PDA

Vis full versjon : Sperre for vinterbruk



Kenneth D
24/01/10, 13:37
Jeg har da en 245 uten sperre på bakakselen, men kunne tenkte meg sperre for bedre fremkommelighet på vintere hovedsaklig. Hvordan er det å kjøre med truetrack på vinteren, eller bare skaffe en orginal sperreaksling fra 245?

ChrML
24/01/10, 14:17
Truetrack er fin på vinteren den hvis du kjøper en av type 588 og fjerner ene shimsen inni så den frier ut på 6 kg istedet for 20 kg. Med 20 kg så er den nok som å kjøre en sveiset aksel på vinteren.

The Sven
24/01/10, 15:16
Har ikke fjernet noe shims på min og den er langtfra som en sveisa sperre.

rustan
24/01/10, 16:28
Har tenkt på dette til min 245 også, men veit ikke helt hva jeg skal velge. Pris for en TrueTrack ca.?

henrik940
24/01/10, 16:35
4500 ca ferdig levert og tolla.

A.Finstad
25/01/10, 06:01
Truetrack er fin på vinteren den hvis du kjøper en av type 588 og fjerner ene shimsen inni så den frier ut på 6 kg istedet for 20 kg. Med 20 kg så er den nok som å kjøre en sveiset aksel på vinteren.

tviler på at det er som å kjøre med sveisa sperre for en kammerat på sin 940 vogn sliter med at den differ for mye så han sliter med å få ut bilen :D jeg veit at den er montert riktig for det har jeg gjort å en som driver med å montere differ og driverk til daglig som har sett over å sett at det er riktig så trur det er det!

JørnM_940
25/01/10, 15:17
På min 245 delebil er det faktisk bakaksel med sperre.. Gått kun 180000 km. Ble overrasket selv da den kom seg bedre fram på sommerdekk i går enn 940'n med vinterdekk. (Det var blankis i går). Sprutet snøslaps to meter bak bilen fra begge hjulene i motbakkene:D Skal åpne diff'en og se at det faktisk er org.sperre, tviler veldig sterkt på at det er sveiset eller ettermontert noe da det har vært en tysk familiebil:p

Kenneth D
25/01/10, 16:31
Burde jeg gjøre noe med akselen om det blir montert truetrack? Akselen har rundet 427k km. Ser bort i fra olje da.

henrik940
25/01/10, 16:33
Kanskje invistere i nye lager?

ChrML
25/01/10, 16:34
Sikkert ikke veldig dumt å investere i nye lager da, nei. Eldste Haugerud sin aksel, usikker på hvor langt den hadde gått, men var fra en 97 modell, der var hadde alle lagera tegn til å snart gå istykker. Lagersett er billig fra Sverige, 1700 kr ellerno, dyrt fra Volvo, da snakker vi 4-5000 kr ekstra.

A.Finstad
25/01/10, 16:38
hvis du først holder på med den så gjerne skift alt av lager og tetninger for da slepper du å måtte av med den igjen etter bare noen få kjørte mil

det koster 11 lapper ca å montere truetrack i en 940 bakaksel inkludert og overhale den med deler fra volvo! dette er priser som er to år gamle, men det er nokk like dyrt i dag

Stabæk`n
25/01/10, 17:04
Har en 1030 aksel med truetrack tilsalgs hvis du er interresert. Brukt èn sesong.

rogern
25/01/10, 17:48
kjøpte lagere til diffen og hjullagere til bakakselen min på pedersen.
husker ikke hvor mye jeg ga men ikke noe spess mer enn 1500kr trur jeg.
timken lager. samme som bakaksel.se selger.
enste lageret jeg ikke har bytta er på pinjongen.

blir billigere med locker da. bare og sleppe neddi. ikke noe spess shimsing osv.
får lockern for ca 3500 + lagere. 5-6000 lapper for "ny" bakaksel.

Eldste Haugerud
25/01/10, 23:10
Har ikke fjernet noe shims på min og den er langtfra som en sveisa sperre.


tviler på at det er som å kjøre med sveisa sperre for en kammerat på sin 940 vogn sliter med at den differ for mye så han sliter med å få ut bilen :D jeg veit at den er montert riktig for det har jeg gjort å en som driver med å montere differ og driverk til daglig som har sett over å sett at det er riktig så trur det er det!

Produsenten sier at dem ikke slites, noe som er helt feil for dem slites godt.. å da vil dem bli slappere og frie ut mye fortere! Spør hvilken som helst diff mann eller rallymann som har greie på det så vil han fortelle deg at hvis du kjører med 20kg forspenn på vinteren så vil bilen komme til å kjøre rett frem i svingene hvis ikke du kjører med sladd hele tida!

Joakim-G_R
25/01/10, 23:17
Produsenten sier at dem ikke slites, noe som er helt feil for dem slites godt.. å da vil dem bli slappere og frie ut mye fortere! Spør hvilken som helst diff mann eller rallymann som har greie på det så vil han fortelle deg at hvis du kjører med 20kg forspenn på vinteren så vil bilen komme til å kjøre rett frem i svingene hvis ikke du kjører med sladd hele tida!

Langt ifra min erfaring.

Shaiko
25/01/10, 23:55
Min truetrack som ikke er rørt chims på er langt ifra som og kjøre sveisa aksjel. har ikke hendt en gang at ræva har dytta trynet fremover, og den biter ikke begge i lås selv om jeg kjører sakte i ring på en parkeringsplass.

Sperra funker über bra, den er genial spør du meg til all slags føre.

The Sven
27/01/10, 22:51
Det er min erfaring også

Eldste Haugerud
28/01/10, 19:31
Kjører du sakte i ring på en parkeringsplass vil den jo ikke klare å holde seg låst på grunn av brytningene, det klarer jo ikke min heller såklart..

Anders-
29/01/10, 00:19
Opplevde aldri overstyring pga. sperra med min heller..

Joakim-G_R
29/01/10, 01:35
Kjører du sakte i ring på en parkeringsplass vil den jo ikke klare å holde seg låst på grunn av brytningene, det klarer jo ikke min heller såklart..

Det er jo akkurat det den ikke skal. Den skal kompansere for hastighetsforskjeller på inner/ytterhjul.

Hvis den hadde sperret i lav fart der du kjører i ring, ville den ha lagt mye mer press på framhjulene, og den ville forsøkt å skyve bilen rett frem. Så den gjør faktisk AKKURAT som den skal.