PDA

Vis full versjon : måle oljetrykk?



mr hansen
01/11/10, 17:58
kor kan eg enklest måle oljetrykket på v70 R motoren?,vet oljetrykksgiveren står på blokka under innsuget.men det må nå vel finnes andre uttak på blokka/toppen som er lettere og komme til for og få målt.
noen som vet kor høyt oljetrykk det skal være med kald og varm motor( b5234t4 motoren)?

mr hansen
09/11/10, 17:51
ingen som vet ka oljetrykket ska ligge på når bilen går på tomgang?

K.Østlund
09/11/10, 18:39
koble deg inn der oljetrykks bryter/sensor sitter : )

Morgis
09/11/10, 18:42
er ikke mye oljetrykk når olja er varm på tomgang. er vel rundt 1bar da.
Må nok koble deg på ved den originale oljetrykksgiveren, eller kjøpe en "sandwich" liknende sak for å få fler uttak rundt oljefilteret.

mr hansen
09/11/10, 18:43
ja eg tenkte eg sko gjør det ,men sko så gjerna vist ka trykk det ska være:)
koble deg inn der oljetrykks bryter/sensor sitter : )

mr hansen
09/11/10, 18:48
Ikkje mer en 1 bar nei??,det var ikkje mye.Takker:)
er ikke mye oljetrykk når olja er varm på tomgang. er vel rundt 1bar da.
Må nok koble deg på ved den originale oljetrykksgiveren, eller kjøpe en "sandwich" liknende sak for å få fler uttak rundt oljefilteret.

mr hansen
10/11/10, 16:01
Har målt oljetrykket nå,gjekk rett opp til 7 bar når motoren var kald.Datt ner til 2 bar med oppnåd drift temperatur på 850 omdr.Så da har den 1 bar mer en det som er normalt.Det kan vel ikkje være bra vel?

Morgis
10/11/10, 16:10
min legger seg på 5bar når den er kald på tomgang, og faller til 1bar når den er varm.
I følge spesifikasjonene skal oljetrykket være bra så lenge det ikke faller under 0,7bar på tomgang varm.

2bar på tomgang ved varm motor er nok ikke noe problem, men har du riktig frisk olje?

Renset veivhusventilasjonen?
http://volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm

mr hansen
10/11/10, 16:37
Helt nye olje på (full syntetisk mobil 5w-40).Veivhusventilasjonen er sjekket og renset.Har til og med blokkert veivhuslangen som går til turboen,da kommer trykket opp med påfyllings lokket.Så da er den i orden.Lurer på om det er noe med selve pumpa,trykkventilen i pumpa eller noe som ikkje er helt frisk.For den bruker olja på alle sylindrer,virker som om den presser olja igjennom tetningene selv om de er nye.Noe som ikkje stemmer helt hvertfall.Mye jobb og ta ut pumpa?
min legger seg på 5bar når den er kald på tomgang, og faller til 1bar når den er varm.
I følge spesifikasjonene skal oljetrykket være bra så lenge det ikke faller under 0,7bar på tomgang varm.

2bar på tomgang ved varm motor er nok ikke noe problem, men har du riktig frisk olje?

Renset veivhusventilasjonen?
http://volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm

Morgis
10/11/10, 16:52
er en termostat ved pumpen som kanskje ikke helt gjør jobben sin. men hadde ikke bekymret meg så lenge oljetrykket er bra. værre vist det er for lite oljetrykk

mr hansen
10/11/10, 18:31
termostaten slipper vel berre igjennom olja opp til oljekjøleren, etter hvert som den trenger kjøling. Så det ska ikkje ha noe og sei på selve oljetrykket trodde eg da.Men er det den i bunn eller topp på oljekjøleren, som er trykket inn på kjøleren?Du har vel ikkje en tegning av selve oljepumpa?.lurte på om det var mulighet for og komme til den pressure relief valve,uten og ta ner bunnpanna..Kan berre ikkje skjønne ka som gjør at trykket er høgere en normalt,det må nå være en grunn for at trykket ska ligge på kun 1 bar.
er en termostat ved pumpen som kanskje ikke helt gjør jobben sin. men hadde ikke bekymret meg så lenge oljetrykket er bra. værre vist det er for lite oljetrykk