PDA

Vis full versjon : 300 oppsett



aarmo
03/11/10, 18:24
oppsett? hva trenger man?

s60r dyser
chip bensin og tening
3t4t turbo
forsterket toppakning

fått hjernteppe her jeg sitter... kan noen hjelpe meg?? :D

TurboNoob
03/11/10, 18:35
3" eksos

TeamBørnOut
03/11/10, 18:44
ikke avangsert.. søk!

Testdriver
03/11/10, 19:01
3" lmm

Kalsn
03/11/10, 19:04
trenger ikke ny toppakning, mye bedre at den skulle ryke enn noe annet lengre ned i motoren :)

The Rev
03/11/10, 20:01
prøv deg på noko anna enn det utpulte "300hk oppsettet", fins mange andre gode alternativ enn det der "standard" greiene.

aarmo
03/11/10, 22:59
prøv deg på noko anna enn det utpulte "300hk oppsettet", fins mange andre gode alternativ enn det der "standard" greiene.

javel? så kom med et forpult bra forslag da.

Kalsn
03/11/10, 23:04
prøv deg på noko anna enn det utpulte "300hk oppsettet", fins mange andre gode alternativ enn det der "standard" greiene.
finns 2 alternativer viss du har en b230ft el fk, enten det mest "utpulte" "200hk oppsettet som egentli bare er ca 180 hk", eller det mindre "utpulte" 300 hk oppsettet som faktisk fort kan bli over 300 hk og. Så du finner ikke noen andre gode alternativer uten å måtte bynne og modifisere og påkoste skikkelig.. Og det 500 hk oppsettet blir det bare mer og mer av også, hvis vi skal drege den dit :D

Joakim-G_R
03/11/10, 23:05
prøv deg på noko anna enn det utpulte "300hk oppsettet", fins mange andre gode alternativ enn det der "standard" greiene.

Vel. Ganske utpult med datasprut og.

The Rev
03/11/10, 23:25
eg får gjennomgå her ja ;) og 300 ærlige hjulhesta klara ein ikkje med "300hk oppsettet" da kan du ikkje gå for 19t etc ihvertfall, men, ein god t3\t4 funka sikkert knall :) og eg skjønna fortsatt ikkje koffor folk absolutt MÅ ha 968 dysene, må da vere 10 gange bedre å ha dyser som levera det du trenge på 3 bar. so slepp ein BTR

Joakim-G_R
03/11/10, 23:27
eg får gjennomgå her ja ;) og 300 ærlige hjulhesta klara ein ikkje med "300hk oppsettet" da kan du ikkje gå for 19t etc ihvertfall, men, ein god t3\t4 funka sikkert knall :) og eg skjønna fortsatt ikkje koffor folk absolutt MÅ ha 968 dysene, må da vere 10 gange bedre å ha dyser som levera det du trenge på 3 bar. so slepp ein BTR

Er enig i mye av det du sier. Har selv 558 dyser og Thelostartof-chipper, og 3" LMM. Usikker på turbo enda. Så får bremsepapirene si hvilket oppsett jeg har. :)

Kalsn
03/11/10, 23:31
Thelastartof på turbobricks benka nå 301 WHP på sin? skal ikke si det 100% men syns nå han sa WHP:)

Joakim-G_R
03/11/10, 23:37
Mener det var det ja, og fortsatt ikke optimalt oppsett ifølge han selv. :)

turb00le
04/11/10, 12:23
Husmortrim, 610cc dyser og 80-90mm lmm (må justeres litt underveis mot bbl tror jeg)

kapli
04/11/10, 13:04
Også kan det være lurt å sende ting til avbalangsering, samt lette svinghjul.
Ville uansett ikke dratt motorn så veldig mye lengre enn 300hk med orginalt sprut.
Koster ikke stort mere med MS og får myyye bedre kjørekvalitet.

aarmo
04/11/10, 20:06
okey! mye fine ord..

Men, prøver nå først 300 oppsette, også til neste vinter såå blir det sikkert noe annet. har trua på at jeg skal greie det. begynnte å pelle ut motor i dag. mulig pedersen i morra :)

Joakim-G_R
04/11/10, 21:32
Også kan det være lurt å sende ting til avbalangsering, samt lette svinghjul.
Ville uansett ikke dratt motorn så veldig mye lengre enn 300hk med orginalt sprut.
Koster ikke stort mere med MS og får myyye bedre kjørekvalitet.

TJ Racing hadde 400 bremsa hk på LH2.4...

Det går, bare man har chipper som er køstøm.

kapli
04/11/10, 21:39
Det går sikkert, men tviler sterkt at det er optimalt.
Og hvor mye koster custom chip, sikkert mye

Joakim-G_R
04/11/10, 21:59
Det går sikkert, men tviler sterkt at det er optimalt.
Og hvor mye koster custom chip, sikkert mye

Tviler sterkt på at det er dyrere å få en med EPROM-brenner og prøve litt, enn å montere nytt datasprut om man allerede har LH2.4.

LH2.4 og en MS fungerer jo i bunn og grunn på samme måte, det er jo mappingen som er viktig. Selvom det sikkert er mer og lettere å justere på MS.

Optimalt er ikke MS heller. :)

EDIT: Endret litt.

kapli
04/11/10, 22:18
JodaJoda, men hadde nok heller valgt MS framfor lh 2.4

Joakim-G_R
04/11/10, 22:41
Jada, det skal jeg ikke si noe på.

Skal også nevnes at TJ hadde en bekjent eller så hos Volvo i Göteborg, og det var vel de som lagde chips til han.

aarmo
04/11/10, 23:26
alle prater om MS? har sikkert en logisk forklaring når noen sier hele ordet:p

Joakim-G_R
04/11/10, 23:30
Multippel Sklerose. :p Neida, Megasquirt, et datasprut du kan bygge sammen selv helt fra bunn, om ønskelig.

aarmo
04/11/10, 23:50
åja :p hehe.. men, virker som mange har kjenskap til detta, tror detta blir bra :D

Berg Performance
08/11/10, 23:20
For å ikke nevne å slippe den h"¤(#/" LMM'en, både hvor den skal plasseres og hvor mange sekunder den holder før man blåser av tråden =) Og på Lh2.2 slipper man restriksjonen av LMM..

The Rev
08/11/10, 23:24
er dette noko å satse på kanskje? +kjøpe kabelkit i tillegg?
http://www.protoparts.fi/catalog/product_info.php?cPath=13_14&products_id=45

ChrML
08/11/10, 23:33
For å ikke nevne å slippe den h"¤(#/" LMM'en, både hvor den skal plasseres og hvor mange sekunder den holder før man blåser av tråden =) Og på Lh2.2 slipper man restriksjonen av LMM..
Tråden i LMM-en tåler faktisk mye. Det er ingenting vinden kan "ta tak i". Hørt om flere som har fått spylt ganske mye olje igjennom på trykkside uten at den har tatt noen direkte skade. :) Er ikke så dumt med MAF sensor på andre sprut eller for at sprutet kan tilpasse seg endringer i oppsettet uten å mappe om på nytt utifra MAP.



Tviler sterkt på at det er dyrere å få en med EPROM-brenner og prøve litt, enn å montere nytt datasprut om man allerede har LH2.4.

LH2.4 og en MS fungerer jo i bunn og grunn på samme måte, det er jo mappingen som er viktig. Selvom det sikkert er mer og lettere å justere på MS.

Optimalt er ikke MS heller. :)

EDIT: Endret litt.
Du veit sikkert mye av dette fra før, men problemet med LH 2.4 og andre gamle sprut er oppløsningen. Alle måleverdier inn blir konvertert til digitale verdier før den behandles av sprutet. LH 2.4 er gammelt og måleverdiene representeres dermed ikke med så mange bits som nyere sprut. Vet ikke hvor mange bits LH 2.4 stort sett opererer med, men for å ta et eksempel, en 8 bit verdi kan bare holde på 256 forskjellige tall. Utverdiene som fex åpningstid for dyser er også digitale verdier som igjen bestemmer hvor lenge transistorene til dysene skal holdes oppe for hver runde motoren tar.

Jo mer man går opp i LMM og dysestørrelser, jo større utslag gjør pluss eller minus en verdi i disse registerene. Det som skjer er at pluss eller minus en verdi i målt LMM- verdi eller utregnet åpningstid for dyser, eller det den lærer seg i fuel-mappet for den saks skyld gjør ganske store utslag. Det gjør at bilen går mye jevnere og penere og kan optimaliseres mye mer på alle turtall med et skikkelig sprut som regner med mye høyere oppløsning på verdiene.


Edit: Men bare for å si det. 558 dyser, 3" LMM med 'thelostartof' chipper fungerer egentlig ganske bra. Går ikke fullt så reint som en original bil, men det er ikke så mye om å gjøre. Det skal duge til rundt 300 hk (kanskje ikke med mottrykksturbo).

Trond D.
09/11/10, 09:24
Jonas her på forumet med en brun 242 kjører med 4"lmm, større dyser, chipper fra turbobriks og 1.8bars lade trykk, mener jeg å huske. Skal vist flytte seg det.

ChrML
09/11/10, 15:12
Jonas her på forumet med en brun 242 kjører med 4"lmm, større dyser, chipper fra turbobriks og 1.8bars lade trykk, mener jeg å huske. Skal vist flytte seg det.
Gjør nok det. Men tviler på at den går helt strøkent rent på tomgang og ved normal kjøring med lite gass?

session
09/11/10, 18:27
veit da om en 240 som var på gatebil i sommer med litt over 400hk på hjula uten datasprut, den går javnt på 1200rpm på tomgang og det funker fint. Skal vistnok sies at det er litt ketchup effekt på den som dere ikke liker ettersom jeg har lest, MEN det fløtter seg når det drar i vei :D

Orginal bunndel og sterkt påkostet topp

kapli
09/11/10, 18:38
Orginale råder og 400hk?? Trudde ikke rådene tålte mere enn 350hk jeg. Har hørt av noen svensker at 400hk er på grensa når alt er balansert, vektjustert og det som er, men da er man på kusehåret også.

session
09/11/10, 18:52
veit ikke om det kan ha noe med at effekten kommer så seint at det ikke blir samme moment tidlig i registeret, er det ikke rundt 3000rpm som er det "kristiske" pungtet a?

Trond D.
09/11/10, 19:01
Om den går strøkent vet jeg ikke, men den sviver iallefall greit. Han skulle nesten ha komentert det selv :)

session
09/11/10, 19:03
mener med går strøkent?

hvis det var meg du mente da :p

rogern
09/11/10, 19:36
veit da om en 240 som var på gatebil i sommer med litt over 400hk på hjula uten datasprut, den går javnt på 1200rpm på tomgang og det funker fint. Skal vistnok sies at det er litt ketchup effekt på den som dere ikke liker ettersom jeg har lest, MEN det fløtter seg når det drar i vei :D

Orginal bunndel og sterkt påkostet topp

tj racing? hvite 6 eika compomotive mo?trur han heter thomas johansen. kompis med krh. han som hadde den giftgrønne 242n med hvite compo i "gamle dager"
bila har endel likheter. lever farlig med 400hk på org bunn.
er ikke effekten som bestemmer hvor mye rådene tåler selv om det er en grei pekepinn.

det "kritiske punktet" er ikke noe bestem turtallvil jeg tru. må være noe selvresonansgreier da isåfall. men rådene liker ikke mye ladetrykk på lave turtall.


trur nok noe av grunnen til at svenska har mye effekt på org innmat er pga store snurrer. ladetrykket kommer "seint"

chipper blir vel aldri helt optimalt. hvis man endrer en liten tng på motorn må man endre chippa?
eks når jeg bremsa min motor (med autronic sm4)måtte vi endre i mappet selv ved små justeringer av kamdrevet. hva hadde man gjort med chipper i det tilfellet? de klarer kanskje kompansere noe?

hvis så små endringer kan påvirke forbrenninga i motorn såpass at man endrer i mappet, hvordan blir chipper optimalt da. når det brukes forskjellige turboer, kamalser og topper med samme chipper. noen har kanksje ett oppsett som eks tåler mer tenning enn andre. da taper man jo faktisk effekt ved og kjøre "feig" tenning.

men det fungerer jo greit nok i mange tilfeller. det er jo "bevist"
men kunne vært artig med noen sammenlikninger.
en "chipptrimma" motor med 300hk for så og bytte til ett moderne sprut med optimalt map.

session
09/11/10, 19:52
hvem han kompisen min kjøpte den av veit jeg ikke, trur det var fra en i østfold, den lå på finn til 90 lapper er/var skilt på den og vil si den er mere grå med gule lys, var på rudskogen på juli treffet. Det er ei svær snurre som begyner og lade rundt 4000 så. Den har blitt kjørt greit hardt di måndene den var vært i hans eie og holde ennå så noe må det jo være :)

hvis det må justeres med så små endringer, hva har egentlig ecomax chippene som gunnlag til 220hk som det "låves"?

Og hvor langt holder org dyser?

ChrML
09/11/10, 21:03
veit da om en 240 som var på gatebil i sommer med litt over 400hk på hjula uten datasprut, den går javnt på 1200rpm på tomgang og det funker fint. Skal vistnok sies at det er litt ketchup effekt på den som dere ikke liker ettersom jeg har lest, MEN det fløtter seg når det drar i vei :D

Orginal bunndel og sterkt påkostet topp
Høres litt rart ut at han har kostet på toppen mye og tørr å kjøre med original bunndel på såpass mye effekt :).



hvem han kompisen min kjøpte den av veit jeg ikke, trur det var fra en i østfold, den lå på finn til 90 lapper er/var skilt på den og vil si den er mere grå med gule lys, var på rudskogen på juli treffet. Det er ei svær snurre som begyner og lade rundt 4000 så. Den har blitt kjørt greit hardt di måndene den var vært i hans eie og holde ennå så noe må det jo være :)

hvis det må justeres med så små endringer, hva har egentlig ecomax chippene som gunnlag til 220hk som det "låves"?

Og hvor langt holder org dyser?
Grunnen til at den tåler det er nok at ladetrykket kommer på 4000 rpm. Men ser fortsatt for meg at det er i grenseland. Når jeg kjørte med henger med båt på hadde jeg 1.25 bar på ca 2800 rpm på KKK27 i motbakker :p, lurer på hvor godt bunndelen liker det. Men vil nok påstå at 1.5 bar og masse mottrykk på rundt 2500 rpm hele tiden med 19T er en del værre.


Chippen justerer seg selv grovt sett. I min erfaring begynte originale dyser å magre ut når jeg hivde på den porta 530 toppen og VX3 kam på ellers original 13c maskin @ 1 bar. Men det kan ha vært Ecomax chippen sin skyld.





chipper blir vel aldri helt optimalt. hvis man endrer en liten tng på motorn må man endre chippa?
eks når jeg bremsa min motor (med autronic sm4)måtte vi endre i mappet selv ved små justeringer av kamdrevet. hva hadde man gjort med chipper i det tilfellet? de klarer kanskje kompansere noe?

hvis så små endringer kan påvirke forbrenninga i motorn såpass at man endrer i mappet, hvordan blir chipper optimalt da. når det brukes forskjellige turboer, kamalser og topper med samme chipper. noen har kanksje ett oppsett som eks tåler mer tenning enn andre. da taper man jo faktisk effekt ved og kjøre "feig" tenning.

men det fungerer jo greit nok i mange tilfeller. det er jo "bevist"
men kunne vært artig med noen sammenlikninger.
en "chipptrimma" motor med 300hk for så og bytte til ett moderne sprut med optimalt map.
Motoren din med Autronic SM4, kjørte du kun MAP sensor eller hadde du MAF i tillegg? Med kun MAP sensor så blir den ganske følsom for små endringer i fløde, da den er avhengig av at oppsettet fløder det samme ved et gitt turtall og trykk i manifolden som når den ble mappet. Noe som endrer seg når du justerer på kamdrevet.

Med LH 2.4 og chip er ikke det så farlig for da måles luftmengden isteden. Da måler den at den suger til seg litt mer luft den veien du justerte drevet og klarer å kompansere etter med bensin for det.

Men det er mye som kan optimaliseres både på tenning og bensin som er vanskelig/umulig å få til med LH 2.4. Som kan gjøre at motoren fungerer mye bedre. Har lyst på et skikkelig sprut i min :).

session
09/11/10, 21:30
Høres litt rart ut at han har kostet på toppen mye og tørr å kjøre med original bunndel på såpass mye effekt :).



Grunnen til at den tåler det er nok at ladetrykket kommer på 4000 rpm. Men ser fortsatt for meg at det er i grenseland. Når jeg kjørte med henger med båt på hadde jeg 1.25 bar på ca 2800 rpm på KKK27 i motbakker :p, lurer på hvor godt bunndelen liker det. Men vil nok påstå at 1.5 bar og masse mottrykk på rundt 2500 rpm hele tiden med 19T er en del værre.


Chippen justerer seg selv grovt sett. I min erfaring begynte originale dyser å magre ut når jeg hivde på den porta 530 toppen og VX3 kam på ellers original 13c maskin @ 1 bar. Men det kan ha vært Ecomax chippen sin skyld.


Han som den ble kjøpt av som hadde bygget den, har vært i no bilsportblad en gang i tida hørte jeg no om.

Ser jo den at det kan bli litt værre hvis du ska dra ting og jeg trudde ikke på at det var orginalbunndel før jeg på død og liv ringte han som han kjøpte den av og hørte med han, og når han som bygger den sier det er org bunndel så får jeg bare tru på det :)

Men angående chipp, er det mulig og dra noe mere hk ut av ecomax enn 240hk? for er benka 237 på hjula @1,1bar med t3t4 (har kjørt på 1,5 men merker ikke så mye forskjell etter 1,1), custom grenrør, 3" rørgate og eksos og kg2t kam. Og ellers orginal motor. Ville nå tru det var håp om litt mere hk med en annen chipp og dyser? for er dysene som holder igjen nå innbiller jeg meg

kapli
09/11/10, 21:35
Orginal dyser du kjører med`? Vil nok få igjen for større dyser ja, blir for feit blanding om du har for store dyser, trenger luft til det også (større LMM)

session
09/11/10, 21:37
org dyser ja, har løst på di med slutt nr:558 for å slippe btr, men finner ingen som selger, er det volvodyser så det evt kan kjøpes på volvo?

ChrML
09/11/10, 21:37
Han som den ble kjøpt av som hadde bygget den, har vært i no bilsportblad en gang i tida hørte jeg no om.

Ser jo den at det kan bli litt værre hvis du ska dra ting og jeg trudde ikke på at det var orginalbunndel før jeg på død og liv ringte han som han kjøpte den av og hørte med han, og når han som bygger den sier det er org bunndel så får jeg bare tru på det :)

Men angående chipp, er det mulig og dra noe mere hk ut av ecomax enn 240hk? for er benka 237 på hjula @1,1bar med t3t4 (har kjørt på 1,5 men merker ikke så mye forskjell etter 1,1), custom grenrør, 3" rørgate og eksos og kg2t kam. Og ellers orginal motor. Ville nå tru det var håp om litt mere hk med en annen chipp og dyser? for er dysene som holder igjen nå innbiller jeg meg
Du kan sikkert dra ut mer enn 220 hk med Ecomax med større dyser og LMM. Men jeg har hatt større dyser og LMM med Ecomax chippen og vil ikke anbefale det. Den går veldig fett under pådrag og går litt rart på tomgang/lite gass og har en tendens til å dø ut.

Mye bedre med en chip beregnet på større dyser og LMM. Som fex Viking spesialchip (svindyr), eller den mye billigere chippen fra 'thelostartof' på Turbobricks.

ChrML
09/11/10, 21:38
org dyser ja, har løst på di med slutt nr:558 for å slippe btr, men finner ingen som selger, er det volvodyser så det evt kan kjøpes på volvo?
Finn noen andre dyser som passer som leverer det du vil ha på 3 bar hvis du ikke får tak i 558 :). Thelostartof chippen fungerer visst fint med litt større dyser og. Rundt 550cc er nok ingen hindring.

Joakim-G_R
09/11/10, 21:40
Har du prøvd åpen dump med Thelostartof-chippene, Christian?

ChrML
09/11/10, 21:43
Har du prøvd åpen dump med Thelostartof-chippene, Christian?
Yep, fungerer strøkent det. Riktignok med LMM på trykkside etter intercooler. Og dumpen plassert før intercooler. Aldri prøvd med LMM på original plass.

session
09/11/10, 21:49
mulig jeg var på feil side nå, men hvor finner jeg den chippen på internettsida dems? kom liksom ingen vei innpå der jeg :p

Joakim-G_R
09/11/10, 21:50
Yep, fungerer strøkent det. Riktignok med LMM på trykkside etter intercooler. Og dumpen plassert før intercooler. Aldri prøvd med LMM på original plass.

Blir nok slik på min og, da jeg har "sugemotor-nett" fra før. :)

kapli
09/11/10, 21:51
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=158922

session
09/11/10, 22:02
Yep, fungerer strøkent det. Riktignok med LMM på trykkside etter intercooler. Og dumpen plassert før intercooler. Aldri prøvd med LMM på original plass.

funker med lmm før turbo og åpen dump etter ic på min hvertfall. men det er med autotech chipp hvis det har noe og si :) veit ikke om det er no forskjell på den og ecomax, men krb sa di var så og si like.

Strandstuen
10/11/10, 19:04
org dyser ja, har løst på di med slutt nr:558 for å slippe btr, men finner ingen som selger, er det volvodyser så det evt kan kjøpes på volvo?

Har 4 helt nye 558 dyser jeg skal selge:)

The Rev
10/11/10, 21:47
Har 4 helt nye 558 dyser jeg skal selge:)

how much? :)

Strandstuen
10/11/10, 22:55
how much? :)

Får komme med et bud:)