PDA

Vis full versjon : XC90 T6 girkasse - "service erfodras genast"



jfsbc
01/11/10, 15:04
:mad:
Da gikk det sånn med meg og. Har siden jeg kjøpte den herlige 2005 T6 vært livredd for å havne i samme situasjon som så mange andre; at jeg får problemer med girkassen.
Bilen er helt fantastisk - når alt virker. Men i løpet av de (nesten) to årene jeg har hatt den har den vært MYE på verksted..

Jeg bruker bilen slik jeg antar den er bygget for; Ofte fullastet med barn, skiboks, tilhenger med RIB osv. Har i de to årene kjørt tilsammen rundt 35000, bl.a tur/retur Oslo/Nordkapp på ferie.. Det virker det ikke som den tåler!

I tillegg til storservice 160000 (ikke spør hva den hoster...) har jeg hatt følgende reparasjoner;
Ulyd -> bytte fremre drivaksel
feilkode DSTC - var feil i oljetrykkmåler på 4wd - byttet først i januar 2009 (etter å ha blitt tauet opp en bakke av en Toyota Landcruiser :o)
Mistet 4wd igjen i sommer, ingen feilkode, stod fast da jeg skulle trekke opp båten på henger (liten gressbakke):o:o Trukket opp av en Tuareg

I tillegg til et par mindre greier ...

Men nå altså den fryktede "væxel-låda" feilen.
gearkassen har i noen tid sluret litt - giret har ikke riktig tatt etter at bilen ruller fritt. Problemet er blitt mer og mer synlig, her i sist uke låste kassen i 3-gir og feilmeldingen kom opp.

Så jeg ringte Bilia i nærheten. "Vi har dessverre ikke tid til å se på den før om ca en uke" - var svaret, samtidig som jeg fikk en epost med tilbud på bytte av gearkasse = 79000,-

Så jeg lurer på hva jeg nå gjør? Det er jo helt for ille - selv om bilen har gårr langt - at den ikke skal tåle vanlig bruk?
Gode råd mottas med takk (Også andre med tilsvarende erfaringer, hvem er gode på å bytte eller overhale kasser?)

Per Turbo
01/11/10, 15:12
Utrolig kjedelig situasjon!

Men først og fremst, få bilen til verksted og få lest av feilkoder evt få en diagnose på problemet. Nå skriver du ikke hvor du bor så kan ikke anbefale noe ut av det.

Wahl
01/11/10, 17:43
Er vell ikke skyllt nokk før, det er et problem, har bestillt noen slike...

1xemil
01/11/10, 18:56
Er vel et kjent problem disse kassene, enten brent olje og slitasje i kassen, eller feil på ventilhuset. Begge to svindyre feil. Virker ikke som de tåler belastningen av mye tung trekking, og bør hvertfall ha hyppige skifteintervaller. Er i utgangspunktet dårlig kjøling på disse kassene- tross alt kombinert med radiator, og den er ikke akkurat kald.
En vis person sa en gang: "De eneste som kan lage automatkasser som tåler litt, er nok Mercedes." Ligger vel noe i det, men ikke engang Mercedes lager feilfrie girkasser... Og jo mer som stappes i kassene, desto mer å få feil på :/

jan_m
01/11/10, 22:07
hvordan er det og få takk på lik kasse fra sverige/tyskland a? kjipt med kassa di hørt nok om di:S

C.Erstad
01/11/10, 22:14
får brukte girkasser her til en rundt 10-15000kr

http://no.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=125&vc[0]=204129100&vcx1=5067&vcx2=3019&pc[0]=125103100

jfsbc
02/11/10, 09:56
Skal til Bilia Høvik for diagnose - skrekk og gru!
Noen som har erfaringer med disse på girkasse-arbeid?


Utrolig kjedelig situasjon!

Men først og fremst, få bilen til verksted og få lest av feilkoder evt få en diagnose på problemet. Nå skriver du ikke hvor du bor så kan ikke anbefale noe ut av det.

jfsbc
02/11/10, 09:58
Er vell ikke skyllt nokk før, det er et problem, har bestillt noen slike...

Skylte kassen (etter å ha lest at mange ikke gjør det) sist service i våres

jfsbc
02/11/10, 10:06
får brukte girkasser her til en rundt 10-15000kr

http://no.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=125&vc[0]=204129100&vcx1=5067&vcx2=3019&pc[0]=125103100

Min bror byttet kasse på en X5 hos Hellsten - de ligger ute med mange kasser på bildelsbasen - men han måtte tilbake etter to uker for å bytte kasse igjen, og nå etter ca 6 mnd viser kassen feilkoder, men det er jo en annen historie.

Noen som vet hvilke kasser som passer? (alle modellår?) Min bil er 2005 T6.

Andre som har erfaringer med Hellsten Växellådor?

gaupe
02/11/10, 10:07
Ring RATS (http://www.rats.no/) før du gjer noko meir.

Kassa på desse bilane er ei GM-kasse, og eg vil tru at RATS kjenner desse godt, og kan sannsynlegvis forsterke ei overhalt kasse.

Alternativt, så grublar eg litt på om ein kan bytte ut kassa, med TF80SC-kassa som står på XC90 3.2 AWD, som kom i 2006. Alternativt, så står jo desse kassene på dei nye T6 AWD bilane også (S80/V70/V70/S60). 3.2 motoren er ikkje heilt likt 2,8l T6-motoren, men boltsirkelen mot motor må jo vere lik. Det store spørsmålet, er jo om ein får dette til å spele mot resten av motorstyringa, men når ein går frå 2005 til 2006, så burde jo det ikkje vere umogleg. Trur ikkje det var større endringar på elektronikken mellom desse to åra. Endring på firhjulstrekket var det, men det kan hende at du har dette allereide på ein T6.

Per, har du noko fornuftig å slå opp på dette?

Dersom ein kan faktisk klare å få TF80SC-kassa inn i ein XC90T6, så blir den straks meir interessant med ein gang :D

gaupe
02/11/10, 10:44
Såg litt meir på dette no, og det kan sjå ut som nye rekkeseksaren, har faktisk anna boltmønster :( Dermed vil ikkje kassa passe. Kan jo i teorien vere mogleg å bruke kassa frå D5en, den er jo TF80SC, men det spørs korleis det ligg ann med plassen der. Denne kassa held jo til både R AWD på 300 hk og v8en på 315 hk. Men ein går seg heilt sikkert på ein smell av noko slag.

gaupe
02/11/10, 10:51
Og så fann eg ut av TF80SC ikkje får plass på gamlemotoren, når den står på tvers. Var derfor dei redesigna den nye motoren så mykje, for å få plass til denne.

jfsbc
02/11/10, 11:03
Og så fann eg ut av TF80SC ikkje får plass på gamlemotoren, når den står på tvers. Var derfor dei redesigna den nye motoren så mykje, for å få plass til denne.

Det er fellesnevneren for de som jeg har snakket med i forb. med problemet. Det sies jobben med å bytte kasse er 14 timer ..!

Gaupe: Takk for mange innspill - Jeg venter på resultatet fra fredagens diagnose nå, så tar jeg kontakt med flere, Bl.a RATS - for å se hva som kan gjøres.

Kryss fingre etc etc;)

gaupe
02/11/10, 11:51
Det er fellesnevneren for de som jeg har snakket med i forb. med problemet. Det sies jobben med å bytte kasse er 14 timer ..!

Gaupe: Takk for mange innspill - Jeg venter på resultatet fra fredagens diagnose nå, så tar jeg kontakt med flere, Bl.a RATS - for å se hva som kan gjøres.

Kryss fingre etc etc;)

Kassa er visst 90 kg :eek:

Hadde jo vore ein feit bil dette: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25243864

Men synd med kassa som skal øydelegge det heilt.

Er det firetrinnskasse du har på din?

angerman
02/11/10, 11:59
ett mareritt og bytte kasse på disse. desverre er det en utrolig dårlig kasse, ryker i alle t6 bilene.kassa er utrolig spesiell. da den bygger langs med motoren pga plass problemer. tror det beste er og senke ned motor og gir kasse i ett og bytte den slik. sparer seg for mange stygge ord.

gaupe
02/11/10, 12:04
ett mareritt og bytte kasse på disse. desverre er det en utrolig dårlig kasse, ryker i alle t6 bilene.kassa er utrolig spesiell. da den bygger langs med motoren pga plass problemer. tror det beste er og senke ned motor og gir kasse i ett og bytte den slik. sparer seg for mange stygge ord.

Og det har ikkje kome noko form for forbedra kasse på desse i løpet av åra? Ser siste år er 06. Kva kasse er det som står i S80 med B6304 forresten?

angerman
02/11/10, 12:08
hvilken årgang da?

angerman
02/11/10, 12:14
99mod er det 4T65ev og med t6 motor er det 4T65ev-gt

gaupe
02/11/10, 12:16
hvilken årgang da?

99-06, ser at det er same skiten. I 2001, og kun i 2001, var det tydelegvis råd å få denne bilen med manuell kasse, M65, sekstrinns?

jfsbc
02/11/10, 12:26
Kassa er visst 90 kg :eek:

Hadde jo vore ein feit bil dette: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25243864

Men synd med kassa som skal øydelegge det heilt.

Er det firetrinnskasse du har på din?
Det er 4-trinns kasse - tror dette er eneste alternativ?
..
Re bilen på finn - det er jo forferdelig mye bil for pengene - men den lave prisen gjenspeiler både driftskost og potensielle feil -- tror jeg.

Visste ikke at det var levert en V6 med 320 Hk...

gaupe
02/11/10, 12:39
Visste ikke at det var levert en V6 med 320 Hk...

Det er berre tull og tøys, men denne har vore annonsert som T6 med fabrikkslevert trim før også. Nokon kan sikkert sjekke dette mot registeret til forhandlaren.

jfsbc
07/11/10, 21:59
Leverte bilen til Bilia Høvik fredag. Diagnose:; Kjør videre - her er det ikke noe feil. Vi har lest av feilkoder, resatt disse, prøvekjørt bilen helt til Asker! og tilbake, uten å finne noe feil:)

Det var ikke nødvendig å sjekke girkasse-oljen, sa de..! (Dette bad jeg om spesielt da jeg leverte bilen)...

Herlig - tenkte jeg og satte meg glad i bilen. Det var sikkert bare overarbeidet elektronikk som var problemet...

Men så lenge var jeg ikke i paradis - merket med en gang jeg kjølrt bilen at den fortsatt glipper i overgang fra 2. til 3.

Lørdag formiddag skulle jeg en kort tur, men etter et par km låste bilen i 3.gir, og feilmeldingen jeg kjente fra sist uke var tilbake nmed rød trekant. Service snarast! Nå er det blitt kaldere på natten, og det virker som om feilen fremtrer med tydelig.

Så det ser ikke ut som jeg slapp med de 800,- i feilkode-reset - nei..:mad:

Fikk tidligere i uka tilbud på å bytte kasse fra Bilia til 69000,- så jeg har innhentet tilbud fra Hellsten girverksted ved Gøteborg, pris kasse + arbeid - ca NOK 32000 + MVA, dette gir kasse med 1 år / 40000km garanti...

Så nå er gode råd dyre;
Skal jeg kjøre til Gøteborg, sette inn bilen for ca 3 dagers arbeid?'
Det må da finnes noen i Volvo-systemet som kan gjøre dette til en forsvarlig pris og i nærheten???

Har satt XCen i garasjen og lånt min mors bil sålenge:o Det er ikke ende på de flaue opplevelsene med min første Volvo

n0gga
07/11/10, 22:06
Din første volvo skulle vært for 20 år siden, da hadde du ALDRI hatt disse problemene.
Synd at slike problemer skal ødelegge for nye volvoeiere, som kjøper seg de nyere utgavene, og blir plaget!

gaupe
07/11/10, 22:22
Dette er ei GM-kasse, så tipset om RATS står enno, då kan dei forhåpentlegvis forsterke kassa også. Desse kassene fins også som ein heavy duty versjon, så det er mogleg at desse kassene kan fortsterkast.

jfsbc
08/11/10, 10:04
Kjører en tur ti RATS nå - så får vi se ... X fingre

Per Turbo
08/11/10, 10:06
Ja der skal de jo bare ha 25.000,- + mva for å finne feilen :D

gaupe
08/11/10, 10:26
Kjører en tur ti RATS nå - så får vi se ... X fingre

Fekk du kontakt med dei? prøvde å ringe dei, og sende mail, men det er tyst

Per Turbo
08/11/10, 10:34
Er vel derfor man reiser dit da.. ;)

Per Turbo
08/11/10, 10:43
Det er berre tull og tøys, men denne har vore annonsert som T6 med fabrikkslevert trim før også. Nokon kan sikkert sjekke dette mot registeret til forhandlaren.

2005> XC90 T6 AWD
B6294T: 6cyl/2.9l/4V/LT 272/380, 200KW 2922CC
GEAR BOX: 4-speed Automatic AWD 6cyl

gaupe
08/11/10, 13:02
2005> XC90 T6 AWD
B6294T: 6cyl/2.9l/4V/LT 272/380, 200KW 2922CC
GEAR BOX: 4-speed Automatic AWD 6cyl

Kva betyr talet 380 her?

Dreimoment?

Per Turbo
08/11/10, 13:16
Ja stemmer

ASK Racing
09/11/10, 17:34
desverre er disse kassene spesielt dårlige ja :(

vi har en 2003 t6 til salgs hos oss nå faktisk, men de er jo ikke spesielt billige da, å ikke noe gunstig å kjøre med bare 4 trinns auto

men er desverre ikke bare t6 som sliter med kassa, vi har en d5 som vibrer mellom 2 - 3000 på 3 og 4 gear, å gir feilmelding på lockupen, i tilleg er det ikke noe ukjent at det blir skiftet mye kasser på v70 :(

Lykke til :)

Arthur 73
09/11/10, 23:21
ett mareritt og bytte kasse på disse. desverre er det en utrolig dårlig kasse, ryker i alle t6 bilene.kassa er utrolig spesiell. da den bygger langs med motoren pga plass problemer. tror det beste er og senke ned motor og gir kasse i ett og bytte den slik. sparer seg for mange stygge ord.

Nope det blir for mye arbeid. Du trenger bare å henge opp motoren, senke forstillingen ned på førersiden. Girboksen er da lett å ta ut.

jfsbc
12/11/10, 10:40
Fekk du kontakt med dei? prøvde å ringe dei, og sende mail, men det er tyst

Joda - prøvde noen ganger mens jeg ventet på Bilia diagnose. Da resultatet ble som nevnt (ovenfor) ringte jeg igjen, og kom frem. Snakket med sjefen sjøl som virker veldig troverdig og erfaren. I forhold til Bilia gir dette tross alt tillit. Så nå er bilen plassert der - jeg kjørte jo ut fordi bilen ikke sto :) - så får jeg håpe de får orden på det. De mente selv full rep & forsterkning er å foretrekke fremfor byttekasse, men dette avhenger jo av hva de finner når de åpner.
Ca 2 ukers ventetid - det er litt kortere enn det tar å bestille verkstedstid på Bilia Fornebu ...

gaupe
12/11/10, 10:57
Joda - prøvde noen ganger mens jeg ventet på Bilia diagnose. Da resultatet ble som nevnt (ovenfor) ringte jeg igjen, og kom frem. Snakket med sjefen sjøl som virker veldig troverdig og erfaren. I forhold til Bilia gir dette tross alt tillit. Så nå er bilen plassert der - jeg kjørte jo ut fordi bilen ikke sto :) - så får jeg håpe de får orden på det. De mente selv full rep & forsterkning er å foretrekke fremfor byttekasse, men dette avhenger jo av hva de finner når de åpner.
Ca 2 ukers ventetid - det er litt kortere enn det tar å bestille verkstedstid på Bilia Fornebu ...

Dei har eit opplegg for å forsterke desse? Ja, er heilt enig at det er vegen å gå, historia viser jo mange T6ar som har bytta ei rad kasser.

Kva skal kassa takle av krefter etter forsterkning?

Morgis
12/11/10, 11:38
forhåpentligvis oriignaleffekten? :D

jfsbc
16/11/10, 11:32
Dei har eit opplegg for å forsterke desse? Ja, er heilt enig at det er vegen å gå, historia viser jo mange T6ar som har bytta ei rad kasser.

Kva skal kassa takle av krefter etter forsterkning?

Er ikke gjort noen endringer på bilen / motoren, så de originale hestene er på plass i stallen (tror jeg)
--
Men hittil har jeg kjørt med "harelabb" fordi jeg har vært redd for å ødelegge noe. I følge RATS skal forsterkningene de bygger inn gjøre at kassen tåler å bli brukt "ordentlig" ...

gaupe
16/11/10, 11:56
Er ikke gjort noen endringer på bilen / motoren, så de originale hestene er på plass i stallen (tror jeg)
--
Men hittil har jeg kjørt med "harelabb" fordi jeg har vært redd for å ødelegge noe. I følge RATS skal forsterkningene de bygger inn gjøre at kassen tåler å bli brukt "ordentlig" ...

Kva betyr ordentleg? Og kva kostar denne jobben?

Dag Thomas
18/11/10, 09:27
Hei søk på forumet her. Jeg har hatt samme problem.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8114

Rats tror jeg faktisk jeg hadde vurdert sterkt. Ta en prat med de og få en pris. Jo mer du har bilen på Bilia jo mer frustert vil du bli.

jfsbc
22/11/10, 13:49
Kva betyr ordentleg? Og kva kostar denne jobben?

Jeg vet ikke hva det koster ennå - venter på beskjed med overslag.

Å bruke ordentlig er det jeg mener med å bruke bilen uten å være redd for at girkassen skal ryke; trekke opp båt med henger, ha fullastet bil, men fremdeles kjøre aktivt og sikkert (f.eks ved forbikjøringer) ..altså kort og godt bruke bilen uten bekymring for at girkassa ryker..

Lasse B
22/11/10, 17:22
Hmmmmmm... venter spent på forsettelsen...


Lasse B
-som lurer på å gå over til manuell D5.....

jfsbc
06/12/10, 12:02
Da er bilen "hjemme" igjen - som ny! :D

Etter ca 3 ukers opphold hos RATS ble bilen hentet fredag, og jeg har kjørt ca 250 km siden det, så kan konkludere med at reparasjonen de har utført hittil virker helt topp.!

Så langt så vel - det skulle bare mangle...
Ble litt lettere lommebok en jeg hadde ventet - i alt rett i underkant av 60000,- !! :mad:
Hvorav arbeidspenger rett under 50000. ..

Ringstad mente det var en nesten umulig oppgave å ta ut & sette inn kassa, selve arbeidet med kassa var også noe mere komplisert enn de hadde sett for seg, selv om det ikke bød på noen overrraskelser.

Da er bilen utstyrt med 2 års garanti mot feil på arbeid & deler levert i denne omgang - så håper jeg at det skal gå leeeeeeeeeenge til neste gang jeg skal på verksted ..

Konklusjon - resultatet ble veldig bra, men dyrere enn forventet. Alternativet med å sette inn en kasse fra Sverige er adskillig billigere, og vil ta kortere tid uten bil (de gjør jobben på et par-tre dager) Men da vet man vel ikke helt hva slags kasse man får ... Så "gjort er gjort, og spist er spist" som man sier. Viktigste nå er at den holder fremover.

gaupe
06/12/10, 12:08
Spanade, oppdater oss på korleis det går. Hadde du bytta til ei ny byttekasse, som forsovidt er overhalt, så må du igjen vere bekymra for at alt skal haverere på nytt.

Korleis er kassa på giringa no, hardare enn det den har vore før?

jfsbc
06/12/10, 15:50
Spanade, oppdater oss på korleis det går. Hadde du bytta til ei ny byttekasse, som forsovidt er overhalt, så må du igjen vere bekymra for at alt skal haverere på nytt.

Korleis er kassa på giringa no, hardare enn det den har vore før?

Giringen har alltid vært litt "usikker" dvs det virker som kassen nøler om den skal gire eller dra på det giret den ligger i - ved aks har den egentlig alltid vært fin, mens ved jevn landeveiskjøring er det noen ganger som om den ikke vet helt hva den skal gjøre. Dette virker å ha bedret seg nå .. men kort tid for fullgod erfaring.

Veldig mykt behagelig girskift ved aks - både hard aks og normal aks.

Erlend
08/12/10, 19:42
Det er berre tull og tøys, men denne har vore annonsert som T6 med fabrikkslevert trim før også. Nokon kan sikkert sjekke dette mot registeret til forhandlaren.

motorkoden på motoren som står i bilen er b6492t og med motoreffekt på 235kw
så er mulig det er noe skurr der :P

bra RATS fikk fiksa dette for deg :) og håper det blir holdbarhet i dette :)

TeamBørnOut
08/12/10, 19:57
Derfor kammeraten min som jobber på rats viste at disse kassene er dårlige :P
Men uansett, kassene er dårlige (byttet 2stk selv på under 1 måned haha).
Kassene er ikke fra us. men fra japan. aisin.. som volvo har brukt siden 960n kom på markedet (som jeg vet om ihvertfall).
Løse deler så kassa hadde fungert hadde kostet 3000-4000kr(valvebodyn). er en haug av ventiler etc etc som mister olja si = stopp :D

Bilde av synderen
http://www.valvebodypros.com/images/TF-80sc_AW6AX-EL_LRG.jpg


Så det du har fått i bilen er en slik som på bildet over :D
Så kassa er ikke noe spess mer "forsterket". den er bare mer holdbar :D

TeamBørnOut
08/12/10, 19:58
Husk også å bytt olje på kassa OFTE fremover nå. Så den ikke "klumper / brenner" seg noe. da kan det bli helvette igjen... synd jeg ikke har sett denne tråden før :/ Men det kommer opp mye tips om dette hvis du googler TF-80sc (kassa har div navn etter hvaslags bil / merke den sitter i)

gaupe
08/12/10, 20:42
Husk også å bytt olje på kassa OFTE fremover nå. Så den ikke "klumper / brenner" seg noe. da kan det bli helvette igjen... synd jeg ikke har sett denne tråden før :/ Men det kommer opp mye tips om dette hvis du googler TF-80sc (kassa har div navn etter hvaslags bil / merke den sitter i)

No er du ute og syklar litt, desse kassene er amerikanske, og har ingenting med aisin-kassene å gjere.

TeamBørnOut
08/12/10, 20:46
Kassa er japansk så langt øyet kan nå. Selv om borgwarner har kjøpt seg inn i selvskapet så er de designet å laget i japan av japser :)
Men ja, kassa sitter i div Us biler også :) + masse andre typer.

TeamBørnOut
08/12/10, 21:05
er derfor de eldre kassene heter "aw-xx" aisin warner :D

Men å kalle det us kasser er som å kalle volvone våre for kinesiske fordi de er litt eid av kinesere.

gaupe
08/12/10, 22:04
Nei, du, og eg har japanske kasser. Desse (xc90 og s80 rekkeseksar) er produsert av gm, og fins kun på den gamle rekkesekseren i tverr montering. Den nye kvitblokka er litt kortare, så.der får du plass til tf80sc og M66-kassa på desse bilane.

TeamBørnOut
08/12/10, 22:26
da trekker jeg meg :D trodde vi snakked D5 (+ at jeg så prat om warner kassene lengre opp)
men sykt at de bruker sånne drittkasser på de bilene da :P
Men da hadde du spart mye penger på å hente ut innmaten på en kasse på ebay. til en brøkdel av prisen. som rats nå har gjort :P

jfsbc
15/12/10, 15:59
da trekker jeg meg :D trodde vi snakked D5 (+ at jeg så prat om warner kassene lengre opp)
men sykt at de bruker sånne drittkasser på de bilene da :P
Men da hadde du spart mye penger på å hente ut innmaten på en kasse på ebay. til en brøkdel av prisen. som rats nå har gjort :P

Jeg er usikker på hva jeg skulle gjort med innmaten fra Ebay ...:o
..
Litt av poenget med å lage en diskusjon her er jo at man er prisgitt verksteder som tildels villeder, ikke veileder, i en slik situasjon. Dette kombinert med feilkoder som ikke nødvendigvis sier hva som er feil kan skape situasjoner der man utfører enormt dyre reparasjoner selv om dette kanskje ikke var nødvendig.'

Men bilen min hadde ikke blitt noe mere kjørbar av at jeg hadde kjøpt masse deler på Ebay - og det gjelder vel tross alt de fleste av oss? :confused::confused:

TeamBørnOut
15/12/10, 16:32
Hadde du hatt girkassa som de fleste andre av oss har så hadde bilen blir mye bedre av å bytte denne saken. å ikke hele kassa som volvo pleier.

gaupe
15/12/10, 16:56
Hadde du hatt girkassa som de fleste andre av oss har så hadde bilen blir mye bedre av å bytte denne saken. å ikke hele kassa som volvo pleier.

Det har jo ingenting med saken å gjere. Slutte å krangle no mister.

TeamBørnOut
15/12/10, 17:00
hæ?
Ikke prøvd å krangle noe. Men i tilfelle andre med tilsvarende problem skulle lese tråden så er det jo greit å få opplyst om at man kan spare nærmere 80.000kr på å kjøpe en ny del til 3000kr.
(delene som ble byttet i kassa hans koster mindre en dette igjen på ebay:D)
(ja, jeg kjenner han som byttet dette for han ;))

gaupe
15/12/10, 17:04
hæ?
Ikke prøvd å krangle noe. Men i tilfelle andre med tilsvarende problem skulle lese tråden så er det jo greit å få opplyst om at man kan spare nærmere 80.000kr på å kjøpe en ny del til 3000kr.
(delene som ble byttet i kassa hans koster mindre en dette igjen på ebay:D)
(ja, jeg kjenner han som byttet dette for han ;))

Å demontere ei kasse på 100 kg på desse bilane, gjer ein ikkje i oppkjørselen, ein treng litt utstyr for å få dette til. Sjølvsagt kan ein gjere dette ein del biligare om ein har laus kasse.

jfsbc
16/12/10, 09:23
hæ?
Ikke prøvd å krangle noe. Men i tilfelle andre med tilsvarende problem skulle lese tråden så er det jo greit å få opplyst om at man kan spare nærmere 80.000kr på å kjøpe en ny del til 3000kr.
(delene som ble byttet i kassa hans koster mindre en dette igjen på ebay:D)
(ja, jeg kjenner han som byttet dette for han ;))

Jeg ønsker ikke å drive videre denne diskusjonen, Jeg syntes det sporet av litt i forhold til at mitt motiv var å finne noen som var gode og "til å stole på" i forhold til rep. av gearkasse.

Vil bare konkludere med at det er dyrt å ha bil i Norge, og man er prisgitt gode kontakter - og det er veldig verdifullt å ha et godt forhold til noen som kan hjelpe når problemer oppstår.

Selv om kostnaden ble høy for meg, er jeg glad jeg kom i kontakt med RATS via anbefalinger i forumet her, men ille å høre at noen som kjenner mekanikeren uttaler at prisen er "noen tusen" for delene jeg er fakturert 10000,- for....:mad:
Arbeidseregningen var temmelig nøyaktig 50000, deler 10000.

Uansett - det var ikke særlig aktuelt for meg å ordne dette selv - dessverre! Det gjelder sikkert de fleste av oss.

Og i forhold til Bilia vil jeg anbefale RATS "anyday" ...

Tore
16/12/10, 09:50
Jeg ville tatt beløpene over her med en klype salt - En ting er hva det koster billigste stedet for den som samler deler, en annen sak er hva det koster for menigmann som skal kjøpe delene i andre enden av kjeden, der alle ledd skal ha avanse, samt at man i de fleste tilfeller er prisgitt fagfolk når man skal kludre på innsiden av en automatboks. Om man tar ett tilfeldig utvalg av XC90 eiere så tror jeg prosentandelen som i det heletatt peiler motorolje selv på disse er svinnende lav, så TBO's anbefaling om å shoppe automatinnmat på ebay og bytte selv er rimelig utopisk. Selv for de fleste "hobbymekkere" vil jeg påstå at automatmekking er litt utenfor rekkevidde. Prisen inkluderer vel også en garanti som også har en rimelig høy verdi, også psykisk, når man har hatt slike problemer med bilen og fått det utført at fagfolk.

jfsbc
20/12/10, 18:24
hæ?
Ikke prøvd å krangle noe. Men i tilfelle andre med tilsvarende problem skulle lese tråden så er det jo greit å få opplyst om at man kan spare nærmere 80.000kr på å kjøpe en ny del til 3000kr.
(delene som ble byttet i kassa hans koster mindre en dette igjen på ebay:D)
(ja, jeg kjenner han som byttet dette for han ;))


Ville vært interessant å vite hvor mye tid som EGENTLIG går med til å ta ut & sette inn kassen - hvis du har tilgang på denne informasjonen...

:confused:

andreas
21/12/10, 09:54
12,90 timar ser det ut for - ifølge Autodata.

http://image.bayimg.com/eabciaadj.jpg

jfsbc
11/01/11, 10:23
12,90 timar ser det ut for - ifølge Autodata.

http://forum.vccn.no/

I følge RATS var det "nesten umulig" å ta ut og sette inn kassen i min T6. Betydelig trangere enn i D5.

Andreas - kan du bekrefte at det dreier seg om T6 i ditt time-estimat=

andreas
11/01/11, 11:08
Der er i alle fall det som er oppført i Autodata....om det stemmar skal eg ikkje gå god for, eg har aldri gjort dette sjølv. Kanskje noken med tilgang til VADIS eller VIDA har anna informasjon.

"R&I" = remove & install

http://i1195.photobucket.com/albums/aa382/abjoroy/t6-trans.jpg

aarnes
11/01/11, 20:12
Sjekket i VIDA, men jeg har ikke tilleggsmodulen som viser beregnet servicetid.
Fant imidlertid instruksjoner på hvordan det gjøres, kan jo se igjennom den å beregne tid selv.
Synes ikke 12t høres så ille ut etter hvor lang demonteringslista er.

http://raggaren.se/vida/demontere.pdf

TeamBørnOut
11/01/11, 22:59
Vet man hva man skal gjøre så tar seff ikke mange dager..
Kan jo sette sammen en hel xc90 på noen dager :D

Arthur 73
27/03/11, 16:14
Jeg har en 00" S80 T6 med dårlig girboks. Overhaling av den med oppgraderinger koster meg 20 000kr + inn og utmontering.
Bare til en opplysning.

2mash
23/06/11, 07:45
Nå har jeg fått "väksellåda service erfordras" på min 2005 V70 D5....
Er det grunn til bekymring eller vil denne dukke opp med ujevne mellomrom - som andre servicemeldinger?

Bilen har gått 100k, fikk nettopp tappet ut og byttet en nærmere 4 liter fra kassen, og har blitt anbefalt å gjøre dette ved hver service.

Blir jo litt redd når jeg leser denne tråden.......

/t

Christian
23/06/11, 10:03
Det er spesielt T6 som har dette problemet, rett å slett fordi motoren er så stor at det er lite plass igjen til kassen. Dermed får man ikke montert den kassen man vil, men heller den kassen man har plass til.


D5 deler ikke disse problemene, men her er service og vedlikehold viktig, og oljen MÅ byttes selvom Volvo sier den er evigvarende.

Tore
23/06/11, 12:44
Bilen har gått 100k, fikk nettopp tappet ut og byttet en nærmere 4 liter fra kassen, og har blitt anbefalt å gjøre dette ved hver service.


Er det ikke bedre å heller flushe kassen slik at man får byttet det meste av oljen litt sjeldnere enn bare å tappe av halvparten hver gang? Er vel mulig å flushe disse på samme måten som på de eldre bilene?

2mash
23/06/11, 15:36
D5 deler ikke disse problemene, men her er service og vedlikehold viktig, og oljen MÅ byttes selvom Volvo sier den er evigvarende.

Ja, men er det derfor jeg får meldingen? At det er på tide med service?


Er det ikke bedre å heller flushe kassen slik at man får byttet det meste av oljen litt sjeldnere enn bare å tappe av halvparten hver gang? Er vel mulig å flushe disse på samme måten som på de eldre bilene?
Kan godt hende, men det krever litt mer. Om man bytter ut det man kan hvert år, så blir vel ikke resultatet så verst?

Espen Title
23/06/11, 21:12
Det er spesielt T6 som har dette problemet, rett å slett fordi motoren er så stor at det er lite plass igjen til kassen. Dermed får man ikke montert den kassen man vil, men heller den kassen man har plass til.


D5 deler ikke disse problemene, men her er service og vedlikehold viktig, og oljen MÅ byttes selvom Volvo sier den er evigvarende.

Og tenk hvor fantastisk det hadde vært om det dreide seg om en motor som stod "riktig" vei......

Da hadde det ikke tatt lange tida å demontere/montere ;)