PDA

Vis full versjon : eksosanlegg, ferrita 3" eller JT 3"?



yengis
01/11/10, 23:46
Lurer rett og slett på om jeg skal gå for ferrita rustfritt eller JT stål eksos?

har hørt rykter eller lest noen plass at bilens karosseri og understell blir mer følsomt for rustangrep om man monterer rustfri eksos.. er dette fleip eller fakta?

hvordan er passformen og opphengene på ferrita eksosen? noen som har? evt bilder av hvordan det ser ut fra undersiden.

xtremt.se selger hvertfall ferrita:
http://www.xtremt.se/?artnr=VO24000S

Morgis
01/11/10, 23:55
meeeget skeptisk til at bilen får en "strålende" effekt fra rustfritt eksosanlegg ;)

Kodja
02/11/10, 08:38
ville gått for rustfritt ferritta :)

yengis
02/11/10, 09:47
noen som har ferrita, evt bilder?

gaupe
02/11/10, 10:12
Står ferrita på 240en min. JT høyres heilt jævligt ut! Alternativt har du frå raka rör (http://www.rakaror.o.se/), eller bygger sjølv. Ferrita anlegget går under bakakslingen, som kan vere eit problem.

TeamBørnOut
02/11/10, 11:30
rustfrie rør gir bilen mye penere lyd :)

Bakken
02/11/10, 11:58
Hmm, står ingenting om størrelse på anleggene fra raka rör?

yengis
02/11/10, 12:00
Hmm, står ingenting om størrelse på anleggene fra raka rör?

enig, også fant jeg ut at di bare har fra katalysator og bak..?
edit: fant noe mer nå :P

yengis
02/11/10, 12:05
det som ligger under prislista (http://www.rakaror.o.se/avgassystem/volvo.html) er vel standard dimensjon.

mens det som ligger under sportavgassystem (http://www.a-alt-avgassystem.se/volvo.html) er større, men fant ikke til 240serien der..

gaupe
02/11/10, 12:06
enig, også fant jeg ut at di bare har fra katalysator og bak..?
edit: fant noe mer nå :P

Katalysator treng jo du ikkje å tenke på, så då blir alt enklare. Vart ein del tilpassing på Ferrita-anlegget på min, når katalysator skulle inn.

yengis
02/11/10, 12:07
Katalysator treng jo du ikkje å tenke på, så då blir alt enklare. Vart ein del tilpassing på Ferrita-anlegget på min, når katalysator skulle inn.

er du mye plaget med at eksosen går under bakaksel? har du ei potte + kat?

Aartun
02/11/10, 12:13
Jeg har hatt 3" JT på to biler, har vært fornøyd med lyden i anlegget, men passformen derimot.....skal ikke skrytes noe særlig av.

gaupe
02/11/10, 12:18
er du mye plaget med at eksosen går under bakaksel? har du ei potte + kat?

Nei, einaste er at bakakslingen kviler på eksosen når du løftar opp.

Ei potte bak tanken ja, og katalysator sveist inn der den orginale stod. Passforma var veldig bra, før det vart kutta i. Men anlegget er jo tilpassa den gamle garret-turboen på det gamle manifoldet.

Vi har rabattar hos Ferrita på desse anlegga. Kan hende ein kan be om litt tilpassing, mitt vart produsert på bestilling.

yengis
02/11/10, 12:22
Nei, einaste er at bakakslingen kviler på eksosen når du løftar opp.

Ei potte bak tanken ja, og katalysator sveist inn der den orginale stod. Passforma var veldig bra, før det vart kutta i. Men anlegget er jo tilpassa den gamle garret-turboen på det gamle manifoldet.

Vi har rabattar hos Ferrita på desse anlegga. Kan hende ein kan be om litt tilpassing, mitt vart produsert på bestilling.

ja okei, må nok påregne litt ombygging på downpipe uansett da jeg skal på med en litt større turbo på 940manifold, og sammen med ekstern wastegate og slikt så blir flensinga og alt helt annerledes. men høres greit ut ellers.
ikke noe problemer med at eksoen tar i bakaksling ved kjøring over fartsdumper og lignende?

gaupe
02/11/10, 12:25
ja okei, må nok påregne litt ombygging på downpipe uansett da jeg skal på med en litt større turbo på 940manifold, og sammen med ekstern wastegate og slikt så blir flensinga og alt helt annerledes. men høres greit ut ellers.
ikke noe problemer med at eksoen tar i bakaksling ved kjøring over fartsdumper og lignende?

Nei, det er ingen problem, du tek i bakakslingen først når du fjørar heilt ut, og du skal vel ikkje ha så mykje vandringsveg uansett?

Men eg må tilpasse litt anlegget, det er ikkje perfekt etter endring, for mykje press på gummiopphenget, så det blir for mykje lyd. Var forsovidt greitt å vente med det, til det hadde funne forma si.