PDA

Vis full versjon : M90 Girolje spørsmål



Ole Jakob
23/01/10, 23:39
Hallo

Har noen prøvd forskjellige oljer på M90 girkasse? andre en volvos orginale?

Kanskje noen har dårlige eller gode erfaringer med giroljer generelt?

Noen som har prøvd omega eller redline?

Jeg har kun kjørt volvos orginale olje på m90 girkasse å det fungerer greit, men lurer på å fylle omega eller redline og lurer på om noen har erfaring med disse?

ChrML
23/01/10, 23:42
Hvis lommeboka tillater det ville jeg fyllt Volvo olje, den fungerer garantert. Har hørt mye forskjellige om andre oljer på M90 kasse, men kan ikke huske hva som ble sagt om de forskjellige typene.

Hvor mye koster de andre oljene i forhold til Volvo olje?

TeamBørnOut
23/01/10, 23:56
Man kunne faktisk kjøpe olje til M90n på volvo før.. men i sommer når jeg skulle kjøpe olje så var fargen så rar. titta på flaska og jaggu hadde ikke volvo funnet opp en "universal" olje som gikk på alle girkasser fra 1940 tallet til dagens nye :D
jaja, helte på olja og girkassa ble jo faktisk værre å gire med en den var (den var ikke ille å gire med, men jeg er kresen :) ). så det var jo bare å få tappa den olja og få sammlet sammen rester av de gammle halvtomme flaskene å helle på!
Takk volvo! Ikke en jævla ting klarer de gjøre rett lengre...
Det er en annen tråd på forumet om gir olje til m90. husker ikke hvor men :P

Ole Jakob
24/01/10, 10:09
leste igjennom denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=459 og fant litt info.

Har alltid brukt volvo si orginal olje, men om de har kommet med noe universal olje så er det vel om å gjøre å holde seg unna den.

Ingen som har erfaring med andre oljer?

jonass
24/01/10, 13:15
var noen som hadde erfaring med castrol smx et eller annet

TeamBørnOut
24/01/10, 13:16
hmmms husker ikke om det var the sven ellerno som hadde en olje å anbefalle? jeg skrev det ned men hvor la jeg den lappen :P

Ole Jakob
24/01/10, 14:25
hmmms husker ikke om det var the sven ellerno som hadde en olje å anbefalle? jeg skrev det ned men hvor la jeg den lappen :P

jeg vet hvor lappen din er.... Den er på den lure plassen du la den slik at du skulle huske hvor den lå :-p

Morgis
24/01/10, 17:03
var noen som hadde erfaring med castrol smx et eller annet

Grei girolje det.
Brukte 10w30 motorolje på min M58 girkasse (samme prinsippkasse som M90), og fylte denne gangen SMX oljen fra castrol etter å ha blitt anbefalt den.
Jeg er ikke helt fornøyd med den og kommer til å bruke motorolje neste gang igjen.
Mye mykere giring samt raskere synkronisering med motoroljen.

Volvo anbefaler motorolje ved aktiv kjørestil fremfor girolje. :)

ChrML
24/01/10, 17:06
Heh, har ikke hørt om å fylle motorolje på girkasse før, trodde det hadde noe med at olja må være tykk for å dempe lydene av drevet nok til at det ikke høres. Hvorfor brukes ikke alle motorolje på girkassene? :)

Morgis
24/01/10, 17:07
motorolje har gjerne kortere levetid, støyer mer på slitte girkasser, prisen er ofte høyere antar jeg.

husk at motorolje ikke må brukes på kasser med overdrive (M46)

jonass
24/01/10, 18:57
må det være hel syntetisk motor olje da eller? dette skal absolutt testes.

Morgis
24/01/10, 19:02
jeg brukte hvertfal helsyntetisk, samme som jeg brukte på motoren. men om det har noe å si på ei grov girkasse aner jeg ikke.
Kan hvertfall anbefale dette. merket god forskjell.

Kenneth R
24/01/10, 20:40
Eg fikk beskjed om å bruke motorolje på M90 når eg snakket Mekonomen men kjøpte olje hos forhandler. Svindyr mener eg å huske, 200 eller 250 for literen.

jonass
24/01/10, 20:42
jeg hørte om faktisk at motor og girolje er mer eller mindre samme olje, tallene på girolje har ikke noe med viskositet og gjøre men for at ikke folk skal mikse gir og motor olje, også er girolja tilsatt lukt.
men vet ikke om dette stemmer.

ChrML
24/01/10, 20:47
jeg hørte om faktisk at motor og girolje er mer eller mindre samme olje, tallene på girolje har ikke noe med viskositet og gjøre men for at ikke folk skal mikse gir og motor olje, også er girolja tilsatt lukt.
men vet ikke om dette stemmer.
Jævlig vond lukt og må jeg legge til :p. Bakaksel og girolje lukter jo vanligvis helt sykt vondt :p, bortsett fra den røde syntetiske på Biltema, den lukter faktisk godt.