PDA

Vis full versjon : iNsane's Fusion Brain CarptR project.



iNsane92
01/11/10, 11:06
Heisan godtfolk. Da var tiden kommet for og begynne og planlegge mitt lille vinterprosjekt. Bilen er en Volvo 240 som skal oppgraderes til litt mer hi-tech. Noen av dere har kanskje allerede hørt om Carputer, med andre ord pc-i bil som går på 12v. Bygget en løsning for en venn her forleden og dette ble ganske bra. Noen spør sikkert seg selv? Er dette nødvendig, ren pengesløsing. På sett og vis ja, det er jo egentlig det.. men gud så kjekt det er, og ikke minst praktisk. Og det er jo litt kult og da, og faktisk komme med en gammel 240 som har funksjonene til en ny bil.

Bil-pc'en er fremdeles i planleggingsfasen, til nå har jeg kommet fram til at disse funksjonene skal implemteres. Til automasjon skal jeg bruke en liten sak som heter Fusion brain.. med denne kan jeg koble til ulike sensorer for og implentere real-time data til pcen som kan skru av og på / justere 12v utstyr gjennom releer.

Funksjoner

GPS
Spotify
3G USB nett fra Telenor.
Bytte automatisk til ryggekamera når bilen blir satt i revers.
Automatisk dimming av hovedlykter når dem får lys rettet mot seg i mørket.
Temperatur lesning inne / ute
Sentrallås, Setevarme, El. Vinduer skal kobles inn så jeg kan styre via skjermen.
12V Real time voltmeter
Automatisk sync og tilkobling til hjemmenettverk når jeg er hjemme for og legge over musikk enkelt.
For og ikke messe til med lyd osv, skal jeg beholde spilleren min og bruke AUX for og koble til pcen til annlegget i bilen.

Plan.
Montere spilleren nede, fjerne viftekanalene i midten og flytte dem et annet sted. Lage en monterinsplate for og støpe inn 7" touchscreen (Lilliput). midt i dasjen (3 raderen + vifteplassen.. fin plass i.m.o den kanten som er over hindrer det værste sol-lyset)
-
Bestille carputer + fusionbrain legge og og montere kabler gps, osv.
-
Installere Centrafusion (carputer front-end) + Centrafuse plugin for fusion brain.
-
Montere følere for ryggekamera, når bilen settes i revers sendes 12V til ryggelys, dette skal carputeren merke da en føler fra fusionbrain skal monteres mellom ledningen, pcen bytter da automatisk til ryggekamera.
-
Planen er ikke helt klar på funksjonen for automatisk dimming av fjernlys, men men en lysføler skal monteres framme på bilen, slik at når det er mørkt og jeg møter en bil, skal fusion brain merke dette og be bilen skru av langlys via et rele.
-

Begynner med dette, men forvent flere funksjoner.


Alle deler bestilles fra mp3car.com, her selger dem de meste til carputer. Verd og ta en kikk om du synes det høres spennende ut. :)

Det kommer nok til og gå litt slow, men i løpet av vinteren skal prosjektet være ferdig. Forvent dere MASSE bilder!

Noen bilder av Centrafusion grensesnittet.

https://autoappmart.com/images/1276873357_centrafuse%20main.jpg
http://www.nicksplugins.com/images/gmpcmain.png
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/7.jpg

Kodja
01/11/10, 14:22
høres ut som et veldig spennende prosjekt! :)
men autodimming av nær\fjærnlys hadde jeg helt ærlig DRITI i!!! kan ikke komme på en god grunn til å ha det rett og slett. det vil bare ikke fungere godt med tanke på at det finnes belysning langs veien som en sensor kommer til å plukke opp og slå av uten at det er behov for det. men ellers er det jo mye moro ideer her! :) litt unødvendige men veldig moro ideer! :D

iNsane92
01/11/10, 14:47
haha, ja gikk litt rundt og tenkte på det her..
Blir veldig vanskelig og fintune det til og fungere..

Unødvendig? Jaaa.. men morro og egentlig praktisk.
Se for deg du vil ha en ny spiller, du vil ha GPS, og muligens smartphone med aux for spotify.. pluttselig er du i samme prisklasse. Er ikke så forferdelig drøye priser på dette.
Ligger vell på 4-5k totalt.. med frakt fra USA.

Noen ideer på hvor jeg skal flytte luft kanalene i midten? Skal felle det inn i dash, ser så jalla ut når det henger utenpå.