PDA

Vis full versjon : Hvordan koble extralys m/inntegrert parkpærer?



burnrubber
01/11/10, 23:27
Lurer på hvordan man kobler opp dette så parklysa alltid står på, mens hovedpærene i exlyset står på sammen med fjærnlys.

Har tegna et koblingsskjema til hovedpærene, men lurer på hvordan jeg skal gjøre det med parklysa, mitt forslag er bare å koble de via en strømtyv på de parklysa som allerede er på bilen, er dette dumt? burde jeg hatt noe sikring og rele til dette også?

Edit: Har forresten et problem til: Når lysbyteren (til venstre for rattet) står på hakk nr 1 null, funker utvendig lys som det skal,(hovedlys, parklys og sef ikke fjernlys) bortsett fra alt av instument og dashbordbelysning, på hakk 2 funker også alt utvendig som det skal (park, ikke hovedlys) men fortsatt ingen ting innvendig, MEN på hakk 3 funker absolut ikke noe lys i det hele tatt?! WHY!? Sikring?

Morgis
01/11/10, 23:56
parklys i 1000meterne er ikke lov tilkoblet som "parklys".
Det man kan gjøre, som er lovlig, er å koble parklysene i 1000meterene på bilens kjørelys.

burnrubber
02/11/10, 00:05
parklys i 1000meterne er ikke lov tilkoblet som "parklys".
Det man kan gjøre, som er lovlig, er å koble parklysene i 1000meterene på bilens kjørelys.

Med bare en strømtyv? Blir det ikke veldig sterkt lys da?

Edit: takk for raskt svar

Morgis
02/11/10, 00:07
blir ikke noe sterkere lys om du har ei 5watts parklyspære tilkoblet kjørelyset kontra parklyset.
begge kildene gir 12volt fra batteriet.

burnrubber
02/11/10, 00:13
blir ikke noe sterkere lys om du har ei 5watts parklyspære tilkoblet kjørelyset kontra parklyset.
begge kildene gir 12volt fra batteriet.

Sant det, er trøtt så skrev før jef tenkte:o men går det å bare koble opp med bare en strømtyv eller?

Morgis
02/11/10, 00:16
ja det gjør det. men som det meste av strømtyver i et fuktig motorrom klima, kan det fort by på dårlig kontakt, ledninger som knekker osv.. :)

burnrubber
02/11/10, 00:26
ja det gjør det. men som det meste av strømtyver i et fuktig motorrom klima, kan det fort by på dårlig kontakt, ledninger som knekker osv.. :)

Takker for god hjelp da er alt i boks untatt det andre spm i første innlegg, tror jeg skal klare å hindre lekkasje, splitter opp isolasjonen på ledningen som skal stjeles fra, lodder på ledningen til "parkpærene" og taper fint og tett over til slutt ;)

Morgis
02/11/10, 00:58
ang instrumentbelysning høres det ut som et problem med rehostaten din (dimmeren).
Sjekk den :)

MrX
02/11/10, 19:56
Tror jeg ville koblet parklysene via ett rele, og ikke bare med strømtyv. Med 2x5w ekstra blir det jo dobbel belastning kretsen.

Morgis
02/11/10, 19:59
Tror jeg ville koblet parklysene via ett rele, og ikke bare med strømtyv. Med 2x5w ekstra blir det jo dobbel belastning kretsen.

hehe, 5-10watt fra eller til på hovedlysene gjør ingenting. de tåler som regel 100watt hver uansett :)

MrX
02/11/10, 20:10
På hovedlysene ja, men om man kobler det på park. Uansett så har det sikkert ikke så mye og si, virker bare så utrolig jalla når man ikke bruker rele.

boman
02/11/10, 20:23
Rele på parklys hadde jeg aldri giddi. Så sant det er snakk om bare 2-3 parklys.
Jeg veit ikke hva slags bil dette er men på min 940 mener jeg å huske at det er en 10 amp til høyre park lys og en 10 amp til venstre, ergo 120watt på hver kurs. Altså mer en nok til 5-10watt ekstra!

Men som nevnt over, parklys i ekstralys er ikke lov så lenge man beholder bilens originale parklys, så det kan kanskje være greit å ha en bryter på de inne i bilen. Så har du ihvertfall muligheten til å skru av hvis du blir stoppa, fremfor å klippe kabelen.

burnrubber
03/11/10, 12:55
Takker for gode svar, har fått koblet opp alt av ledninger men ikke fått montert ex.lysa, må lage noen braketter og støttestag først. Ble så jeg koblet parklysa i ex.lysa rett inn på kabelen til de org. hovedlysa. Mens resten ble koblet opp med et sett fra Bilxtra ;)


ang instrumentbelysning høres det ut som et problem med rehostaten din (dimmeren).
Sjekk den :)

Er det den jeg kalte "brytern" til venstre for rattet?

EDIT: Nå ha jeg fått testa 1000 meterne og de fungerer bra, men måtte koble til en bryter inne i bilen, for når jeg kobla den ledningen som skulle gi styrestrøm til releet til ledningen til fjærnlyset gikk det fint å skru på lysa når jeg ville, men de skrudde seg ikke av sammen med fjærnlysa(fordi det går en liten krypestrøm i den ledningen konstant), så måtte dra den ledningen om en bryter inne i bilen ;) Så nå må jeg bare få lagd meg noen braketter å få skrudd de fast i bilen ;)
1000-meterne er forresten av typen Hella Rallye m/ blå glass.