PDA

Vis full versjon : trimme B230f motor



Dagge91
23/01/10, 16:34
tenker og kjøpe meg et prosjekt og bygge den opp til en så strøken jeg klarer!

spørsmålet mitt er da:

jeg vil trimme en B230f uten turbo men ikke bruke mangfoldige tusen..
hva kan jeg gjøre? har tenkt meg ut at jeg vil ha mellom 150-200 hk

sette på en 16V topp?
annen type hjerne osv?
plane toppen litt?
nye stempler som er mindre samt lengere råder?
KN filter samt 2,5" eksos?

hva tror dere blir billigst måte men alikavell en måte som blir gokjent og holder til et "vanlig" rånerbruk? ikke rævkjøring..

føler altid det blir fort noe tull med en turbo motor om du ikke legger en HAU med penger i. hvertfall etter min erfaring med kompiser.

The Sven
23/01/10, 16:43
For å få 150 hk holder det bortimot med en 531 topp med H-kam, et ekstraktorgrenrør og et effektanlegg. En mer påkosta topp er å foredra hvis du skal ha mer effekt. Du nevner 16V toppen, det er jo også et alternativ, men er jo ikke like mye bolt-on som en ferdig 8V trimtopp. Hvorfor du vil ha lenger råder og lavere stempel vet ikke jeg, viktigere er vel å få balansert delene.

Vet Arild Solberg skaffer trimchipper til 230F motor som skal duge for motorer med rundt 200hk sugeeffekt. Tror det er en svenske som har utvikla de.

Dagge91
23/01/10, 16:59
det blir vel for og få bedre aks etter som jeg har skjønt, med tanke på mindre masse i bevegelse og noe greier vel..

er det H-kam orginalt i en B230FX motor? for da holder det med nytt grenrør, kn filter og effektanlegg? evt. chip trim i tilegg?

hvor får jeg tak i evt. trimtopp?

TeamBørnOut
23/01/10, 17:05
kjøp en 16v motor med hjerner å bruk den. kjøp grenrør, fjern ballangseakslene og kanskje port den litt hvis du vil.
Det er billig :)

volvoRsport
23/01/10, 17:10
er det H-kam orginalt i en B230FX motor?

VX-kam.

Dagge91
23/01/10, 17:26
tenkt på 16V'er men er uerfaren med alt egentli så har lyst til og gjøre minst mulig jobb men greiest mulig også, synes the sven høres ut som en fin ting til og starte med så får det heller bli mer etterhvert.

men FØRST og fremst må jeg jo skaffe meg bilen:P

mest lyst på 242 men funker med en 240 sedan, bare ikke for mye rust og ikke en altfor dyr penge.. den bør svive og være komplett i tilegg om ting ikke er så strøkent er ikke så nøye heller

Volvo-Power
23/01/10, 18:14
kjøp en 16v motor med hjerner å bruk den. kjøp grenrør, fjern ballangseakslene og kanskje port den litt hvis du vil.
Det er billig :)

holder vell egentlig bare med å fjerne reima?

TeamBørnOut
23/01/10, 18:22
tenkt på 16V'er men er uerfaren med alt egentli så har lyst til og gjøre minst mulig jobb men greiest mulig også, synes the sven høres ut som en fin ting til og starte med så får det heller bli mer etterhvert.

men FØRST og fremst må jeg jo skaffe meg bilen:P

mest lyst på 242 men funker med en 240 sedan, bare ikke for mye rust og ikke en altfor dyr penge.. den bør svive og være komplett i tilegg om ting ikke er så strøkent er ikke så nøye heller

Minst mulig jobb = flytte motoren fra en bil(16v) til en annen. bytte olje, tennkabler, rotor og fordelerlokk... går på noen timer isteden for å bytte kam, plane. etc etc. mye mye billigere er det også

TeamBørnOut
23/01/10, 18:23
holder vell egentlig bare med å fjerne reima?

Det vet jeg ikke. oljehøla var plugga på min 16v motor. men mulig det er som du sier :)

Volvo-Power
23/01/10, 19:14
Det vet jeg ikke. oljehøla var plugga på min 16v motor. men mulig det er som du sier :)

har ivertfall kun fjerna reima på min 940..

Fighter
24/01/10, 16:54
Holder fint å bare fjerne reima ja. Gjorde det på min også.

jossi93
05/08/11, 11:41
Hvor mye må eventuelt til å sette en 16V motor i en 740 89 Mod med Lh.22 ? Takker for svar :)

Ola Moen
05/08/11, 23:00
Bruke ledningsnettet til 16v'n og montere motor:) I tilfelle du ikke har slikt ledningsnett, så har jeg et liggende.