PDA

Vis full versjon : Hvordan montere diffbrems på 245 1990 mod?



MarBru
03/11/10, 21:55
Har en en volvo 245 1990 mod, og er usikker på om det står en 1030 eller 1031 bakaksel (ingen utevendig merking). Hvordan sjekke dette på annen måte?

Har lyst å montere diffbrems/sperre, men er usikker på hvordan dette gjøres. Hvor og hvordan kan den eventult "shimses" opp? (Stavanger)
Klarer selv å ta av og på akslingen.

christoffera
03/11/10, 23:16
Det skal stå på akselen om det er 30 eller 31... står på øvre del på baksiden. Men ofte uklart på grunn av tectyl, rust eller skitt.. Forskjellen er at 31 har større/grovere drev!?

Det meste som er Dana 30 skal vel passe...

christoffera
03/11/10, 23:41
Letteste er jo å sveise!

MarBru
04/11/10, 14:18
vil ikke sveise og Må også ha speedometer uttak.

christoffera
04/11/10, 23:22
har du elektronisk? ledning som går inn i klokka på akselen?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-240-242-244-245-260-Dana-30-Powertrax-Locker-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem413d45d2b1QQitemZ28020 0860337QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

Den hadde jeg... er bare til å fyre rett inn! du beholder også speedometeret!

TimB
05/11/10, 02:50
Går den rett i 1030 akselen også?

ArneR
05/11/10, 03:16
Selve diffbremsen skal så vidt jeg kjenner til passe i både 1030 og 1031 akslingene.

christoffera
05/11/10, 13:24
er det diffspeedo eller girkassespeedo du har?

MarBru
05/11/10, 15:26
har elektronisk ja, på diffen

christoffera
05/11/10, 17:47
Du mister ikke speedoen hvis du setter inn en locker, eller sveiser.

MarBru
07/11/10, 15:01
er det mulig å se om akslingen er 1030 eller 1031 på noe annen måte enn på selve aksingen?

Joakim-G_R
07/11/10, 16:11
Den sikreste måten er å åpne lokket, og måle "høyden" på tennene til kronhjulet.
Har målene liggende på den andre pc'en, samt bilder som viser hvor du skal måle.

Du kan også se på toppen av huset, om det er en "forhøyning" av huset der. Er den slett kan det være 1030. Men den nyeste 1031 var også slett på toppen av huset, for der hadde de forstørret HELE huset, ikke bare der kronhjulet går.
Kan også se om du har 1 avstivning på hver side av diffhuset, eller 2 på ene og 1 på andre siden. Sistnevnte kan være 1031.
Men som nevnt, den sikreste måten er å åpne lokket og måle.

Hvilken aksel du har er uinteressant om du skal ha locker, den klemmer du rett inn i selve diffen uavhengig om det er 1031 eller 1030. Det er Dana30 "formfaktor" begge deler, forskjellen er litt grøvre kronhjul og pinjong på 1031 kontra 1030.

Det vil si, at du også kan klemme inn en TrueTrack Dana30 27spline, i både 1030 og 1031. Du får også speedoringer som passer til denne. (med mindre du har ABS og 48-tenners drev, da kan det bli litt værre med TrueTrac.)

Har aldri hørt om noen som har rensa dreva i kronhjul/pinjong, det er somregel stikkaksler, mellomaksler, mellomakselkryss og selve solhjul/planetdrev innvendig i diffen som ryker.

Hva skal du bruke bilen din til? Bruksbil, banebil til tidkjøring, banebil til sladding, herjebil til kun sladding, eller hva?

Hold deg langt unna sveising av diff, med mindre det er en isbil.

MarBru
07/11/10, 17:30
Tusen takk for godt svar.

Bilen er ment som bruksbil. Hvilke av alternativene anbefaler du og bruke?

Vet du noe om å "shimse" og hvordan det skal gjøres og slik?

christoffera
07/11/10, 18:59
Hold deg langt unna sveising av diff, med mindre det er en isbil.

tullball!

Joakim-G_R
07/11/10, 21:49
Tusen takk for godt svar.

Bilen er ment som bruksbil. Hvilke av alternativene anbefaler du og bruke?

Vet du noe om å "shimse" og hvordan det skal gjøres og slik?

Jeg ville nok valgt TruTrack i en bruksbil, evt en nyoverhalt orginal lamellsperre, om du ikke skal ha 250+ hester og herjekjøre mye. Lamelldiffen er den som er mest kjørbar, mtp vinterkjøring og slike ting.

Jeg har selv god erfaring med TruTrack, har det i den blå 244n min. Sperrer akkurat når jeg vil, og jeg har fortsatt grep i svinger om jeg vil. Dvs, den sperrer ikke og prøver å dytte fronten ut av veien, slik du vil/kan føle med en sveisa diff, evt en locker.

En TruTrack er en Torsen-differential, og er det som blir oftest brukt i racingsammenheng. Fungerer slik at den flytter kraft over fra hjulet med minst grep, til hjulet med mest grep. Og slik flytter den krefter mellom hjulene hele tiden, slik at du ikke får et "brutalt" innhogg, slik man kan få med en locker.

Ang shimsing så sendte jeg bort min aksel, da jeg ikke har utstyr til det selv. Veldig viktig at klaringene er riktig, da kronhjul og pinjong skjærer seg ved feil klaring over tid.



tullball!

Sveising er jalla, og hører ikke hjemme på en bil som skal kjøres på veien. Men det er jo ikke noe vits i å prøve å forklare deg det, for det som er gromt for deg er vel en halv pakke med pinnesveis i diffen og et kvart senkesett bak?

MarBru
07/11/10, 21:59
Hvor finner jeg en slik trutrack? Og er det stor prisforskjell på å bestille fra f.eks. usa og å kjøpe her hjemme?

Joakim-G_R
07/11/10, 22:04
Er betraktelig billigere "over dammen". Men om du handler fra Bakaxel.se, så får du komplett aksel, sandblåst og lakkert, med TruTrack montert, nye lager om du vil det. Sparer endel tid og energi på det. Og de leverer vannskjært ring så du får beholde el-speedoen. :)

Om du går over dammen er Summit-racing veldig fint.

Det er denne du skal ha fra Summit.
http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/

Vet også Paul skal ha, altså mr www.turbotrimming.no

christoffera
07/11/10, 22:21
Sveising er jalla, og hører ikke hjemme på en bil som skal kjøres på veien. Men det er jo ikke noe vits i å prøve å forklare deg det, for det som er gromt for deg er vel en halv pakke med pinnesveis i diffen og et kvart senkesett bak?

oi... har du altid vært så tøff?

Hvorfor hører ikke sveis til på veien?
Hører en locker til på veien?
Jeg regner jo med han vil ha sperre på bruksbilen for å gjøre annet enn å bare kjøre normalt!?

Jeg har hatt begge deler og vet hva jeg snakker om.
Og etter min mening er sveis det greieste! Du skal få mene hva du vil om sveis men ikke kom her å fraråd andre det uten å komme med noen fornuftige argumenter! Jeg prøver bare å hjelpe denne fyren med mine råd, og du trenger ikke kommentere med sånn usakelig pisspreik!
Billigst og enklest og funker minst like bra!

Når det er sagt...
Ekle opplevelser vil man ha på snø, både med locker og sveis!
Lockeren låser seg ikke opp når det ikke er nok motstand fra bakken!

Joakim-G_R
07/11/10, 23:38
oi... har du altid vært så tøff?

Hvorfor hører ikke sveis til på veien?
Hører en locker til på veien?
Jeg regner jo med han vil ha sperre på bruksbilen for å gjøre annet enn å bare kjøre normalt!?

Jeg har hatt begge deler og vet hva jeg snakker om.
Og etter min mening er sveis det greieste! Du skal få mene hva du vil om sveis men ikke kom her å fraråd andre det uten å komme med noen fornuftige argumenter! Jeg prøver bare å hjelpe denne fyren med mine råd, og du trenger ikke kommentere med sånn usakelig pisspreik!
Billigst og enklest og funker minst like bra!

Når det er sagt...
Ekle opplevelser vil man ha på snø, både med locker og sveis!
Lockeren låser seg ikke opp når det ikke er nok motstand fra bakken!

Å anbefale ulovlige løsninger, som utsetter andre for fare er høl i hue. Du kan sveise så mye du vil, er aldri noe jeg kommer til å gjøre på en bil som skal brukes på veien.
En bruksbil er det greit fungerer, og da er det idioti å anbefale slikt tull. Spiser foringer og dekk unødvendig gjør det og.

Jeg anbefaler ikke locker heller, om du leser innleggene mine. jeg anbefaler truetrac og lamellsperre.

Dine argumenter for å sveise er jo bare latterlige, og at du mener jeg må komme med argumenter for å IKKE sveise. Det er jo som å måtte komme med argumenter for å ikke kappe fjærer.


Jeg er nok litt for tøff ja.
Men til gjengjeld så kan jeg det jeg prater om og anbefaler.

Wrasko
07/11/10, 23:59
Sveiset sperre: Bilen vil føles understyrt mesteparten av tiden, føles som om bilen vil rett utav veien... Rett og slett skummelt.... Må hele tiden pushe på for å få bakenden ut istedenfor.

Locker: Kan sperre oftere enn man vil ved pådrag, men den sperrer ihvertfall ikke konstant, dvs at du trolig slipper understyring etc. Positiv ting med å montere dette er at man slipper å shimse
(har dette selv til min racekosebil, men ikke testet enda)


Truetrack og original lamellsperre har jeg lite erfaring om, men dette har jo Joakim snakket om lenger opp her

christoffera
08/11/10, 00:01
Å anbefale ulovlige løsninger, som utsetter andre for fare er høl i hue. Du kan sveise så mye du vil, er aldri noe jeg kommer til å gjøre på en bil som skal brukes på veien.
En bruksbil er det greit fungerer, og da er det idioti å anbefale slikt tull. Spiser foringer og dekk unødvendig gjør det og.

Jeg anbefaler ikke locker heller, om du leser innleggene mine. jeg anbefaler truetrac og lamellsperre.

Dine argumenter for å sveise er jo bare latterlige, og at du mener jeg må komme med argumenter for å IKKE sveise. Det er jo som å måtte komme med argumenter for å ikke kappe fjærer.


Jeg er nok litt for tøff ja.
Men til gjengjeld så kan jeg det jeg prater om og anbefaler.

Ikke no mindre farlig enn locker! Men lamell er tryggere den ser jeg!

At en 240 slutter å fungere pga sveis mangler jeg fortsatt å se!

Spiser dekk... har man sperre vil man gjerne leke seg litt, og da er den lille ekstra dekkslitasjen minimal, i forhold til selve sladdeslitasjen.

Jeg sier bare at sveis er en god løsning hvis man ikke vil bruke penger på sperre! Ulovelig er det, men det er et valg man selv må ta.
Det kommer jo også ann på hvor mye man liker å sladde... jeg sladder daglig i trafikk og på "treff" og derfor syns jeg sveis er ideelt.
Leker man seg en del mindre enn det, er det ikke no vitts med sveis, selv om jeg ikke ser no problem i det heller!

Sveis er fint!

Joakim-G_R
08/11/10, 00:05
Sveis er fint ja, på bilcrossbanen.

Kunne ikke tenkes at han vil ha sperre for å komme seg lettere frem på vinteren, bl.annet? Og ikke bare slade overalt i alle rundkjøringer og alle svinger?

Sier ikke at en 240 slutter å fungere med sveis, men den fungerer dårligere. Det fucker opp kjøreegenskapene.

Og det spiser dekk, drar like mye på innerhjulet i alle svinger. Det er unødig slitasje. :)

christoffera
08/11/10, 00:08
Sveiset sperre: Bilen vil føles understyrt mesteparten av tiden, føles som om bilen vil rett utav veien... Rett og slett skummelt.... Må hele tiden pushe på for å få bakenden ut istedenfor.

Locker: Kan sperre oftere enn man vil ved pådrag, men den sperrer ihvertfall ikke konstant, dvs at du trolig slipper understyring etc. Positiv ting med å montere dette er at man slipper å shimse
(har dette selv til min racekosebil, men ikke testet enda)


Truetrack og original lamellsperre har jeg lite erfaring om, men dette har jo Joakim snakket om lenger opp her

Hmm... trengs vel litt kjøreferigheter for sveiset sperre da, haha
Snakka med flere som har kjørt med sveis gjennom mange vintre, og en gang jeg var yngre og mer uefaren hørte jeg på alle, og trodde at sveis var dritt på vinteren, men da jeg sa dette til en som hadde hadde kjørt med sveis lenge fikk jeg meg en god lærepreken :P
Må bare lære seg å kjøre :)

Wrasko
08/11/10, 00:09
Som alt annet, er forskjell på bruksområder.

Truetrack/lamell
Familiebil
pendlebil
bruksbil


Locker/sveis
herjebil
banebil




Hmm... trengs vel litt kjøreferigheter for sveiset sperre da, haha
Sa jeg at jeg hadde hatt problemer med det? Nei.. Bare at det understyrer, og er ikke alle som hele tiden kjører med full attack.. Er tross alt snakk om gatekjøring og ikke rally

Mern
08/11/10, 00:09
hvordan er det å kjøre med sveisa sperre på vintern? gromt å sladde med i både høy og lav fart på snø?

christoffera
08/11/10, 00:10
Sveis er fint ja, på bilcrossbanen.

Kunne ikke tenkes at han vil ha sperre for å komme seg lettere frem på vinteren, bl.annet? Og ikke bare slade overalt i alle rundkjøringer og alle svinger?
slitasje. :)

Mulig det :P

Er bare mitt instinkt som kobler ordet sperre med sladding :P

Joakim-G_R
08/11/10, 00:10
Hmm... trengs vel litt kjøreferigheter for sveiset sperre da, haha
Snakka med flere som har kjørt med sveis gjennom mange vintre, og en gang jeg var yngre og mer uefaren hørte jeg på alle, og trodde at sveis var dritt på vinteren, men da jeg sa dette til en som hadde hadde kjørt med sveis lenge fikk jeg meg en god lærepreken :P
Må bare lære seg å kjøre :)

Ja, da kan vel ikke jeg kjøre.

christoffera
08/11/10, 00:13
Som alt annet, er forskjell på bruksområder.

Truetrack/lamell
Familiebil
pendlebil
bruksbil


Locker/sveis
herjebil
banebil




Sa jeg at jeg hadde hatt problemer med det? Nei.. Bare at det understyrer, og er ikke alle som hele tiden kjører med full attack.. Er tross alt snakk om gatekjøring og ikke rally

Nå er min 240 både bruksbil og herjebil... så :P

Mente ikke at du ikke kunne kjøre ;)

christoffera
08/11/10, 00:15
hvordan er det å kjøre med sveisa sperre på vintern? gromt å sladde med i både høy og lav fart på snø?

Både høy og lav fart ja!

Men for å si det sånn... rolig i rundkjøringene ;)

Sveisa sperre skjerper konsentrasjonen :)

Joakim-G_R
08/11/10, 00:17
Eneste fordelen med sveisa sperre er at det er 100% sikkert hva som skjer.

Men det syns jeg det er med Trutrack og. :)

christoffera
08/11/10, 00:18
Eneste fordelen med sveisa sperre er at det er 100% sikkert hva som skjer.

At man havner i grøfta! ? hehe ;)

Wrasko
08/11/10, 00:20
Nei...

At den understyrer til du gasser på hardt, og at den låser uansett hastighet (i motsetning til f.eks slyngdiff.)

christoffera
08/11/10, 12:00
Da kom det SNØØØØØØ på sørlandet! Og jeg som ikke jobber i dag sto opp klokken 08:00 og kjørte rett opp i sørlandsparken (norges største kjøpesenter/sladdeparadis) og hærja helt til klokken 11 :D

Mye forskrekka folk :D

Ekren
08/11/10, 17:34
sveisa sperre er og blir noe drit både på asfalt og på vintern.

Mern
08/11/10, 21:07
noen som har en slaks guid/ noen bilder av hva man skal sveise sammen og hvordan man burde gjøre det?

Joakim-G_R
08/11/10, 22:15
Åpne lokket på diffen, spray på med bremserens og tørk rent. Blås ut resten. Drei diffen til du ser solhjulene og planetdrevene inni diffen. Skru apparatet på høy varme, og tøm ei gassflaske og en 2-3 ruller med tråd inni der. Drei diffen rundt igjen, og gjenta på andre siden.

Joakim-G_R
08/11/10, 22:19
... og husk å koble av minusen på batteriet.

Mern
08/11/10, 23:21
Takk hørtes ikke så komplisert ut så skal nok få ordna dette.

christoffera
09/11/10, 00:24
Noe av det letteste å gjøre hvis man kan sveise!

http://www.bilforumet.no/teknisk/147405-howto-sveise-sperre.html

Ikke bruk mutter!
Som Joakim sier, masse sveis med høy varme!

Mern
10/11/10, 00:00
Noe av det letteste å gjøre hvis man kan sveise!

http://www.bilforumet.no/teknisk/147405-howto-sveise-sperre.html

Ikke bruk mutter!
Som Joakim sier, masse sveis med høy varme!

Gjode det i dag, la inn noen hjernbiter i tilegg til mnasse sveis så tror det ble bra

christoffera
10/11/10, 00:11
Bra med sveis vettu ;)

rogern
10/11/10, 18:00
Gjode det i dag, la inn noen hjernbiter i tilegg til mnasse sveis så tror det ble bra

egentlig best å ikke putte inn noe som helst. kun fylle med sveis.
men det holder sikkert.

kjørte med sveisa sperre en stund pga diffen rasa. morro om vintern. ikke noe stress å kjøre med.
men på en litt seriøs bil hører ikke sveisa sperre hjemme.

christoffera
11/11/10, 15:57
egentlig best å ikke putte inn noe som helst. kun fylle med sveis.
men det holder sikkert.

kjørte med sveisa sperre en stund pga diffen rasa. morro om vintern. ikke noe stress å kjøre med.
men på en litt seriøs bil hører ikke sveisa sperre hjemme.

Som jeg sier... bare de som har erfaring med sveis som ikke syns det er stress!

Møtte en kompis her for noen dager siden, da det falt snø for første gang på sørlandet. Og han kom bort å sa "haha hvordan er det med sveisa sperre nå? no dritt eller hva?"


Jeg svarte: "Nei!?"

Mern
11/11/10, 20:32
har fått testa den på litt snø og grus,må si det var helt rått på snøen! :D

Karl
13/11/10, 10:26
Har en en volvo 245 1990 mod, og er usikker på om det står en 1030 eller 1031 bakaksel (ingen utevendig merking). Hvordan sjekke dette på annen måte?

Har lyst å montere diffbrems/sperre, men er usikker på hvordan dette gjøres. Hvor og hvordan kan den eventult "shimses" opp? (Stavanger)
Klarer selv å ta av og på akslingen.


Har litt anvisninger om bakaksling som jeg har scannet inn. Kanskje det er til hjelp angående montering, klaringer, momenter osv:


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/855.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/856.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/857.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/858.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/859.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/860.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/861.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/862.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/863.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/864.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/865.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/866.jpg