PDA

Vis full versjon : Vann inn gjennom luftekanal\vifteinnsug? Volvo 850.



R-M-I
31/10/10, 21:29
Har hatt et "lite" problem nå en stund...
Når det regner, som det ofte gjør her i Bergen kommer det til tider greit med vann inn i luftekanalen\luft innsuget til kupevifte...noe som igjen resulterer i at vannet kommer ut ved beina på passasjersiden...

UFATTELIG irriterende saker... Jeg har sjekket at ikke drenering er tett på passasjerside.. har ikke fått kommet til på andre siden enda, i og med at slangen står en smule "køddent" til på den siden..

Virker også som om det kommer mer vann ut når jeg svinger mot venster..(altså når vår kjære gravitasjon får vannet til å flytte seg mot passasjersiden naturlig nok)... Er det andre steder enn selve luft-innsugsåpningen til viften vannet kan komme seg inn i viftekanalene?

Har tenkt lekkasje ved frontrute? (men hadde da vannet kommet inn i selve luftekanalene??

Har hatt oppe dekselet til vifte-innsuget og pakningen\tetningen som sitter rundt forhøyningen der ser ut til å vere hel og fin.... jeg forstår rett og slett ikke hvor i huleste vannet kommer seg inn :P
Er vanlig regnvann uten noe kjøleveske-lukt eller noe...

anyone?

hgnubel
31/10/10, 22:00
Hvis du monterer kupéfilter får du litt høyere kant rundt luftinntaket ihvertfall. Og så vil du kanskje kunne se på papirfilteret om vannet kommer inn helt fra toppen eller om det siger inn et annet sted?

Hvis vannet fra ruten renner ned og kommer innunder den plastplaten ("takrennen") som dekker viskermotor og luftinntak ser jeg for meg at det kan renne langs undersiden av den og dryppe ned hullet? Men da snakker vi vel mindre mengder... ihvertfall inntil det gror en solid stalagtitt der av alle avleiringene fra den sure nedbøren.

R-M-I
31/10/10, 22:13
vi snakker her vannpistol-spraying når vifta står på full guffe og det regner typisk bergensvær :D hehe...lite festlig for folk som sitter på...og lite festlig for meg som må tørke opp..og tørke ut matter\gulv etterpå...

Kan da vel alltids montere filterholder og papirfilter..med mindre frydenbø skal robbe meg for et halvt lastebil-lass med penger for det også :P selve holderen skulle vel ikke koste mer enn et par hundringser..og filteret (så lenge det ikke er kullfilter osv) burde vel ikke koste allverdens heller?

Kan ikke se for meg at vannet kommer fra UNDERSIDEN av det dekselet heller :P men en vet jo aldri....

hgnubel
31/10/10, 22:23
Høres ikke kult ut... :(

Kullfilteret har gått ut (sa Frydenbø ihvertfall), men blir vel fort 2-300 for holder og en 100-150 for papirfilter tenker jeg.

Volvohuggern gav meg en brukt holder og nytt filter for en 250-lapp, men vet ikke om de lever enda... og jeg tror jeg hadde litt flaks som traff de mens de hugget en 850 med filterholder. bildelsbasen.se er gjerne et tryggere sted å lete hvis du vil ha.

R-M-I
31/10/10, 22:26
Får gå på jakt etter en sånn en i morra :P Volvo kan da seriøst ikke ha designet noe så dårlig at det lekker vann inn med mindre man kjører filterholder\filter heller? :D

Får kjøpe meg en liten tube silikon eller noe også for å vere helt sikker...pøse på rundt pakningen der...og utenpå pakningen før jeg setter på filterholder :P Så burde det i allefall vere 100% tett den veien :P

hgnubel
01/11/10, 09:48
Aldri hørt at det skal være et vanlig problem med lekkasje inn der nei...

R-M-I
01/11/10, 10:18
Evt. får jeg gå inn i Vadis og lete etter mulige passasjer for vanninntrengning i viftesystemet :P Kom en BITTELITEN damm på gulvmattene i dag tidlig også gitt....

R-M-I
02/11/10, 14:12
Hmm...enda ikke blitt noe klokere..Fått rotet litt rundt i Vadis osv. men ser ikke noen ekstremt logiske forklaringer der heller...

De fleste lekkasjer osv. på passasjersiden pleier jo å skyldes AC-opplegg... og jeg har bare vanlig kupe-vifte-sak..uten aircondition og sånt tøys....

mr hansen
02/11/10, 14:20
sjekket drenerings hullene?

R-M-I
02/11/10, 14:25
Har sjekket dreneringshull på passasjersiden...den var FULL av drit.. (pga. at noen smarte sjeler hos volvo har funnet ut at det er en god ide å sette en strips GJENNOM drenerings-slangen i stedet for RUNDT slangen :P jeg fjernet derfor stripsen og monterte den RUNDT slangen i stedet..og rengjorde naturlig nok slangen innvendig for alt skit..

har ikke kommet til på andre siden enda siden den slangen står GANSKE køddent til baki der..bla. fested med strips den også... jeg fyller en flaske vann og tømmer i dreneringsrøret på førersiden før jeg stikker fra jobb nå etterpå for å sjekke om vannet renner gjennom fint der...


Er et evt. noen andre veier vannet kan komme seg inn i VIFTEHUSET?
Jeg har forstått det sånn at eneste veien inn dit er gjennom "luft innsuget" til kupe-vifta?

mr hansen
02/11/10, 15:06
Har det ikkje blitt noe bedre etter du rensket dreneringen på passjersiden? er nå på den siden kupefilteret og inntaket står.Men det står ett spjeld ner i inntaket,det spjeldet kan du stenge av med en av knappene inni bilen.Så vis du spyler med en hageslange eller noe,så vil du vel kunne se om filteret er vått eller at det ligger vann oppå spjeldet.Er det vått,så er det jo mest sannsynlig at det kommer inn der.
Har sjekket dreneringshull på passasjersiden...den var FULL av drit.. (pga. at noen smarte sjeler hos volvo har funnet ut at det er en god ide å sette en strips GJENNOM drenerings-slangen i stedet for RUNDT slangen :P jeg fjernet derfor stripsen og monterte den RUNDT slangen i stedet..og rengjorde naturlig nok slangen innvendig for alt skit..

har ikke kommet til på andre siden enda siden den slangen står GANSKE køddent til baki der..bla. fested med strips den også... jeg fyller en flaske vann og tømmer i dreneringsrøret på førersiden før jeg stikker fra jobb nå etterpå for å sjekke om vannet renner gjennom fint der...


Er et evt. noen andre veier vannet kan komme seg inn i VIFTEHUSET?
Jeg har forstått det sånn at eneste veien inn dit er gjennom "luft innsuget" til kupe-vifta?

R-M-I
02/11/10, 15:09
spjeldet som lukker der er vel for "resirkulasjon" av luft....? Har ikke filter eller filterholder der heller btw. er bare en slags ramme som står oppå pakningen og lager en forhøyning...

mr hansen
02/11/10, 15:30
ja stemmer det,men du ser vel spjeldet ner i inntaket?Vil ligge vann oppå der da vist det kommer inn den veien .vannet kommer vel over ramma da,eller det lekker inn under ramma vist det er vått der.
spjeldet som lukker der er vel for "resirkulasjon" av luft....? Har ikke filter eller filterholder der heller btw. er bare en slags ramme som står oppå pakningen og lager en forhøyning...

R-M-I
10/11/10, 14:39
Jeg kan ikke se mye vann komme inn noe sted -.- Er jo alltids mulig at vannet kommer inn via. pakning eller noe i den dur...evt. fra en pakning høyere oppe, som muligens på et eller annet vis klarer å transportere vannet OVER opphøyningen til luftinnsuget til vifta.. SICK irriterende..... Dette må finnes ut av ASAP :P Gidder ikke mer full guffe med varme på gulvet + åpent vindu for å tørke ut i kombinasjon med pusseskinn på gulvet og hyppinge "tømminger" :P

ludvigsen
17/04/11, 13:02
Fant du ut noe om dette Remi? Jeg sliter med det jeg også, bare at jeg har en søle med størrelse på mjøsa hver gang jeg finner det ut..

R-M-I
18/04/11, 09:33
Har igrunn ikke funnet ut av det enda nei... Ble et mindre problem når jeg putta inn filterholderen osv. (siden den er høyere)... jeg mistenker at vann blir ledet ned mot luftinntaket på et vis.. JÆVLIG irriterende å ha vann dryppende inn..og ENDA mer irriterende å vite at vann skvalper rundt inne i luftekanalene...

Men nei..har ikke funnet frem til noen veldig god løsning.. eller direkte årsak til problemet :/

850GLTsilver
19/04/11, 19:26
Du bør sjekke dreneringen av denne delen av luftinntaket.
Skal ikke kunne samle seg vann der dersom dreneringen er OK.
Sjekk at slangen ikke har "klistra" seg sammen der den går sammen i denne "trakta"/luftsperren. Skjer ofte når man vasker motoren og slikt, mens tjære/olje blir igjen nettopp nede på disse slangene.

R-M-I
25/04/11, 18:45
Du bør sjekke dreneringen av denne delen av luftinntaket.
Skal ikke kunne samle seg vann der dersom dreneringen er OK.
Sjekk at slangen ikke har "klistra" seg sammen der den går sammen i denne "trakta"/luftsperren. Skjer ofte når man vasker motoren og slikt, mens tjære/olje blir igjen nettopp nede på disse slangene.

Hvilke dreneringskanaler er det du snakker om?
Jeg har allerede rengjort 1 rør på hver side... Er disse jeg har åpnet..Er det flere dreneringskanaler der fremme som jeg ikke vet om i så fall?

850GLTsilver
26/04/11, 14:57
Hvilke dreneringskanaler er det du snakker om?
Jeg har allerede rengjort 1 rør på hver side... Er disse jeg har åpnet..Er det flere dreneringskanaler der fremme som jeg ikke vet om i så fall?

Nedre del av inntaket der er drenert av en slange som er klemt helt inn i hjørnet der på høyre side. Er sikkert tett der.

R-M-I
27/04/11, 09:55
Nedre del av inntaket der er drenert av en slange som er klemt helt inn i hjørnet der på høyre side. Er sikkert tett der.

What?? Har jeg prestert å overse et dreneringshull?
Noe bilde\VADIS-saker som viser hvor det er?

Da piller jeg det fra hverandre i dag i allefall og sjekker over :)

850GLTsilver
27/04/11, 10:57
What?? Har jeg prestert å overse et dreneringshull?
Noe bilde\VADIS-saker som viser hvor det er?

Da piller jeg det fra hverandre i dag i allefall og sjekker over :)

Sorry, har intet vadis her.
Men slangen jeg snakker om har part Nr. 1372575, og finnes på siden hvor "windscreen drainage" er skissert. (side463 i originalkatalogen)

Merk at den slangen som drenerer dekselet der på høyre side av en eller annen merkelig grunn IKKE er med på den siden. (I originalkatalogen that is)
Kan noen med VADIS trå til og hjelpe her?

ludvigsen
27/04/11, 13:36
Jeg er kanskje blind, men finner ikke noe i VADIS jeg heller.. :/

850GLTsilver
27/04/11, 14:23
Må man ha bildebase på nettet for å få dette til å funke?
Legge inn bilder altså?:confused:

Ser forresten at den slangen som jeg refererte til faktisk er slangen som drenerer øvre deksel, men den er tegnet inn i den posisjonen som drenerer nedre del. Pokkers så dårlig den Volvoboka slik sett.

Slangen er helt inne i hjørnet bak fjærtårnet, og går ut og ned mellom slangen for drenering av øvre deksel og torpedoveggen.

Og HELT inne i hjørnet altså.

hgnubel
27/04/11, 14:44
Kikket litt kjapt i vadis nå og skyter fra hoften: Ser ut som det skal være en dreneringsslange omtrent midt i bildet her, merket 31. Har du sjekket om den gjør jobben sin og hvor eventuelt vannet renner ut? Forklarer ikke hvor vannet kommer fra, men kan forklare hvorfor det renner inn og ikke ut... Det blir da på høyre side, men inn mot midten av bilen.

Hele røkla for både med og uten ECC og AC er med her på tegningen, husker ikke om du har det ene eller andre... men dreneringsslangen skal være der på alle varianter ser det ut som.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/2768.jpg

850GLTsilver
27/04/11, 14:49
Den der er inne i kupeen. Skulle tatt seg av det som trådstarter får inn på gulvet, men akk.

Nei den vi snakker om er ute i motorrommet. Ville ha vært tegnet helt ute til høyre i dette bildet om den skulle vært med.


Slangen du nevner er en dreneringsslange ja, i følge boka til Volvo.

Vår slange skulle vært på bildet på side 463 (antar at vadis-bildet ditt har sidenr. 533?)
Se på del merket nr. 18 på den siden, og se hvor den er tegnet inn.
Slangen merket nr. 21 er også tegnet der nede, men har identisk innfesting i toppen som slangrn merket med nr 19.

Kunne du lagt ut side 463 også?

R-M-I
27/04/11, 14:49
Lekkasjen jeg har kommer fra SELVE viftehuset... altså mellom plasten, og selve vifte-assembly'en.. i underkant der.

850GLTsilver
27/04/11, 14:57
Passer veldig bra med at vannet kommer inn i luftinntaket, grunnet tett dreneringsslange.

R-M-I
28/04/11, 08:00
Passer veldig bra med at vannet kommer inn i luftinntaket, grunnet tett dreneringsslange.

Drenerings-slangene OPPE i motorrommet er HELT åpne.. så jeg forstår ikke helt hvordan det jækla vannet skulle kommet seg ned i luftekanalen i det hele tatt. Men det er da sikkert alltids muligheter for at det er noe mer som er tett inne i bilen antar jeg? Hvordan kommer man i så fall til den lille drenerings-skiten i midten på vadis-tegningen da? :)

850GLTsilver
28/04/11, 08:19
Upps... Ikke den der slangen jeg svarte på nei.

Ta den der ute i motorrommet du, under plastdekselset.
De to som er i kanten av plastdekselet tar kon det som kommer og legger seg der oppe.
Din lekkasje stammer fra vann som blir stående under plastdekselet, altså oppå den delen av torpedoveggen hvor luftinntaket er.



Du må av nmed viskerarmene og plastdekselet.
Så vil du se hullet til slangen der helt ute på høyre side.
Jeg har pleid å bruke en ledningsstump, 2,5kvadrat PN for å åpne opp disse når det har gått tett av alt skit som kommer ned der.

Hvordan vannet kommer seg ned dit?
Ja man kan egentlig undre, men på en eller annen måte så har gutta hos Volvo forutsett at det kunne komme vann dit, i og med denne dreneringsslangen.

La oss få høre hvordan der går da :-D

R-M-I
28/04/11, 08:39
Hmm..har hatt plastdekselet av før.. Må ha oversett noe vesentlig når jeg sjekka over sist :P Jeg får kjøre på en gang til og se hva jeg finner.. Gir tilbakemelding om ting ordner seg :P

hgnubel
28/04/11, 09:44
Den der er inne i kupeen. Skulle tatt seg av det som trådstarter får inn på gulvet, men akk.

Nei den vi snakker om er ute i motorrommet. Ville ha vært tegnet helt ute til høyre i dette bildet om den skulle vært med.


Slangen du nevner er en dreneringsslange ja, i følge boka til Volvo.

Vår slange skulle vært på bildet på side 463 (antar at vadis-bildet ditt har sidenr. 533?)
Se på del merket nr. 18 på den siden, og se hvor den er tegnet inn.
Slangen merket nr. 21 er også tegnet der nede, men har identisk innfesting i toppen som slangrn merket med nr 19.

Kunne du lagt ut side 463 også?

Så ikke noe sidenr i VADIS, og jukset egentlig litt siden jeg bare googlet etter "850 fan spare part" eller noe fordi jeg vet amerikanske nettbutikker ofte har disse tegningene. Min vadis er delt opp i seksjoner, og hver seksjon har grupper og undergrupper... kan være veldig vanskelig å finne slikt som denne tegningen du etterlyser uten noen flere referanser :(

Kan heldigvis også være veldig lett av og til, men jeg har ikke lykkes hittil...

850GLTsilver
28/04/11, 11:05
Skal komme med seksjon og gruppe så snart jeg er tilbake hvor Vovloboken befinner seg.

850freak
29/04/11, 09:28
Tenkte jeg skulle komme med et lite innspill jeg og noen bilder, håper det er til hjelp.

Den slangen det er snakk om sitter helt inni hjørnet, hvis du ser i mellom slangene på bildet så ser du den.
http://i18.photobucket.com/albums/b148/Tommysatre/volvo850Nett/IMG_3002.jpg


Den går opp til det lille hullet på bildet.
http://i18.photobucket.com/albums/b148/Tommysatre/volvo850Nett/IMG_2996.jpg


Sørg også for at pakningen er i orden i bunn av dukten, kanskje det har kommet noe dritt i mellom pakning og karosseri eller at den rett og slett er dårlig.
http://i18.photobucket.com/albums/b148/Tommysatre/volvo850Nett/IMG_3003.jpg


http://i18.photobucket.com/albums/b148/Tommysatre/volvo850Nett/IMG_2995.jpg

På en annen side så skal det mye vann til for at du får det inn i bilen, sjansen for at alle 4 slangene har tettet seg er svært små pluss at den dukten har en rimelig stor kant, da må du i tilfelle ha et baseng oppi der da :) men pakningen i bunn derrimot er en annen sak. hvis ikke den tetter som den skal så vil vann renne i mellom der og da vil du som sagt få vann inn i bilen.

Har vært borti det der tidligere på et annet bilmerke, gjorde reint og hadde på silikon (vannbasert) det hjalp og problemet forsvant. Sjekk også om du mister noe vann fra bilen, det kan også tenkes at du har en lekasje i evnt, register, rør og slanger.

Et lite tips til en rask test, ta av deksel, la viften gå og bruk hage slangen. vær gjerne to om saken slik at du kan holde øye med ting.

850GLTsilver
29/04/11, 16:31
Der var bildene sine ja.
Det er ikke særlig tett langs bunnen av den der sargen til luftinntaket, og det holder som regel at denne slangen som går fra hullet der på bilde 2 er tett for å få lekkasje inn i varmeapparatet.

Min -93-modell hadde alle sine 6 drensslanger tette da jeg hentet den for et par år siden.... Miks av bjørkeragler, lønnefrø, jord og mose vare det jeg fikk spylt ut av de.

850freak
30/04/11, 12:05
Såpass ja, vel, skal være enig i at de tetter seg fort. skulle nesten a funni opp en løsning på det der, kan jo begynne med å sørge for at pakningen tetter skikkeligt. Hm kanskje tette igjenn hele plata på toppen og og finne på en annen løsning til luft inn eller bruke finmasket netting på baksiden av plata, alt for å ungå løv og granbar dritt nedi der. Det problemet der går jo igjenn på samtlige biler liksom. Kansje jeg finner på noe lurt der og lager en worklog ut av det hehe.

Daniel olsen
29/05/15, 16:55
Har det samme problemet, fant du ut hva det var?
Fant ett stag til spjelde til kupevifta som var knekt så driver å bytter det nå. Håper da at dette fungerer :)

Sagen
30/05/15, 16:38
Ville i samme slengen sjekket at dreneringsslagene ikke er tette.. De sitter ut mot hver side av dekselet over filter/vinduspussere.

Daniel olsen
30/05/15, 17:11
Ja det som sitter kobla i vannaviseren :)
Men er det noe form for dreneringshull under vannaviseren?