PDA

Vis full versjon : Problemer med lys etter sveising av sperre...



Alexk1
01/11/10, 00:11
Hei sveiste sperre idag.
også når jeg starta bilen så fant jeg ut at jeg ikke hadde noe lys lenger :P
Funket fint før vi sveiste :P
lysene funker når jeg setter bryteren på park, men ikke når jeg setter på lysene.


noen som har hatt samme problem før?
Hvor skal jeg begynne å feilsøke ?
*skjekket sikringene

bilen er en 86 mod 745 med A motor.:eek:

Wrasko
01/11/10, 00:13
Hvis du holder på fjernlyset, har du lys da?

Hvis ja, så er det trolig releet som sitter i motorrommet.. Metallklump, trolig på venstre forskjerm

Torra
01/11/10, 00:13
Hehe, kobla du av batteriet før du begynte å sveise? :p
Flere som har opplevd at div. elektronikk ikke funker etter å ha sveisa mens batteriet har vært tilkoblet...

Alexk1
01/11/10, 00:18
hehe ja fjernlyset funker når jeg har bryteren på lys :P får prøve å bytte den i morgen da den tingen ;)

hehe glemte å ta av den ene polen ja :P haha fort gjort (A)

boman
01/11/10, 18:16
Hehe, kobla du av batteriet før du begynte å sveise? :p
Flere som har opplevd at div. elektronikk ikke funker etter å ha sveisa mens batteriet har vært tilkoblet...

Det har jeg også lært, derfor de få gangene jeg har vært med på sveising av bil/firhjuling har jeg alltid kobla av batteri(er), men stussa etter å hatt bilen på svendsen eksos for noen måneder sida at minnet på radioen ikke var nullstilt (ja de sveisa på eksosen og radioen sletter alt når den mister strømmen). Kanskje det er noen luringer som mener elektronikk ikke tar skade av det alikevell (selv om vi ser at det tar skade)? :confused:

edit: sorry off topic :p

K.Østlund
01/11/10, 20:33
lønner seg å feste pluss og minus polen i sammen når man sveiser;)

Noddiii
01/11/10, 23:16
sveising er vel med noe mer volt så griller vel noen komponenter evt?:P alltid tatt av minus'n jeg iaf... må vel gå over kontaktene dine da :D se om du finner noen feil!

Alexk1
01/11/10, 23:29
fikk tak i dele bil idag :) så nå blir det bare å plukke over å se :P hehe

Morgis
01/11/10, 23:53
om lysreleet røyk, lurer jeg virkelgi på hvordan resten av elektronikken din ser ut.
Stereoanlegg, speedometer, ECU osv.

Svirre
02/11/10, 22:12
Spent selv :p Som sagt ovenfor; du har tilsatt NOE mer volt enn det som er bra for det meste i bilen...desverre :rolleyes:

ChrML
02/11/10, 22:54
Det beste er nok å ta pluss og minus kabelen til bilen sammen under sveising. Da kan du ikke få noen potensialforskjeller. Ellers så skal det jo ikke klare å bli overspenning på elnettet fordet om du sveiser på bilen uten at batteriet er frakoblet, men man kan jo ha uflaks.

Har vært sveiset mye på bilen min uten å ha tatt av noe batteripol. Alltid gått bra det.

Soulair
04/11/10, 10:42
Interressant.. Så i teorien er det ikke nødevendig å dra av polen med mindre man skal sveise med masse varme som f.eks sperre?

Solbekk
04/11/10, 12:16
Jeg og en kompis punktsveiset fast en motorbrakett på et crosskart prosjekt vi hadde på mekanisk. Glemte å ta av begge polene, og det var ikke store sveisen liksom. Batteriet gikk fra fulladet til SVIDD. Helt dødt, null liv

THolandsli
04/11/10, 12:24
Er også viktig å feste jordklemma så nærme sveisestedet som mulig, da strømmen alltid vil ta korteste vei. Er litt dump å feste jordklemma i karroseriet når man skal sveise på eksosen. Da kan man jo tenke seg selv hvilke veier strømmen tar.

ChrML
04/11/10, 15:20
Er også viktig å feste jordklemma så nærme sveisestedet som mulig, da strømmen alltid vil ta korteste vei. Er litt dump å feste jordklemma i karroseriet når man skal sveise på eksosen. Da kan man jo tenke seg selv hvilke veier strømmen tar.
Det er et veldig godt poeng. Mesteparten av strømmen tar den letteste veien. Er det ikke god nok kontakt mellom der du jorder og der du sveiser vil du også få en høy spenning (ca 70 volt) over et eller annet som ikke nødvendigvis har så godt av det-


Interressant.. Så i teorien er det ikke nødevendig å dra av polen med mindre man skal sveise med masse varme som f.eks sperre?
Hvem har sagt det?

Soulair
04/11/10, 21:06
Hvem har sagt det?

Er ingen som har sagt det, men kom bare til å tenke på at en del som har brukt mye varme/spenning har knekt batteri. Selv har jeg sveisa en god del uten å ødelegge batteriene, da med lite varme/spenning (karosseriarbeid osv)

Som du ser.. strøm er ikke mitt sterkeste fag. Er derfor jeg spør;)

ChrML
04/11/10, 21:20
Er ingen som har sagt det, men kom bare til å tenke på at en del som har brukt mye varme/spenning har knekt batteri. Selv har jeg sveisa en god del uten å ødelegge batteriene, da med lite varme/spenning (karosseriarbeid osv)

Som du ser.. strøm er ikke mitt sterkeste fag. Er derfor jeg spør;)
Hmm. Har ikke satt meg så mye inn i hvordan de diverse sveiseapparatene fungerer internt så vet ikke helt. Men ser for meg at spenningsforskjellen mellom pluss og minus ligger på rundt 30-70 volt ubelastet. Mens når du sveiser så reguleres spenninga til det som trengs for å holde strømmen så konstant som mulig på amperestyrken du stiller apparatet på og dermed er spenningen somregel veldig lav i selve sveisingen. Det er for å opprette lysbuen man trenger høy spenning, når den er opprettet passerer strømmen lett i lysbuen som er opprettet og dermed synker spenninga. Blir litt samme prinsippet som lyn fra himmelen.

Så derfor ser jeg ikke for meg at det kan ha noe med varmen å gjøre. Det jeg ser for meg at det kan ha med å gjøre er hvis man fex skal sveise på en ting og er borti noe annet sånn at spenningsforskjeller oppstår mellom fex eksosanlegg og karrosseri og strømmen får en lang vei å gå.

Den andre teorien kan jo være at man forandrer spenningspotensialet karrosseriet ligger på raskt mellom forskjellige verdier mens man sveiser, oppretter lysbue osv... Alt fra 0- 70 volt. Normalt så følger jo batteriplussen etter sånn at batterispenningen fortsatt blir det den var, men hva hvis motstand i kretsen gjør at batteriet henger litt etter og man får spenningspeaker på opp til 70 volt over hele elnettet? Da kan det jo skje litt.

Men ikke veit jeg, bare spekulerer. Trådstarter sitt tilfelle er jo litt rart og iom at akselen henger i gummi og er isolert fra resten av bilen (bortsett fra litt kontakt igjennom fjærene kanskje).

Torra
05/11/10, 01:29
Skjønner ikke hvordan å koble sammen batteripolene kan hjelpe.. Må være bedre å heller ta av begge så man får en åpen krets der (uendelig motstand). Da vil jo spenningen kun gå fra jord til sveisepistolen, men god jording vil jo såklart være essensielt.

Om trådstarter ikke har m47 kasse med hardy, så har jo mellomakslingen kontakt. Dempere vil jo også ha kontakt, fjærer også husker jeg ikke hvordan akselen er festet i karossen.. Men vil jo alltids forekomme en kontakt/meget kort avstand rundt foringer.

ChrML
05/11/10, 06:19
Skjønner ikke hvordan å koble sammen batteripolene kan hjelpe.. Må være bedre å heller ta av begge så man får en åpen krets der (uendelig motstand). Da vil jo spenningen kun gå fra jord til sveisepistolen, men god jording vil jo såklart være essensielt.

Om trådstarter ikke har m47 kasse med hardy, så har jo mellomakslingen kontakt. Dempere vil jo også ha kontakt, fjærer også husker jeg ikke hvordan akselen er festet i karossen.. Men vil jo alltids forekomme en kontakt/meget kort avstand rundt foringer.
Akselen henger i momentstag med gummiforinger. Fjærene tror jeg sitter i en form for gummibelg enten nede eller oppe hvis jeg husker rett? Mellomakselen har kontakt hvis han ikke har hardykobling, ja, da kan jo det forklare for da må strømmen gå til motoren. Dempere har ikke kontakt for de sitter i gummiforinger i bunn og toppen.

Edit: Men kan ikke se for meg at det er så bra å drive å sende sveisestrøm igjennom masse lager eller? Hvis det er litt dårlig kontakt og slik pga oljen så kan jo det være litt uheldig hvis det oppstår litt lysbuer der og :p. Som hvis du fex jorder i akselhuset og sveiser på diffen, istedenfor å jorde rett i diffen.