PDA

Vis full versjon : V70 98-mod stopper når den settes i Drive



Bjørn
01/11/10, 00:06
Hei,

Jeg har litt problemer med min bil og hadde håpet noen her inne har noe peiling på dette og evt kan komme med noen tips.

Det gjelder en Volvo V70 1998 modell, 2.5 (144hk), den har gått 247.000 km.
Når jeg kjøpte den hadde den gått ca 180.000 km, den har fulgt alle servicer frem til jeg kjøpte den, i ettertid har jeg kun byttet kun slitedeler, samt oljeskift med filter, luftfilter etc. Byttet regreim før sommeren.

Etter EU-kontroll nå for kort tid siden ble det byttet indre og ytre styreledd, indre mansjetter, termostat, skiver og klosser bak.

Her er problemet, 2 dager etter jeg hentet den ut fra verkstedet stoppet den plutselig i fart, altså motoren stoppet.

Den starter i park, men stopper når den settes i drive.
Hvis jeg gir gass når den står i park så fusker den, oppdaget i den forbindelse at den slangen/røret fra luftfilter-boksen til motoren var gått av.
Det kommer også opp en pil i instrumentpanelet, det er vel den samme som kommer når den står i Winther modus.

Jeg har koplet på kabel med å bruke VOL-FCR og fant følgende feilmeldinger

AT-124 Mode selector switch, signal too low
AT-313 Gear position sensor faulty signal
AT-411 Control Module EEPROM fault
Unknown DTC FF
Unknown DTC FF
Unknown DTC FF


Jeg må også opplyse om at Tracs og ABS lampa har lyst i 2 måneder, d.v.s den kommer på etter å ha kjørt noen minutter, samtidig som det kommer en lyd som jeg kjenner igjen fra å ha brukt TRACS på veldig glatt føre.
Verkstedet mente det kunne bli bra etter å ha byttet skiver bak som det var veldig kast i, men det ble desverre ikke bedre.

Har noen noe ide om hva dette kan være? Håper for all del det ikke er girkassen som er gåen.

På forhånd takk for evt svar.

Bjørn

mrstfu
01/11/10, 02:48
mener å ha hørt noe om dette før, og at du hvertfall i forhold til at bilen stopper, burde konsentrere deg mest om AT-124, altså posisjonsbryteren i kassa. trur den skal være ganske grei å bytte, men det kan hende jeg forveksler den med ryggelysbryter, den er hvertfall skamenkel å skifte.

skulle tru at AT-124 og AT-313 begge har med girkassa å gjøre (derav AT) og henger sammen, at 313 får feilmelding fordi det er for lavt signal, som beskrevet i 124. ettersom AT-411 også heter AT (muligens Automatic Transmission), kan det jo å være en eventuell styringsenhet for kassa, eller rettere sagt posisjonsgiver. skulle tru at hvis bilen ikke er sikker på hvilket gir (hvilken posisjon) girkassa er satt i, at den da går i nødmodus og ikke lar bilen kjøres.

er kanskje verdt å tenke på det, men alt dette er logisk, jeg kjører manuell og spekulerer vel egentlig mest:D

ola normann
01/11/10, 07:55
Men hvis den fjusker i park så er det vel noe rart med motoren også?

Vet du når tennings deler ble byttet sist?
Muligens det kan være noe med bensinpumpe/filter (motoren drar jo tyngre når den settes i drive, noen timer før pumpen min sa takk for seg så kunne jeg ikke tråkke hardt på gasspedalen pga da fjusket den)

Bjørn
01/11/10, 10:36
Takk for gode tips så langt, de feilmeldingene som kommer nå, var der ikke for 1 måned siden.
Har ikke byttet fordeler, rotor etc, men har byttet tennplugger for ca 2 år siden.

Jeg tenkte at årsaken til fjusk er pga det røret fra luftfilterboxen var gått av? Var jo å rota borti det når feilen oppstå slik det er mindre på plass nå.

Hvis det har noe med bensinpumpe/filte å gjøre så vil kanskje ikke det komme feilmeldinger som har med gir å gjøre?
Det er vel kanskje litt for tilfelding at begge ting skjer på en gang?

Når jeg gir ganske mye gass så fjusker den mye og høres ut som den skal stoppe, lyden minner meg om en gammel bil jeg hadde med mye rust i bensintaken.

ola normann
01/11/10, 11:04
Røret fra luftfilteret tror jeg ikke skal ha så mye å si, pga du har 144hk altså du har ikke lufmassemåler på bilen din.
Derimot har du en temperaturføler i den slangen, så hvis den trekker varmere "falsk" luft fra motor rommet etter den tempføleren og tempføleren blir "kjølt" ned av frisk luft så kan det jo hende at motoren vil oppføre seg rart.

Fjusker den når motor er kald? Mener å ha lest at motorstyringen ikke tar hensyn til lufttemp hvis motortemp er under 20 grader.

Jeg tipper du sliter med 2 separate "feil", men automat har jeg ikke noen erfaring med.

Tror jeg ville ha tittet over tenningsdeler.... mener også å ha lest at rotor og fordelerlokk ikke ligger i noen service program hos volvo.

Bjørn
01/11/10, 16:21
Bilen har aldri fjusket tidligere, det var noe som oppsto etter at bilen stoppet, prøvde å starte den med en gang mens den var varm og den fjusket i park.
I ettertid har jeg prøvd å starte den mens motoren er kald, den fjusker like mye :)

Jeg har ikke mye peiling på bil, men er det mulig at det er noe feil med strømen som gjør at den rapporterer feil i forbindelse med automaten? F.eks lavt volt-nivå?
Synes det er litt for tilfeldig at det er 2 seperate feil som oppsto innefor samme minutt, hvis det da ikke er følgefeil.

Jeg at batteriet er modent for utskifting, er det kaldt så må jeg slå av radio og lys før jeg starter den.

Bjørn

ola normann
01/11/10, 23:25
Som sagt har jeg liten erfaring ang automat, men synes det høres rart ut at automaten skal få bilen til å fjuske når den står i park.

Her er det en med lignendes problemer, ingen løsning på problemet men et tips er det da der...

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=32240&start=0

Har også hørt om flere med dårlig jordings kabel på batteriet (som tipset), og du nevner også dårlig med strøm, er verdt en sjekk.

Morgis
01/11/10, 23:29
feilkodene på girkassen din sier hvertfall at PNP bryteren din er deffekt.
Så den må nok skiftes.
Ville begynt med den.

http://volvospeed.com/Repair/pnpswitch.php

mrstfu
01/11/10, 23:38
feilkodene på girkassen din sier hvertfall at pnp bryteren din er deffekt.
Så den må nok skiftes.
Ville begynt med den.



score!