PDA

Vis full versjon : Kjøp av V50/S40, hva bør man passe på?



The Sven
03/11/10, 22:29
Som topic. Samboern til far min skal ha seg ny bil og har kikka på S40, f.eks denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25229348&WT.mc_id=ss_follow_tip

Hva er bra og dårlig med disse?

angerman
04/11/10, 11:56
er egentlig en bra bil, men er noen feller. vært en del feil med egr på 2.0d i de første årgangene. dørkontakter, sjekk at alt fungerer. viser riktig utetemp feks. hjullager og bremser. ville kjøpt nyest mulig. og egentlig styre unna 04-05 modellene. hvis en ikke har tykk lommebok da;)

dieselvarmere holder heller ikke lenge på de. og den er du totalt avhengig av.

dieseldyret
04/11/10, 20:01
har selv en 05 V50 2,0D med navi/tlf etc som den du har linket til. Jeg synes det er veldig mange som har "hørt" mye feil med de tidlige modellene, men jeg kan egentlig ikke skjønne at det skal være så mye. Min bil har nå gått 94000 , kjørt den 50000km på 2 år jeg har hatt den. En eneste feil, EGR ventil som hang seg, ny ble montert, pris 1900kr for delen. Dette er da for en forsterket utgave i forhold til den som satt der fra fabrikk, dermed er denne mest sannsynlig byttet på biler gått mer enn 80-90.000km på garanti, da dette er ett problem Volvo er klar over. Det samme gjelder kontaktstykke i førerdøren, som på min bil faktisk var byttet første året på garanti i Østerrike (importbil jeg har).

Angående dieselvarmer vet jeg dog ikke, siden jeg har en utgave uten tilleggsvarmer men med varmetråder i registeret istedet (importbil). Men det er sant at det er en del problemer med tilleggsvarmere, men dette gjelder ikke bare Volvo men over hele fjøla. Derfor bruker feks Mitsubishi ikke tilleggsvarmere i det hele tatt, men kun varmetråder i varmeregisteret. Mindre problemer, og bilen blåser varmt etter kun få sekunder på tomgang. Du mister dog "stuevarm" bil når du skal hente den på morgenen.

Så til det tråden handlet om kanskje..?

Kjøpetips:
- som alle andre biler, SERVICEhistorie er alfa og omega, se hva som er byttet/gjort m/bilen
- prøv å finn en bil med mye utstyr, lettere å få solgt den dagen det blir aktuelt, og gjør kjøreturen så mye bedre :)
- stereo = minimum High Performance (spiller knallbra)
- Xenon. Det er BiXenon på disse bilene,pluss en ekstra fjernlyspære i halogen = meget godt lys jeg aldri kunne vært foruten
- om bilen har DieselPartikkelFilter skal dette byttes på 120.000km og er en forholdsvis dyr affære (ca 12000kr i Norge har jeg hørt)


Lykke til med bilkjøp! :)

The Sven
04/11/10, 20:25
Takker for gode tips :) Har prøvd å søke litt her og der for å se om det er noen gjengangere av graverende feil med de, men det virker ikke som det er så mye som folk skal ha det til! Kan vel tyde på at det litt trauste Volvomiljøet har klart å sverte ryktet til enda en ålreit bil fordi den ikke har rødblokk og stiv bakaksel... Alternativet dem har kikka på er BMW 3-serie E90, syns det også virker som bra biler men kan se ut som en S40 også er en bil det går an å trives med!


Hva bruker å byttes på dieselvarmerne da angerman?

angerman
04/11/10, 20:51
Takker for gode tips :) Har prøvd å søke litt her og der for å se om det er noen gjengangere av graverende feil med de, men det virker ikke som det er så mye som folk skal ha det til! Kan vel tyde på at det litt trauste Volvomiljøet har klart å sverte ryktet til enda en ålreit bil fordi den ikke har rødblokk og stiv bakaksel... Alternativet dem har kikka på er BMW 3-serie E90, syns det også virker som bra biler men kan se ut som en S40 også er en bil det går an å trives med!


Hva bruker å byttes på dieselvarmerne da angerman?

glødeplugg og flammevakt. så ryker vifta og til slutt vannpumpa. så begynner det på nytt.. hehe.

nei, men er alltid slik. siste utgave av en bil=mindre barnesykdommer. og jeg kan ikke av hele mitt hjert anbefale verken v50 før facelift eller v70II til noen, selv ikke mullah krekar;) da hadde jeg heller kjørt hyundai med 5års garanti...

Stig-Arne
04/11/10, 20:53
Ville egentlig sett etter en nyere S40 / V50

Tidligere modeller hadde en del barnesykdommer som nevnt tidligere.
Var en liten facelift mellom MY06 og 07, selv hadde jeg en 07 modell og den var det ikke så veldig mye tull med, aldri noen driftstans av noe slag, litt pusk var det nå, men det ble tatt på servicene.

Er forøvrig en billig bil å eie, billig forsikring, service og i drift.

angerman
04/11/10, 20:56
jepp. v50 07- virker også tightere. ikke så bløte og svampaktige kjøreegenskaper... burde vel vite dette da jeg kjører 1oovis av forskjellige v50 på en måned...

samme sak som v70n det. før facelift. dårlig støydemping og lurvete kjøreegneskaper.

Stig-Arne
04/11/10, 20:58
glødeplugg og flammevakt. så ryker vifta og til slutt vannpumpa. så begynner det på nytt.. hehe.

nei, men er alltid slik. siste utgave av en bil=mindre barnesykdommer. og jeg kan ikke av hele mitt hjert anbefale verken v50 før facelift eller v70II til noen, selv ikke mullah krekar;) da hadde jeg heller kjørt hyundai med 5års garanti...

Var da veldig. S40 og V50 er kanongode biler, som alle andre biler trenger de litt omsorg.. Og utgavene fra MY07 og nyere er det ikke mye krøll med..

Og angående dieselvarmeren så er det litt bruksavhengig. Er en slitedel, så at deler må byttes er ikke unormalt.

The Sven
04/11/10, 21:10
Dieselvarmeren ryker vel fremst ved bruk på småkjøring ettersom jeg har forstått?

Stig-Arne
04/11/10, 21:49
Dieselvarmeren ryker vel fremst ved bruk på småkjøring ettersom jeg har forstått?

Ja, faren er jo at den kokser igjen

Men passer man på å fyre den igang i blandt å la den gå en hel time så kan man klare å unngå det

ASK Racing
05/11/10, 17:25
vert ute for at dynamo ryker på en del av disse (2.0D), men i grunn veldig gode biler, d-tek eller t-tek har hatt en tendens til å spreke i sden på sitte puta til sjoførsete, men der er det løse trekk å få, koster ikke all verden, men er litt arbe å skifte.

bmg
19/12/10, 01:24
Har selv en S40 06 modell 1.6D. Importert så den har ingen dieselvarmer, men har ikke hatt noen problemer med denne. Fulgt alle servicer og vært en fantastisk bil.

Anbefales!

ASK Racing
19/12/10, 13:35
dersom du er red for at dieselvarmern skal gå, å du har for det meste små kjørng, går det å koble den ut, slik at den kun starter med timern, og direktestart.

egr ventlen har også vert et lite problem på 1.6D og noen har oplevd at dieselflteret tetter seg før tiden:) men ellers er de kjempebiler :)

runepv50
19/12/10, 19:07
dersom du er red for at dieselvarmern skal gå, å du har for det meste små kjørng, går det å koble den ut, slik at den kun starter med timern, og direktestart.

egr ventlen har også vert et lite problem på 1.6D og noen har oplevd at dieselflteret tetter seg før tiden:) men ellers er de kjempebiler :)

Hvordan koples denne ut på V50?

ASK Racing
20/12/10, 00:35
soft ware, programerer bilen til å tro at den går på bensin i stede, da starter ikke varmern av seg selv, men fungerer fortsat med timer og direkte start ;)

The Sven
20/12/10, 01:11
Takker for mye gode svar :)

Men det ble en BMW 3-serie allikevel...