,- for slik kontroll/godkjenning.

Denne avgjørelsen kan påklages innen 3 uker fra de mottar dette brevet. ved en eventuell klage viser vi til vedlagte melding om rett til å påklage forvaltningsvedtak.

Trafikant og kjøretøy
Område Nord-Trøndelag
Med Hilsen

blablabla

Hvordan skrev du søknaden? :) og vilke andre dokumenter sendte du med?

Liland
09/11/10, 01:53
Søknad om motorbytte Volvo 240

Jeg, Navn navn søker herved om motorbytte i en Volvo 240 GLE 1986 mod,
med kjennemerke: YU 22xxx.

Motoren jeg skal bytte til er en B230FT 165hk Turbomotor fra Volvo 940/945 Turbo.

Volvo 240 er godkjent for opp til 200/220Hk uten/med ventilerte bremseskiver foran, så motoren er innenfor høyeste godkjente verdier på ytelse. Turbomotoren er heller ikke mange kiloene tyngre en original motoren så maks godkjent forakselvekt vil heller ikke overskrides.

Vedlagt er papirer på ombygginger godkjent av Volvo Personbiler Norge AS

Mvh,
Navn
Tlf: telefonnr
Adresse
sted

alecxz
09/11/10, 14:02
bevaringsverdig kjøretøy=bare tull.

Det er jo kun for de som skal ha garasjepynt.

Har selv importert veteranbil,og den ble selvølgelig importert på "vanlig" måte:)

om en importerer et kjøretøy som bevaringsverdig så får en jo ikke endre noe,og man får heller ikke bruke bilen til daglig.

Er jo også bare å ringe volvo norge der å, å få ett ece-dokument at bilen stiller krav til å regges om fra bevaringsverdig, koster riktignok 1000 spenn for det a4 arket, men :p

Du må også dra på ett godkjent volvo verksted og vise fram bilen til dem, så dem kan gi deg dokumentasjon på at motoren er riktig satt inn dvs motorfester, bensinslanger, koblinger og sånn shit.. Fikk jeg beskjed om på fredag når jeg skulle godkjenne 242n min :s Biltilsynet er ett kontor, har man ikke papirer er det ikke noe vits å komme engang :s haha