PDA

Vis full versjon : Hvilken turbo for 350HK oppsett?



regeli
31/10/10, 23:32
Har en ny overhalt 230FK på gang som skal i 940en.
Denne er borret til 96,3mm (ca. 2.9L?)
531 topp, vx3 kam, h-råder, ++++ og det meste fra Sten Parner.

Motor vil bli sterk og yter ca. 220HK originalt.
Så neste steg er 350HK, men med ny turbo, eksosanlegg og grenrør.

Har tittet på Garret T3 60 Trim og lurer på om den vil være brukendes?
Tenker på om den blir for treg og om den vil passe?

Eksosanlegg: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=C3-2F3&Kampanj_ID=

Grenrør: http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=C1-3F1&Kampanj_ID=

Bør vel og ha 3" LMM?
Datasprut skal monteres for å ha "kontroll" :p

Torra
31/10/10, 23:42
Skal du ha datasprut trenger du ikke LMM

microplex
31/10/10, 23:53
Bør vel og ha 3" LMM?
Datasprut skal monteres for å ha "kontroll" :p

trenger ikke LMM ved data sprut.
koble opp en bredbåndslambda så har du '' kontroll'' ;)

regeli
01/11/10, 00:03
Takker for info, skal diskutere datasprut med en i morgen med tanke på oppsett osv... Hvil Garreten holde eller bør man ha en større?

Joakim-G_R
01/11/10, 01:00
220 hk orginalt i en 230FT? ...
2.9 liters volum? ...

Ville gjort noe med topp, samt en annen kam. Turboen vil vel henge med til rundt effektmålet ditt.

Hva datasprut tenker du?

gaupe
01/11/10, 01:04
2,4l kanskje?

turb00le
01/11/10, 06:23
2,3 og en spiseskje ca er volumet.
For 350hk så blir en super 60/trim 60 litt i minste laget.
En T34E46 hadde nok passa godt, den rekker en god bit til.
Hvis du har ett standard 940 grenrør ville jeg brukt det for å slippe mye styr i fremtiden mtp sprekkdannelser osv i ett sveist grenrør.

ChrML
01/11/10, 06:32
2,3 og en spiseskje ca er volumet.
For 350hk så blir en super 60/trim 60 litt i minste laget.
En T34E46 hadde nok passa godt, den rekker en god bit til.
Hvis du har ett standard 940 grenrør ville jeg brukt det for å slippe mye styr i fremtiden mtp sprekkdannelser osv i ett sveist grenrør.
Jeg ville nok heller hivd det originale grenrøret og satt på et grenrør av kvalitet (fex Ajden) hvis han ikke sveiser selv. Tjener utrolig mye spool/kjørbarhet på å bytte ut den originale firkanta klossen :).

regeli
01/11/10, 08:31
220 hk orginalt i en 230FT? ...
2.9 liters volum? ...

Ville gjort noe med topp, samt en annen kam. Turboen vil vel henge med til rundt effektmålet ditt.

Hva datasprut tenker du?

Det er en 230FK, ikke FT, topp er av typen 531 og kam er en VX3. Spesialsmidde stempler fra SPM, 2,9L veiv og større oljepumpe osv...

Til datasprut tenkte jeg på Vi-PEC V44.

regeli
01/11/10, 08:33
Jeg ville nok heller hivd det originale grenrøret og satt på et grenrør av kvalitet (fex Ajden) hvis han ikke sveiser selv. Tjener utrolig mye spool/kjørbarhet på å bytte ut den originale firkanta klossen :).

Er det dette grenrører fra Ajden du tenker på: http://ajden.se/ajden/grenror/volvo_8v.jpg

Er den fra KL Racing dårligere?

turb00le
01/11/10, 10:39
Kan du tjene så "utrolig" mye på å bytte det ut???
Jeg ser ikke at det originale er helt håpløst med en liten portejobb.
Slipper jo en del problemer i fremtiden samt at det er litt mere diskre mtp gestapo og bt.
For en motor på 500+hk skjønner jeg at 940 røret kommer til kort, den gamle firkanta er i allefall bare å få bort.

Kvaliteten på KL røret gjenspeiler seg i prisen (på det blankpolerte jalla røret). Extrem røret er bra og riktig lagd mtp geometri og utførelse.

regeli
01/11/10, 11:15
En 19T turbo skulle vel holde til 380HK?

Anbefales det 360 lager til disse og?

Torra
01/11/10, 11:26
Hehe, kommer vel endel pisking rundt denne 19T turboen nå :p
Men du må nok ha en turbo med større eksoshus ja! HX35 eller KKK k27 skulle fungere bra

gaupe
01/11/10, 11:44
Hehe, kommer vel endel pisking rundt denne 19T turboen nå :p
Men du må nok ha en turbo med større eksoshus ja! HX35 eller KKK k27 skulle fungere bra

Då er jo spørsmålet kva ein skal bruke bilen til, skal ein køyre trekk-opp-turbo, som ein HX35 og KKK27 er, så dug det først og fremst på kvartmila og burning.

regeli
01/11/10, 13:09
Då er jo spørsmålet kva ein skal bruke bilen til, skal ein køyre trekk-opp-turbo, som ein HX35 og KKK27 er, så dug det først og fremst på kvartmila og burning.

Bilen skal brukes som hverdagsbil og "råning".
Tenkte å ha to moduser med dataspruten for akuratt dette.

regeli
01/11/10, 13:09
Kan du tjene så "utrolig" mye på å bytte det ut???
Jeg ser ikke at det originale er helt håpløst med en liten portejobb.
Slipper jo en del problemer i fremtiden samt at det er litt mere diskre mtp gestapo og bt.
For en motor på 500+hk skjønner jeg at 940 røret kommer til kort, den gamle firkanta er i allefall bare å få bort.

Kvaliteten på KL røret gjenspeiler seg i prisen (på det blankpolerte jalla røret). Extrem røret er bra og riktig lagd mtp geometri og utførelse.

Hva med Ferrita sitt eksosanlegg da?

ChrML
01/11/10, 16:01
Er det dette grenrører fra Ajden du tenker på: http://ajden.se/ajden/grenror/volvo_8v.jpg

Er den fra KL Racing dårligere?
Tenkte på det grenrøret der, ja. Hvis du tar med puls-splitt så tjener du en del spool/respons. KL-Racing sitt Extreme grenrør er vel egentlig litt bedre enn Ajden sitt hvis du tar den med 37mm inner-diameter. Det er pga litt mer nøyaktig like lengder på rørene, lengre rør og slakere svinger. Men det tar mye mer plass og er værre å få på uten at det slår borti noe eller varmer opp noe for mye. Jeg har Ajden sitt puls-splitt grenrør og er fornøyd med det.

Du må hvertfall ikke finne på å kjøpe det blanke billige grenrøret fra KL. Det er å gamble med både turboen og hvorvidt man kommer frem på langturer :p.




Kan du tjene så "utrolig" mye på å bytte det ut???
Jeg ser ikke at det originale er helt håpløst med en liten portejobb.
Slipper jo en del problemer i fremtiden samt at det er litt mere diskre mtp gestapo og bt.
For en motor på 500+hk skjønner jeg at 940 røret kommer til kort, den gamle firkanta er i allefall bare å få bort.

Kvaliteten på KL røret gjenspeiler seg i prisen (på det blankpolerte jalla røret). Extrem røret er bra og riktig lagd mtp geometri og utførelse.
940 grenrøret er ikke akkurat optimalt. Eksosen går jo rett i en vegg av et rør, for å så måtte rundt en skarp sving til og deretter rett i mot eksosen til sylinderene på motsatt side for å så måtte finne vegen til turboen. Portingen ser jeg ikke for meg har så mye å si der annet enn at den må matche turboen såklart.

Grenrøret har egentlig lite med hester å gjøre. Jeg vil påstå at skal du stort over 300 hk så er grenrør et must for å beholde kjørbarheten. KKK27 turboen min holder til ca 400-450 hk på rødblokk og med split-pulse grenrør, kam som gir tidlig trykk og økt tenning begynner den å sparke godt fra 3000 rpm. Noe tidligere ved høy belastning på tungt gir. Noe senere er jo ikke noe morro å få ladetrykket spør du meg iom at registeret bare går til 6500 rpm hos de fleste. Sier ikke at man må ha grenrør for å få mer enn 300 hk, men for å beholde kjørbarheten så mye som mulig så er det absolutt å anbefale. Som SirKim med HX35 og org grenrør sa etter han satt på med meg: Merker stor forskjell på grenrøra i kjørbarhet og når man får ladetrykk.




En 19T turbo skulle vel holde til 380HK?

Anbefales det 360 lager til disse og?
19T er det bare å glemme å dra 380 hk med på en rødblokk. Hvertfall hvis blokka er boret opp. 19T holder vel til oppunder 300 hk en plass, men det er ikke så bra i lengden mtp temperaturer, mottrykk og som følge av det: risikoen for tenningsbank. Og man mister en del effekt når turboen blir glødende (noe den fort blir).



Då er jo spørsmålet kva ein skal bruke bilen til, skal ein køyre trekk-opp-turbo, som ein HX35 og KKK27 er, så dug det først og fremst på kvartmila og burning.
Vil nå ikke si at KKK27 duger først og fremst til burning eller å kjøre fort. Bare motoren er over 3000 rpm med grenrør så er disse turboene like raske som hvem som helst annen turbo på rødblokk, da får man masse ladetrykk med en gang selv om man bare gir litt gass og responsen er der med en gang. KKK27-en imponerer meg egentlig hvor lettdrevet den er. Skulle ikke tro en så stor turbo på en liten 4-er motor skulle dra igang så fort.

Under 3000 rpm så blir det mer en trekk-opp turbo, så det er ikke den beste turboen å dra tunge hengere med akkurat på den motoren. Men til hverdagskjøring har man absolutt bra nok moment på bunn til å holde følge med trafikken på lave turtall pluss litt til.

gaupe
01/11/10, 16:14
Under 3000 rpm så blir det mer en trekk-opp turbo, så det er ikke den beste turboen å dra tunge hengere med akkurat på den motoren. Men til hverdagskjøring har man absolutt bra nok moment på bunn til å holde følge med trafikken på lave turtall pluss litt til.

Og for dei som ikkje skal skryte av topp-effekt, så får du ein bil med reduserte brukseigenskapar. Eg seier ikkje at 19T er svaret, svaret fins nok ein plass mellom der.

Men ein god fungerande motor for meg, er ein som ikkje oppfører seg som ein turbomotor frå gamle dager.

Volvo360tic
01/11/10, 16:20
jeg har en kkk27 turbo om du er intrisert..

kermitt
01/11/10, 16:21
hybrid mellom en garret og KKK turbo ser jeg flere rundt om skryter fælt av. får du skuvet i en svær KKK og responsen av en moderne garret.

ChrML
01/11/10, 16:27
Og for dei som ikkje skal skryte av topp-effekt, så får du ein bil med reduserte brukseigenskapar. Eg seier ikkje at 19T er svaret, svaret fins nok ein plass mellom der.

Men ein god fungerande motor for meg, er ein som ikkje oppfører seg som ein turbomotor frå gamle dager.
Jojo, sier ikke at trådstarter skal gå for KKK27 fordi den uansett formål er den beste turboen av dem alle. Reduserte bruksbilegenskaper må man regne med når man skal ha 350 hk på en liten 2.4 liter 8v rødblokk med mindre man gjør veldig mye spesiellt, vanskelig og dyrt (twinturbo: liten+stor, spjeld, kompressor eller lignende). Selv ikke en 19T til rundt 280 ærlige hk spooler like raskt som en 13c. Men svaret mitt var egentlig mest rettet mot at du hadde en påstand at KKK27 / HX35 har dårlig spool, trykket må "bygges opp over tid" og yter kun effekten på topp, og det er ikke sant sålenge turtallet er over 3000 rpm (og da har man fortsatt 3500 rpm til med godt drag å dra ut). Men det forutsetter grenrør og at oppsettet ellers justeres litt, å bare smelle på en sånn turbo uten å gjøre noe mer så blir den relativt treg.

Man kan øke bruksbilegenskapene betraktelig ved å montere en uoriginal kam tilpasset oppsettet, pulssplitt grenrør og masse småting som øker bunndraget bittelitt.

regeli
01/11/10, 17:14
Nå blir jo blokk 2.9L og ikke 2.3XX :p
Det det meste er forsterket og byttet for dette formålet.

Målet er 350HK, men les at 19T takler opp til 380HK. Da er den nok rødglødendes og brenner nok opp:mad:

KKK27 og HX35 ser grei ut, men som sagt, ønsker jo en bruksbil. Har nå en sliten FK motor i 940en, med chip og 13c turbo@1bar. Veldig kjekk å kjøre :)
Husker ikke i farten når turboen lader maks, men er nok rundt 3000rpm.
Ellers så puster og peser det med lite pådrag og.

Hadde vært morsomt å sett 2.9L motoren i gang med trimchippen med 13c turboen slik den er nå, holder vel kanskje?
Men som sagt, så vil jeg hverken ha en turbo som rødgløder, er for treg eller dreper vanlig kjøring heller. Noe midt på treet;)

Ser Pedersen har JT3 eksosanlegg og hos Ferrita har jeg ikke fått noe svar fra enda.

ChrML
01/11/10, 17:22
Nå blir jo blokk 2.9L og ikke 2.3XX :p
Det det meste er forsterket og byttet for dette formålet.

Målet er 350HK, men les at 19T takler opp til 380HK. Da er den nok rødglødendes og brenner nok opp:mad:

KKK27 og HX35 ser grei ut, men som sagt, ønsker jo en bruksbil. Har nå en sliten FK motor i 940en, med chip og 13c turbo@1bar. Veldig kjekk å kjøre :)
Husker ikke i farten når turboen lader maks, men er nok rundt 3000rpm.
Ellers så puster og peser det med lite pådrag og.

Hadde vært morsomt å sett 2.9L motoren i gang med trimchippen med 13c turboen slik den er nå, holder vel kanskje?
Men som sagt, så vil jeg hverken ha en turbo som rødgløder, er for treg eller dreper vanlig kjøring heller. Noe midt på treet;)

Ser Pedersen har JT3 eksosanlegg og hos Ferrita har jeg ikke fått noe svar fra enda.
Har du bytta til langslagsveiv da? Siden du får 2.9 liter. Fullt ladetrykk litt i overkant av 3000 rpm får jo jeg med KKK27-en og, så 13c-en lader nok litt tidligere enn det, hvertfall på tyngre gir. Puster og peser gjør 13c-en selv med vakum i innsuget :p. Gveser litt i dumpen min på lavt turtall med K27-en og.

KKK27 fungerer hvertfall veldig greit på min 2.3 liter også på en brukis, så da bør den jo funke bedre på din 2.9 liter mtp når du får trykk. Men grenrør må til som sagt.

Men må kjøpe den nye typen med 4" inntak, anti-surge og twin-entry eksos da. De gamle er crap :p.

regeli
01/11/10, 17:30
Jepp, veiv blir og byttet. Har kjøpt alt av delene fra SPM av det han anbefalte til et slik oppsett, men det er han i Sverige som jeg fikk tak i motoren fra som skal skru pga. renovering.

Gikk noen kroner ekstra der, men er verdt det da jeg har en frisk motor til å starte med. Gleder meg litt og til å teste VIPEC sprut.

Ser det en som tilbyr en KKk27 turbo her, så skal godsnakke :o

Pedersen har og grenrør (TYP4) ser jeg i tillegg til JT3 superflow.
Med dette må bygges om for å passe?

kapli
01/11/10, 17:34
Du kommer langt med større turbo og MS. Også pynter du kaka med grenrør, kam, og sånne ting. 350 ærlige hk blir nok ikke noe problem.

Om du velger å ikke gå for kkk eller hx-xx turbo så har "turbo kongen" i Stavanger mye fint.
http://www.finn.no/butikk/turbokongen?previous=22271411

regeli
01/11/10, 17:43
Ja, tenkte å høre med han og :)

ChrML
01/11/10, 17:44
Fordelen med KKK27 er at de er så billige å kjøpe brukt. Kjøpte min for 2000 SEK :), og den var akkurat overhalt, null slakk. En kamerat kjøpte en grei en for 500 norske, trengte bare litt kosmetisk fiks for var ganske herja med.

regeli
01/11/10, 17:45
Har hørt at KM Technics lager bra grenrør, så det blir en telefon der og;)

gaupe
01/11/10, 17:46
Fordelen med KKK27 er at de er så billige å kjøpe brukt. Kjøpte min for 2000 SEK :), og den var akkurat overhalt, null slakk. En kamerat kjøpte en grei en for 500 norske, trengte bare litt kosmetisk fiks for var ganske herja med.

Pengar er jo ikkje noko problem her, når ein tek seg råd til 2,9l veiv og skal bygge på det.

regeli
01/11/10, 17:47
Pengar er jo ikkje noko problem her, når ein tek seg råd til 2,9l veiv og skal bygge på det.

Gikk 11k svenske for den:p

ChrML
01/11/10, 17:48
Pengar er jo ikkje noko problem her, når ein tek seg råd til 2,9l veiv og skal bygge på det.
Neinei, men er jo ikke akkurat noe minus at de er billig å få tak i. Må ikke kjøpe dyrt bare fordi det er dyrt.

Kalsn
01/11/10, 17:50
Du kommer langt med større turbo og MS. Også pynter du kaka med grenrør, kam, og sånne ting. 350 ærlige hk blir nok ikke noe problem.

Om du velger å ikke gå for kkk eller hx-xx turbo så har "turbo kongen" i Stavanger mye fint.
http://www.finn.no/butikk/turbokongen?previous=22271411
joda han har mye fint, men får nå 3-4 k27 el hx35 før prisen av 1 stk t3/t4 da.. :)

EDIT: var ett par stk før meg her :D

ChrML
01/11/10, 17:51
joda han har mye fint, men får nå 3-4 k27 el hx35 før prisen av 1 stk t3/t4 da.. :)

EDIT: var ett par stk før meg her :D
B230 Quad Turbo! :D

kapli
01/11/10, 18:29
joda han har mye fint, men får nå 3-4 k27 el hx35 før prisen av 1 stk t3/t4 da.. :)

EDIT: var ett par stk før meg her :D


Det er sant, men du får hva du betaler for, han selger nye.

Kalsn
01/11/10, 18:37
Det er sant, men du får hva du betaler for, han selger nye.
jepp, men ligger en splitter ny hx35 på tpc akkurat nå, kjørt noen få mil med, 3500 SEK(!), vurderer selv å bytte ut min med akkurat den.. Men helt klart, man vet man får helt nytt hos han, kontra at man plutselig kan sitte med katta i sekken viss man kjøper i blinde i sverige, selv om det som oftest ender bra:)

regeli
01/11/10, 21:23
Hva med Garret GT3071R?
Han som kjenner til VIPEC dataspruten har brukt den i mang en år til ulike formål og anbefales vistnok.

regeli
01/11/10, 21:57
Fikk vite at et Ferrita eksosanlegg koster ca. 13000kr.
Var litt forskjell på pris i forhold til JT3 som ikke er rustfritt.

Hvor lenge tror dere et ikke rustfritt anlegg holder i "salte" Norge?

volvoRsport
01/11/10, 22:01
Fikk vite at et Ferrita eksosanlegg koster ca. 13000kr.
Var litt forskjell på pris i forhold til JT3 som ikke er rustfritt.

Hvor lenge tror dere et ikke rustfritt anlegg holder i "sale" Norge?

Downpipen er jo over halvparten av den prisen, trenger jo ikke den når du skal kjøre med annen turbo og grenrør enn original..

Joakim-G_R
02/11/10, 00:24
Det er en 230FK, ikke FT, topp er av typen 531 og kam er en VX3. Spesialsmidde stempler fra SPM, 2,9L veiv og større oljepumpe osv...

Til datasprut tenkte jeg på Vi-PEC V44.

Ja, med annen veiv stiller det seg fort litt annerledes ja. :)

531 bør også gjøres litt med. Samt en annen kam, da VX3 ikke er noe å satse på i "lengden". Tjener mye mer på en ordentlig kam, og da spesielt om man går vekk fra en sugekam som VX3 er. :)

Om du ikke vil ha custom-kam, har KM-cams 2 steg med ferdige kammer.

ViPEC sies vel å være ganske likt Autronic SM4. Men om du har penger, ville jeg anbefalt deg å snust på Autronic. F.eks Torgeir Wetterhus (www.wetterhus-racing.no) har veldig peil på SM4, så det er lett å få ordentlig profesjonell hjelp om man skulle ha noen problemer. Torgeir selger og komplette løsninger med SM3, som er det nye sprutet fra Autronic, til en litt rimeligere penge. Han jobber også med å lage ferdige ledningsmatter. :)

Ellers er jeg enig med noen her, om å velge noe annet enn en lastebilturbo. Det er for lastebiler....


Og ang eksos som også blir pratet om her, ville jeg nok laget meg selv. 13 000 for et rustfritt eksosanlegg som du må sette vinkelkuttern i er bare latterlig dårlig pris.

regeli
02/11/10, 06:17
Sa tenker du på porting av toppen?

Han som jeg snakket med angående vipec har veldig god greie.
Han holder og til i lokalområdet, Håland Tuning.

ChrML
02/11/10, 06:34
Hva med Garret GT3071R?
Han som kjenner til VIPEC dataspruten har brukt den i mang en år til ulike formål og anbefales vistnok.
Vet ikke med GT3071R, men Garrett GT28 funket hvertfall dårlig på rødblokk etter en video TBO postet her for en stund siden. Gikk visst ganske dårlig. Må hvertfall ta det minste kompressorhuset, for disse Garrett turboene har stor kompressor i forhold til eksoshus for disse motorene.

Joakim-G_R
02/11/10, 11:37
Sa tenker du på porting av toppen?

Han som jeg snakket med angående vipec har veldig god greie.
Han holder og til i lokalområdet, Håland Tuning.

ja porting ja. :)
da er det bare å kjøre på, viktigste er å velge noe som er lett å få assistanse til evt problemer. :)

TeamBørnOut
02/11/10, 11:51
Vet ikke med GT3071R, men Garrett GT28 funket hvertfall dårlig på rødblokk etter en video TBO postet her for en stund siden. Gikk visst ganske dårlig. Må hvertfall ta det minste kompressorhuset, for disse Garrett turboene har stor kompressor i forhold til eksoshus for disse motorene.

Må ikke velge sånn turbo uansett :P husk at dette også var av "værsting" typen. super duper kulelagere + + + +. jævlig dyr turbo... men, eksosen kom ikke ut :P
Ikke leverer de turboene mye luft når de får noe motstand heller...
så fort de får en topp som ikke klarer svelge unna mye luft så taper de seg godt... nyere kkk27 eller s200 ag leverer mye luft selv om de må jobbe på høyere ladetrykk. er derfor en del biler med sånne turboer går bra selv om det er gjort lite med maskina :) sjekk ut kompressormappene så ser man hvor breie de er (men les godt. å dra litt i bilene er lett å gjøre for at et mapp skal virke breit :D)

turbo for 350hk = s200sx serien til borg warner :) sjekk ut de "mindre" turboene i den serien. fåes fra 46-56mm kompressor :)

regeli
02/11/10, 23:12
Har ikke hatt så mye tid til å sjekke rundt i dag, men han svensken som fikser opp motoren kjenner noen som kan porte en 531 toppen for meg til 6500NOK.

Skal sjekke med andre og angående portingen. Litt greit at den er portet for videre trimming, hehe!

Ser at noen på bilforumet anbefaler Tor Øyvind Skinne eller Vidar Strand.
Turbotrimming har og steg 2 kam, så skal ta en prat med di og :)

Joakim-G_R
02/11/10, 23:22
Mange som kan porte topper, Wetterhus og bl.annet. SWR jobber vel også med dette. (SWR på forumet)

regeli
02/11/10, 23:47
Skal høre med Wetterhus angående portingen.
Skal høre med han svensken om de har ordentlig verktøy til å gjøre en porting.

Ventiler må vel og byttes da?

Denne kammen burde vel holde: http://kmcams.com/product_info.php?manufacturers_id=16&products_id=229

Men litt off topic, det er montert el vifte i min 940 og hver gang den starter og viss bil står på tomgang, så drar den turtallet ned og føles som om motor kveles.
Veldig irriterende når man nesten slakket av i rundkjøringene og bilen homper av sted:mad: En rask løsning på det?

Skulle egentlig plukket ned mer og sjekket av elkoblinger i motorrom pga. har en dårlig følelse. Må bare ta meg tid en dag ;)

Joakim-G_R
02/11/10, 23:50
Jeg har en topp med ventiler i orginaldim (dog nye rustfrie) med porting som holder til rundt 400hk. Det er en 530. Så noe større ventiler trenger du nok ikke.

regeli
03/11/10, 00:00
Jeg har en topp med ventiler i orginaldim (dog nye rustfrie) med porting som holder til rundt 400hk. Det er en 530. Så noe større ventiler trenger du nok ikke.

Takk for tilbudet, men den 531 toppen er allerede på plass hos han i Sverige:)
For et 350HK oppsett, så skal vel org. 531 topp og VX3 kam holde lenge?

Viss jeg vil gå høyere en gang, så er det bare å sende inn topp for porting og skaffe ny kam osv. Er det mye jobb å justere kam inn på nytt?

Det samme har jeg tenkt angående turbo og. 13cen ved 1 bar på 2.9L skulle nok klart seg en stund, så kan jeg alltids ta videre trimming en anneng gang.
Er jo snart på 70k for bare motoren, skal jo ha andre ting på bilen og, hehe!

Det enkleste er nok bare å prøve den nye motoren og se det litt an. Som sagt, så er jeg fornøyd med FK motoren som står i nå med chip trim. Men begynner å bli litt vass etter vanen. Hovedproblemet er at piggdekkene bak slepper på 2nd, 3th gir på tørr vei, så problem er ikke HKene, men å holde hjulene nede på bakken;)

kapli
03/11/10, 00:02
Gå heller for noe anna enn VX3 kammen, sugemotor kam.....

http://www.ipdusa.com/Volvo-940960/Engine/Engine-Mechanical/Performance-Camshafts/p-136-271-470-453/

Billig og bra.

Joakim-G_R
03/11/10, 00:05
Takk for tilbudet, men den 531 toppen er allerede på plass hos han i Sverige:)
For et 350HK oppsett, så skal vel org. 531 topp og VX3 kam holde lenge?

Viss jeg vil gå høyere en gang, så er det bare å sende inn topp for porting og skaffe ny kam osv. Er det mye jobb å justere kam inn på nytt?

Det samme har jeg tenkt angående turbo og. 13cen ved 1 bar på 2.9L skulle nok klart seg en stund, så kan jeg alltids ta videre trimming en anneng gang.
Er jo snart på 70k for bare motoren, skal jo ha andre ting på bilen og, hehe!

Det enkleste er nok bare å prøve den nye motoren og se det litt an. Som sagt, så er jeg fornøyd med FK motoren som står i nå med chip trim. Men begynner å bli litt vass etter vanen. Hovedproblemet er at piggdekkene bak slepper på 2nd, 3th gir på tørr vei, så problem er ikke HKene, men å holde hjulene nede på bakken;)

Nei, det var ikke noe tilbud, det var et tips. orginalventiler holder lenge, sålenge det er gjort litt med toppen ellers. :p

Vil nok fraråde 13C på det sterkeste på et så stort volum.

regeli
03/11/10, 00:08
Nei, det var ikke noe tilbud, det var et tips. orginalventiler holder lenge, sålenge det er gjort litt med toppen ellers. :p

Vil nok fraråde 13C på det sterkeste på et så stort volum.

Hehe, ok. Stod opp 5 i morges, fly i flere timer, så jobb, så fly i flere timer igjen hjem og de siste 3 timene av dagen går til Volvo ting:p

Tror du 13cen tar kvelden ved første oppstart?

Skal ringe turbokongen i morgen og har mailet turbotrimming, så jar jeg flere alternativer. Ny turbo til over 10k er lite aktuelt, viss man kan finne en KKK27 en plass, men den virker så jæ... stor.

kapli
03/11/10, 00:16
Ligger flere kkk, og HX'er ute til salgs for en billig penge
http://forum.savarturbo.se/viewforum.php?f=4

13C'n tar sikkert ikke kvelden på hele rable, men den er ikke vært stort mere enn kun for å se at motorn går rundt. Ville så absolutt ikke kjørt med det.

regeli
03/11/10, 00:25
Ligger flere kkk, og HX'er ute til salgs for en billig penge
http://forum.savarturbo.se/viewforum.php?f=4

13C'n tar sikkert ikke kvelden på hele rable, men den er ikke vært stort mere enn kun for å se at motorn går rundt. Ville så absolutt ikke kjørt med det.

Hehe, han som skal skru i hop motoren har anbefalt meg T19 tidligere, men den diskusjonen har vi tatt:p

Tar en ringe runde i morgen. Viss jeg får tak i ny turbo, så slipper jeg å tenke på at kanskje den ryk og det samme skjer med den nye motoren :(

Joakim-G_R
03/11/10, 00:51
En 13C blir litt snau for 2.9 liter, vil jeg tro. Er ikke akkurat store saken. :)

ChrML
03/11/10, 06:28
Med en gang man har kjørt litt hardt med oppjustert 13c på original FK motor så mister man jo masse effekt pga varmen og den går dårlig. Motoren har det ikke akkurat bra når den må slite såpass med å få ut eksosen og. Hvis du syns den går bra med 13c nå, bare vent til du hiver inn enn KKK eller HX på 1.2 bar eller noe rundt der :). Da får du rimelig nakkesleng tenker jeg.

Kalsn
03/11/10, 06:41
Ser for meg nesten fult ladetrykk med en 13c eller 19t allerede når du tørner motoren, og særlig med annet motorvolum:)men ikke prioriter vekk turbo viss du ikke finner en billig en, kjøp omså en kinaturbo.:)

TeamBørnOut
03/11/10, 10:02
Skal høre med Wetterhus angående portingen.
Skal høre med han svensken om de har ordentlig verktøy til å gjøre en porting.

Ventiler må vel og byttes da?

Denne kammen burde vel holde: http://kmcams.com/product_info.php?manufacturers_id=16&products_id=229

Men litt off topic, det er montert el vifte i min 940 og hver gang den starter og viss bil står på tomgang, så drar den turtallet ned og føles som om motor kveles.
Veldig irriterende når man nesten slakket av i rundkjøringene og bilen homper av sted:mad: En rask løsning på det?

Skulle egentlig plukket ned mer og sjekket av elkoblinger i motorrom pga. har en dårlig følelse. Må bare ta meg tid en dag ;)

Dårlig jording og strømtilførsel :)
Bytt ut til grøvre kabler fra dynamo til batteriet og til jord på bilen. høres også ut som om du har et dårlig batteri :)
Men volvo har vært slappe på strøm delen på sine eldre biler dessverre.. ofte bensinpumper og releer går dukken pga dette.

TeamBørnOut
03/11/10, 10:08
Ang TD04 diskusjonen... Med 2.9 liter så kan du hente ut mere sugemotor effekt en hva den turbon klarer å levere. Du sier du snart er oppe i 70K i motor..

Original FB maskin= 500kr
Sprut + dyser = 10000kr
slanger (olje + retur) = 1000kr
Turbo som anbefalt over s200sx / moderne kkk27 = 2500kr til 10000kr
IC = 3000kr
Grenrør = 4000kr

Langt i fra 70k ;)
Det oppsettet holder til 350hk i mange år fremover :)
Men du kan jo bytte ut FB maskinen mot en F maskin og bytte kam. ca 3500kr med shims og sånt.
går jo seff å få dette billigere.. men greit overslag :)

regeli
03/11/10, 10:19
Dette kan han som bygger motoren levere:
turbo steg 3 kammar, lyft: 10,5 in 11,9 ut.. 114 grader nockvinkel, 300graders duration.. den funkar mycket bra upp till ca 500 - 550 hk

Burde vel bli bedre en steg 2 til KM cams? Hehe!

Han hadde og fått blokka i går, men den var 96.6mm og ikke 96,3mm :(
Så ny blokk er sendt inn for borring:p

regeli
03/11/10, 10:20
Dårlig jording og strømtilførsel :)
Bytt ut til grøvre kabler fra dynamo til batteriet og til jord på bilen. høres også ut som om du har et dårlig batteri :)
Men volvo har vært slappe på strøm delen på sine eldre biler dessverre.. ofte bensinpumper og releer går dukken pga dette.

Ja, batterier er nok tingen, da den drar motoren veldig seint til tider ved kinning.

TeamBørnOut
03/11/10, 10:51
Den kammen du nevner der er designet for bittesmå turboer med masse masse mottrykk :P anbefaler den ikke i det hele tatt. Får man henta ut så mye krefter utifra den så skal mye annet stemme jævlig bra :P eller at man kjører på med mye trykk :P ville helt klart gått for noe som er 20år nyere av design :D
(det måla ligner veldig på gammle min som jeg pelte av fort som fy :P )

regeli
03/11/10, 10:54
Den kammen du nevner der er designet for bittesmå turboer med masse masse mottrykk :P anbefaler den ikke i det hele tatt. Får man henta ut så mye krefter utifra den så skal mye annet stemme jævlig bra :P eller at man kjører på med mye trykk :P ville helt klart gått for noe som er 20år nyere av design :D
(det måla ligner veldig på gammle min som jeg pelte av fort som fy :P )

Hehe, ok. Da er det bedre med KM cams sin steg 2 med andre ord?

Etter litt søvn i natt, så har jeg bestemt meg for å ikke spare på turbo, så skal ringe litt rundt senere i dag :)

TeamBørnOut
03/11/10, 10:58
Bestem deg for oppsett å ta kamakselen nærmere slutten du :)

Joakim-G_R
03/11/10, 11:25
Den kammen du nevner der er designet for bittesmå turboer med masse masse mottrykk :P anbefaler den ikke i det hele tatt. Får man henta ut så mye krefter utifra den så skal mye annet stemme jævlig bra :P eller at man kjører på med mye trykk :P ville helt klart gått for noe som er 20år nyere av design :D
(det måla ligner veldig på gammle min som jeg pelte av fort som fy :P )

Det er et av av flere mål enn bare durasjon, knockvinkel og løft på en kam. Bl.annet overlapp. :) Og det er vel overlappen som har "mest" å si på det du nevner av mottrykk.

TeamBørnOut
03/11/10, 11:26
114 grader nockvinkel <--- det som er synderen :)

regeli
03/11/10, 13:40
Snakket med GIK turbo, de anbefalte Garret GT30, ny type.
KKK27 er jo for lastebilmotor på 16 liter og blir altfor treg til mitt bruk sa di.

Link til GT30: http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT30/GT3071R.htm
Det er 5 typer av disse, men den jeg ble anbefalt har T25 flens.

TeamBørnOut
03/11/10, 13:50
16liter? haah. nei nei. er bare til 6litere :D

Hvorfor han anbefaler en slik er fordi han tjener masse penger.
å hvis han er redd for at du skal få sent ladetrykk... Hvorfor anbefaler han da en turbo UTEN twinentry? (pulsplitt) :P

Det er sånne firmaer som anbefaler 19T til 300hk oppsett.. bare å drite i. spør heller hvorfor han ikke satser på Gt32 med med det minste kompressor huset ;)

TeamBørnOut
03/11/10, 13:52
Ported shroud burde kompressoren ha også.. noe garretten mangler...

Sats på en B&W turbo. De ligger milevis foran garrett i teknologi :)

regeli
03/11/10, 13:58
Er alle GT30 serien uten twin entry?
Nå snakker dere om noe som ikke er mitt område, hehe!

regeli
03/11/10, 14:06
Snakket med Turboservice og de og anbefalte en Garret, men skulle komme tilbake til meg. De har Borg Warner turbo og.

TeamBørnOut
03/11/10, 14:09
twinentry er at eksoshuset er delt opp i "2"deler. du sender eksos fra cyl 1 og 4 inn i det ene"hullet" og 2 og 3 inn i det andre "hullet". dette gir raskere turbotrykk.

ported shroud gjør kompressor mappen breiere. vanskelig å forklare "skikkelig" hva dette betyr. men står litt mer hvis du søker på forumt.
Men du får dette som "ekstra utstyr" til din turbo. men det koster sikkert 2-3x mer :P

Den turboen jeg nevnte over s200sx.. har faktisk ALT det jeg nevnte nå. + at den er litte littegranne mindre (så den vil spole opp raskere uansett :P).
eneste negative med den s200sx turboen er at den vil sette "mer trim" tanker inn i hue på deg ;)
Jeg drev mye med div garrett for noen år siden.. nå vil jeg ikke ta i dem :P (med unntak av min garrett GT 12 :P) (men skulle gjerne hatt en kkk (som eies av B&W ;) utgave av den samme turboen isteden)

TeamBørnOut
03/11/10, 14:14
spør han hvorfor han ikke anbefaler deg en borg warner S257 isteden ;)

Svaret er enkelt. mer penger til han :)

regeli
03/11/10, 14:14
Turboservice anbefaler en GT3071R og de sa det hadde brukt den på en løpsbil og var en god turbo. De skulle ha 8900kr + moms (Fikk 10%). Den vil fungere optimalt mellom 300 og 350hk og takler opp til 420hk.

Har ikke fått fatt på turbokongen enda:mad:

Det var en den tilpassing med denne, men det må man uansett gjøre.

Det var ikke levering før i Februar neste år på BW turbo.

TeamBørnOut
03/11/10, 14:15
hvis begge hadde vært garrett turboer ville s257n spint "raskere fordi den er mindre" . siden det er slikt han tenker :)

TeamBørnOut
03/11/10, 14:16
Kjøp over dammen eller let på div svenske forum :)

TeamBørnOut
03/11/10, 14:20
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=50866&highlight=s200

Der har du en "bittelitt" større utgave av s200 turbon...

den spytter på garrett turboen.
Har sett biler med den turboen på 940 manifold. tilogmed det fløtta seg greit :)

regeli
03/11/10, 14:21
Kjøp over dammen eller let på div svenske forum :)

Jepp, en på savartrubo forumet som selger en nesten ubrukt KKK27, ser i workloggen til Chmrl at han bruker denne turboen på en 2.3xxL blokk:o
Burde ikke bli så gale den og 2000SEK er en fin pris om du spør meg :D

regeli
03/11/10, 14:24
Les og at KKK27 turboen er ca. 7kg? OMG!

TeamBørnOut
03/11/10, 14:26
Joa. men husk at man fikk små gammle fæle kkk27er også ;) derfor jeg nevner de "nye moderne" :)
Jo kkk27ne veier en del. men dreies av mange kg hvis man ønsker.. men hvem bryr seg :P
Neppe noe du merker i svinga :P

regeli
03/11/10, 14:30
Joa. men husk at man fikk små gammle fæle kkk27er også ;) derfor jeg nevner de "nye moderne" :)
Jo kkk27ne veier en del. men dreies av mange kg hvis man ønsker.. men hvem bryr seg :P
Neppe noe du merker i svinga :P

Hehe, ja. Drit i om det er lastebil turbo, skal bare ha noe som virker bra:p

kapli
03/11/10, 14:36
Hadde jeg vært deg hadde jeg finni en stor turbo over grensa, type HX ol, sparer du ett par tusen kr og dem kan du bruke på bacon og øl når du først er der

TeamBørnOut
03/11/10, 14:38
Linket han til en svensk fin s200 :D

regeli
03/11/10, 14:46
Her er en ny K27 Turbo: http://cgi.ebay.com/K27-Turbocharger-Oil-Cooled-Turbo-Divided-T3-Flange-/380050347000?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item587cc413f8
Billigt om du spør meg.

Den SX200 ser jo litt "rusty" ut, men kan vel bare finne noen som overhaler disse?

TeamBørnOut
03/11/10, 14:49
Den kkkn der må du ikke kjøpe... er noe søppel som kineserne har laget.

den s200n er ikke rusty.. Tror ikke den trengs å overhale heller. er veldig lite brukt.

regeli
03/11/10, 14:56
Det ble nevnt Holset HX35 tidligere, hva med den?
Gammeldags i forhold til S200?

TeamBørnOut
03/11/10, 14:58
s200n er bedre fort ditt oppsett

regeli
03/11/10, 15:00
Har sent PM til svensken :)

Har denne ext WG eller intern?
Ser ikke noe på bilde.
Må jo og ha ett fett KN filter der, 4"?

Når det kommer til ombygging og tilpassing, så er jeg redd jeg trenger tips og hjelp fra eksperter, hehe!

TeamBørnOut
03/11/10, 15:02
ekstern wg seff... intern wg er bare grusomt. herper fløde utifra turbon hvis man ikke har noen "spesielle" løsninger (som de ferreste har).
Søk på forumet for tips til grenrør du så finner du nok utav det.. lærer mere av å lete å sjekke selv en å bare spørre :)

regeli
03/11/10, 15:10
Jepp, få turbo i hus, så skal jeg alltids få til resten.

Snakket med Skinne Bros i dag angående porting av 531 topp og kam.
Komplett med ventiler, fjører, shims, topp, kam (2.8mm løft) osv... for et 500HK oppsett, 23000kr komplett med arbeid og deler. Begynner å balle på seg og 500HK er ikke noe mål.....enda:p

Tror jeg skal klare meg med VX3 og 531 toppen originalt i første omgang. Skal jeg ha mer HK, så kan jeg alltids ta det ved senere anledning.Om bil blir 300HK, så kommer jeg frem uansett:rolleyes:

ChrML
03/11/10, 15:31
Henger meg på det med ekstern wastegate. Angrer ikke på at jeg gikk for det på min. Mye mer stabilt ladetrykk og lett å regulere. Har hørt mange andre som har hatt store problemer med å få HX35-en til å gå på 1 bar uten å stige til 1.7 bar og sånn mot rødmerkinga med intern wastegate :p, fordi de ikke tar unna nok. Årsaken er at mottrykket er mye lavere når man bruker turboen på en B230 motor enn lastebilene disse sitter på. Jo høyere mottrykk, jo mindre wastegate kan man regulere trykket med.

henrik940
03/11/10, 16:49
Ville gått for en god Turbonetics turbo.

http://www.turboneticsinc.com/t3-t4e_turbochargers

Her får du tidlig trykk, kjapp spool og en litt leiken bil :)

Berg Performance
03/11/10, 17:10
Er det plass til 100 mm slag i rødblokka uten modifikasjoner ? 13c vil nok bremse hesteantallet og kjørbarheten alvorlig på en 2.9L motor ! Hvor mye har du tenkt å dra den til ?

Joakim-G_R
03/11/10, 21:01
Kan jo vurdere Comp turbo også. snasne snurrer, og rimelig priset.

s4nd3r
03/11/10, 22:44
Her er KKK27 turbon min som står på stua og god gjør seg.... :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/369.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/370.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/11/371.jpg

en svenske med kkk27 turbo i sin 740..

regeli
04/11/10, 07:48
Har lurt på om jeg skal gå ned til 2.5L istedenfor. Får uansett bedre bånndrag og alt blir liksom litt enklere og billigere med tanke på deler osv.

Siden dette skal være bruksbil, så ønsker jeg ikke nakkesleng, hehe!

Noen som vet om noen som har testet 2.9L turbo motor?

Joakim-G_R
04/11/10, 09:33
Må du ikke opp på en 100mm borring, for å oppnå 2.9L ?

regeli
04/11/10, 09:35
Ifølge SPM er 96,3mm 2.9L.

Tror viss jeg går for 2.5L, så er den bedre som bruksbil?

Joakim-G_R
04/11/10, 09:37
Mer volum gir jo mer bunndrag. Men 2.9L er kanskje litt "for mye av det gode" mtp holdbarhet og driftssikkerhet for en bruksbil.

Men 96.0 er jo orginal borring, er det et helvetes slag på denne veiva da eller? Mer enn marineveiva?

regeli
04/11/10, 09:39
SPM kaller det SPM veiv og at 2.9L er maks på en turbomotor.
SPM selger jo 3.5L blokk på 104mm :D

Snakket med turbotrimming i går og han mente at 2.9L ble altfor stort, hehe!

Joakim-G_R
04/11/10, 09:48
Kan vel til dels være enig i det. Men skal ikke stå på borringen isåfall, 96.3 er vel første overdim.

regeli
04/11/10, 09:54
og det er jo fortsatt mulig å få 500HK med 2.5L motor :p

Bunndrag er gøy, men siden det skal være bruksbil og ikke "most wanted" av den ene og den andre, så er nok 2.5L et fint utgangspunkt.

Uansett, så vil det være bedre enn den husmor trimmen som står på nå + bedre bunndrag.

Byttet batteri i går, uten at det ble noe bedre med viften og turtall. Skal få sjekket elektriske kabler i helgen tror jeg. Muligens el viften ikke er kobler som den skal være?

regeli
04/11/10, 10:04
Her er noen av svarene fra Turbotrimming og de vet nok hva de snakker om:


Blir voldsomt langt slag på veiva! 2.5 liter er mere ideelt for gamle rødblokker.
Bra merkbar forskjell bare ifra 2.3 til 2.5 på momentet.
Når du først skal koste på en motor så lønner det seg med nye ventiler vil du skal trimme mere senere.
Vx3 er en volvo standard kam og ikke egnet til mere en husmortrim på rødblokk.Så anbefaler bytte til grommere kam.
Kammen min medfølger lashcaps og skal ha 0.30 ventilklaring eksos og 0.25 insug pga omslipingen.
Gromme mål på disse kammene og ikke noe gamle Turbomål ifra 80tallet...

Ang turbo så bruker jeg Garrett sine hybrid turboer da dem er enkle og tilpasse volvo og bruker et baklokk som har meget god
flow pluss at det har 3” v-band klemme som er ypperlig overgang til eksos.Og disse er ikke trege! monterer ar 63 eksos hus og dem svarer tidlig pluss henger bra med på toppen.




Dropp 2.9 liter, bruk heller penger på en 2.5 veiv og legg penger i skikkelige deler isteden, hadde jeg gjort.
Kammen min holder til de fleste formål ja.
Anbefaler en steg 2 garrett 400hk.Den er uten vannkjøling så trenger kun olje inn og ut.
T3 flens så passer mange grenrør samt originale turbogrenrør.Dette er skikkelig kvalitets turboer.




Ja det gjør du, garrett steg 2 hybrid turbo 400hk og steg 2 turbo kam, og et vanlig grenrør med enkelt utløp til t3 flens,passer bra
til volvo rødblokk.Grenrøret er av bra kvalitet og ikkeno kinasøppel som mange selger.




Denne har integrert wastegate,med garrett baklokk holder den igjen for effekter helt opp til 600hk!
Den har standard glidelager som holder i lange baner,har selv gått vekk ifra kulelager da du trenger vannkjøling og prisen blir
ganske mye dyrere.Og såpass mye kjappere er dem ikke...
Glemte og skrive at baklokket er komplett med 3” v-bandklemme,5pinnbolter,5spesial låsemuttere,
og ny garrett wg klokke.


De har uansett peiling og såklart vil de selge deler til meg. Men som de sier på websiden deres på steg 2, så er det et "dødsikker" oppsett :eek:

gaupe
04/11/10, 10:53
Det første bud når du skal bygge motor, er å ha ein plan, delar må spele i hop. Å gå for 2,9l langslagveiv, utan å ha ein plan bak det, er galematias.

ChrML
04/11/10, 15:26
2.9L veiv er mye slaglengde, ja. Mener å huske at du drar ganske godt over maks anbefalte stempelhastighet med den veiva på rundt 6000-6500 rpm. Og det er ikke bra for lager, råder eller noenting egentlig.

Men er det noen ulemper med å fex gå for en veiv som gir ca 2.7 liter på original boring? Mener jeg regna meg fram til at stempelhastigheten er under 25 m/s på ganske så høyt turtall da. Bør jo få en veldig bunnsterk motor? Hvordan blir det holdbarhetsmessig?

regeli
04/11/10, 19:51
Hehe, en plan er ikke dumt.

Sjekket el vifta i dag, fant rele osv og kabling såg ok ut. 4 kvadrat jording og + til rele, så ledningene er ok. Batterikablene var full i dritt, så disse polerte jeg med stålkost og alt såg mye bedre ut med en gang.

Av en eller annen grunn, så er det hull nede i det ene hjørne og der spruter det opp vann ved kjøring i regn, la en pappbit der midlertidig. Litt Biltema sparkel, så er saken biff:p

Ellers så startet vifta og turtall på motor var ok plutselig merkelig nok.

regeli
05/11/10, 23:23
Har nå valgt å gå for et 2.5L oppsett. Men lurte litt, motorselger sier at blokk borres til 96,3mm overdim, men trodde 2.5L var ca 86mm?

Eller er det veiven som bestemmer volumet?

Er litt grønn på dette området og søker råd :o

Edit: Fant ut av det... 86mm i slag og 96,30 i borr.

ChrML
05/11/10, 23:43
Har nå valgt å gå for et 2.5L oppsett. Men lurte litt, motorselger sier at blokk borres til 96,3mm overdim, men trodde 2.5L var ca 86mm?

Eller er det veiven som bestemmer volumet?

Er litt grønn på dette området og søker råd :o

Edit: Fant ut av det... 86mm i slag og 96,30 i borr.
Både veiva og boringen bestemmer motorvolumet. Lengre slaglengde på veiv gir mer volum og en mer bunnsterk motor, men ikke fullt så stabil på høyere turtall.

regeli
05/11/10, 23:51
Både veiva og boringen bestemmer motorvolumet. Lengre slaglengde på veiv gir mer volum og en mer bunnsterk motor, men ikke fullt så stabil på høyere turtall.

Lærer hver dag, takk!:D

regeli
07/11/10, 22:35
Siden dette ikker er min sterkeste side, så jar jeg valgt komplett opplegg fra Turbotrimming, steg 2. Det de selger er utprøvd oppsett og ikke minst de har erfaring :)

Kunne kanskje spart noen tuser på å kjøpe noen deler her og der, men valgte det letteste :P

gaupe
07/11/10, 22:42
Siden dette ikker er min sterkeste side, så jar jeg valgt komplett opplegg fra Turbotrimming, steg 2. Det de selger er utprøvd oppsett og ikke minst de har erfaring :)

Kunne kanskje spart noen tuser på å kjøpe noen deler her og der, men valgte det letteste :P

Det er ingen dum ting, på den måten får du deg erfaring, og kan kanskje finne på noko anna spanade til neste motor.

regeli
07/11/10, 22:46
Heldigvis får jeg med meg noen mekanikere som elsker og kan Volvo og BMW, så da står jeg sterkt satser jeg på :p

volvo740
08/12/10, 14:16
noen som vet av nettsider hvor man får kjøpt brukbare turboer til en fin pris?

gull pilen
08/12/10, 14:24
spørs hva du er på jakt etter...
eksempelvis turbotrimming.no, turbokongen eller ebay....
har handlet hos turbokongen selv og han leverer raskt og etter dine mål og ønsker om du vil...

Joakim-G_R
09/12/10, 00:41
spørs hva du er på jakt etter...
eksempelvis turbotrimming.no, turbokongen eller ebay....
har handlet hos turbokongen selv og han leverer raskt og etter dine mål og ønsker om du vil...

TK er vel rimelig og?

volvo740
09/12/10, 07:20
hvordan få tak i turbokongen? har han nettside?

gull pilen
09/12/10, 09:00
joda er forsåvidt rimelig og...
han har masse anonser på finn.no....