PDA

Vis full versjon : Bytte fjærer bak V70 AWD



Tore
01/11/10, 15:27
Har hentet hjem R-fjærer og R-nivomater bak til bilen min.

Ser i VADIS at når man skal bytte bakfjærene så tar man ut bolten mellom navet og den nedre bærearma. Denne bolten har splines og ved montering skal den settes inn (splines på bolten inn i foringa) mens man har "normalposisjon" (dvs 381 mm fra midt på navet og opp til hjulbuen).

Spørsmålet er, siden jeg setter på R-fjærer og nivomater som senker bilen 15 mm, vil da denne "normalposisjonen" også endres 15 mm, altså til 366mm eller gjelder fortsatt 381 mm som det står i VADIS (mulig jeg nå er veldig teoretisk, men det er bare slik jeg er; alltid påpasselig med at det gjøres slik det skal gjøres). VADIS skiller ikke her på R-AWD, valig AWD og XC; nevner kun "normalposisjon" som 381mm).

Er det evt andre tips i denne sammenheng, eller er det rett frem jobb uten behov annet enn normalt greit utstyrt garasje med verktøy? (Ikke spesialverktøy fra Volvo).

Tore
03/11/10, 22:39
Siden ingen svarer eller vet, og et faktum at det ikke er noen tabell basert på biltype i VADIS antar jeg at alle skal ha en normalposisjon på 381mm når denne bolten settes inn uavhengig av type (xc70, V70 eller V70R)... Så da gjør jeg meg klar til fjærbytte med mere en passende kveld :D

Per Turbo
03/11/10, 23:00
Jeg bare byttet fjøra bak.. liksom! Så enkelt og greit hehe..
Demonterte bærearmen og bøyde ned slik at fjøra kunne tas ut lett og greit, og vice versa på igjen.

Tore
04/11/10, 06:54
Hvor lang tid ca brukte du?

Per Turbo
04/11/10, 07:11
Husker ikke helt, men det var da jeg byttet til Öhlins dempere også, gikk ett par timer på hele operasjonen med dempere og fjører om jeg ikke husker helt riv ruskende galt.

Tore
04/11/10, 10:18
Husker ikke helt, men det var da jeg byttet til Öhlins dempere også, gikk ett par timer på hele operasjonen med dempere og fjører om jeg ikke husker helt riv ruskende galt.

Høres greit ut; da er det noe jeg kan fikse på en kveld liksom - ikke helg :-)

Som du skjønner - her er det ingen tilfeldigheter - alt må grubles og spekuleres litt på før man skrur noe, så man er sikker på at det blir rett osv (ref splines som skal inn i foringa på bærearmen i "normalposisjon"...

Ser for meg at jeg følger prosedyren i VADIS. (Løsner bærebrua bak ved hjulet, drar den ned til fjæra er løs og så bytter den og setter sammen), nye bolter til jekkfestet og arma som går frem til under baksetet.

Per Turbo
04/11/10, 10:25
Ingeniørhue.. :p

Tore
04/11/10, 12:30
Ingeniørhue.. :p

Jepp... Både ingeniør og svilingeniør :) Slikt blir det mye teoretisk grubling av... Men det løser seg til slutt...

Per Turbo
04/11/10, 12:37
Slitsomt.. hehe

Just do it ;)

Tore
04/11/10, 14:19
Er vel nok av knotter i denne verden som skrur og fikser på ting de ikke forstår seg på og som gjerne gjør ting verre en det var da.... (http://failblog.org/)Slitsomt det også :)

Per Turbo
04/11/10, 14:25
Jeg tar det personlig Tore.. ;)

Tore
04/11/10, 14:27
Jeg tar det personlig Tore.. ;)

Det var absolutt ikke meningen! Sorry - Linken gikk vel langt unna din worklog...;)

Per Turbo
04/11/10, 14:29
Bare tuller.. hehe..

Det er bare litt artig å se forskjellen på oss, jeg går på og ser hvordan det er mens du ser hvordan det er og går på :D

gaupe
04/11/10, 14:35
Det med normalposisjonen, er vel fordi at du skal ha null spenn på foringa når bilen står på hjula. Ein anna måte å gjere dette på, er å sette bilen på hjula, utan å stramme til bolten, og så stramme med rett moment.

Men var vel ikkje behov for å løyse ned bærebrua i det heile?

Tore
04/11/10, 14:43
Det med normalposisjonen, er vel fordi at du skal ha null spenn på foringa når bilen står på hjula. Ein anna måte å gjere dette på, er å sette bilen på hjula, utan å stramme til bolten, og så stramme med rett moment.

Men var vel ikkje behov for å løyse ned bærebrua i det heile?

Man tar ut den yttre bolten til den nedre bærebrua, slik at den bare henger igjen i den indre. Så er det bare å vippe ned brua og ta ut fjæra, og så vippe den opp igjen. Må også ta av de tre boltene som står under baksetet og holder arma som er festet til bærebrua.


Det du sier om normalposisjon betyr at selv om det ikke står i VADIS så varierer denne med type bil (XC70, V70AWD og V70R AWD). I følge VADIS er det splines i denne bolten som skal inn i foringa. Mulig den er asymetrisk slik at man kan bruke denne til å endre hjulvinkler bak?

Tore
04/11/10, 14:44
Bare tuller.. hehe..

Det er bare litt artig å se forskjellen på oss, jeg går på og ser hvordan det er mens du ser hvordan det er og går på :D

Og det verste er nok at du dermed får gjort dobbelt så mye fordi det meste av spekuleringen min viser seg å være unødvendig da svaret gir seg selv når man holder på :)

gaupe
04/11/10, 14:57
Det du sier om normalposisjon betyr at selv om det ikke står i VADIS så varierer denne med type bil (XC70, V70AWD og V70R AWD). I følge VADIS er det splines i denne bolten som skal inn i foringa. Mulig den er asymetrisk slik at man kan bruke denne til å endre hjulvinkler bak?

Trur det er berre spissinga du kan endre her, og lurer på om det er forskjellige caster-stag, på R AWD og AWD.

Edit: og no klarte eg å stresse Tore litt til ;)

Tore
04/11/10, 15:18
Trur det er berre spissinga du kan endre her, og lurer på om det er forskjellige caster-stag, på R AWD og AWD.

Edit: og no klarte eg å stresse Tore litt til ;)

Litt ;) Men litt nervøs kjapp sjekk mot VADIS fant jeg at casterstagene på alle utgaver av AWD (XC, V70 og V70R) har delenummer 9157302 på begge sider :D

Per Turbo
04/11/10, 15:24
Ja stemmer med VIDA også :)